Kwaliteitszorgsysteem SPO

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Verenigings meerjarenplan Agenda presentatie  Plan van aanpak  Taak commissies  Bevoegdheden commissies  Invloed leden  Jaarplan  Stellen.
Advertisements

Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Jeugd en Onderwijs 6 februari 2014
KINDEREN EVALUEREN ZELF GON-BEGELEIDING BEGELEIDING DOVE EN SLECHTHORENDE KINDEREN Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar
Psalm 86 : 6 Leer mij naar Uw wil te hand’len, ‘k Zal dan in Uw waarheid wand’len; Neig mijn hart, en voeg het saam, Tot de vrees van Uwen Naam. Heer’,
Realisatie kindcentrum
‘Groot ICT project’ Een leerlijn mediawijsheid.
13 december 2007POVO project Noord Limburg POVO dieptestrategie technische talentontwikkeling College Den Hulster.
passend onderwijs en zorg voor de jeugd
Deel 2 van de presentatie
GROEIDOCUMENT.
Jeanne Driessen-Engels Utrecht 10 mei 2007
Ouderbetrokkenheid is altijd een persoonlijk verhaal !
De school wil meer dan de inspectie vraagt ?! Ronde tafel bijeenkomst Vrijdag, 9 april 2010.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
Milieubeleid Steffie De DeckerEllen Geudens Celine Mertens Stijn Vandenbroucke Nele Van MuylemLien Vermeulen.
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
ELO’s. ELO voor leerlingen en leerkrachten website gratis of betalende ELO’s specifiek Activerende werkvormen ELOnauten studiewijzerInteractief lesmateriaal…projecten.
© IVA Evaluatie Actieplan Verbonden met ICT. © IVA Evaluatie actieplan verbonden met ICT 13 verschillende projecten (po, vo, mbo) Survey onder docenten.
Maurits Huigsloot (PO-Raad) Hans Plomp (DUO)
Monitoring en Evaluatie opbrengstgericht LEA-beleid
Kwaliteitszorg in het (v)so 13,14,19,20 april 2010 Cor Hoffmans
Groepsplan in ESIS 7 november | studiedag - introductie.
SAMEN AAN ZET Gedeeld leiderschap.
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
Kennisgroep Kwaliteit evalueren van kwaliteit sturen op kwaliteit
Bijeenkomst GMR dinsdag 12 oktober GMR GMR De GMR doet er toe !!!De GMR doet er toe !!! Positie Positie Werkwijze Werkwijze Doel Doel.
Samenwerkingsverband VO-SVO West-Friesland Presentatie Inventarisatie Zorgprofielen West-Friesland op 29 maart 2011 Versie: SWV\Passend Onderwijs\VO-Zaken\
Presentatie zelfevaluatiekader Cor Hoffmans
Ervaringen Implementatie in Nederland
Pass’t Montessorionderwijs ?
Passend Onderwijs: algemeen POVO 13 november 2008 Ben Verbruggen SOM.
naar een volledig model
moderniseren van het curriculum.
Cultuurprofieldoelen;
Workshop ‘visieversneller’
Programma Opening door Tilly Film Shift Happens Presentatie Visie op Slim Fit Stelling bespreken met behulp van de gekleurde hoeden Film van Slim Fit op.
PEDAGOGISCH QUOTIËNT EN INTELLIGENTIEQUOTIËNT
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Informatie voor ouders van de van Randwijkschool.
Deze presentatie is bedoeld om een algemeen beeld geven van het doel, de mogelijkheden en het uiterlijk van het ouderportaal. Voor een compleet beeld is.
ERWD Training ERWD PO - Dag 2. Waar heb je in de auto/trein terug of de volgende dag met je collega’s over gesproken? Welke nieuwe inzichten heb je opgedaan?
Bijeenkomst September 2015
Basisondersteuning IB-netwerk 12 november Basisondersteuning Zie ook: -in-de-basisondersteuning/
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
Gemeente Rotterdam 23 en 29 maart 2016 Informatiebijeenkomst Leren Loont! en beleidsregel. po, vo.
Toelichting inspectierapport. Agenda Inleiding/welkom Waar kijkt de inspectie naar? Hoe verder? Nog te beantwoorden vragen.
Oudertevredenheidspeiling.  1. Onderwijsleerproces 2. Planmatige ondersteuning 3. Schoolcultuur 4. Samenwerking met ouders 5. Organisatiemanagement 6.
INTEGRAAL PERSONEELSBELEID CED-Groep. Visie Missie Doelen Gespreks- cyclus en beoordeling Personeels- beheer Management en Organisatie Loopbaan- management.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
De zorg op onze school Presentatie over de zorg met als uitgangspunt de 1-zorgroute. Petra Vinkestijn IB-er Burg. Westerbeek van Eertenschool Varik.
Tevredenheidsonderzoek 2017
Aansluiting primair onderwijs op verzuimregister
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Hoe geven wij ons onderwijs een nieuwe kleur?
Curriculum.nu: veranderingen in het (economie)onderwijs
Voor goed bijzonder onderwijs
Voor goed bijzonder onderwijs
Een kijkje in de keuken van de Academische werkplaats Onderwijs
Cluster Oudenbosch - Bosschenhoofd Zegge
PO-VO traject Primair onderwijs Voortgezet onderwijs
Personeelsbeleid Sirius
Les 3 groepsdynamica en klassenmanagement
Visie op het economieonderwijs
Passend Onderwijs en Zorgplicht
Time-out protocol Presentatie 7 maart 2019.
Transcript van de presentatie:

Kwaliteitszorgsysteem SPO Claudy Oomen Oberon is een adviesbureau op het gebied van onderwijs. Begin 2004 is SPO samen met Oberon een kwaliteitstraject gestart. Doelstelling was een kwaliteitszorgsysteem te ontwikkelen voor alle bij SPO aangesloten scholen. Presentatie 6 december 2005

Doelstellingen inspireren scholen en bestuur in kaart brengen kwaliteit ontwikkelingen kunnen volgen gespreksstof voor scholen en bestuur De overheid heeft een nieuw toezichtskader opgezet waarbij de scholen zichzelf moeten gaan evalueren. Uitgangspunt is de eigen autonomie van de scholen en het zelf inzetten van middelen. Bij het volgen van de ontwikkelingen gaat het om de kwaliteit van de hele school en niet om de kwaliteit van individuele leerkrachten. presentatie 6 december 2005

Uitgangspunten autonomie coproductie soberheid instrumentonafhankelijk aansluiting Met “coproductie” wordt de samenwerking bedoeld tussen SPO, de scholen en Oberon. “Soberheid” wordt nagestreefd door niet meer vragen op te nemen dan nodig is en het kwaliteitszorgsysteem stapsgewijs in te voeren. “Instrumentonafhankelijk” hierbij wordt getracht bestaande instrumenten waar mogelijk aan te passen. Met “aansluiting” wordt bedoeld dat wordt aangesloten bij de praktijk van de scholen en bij wat de inspectie graag wil zien. presentatie 6 december 2005

Kwaliteitszorgmodel leider-schap proces-sen resulta-ten input throughput leider-schap perso-neel visie cultuur & klimaat midde- len proces-sen output waarde-ring maat-schappij klanten personeel resulta-ten Het kwaliteitszorgmodel is gebaseerd op het INK-model. Het INK-model is hierbij toegespitst op de onderwijssituatie. Belangrijk is dat niet alleen naar de resultaten wordt gekeken maar naar het hele proces. Met “input” worden variabelen bedoeld als type wijk, leerlingen- en leerkrachten- populatie. Deze variabelen zijn bepalend voor de resultaten. De “troughput” geeft aan wat er in de school gebeurd. Onder “personeel” valt bijvoorbeeld ziekteverzuim. Onder “cultuur & klimaat” wordt onder andere sfeer en veiligheid verstaan. “Middelen” zijn bijvoorbeeld financiën en huisvesting. Voorbeelden van “resultaten” zijn de cognitieve resultaten van leerlingen en de sociaal emotionele resultaten. presentatie 6 december 2005

Project in vier stappen inventarisatie uitwerken model: startdeel en vervolgdeel instrumentatie startdeel beperkte ondersteuning implementatie startdeel Mogelijk vervolg: instrumentatie en beperkte ondersteuning implementatie vervolgdeel Met de “inventarisatie” wordt de beginsituatie bedoeld. presentatie 6 december 2005

Inventarisatie (stap 1) analyse schoolplannen en LOA2-plannen analyse Inspectiebeoordelingen en -rapportages vragenlijst per school Uitkomsten: Beleidsprioriteiten: onderwijsleerproces, leerstofaanbod, zorg en begeleiding, visie, leiderschap, personeel Startpositie gunstig, gebruik kwaliteitszorginstrumenten nog in kinderschoenen Met “LOA2-plannen” wordt het scholen achterstandenbeleid bedoeld. presentatie 6 december 2005

Uitwerking SPO-kwaliteitszorgmodel (stap 2) 11 aandachtsgebieden + 28 kwaliteitsaspecten indicatoren per kwaliteitsaspect start- en vervolgdeel In het “startdeel” worden aspecten meegenomen die essentieel zijn om van het begin af aan in te voeren. In het “vervolgdeel” zijn aspecten opgenomen die in een iets later stadium worden ingevoerd. Als aparte bijlage is een schematische weergave van het SPO-kwaliteitszorgmodel bijgevoegd. Hierbij staat per kwaliteitsaspect aangegeven of het in het start- of vervolgdeel is opgenomen. presentatie 6 december 2005

Voorbeeld: aandachtsgebied processen Kwaliteitsaspecten: onderwijsleerproces leerstofaanbod zorg en begeleiding leertijd communicatie ouderbetrokkenheid presentatie 6 december 2005

Voorbeeld: kwaliteitsaspect onderwijsleerproces de leraren hanteren binnen de les werkvormen die leerlingen activeren de leraren stemmen het onderwijsleerproces af op de onderwijsbehoeften van de leerlingen de onderwijsactiviteiten zijn gestructureerd en doelmatig presentatie 6 december 2005

Voorbeeld: aandachtsgebied waardering klanten Kwaliteitsaspecten: Waardering (toekomstige) ouders Waardering leerlingen presentatie 6 december 2005

Voorbeeld: kwaliteitsaspect waardering (toekomstige) ouders Waardering voor leer- en werkklimaat Waardering voor veiligheid Waardering voor informatievoorziening Waardering voor participatiemogelijkheden Waardering voor inspraakmogelijkheden Waardering voor het functioneren van het personeel Waardering voor het onderwijs Waardering voor resultaten presentatie 6 december 2005

Instrumentatie startdeel (stap 3) Selectie van instrumenten Opstellen beoordelingscriteria: dekking model SPO, aanschaf en gebruik Beoordeling instrumenten Bij de “instrumenten” wordt een onderscheid gemaakt in cijfermatige gegevens bijvoorbeeld toetsresultaten en procesgegevens waaronder integrale kwaliteitszorginstrumenten vallen. presentatie 6 december 2005

Selectie instrumenten Cijfermatige gegevens: Cito-leerlingvolgsysteem, leerlingenadministratiesystemen, personele en financiële administratie Procesmatige gegevens: Bij voorkeur integraal kwaliteitszorginstrument. Kwaliteitsmeter PO het meest geschikt presentatie 6 december 2005

Kwaliteitsmeter PO: op maat maken Matrix Kwaliteitsmeter PO niet geschikt: vervangen door vragenlijst directie/IB-er Iedere indicator uitgewerkt in een aantal vragen Zelfevaluatie docenten: bekeken of indicatoren en bijbehorende vragen goed uitgewerkt zijn, vervolgens aangepast Waarderingsvragenlijsten personeel, klanten (ouders, en leerlingen) en maatschappij: vervolgdeel “PO” staat voor Primair Onderwijs. presentatie 6 december 2005

Vervolgstappen Technisch mogelijk maken Implementatie Instrumentatie en implementatie vervolgdeel Bekeken is of de indicatoren van het SPO model in de Kwaliteitsmeter PO voorkwamen. Als dit niet het geval was, is de Kwaliteitsmeter daarop aangepast. Het INK-model heeft de mogelijkheid om zaken aan te passen. Bij de “implementatie” wordt een startbijeenkomst voor directeuren gehouden. Dit wordt een interactieve sessie. Daarna wordt een en ander uitgetest. presentatie 6 december 2005