Paul Vermeer Levensbeschouwing: weg ermee!? Voordracht studiedag VDLG 13 februari 2014.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het gebruik van rijke casussen uit de praktijk van management
Advertisements

Nog 68 lesdagen…. nog 68 lesdagen… Tjeerd van de Laar Sander Voerman.
Informatie over het Voortgezet Onderwijs
Gezamenlijk vorm geven aan goede veiligheid in de praktijk
De heer R. Schouten Mevrouw M. Dingemans
Wij hebben een woord -Het Woord- voor de wereld
Programma Inleiding Herman Geenen
Presentatie Procedure naar het VO
Algemene inleiding over de overstap naar de middelbare school
Jenaplan VO Verwerken van weektaken op eigen niveau op een moment dat jij zelf inplant. Maar ook leren van en met elkaar binnen de stamgroep. Apenheul:
Informatie avond groep 8
Studiedag Carmel 8 maart 2012
De christelijke boodschap
Welkom.
Luc Van de Ven Klinisch Ouderenpsycholoog UPC-KULeuven, campus Leuven
Ouderavond Profielkeuze 3 HAVO
Jef Stappaerts en Karin Van Dommelen VSKO
Redelijkheid en lichamelijkheid Marc Slors. Wat ik wil gaan beweren.....
Kies KLEUR in groen.
De HR-Businesspartner als servant-leader
Het Leven /04/2017.
Informatie avond groep 8
Wetenschappelijke revolutie; De verlichting
1 Omgaan met onderzoeksdata: beheer van onderzoeksdata in uw instelling Inleiding bij de studiedag georganiseerd door VVBAD, aan de Universiteit Antwerpen,
Leuven Institute for Human Rights and Critical Studies
WAI-PASS in BuSO De Brug.
Partners  ACV- Antwerpen  ABVV- Antwerpen  ACLVB  VDAB  RVA/PAW  Stad Antwerpen  Provincie Antwerpen.
De onderwijs coöperatie De Onderwijscoöperatie is er van, voor en door de leraar. Daarom werkt de Onderwijscoöperatie samen met de mensen die zij vertegenwoordigt:
Woord van Leven Februari
Vervuld zijn in de Geest
Voorlichting keuzes Ouderavond klas 2 8 maart 2010.
April ’17.
Welkom op deze informatieavond
Public Design Technologisering Paul van Den Hogen Martino Wullems.
Seks en religie – tussen sensatie of taboe Rituologische verkenningen
VREDE.
Welkom M. Smale afdelingsconrector 4 en 5 havo Emmauscollege.
Cultuurprofieldoelen;
PROFIELKEUZE & LOB IN KLAS 3A
In Uw licht zien wij het Licht
Visie & Strategie.
Stappenplan Samenvatten
Paragraaf 6.3 Nederland in de 21e eeuw.
Nuborgh-onderwijs… …omdat elk kind verschillend leert!
Het verschil tussen logisch- en ‘inclusief – intuïtief denken’….. 
Vernieuwing Voortgezet Onderwijs Lelystad Presentatie persbijeenkomst 28 november 2012 Ambitie: uitstekend opgeleide en kansrijke leerlingen Doelstelling:
Griekse mythen en wetenschap
Architectuurraad , Utrecht Lieke Meijs
Aanvaarding en tolerantie
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
IPC Nederland.
RGO Middelharnis Voorlichtingsavond H3/A3 21 september 2015.
Doe eerst dit Zet uw mobiele telefoon, tablet of laptop aan Log in als student op Socrative.com, kies kamernummer X (hoofdletterongevoelig) In Socrative.

INTERVIEW. Hallo, Ik ben juf Isabelle. Ik geef les in het 1 ste leerjaar van de Sint-Stevensschool.
Bètasimulaties Jeroen Sijbers, Bètasteunpunt Wageningen.
Toekomstgericht onderwijs
Levensbeschouwing Christendom (Icbo). ICBO Introductie Christendom voor het Basisonderwijs Kinderen nemen hun religie mee Deel van de lesstof (geestelijke.
Montessori Lyceum Amsterdam Een impressie voor betapartners “HELP MIJ HET ZELF TE DOEN”
De aardappel.
Informatieavond leerlingen en ouders mavo scholen Dunamare Overstap 4 mavo naar 4 havo per
Kompas voor het diplomalandschap. Ik vind het belangrijk om te weten wat het verschil is tussen de diploma’s van Wetenschap & Technologie Internationaal.
WonenBreburg Energie Januari I.Achtergrond & het telt! Panel II.Profiel panelleden III.Resultaten onderzoek Inhoud rapport 2.
Jeelo van harte welkom. De wereld-oriënterende vakken in projecten Voor kinderen bestaat de wereld niet uit aardrijkskunde, geschiedenis en natuur. Zij.
Melanchthon De Blesewic
HBO MVT ~ WO MVT Utrecht,
Presentatie vakdidactiek 3
Hoofdconcepten en eindtermen
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Ter attentie van Katja Rakic (directeur). Meer informatie
Transcript van de presentatie:

Paul Vermeer Levensbeschouwing: weg ermee!? Voordracht studiedag VDLG 13 februari 2014

Inleiding: de status van het vak Studiedag VDLG 2014 Levensbeschouwing: weg ermee!? Inleiding: de status van het vak Levensbeschouwing een schoolvak met: Geen duidelijk profiel Geen primaire gerichtheid op inhoud Geen duidelijke doelen of eindtermen Wordt er nog wel iets geleerd bij levensbeschouwing?

Levensbeschouwing: inhoud of doel? Studiedag VDLG 2014 Levensbeschouwing: weg ermee!? Levensbeschouwing: inhoud of doel? Ontwikkeling: Van levensvraag als inhoudelijke opstap om religieuze tradities te presenteren Naar levensvraag als aanzet voor de eigen levensbeschou-welijke ontwikkeling van de leerling

Levensbeschouwing: inhoud of doel? Studiedag VDLG 2014 Levensbeschouwing: weg ermee!? Levensbeschouwing: inhoud of doel? Twee redenen voor deze ontwikkeling? Levensvragen bleken niet zomaar toegang te bieden tot religieuze en levensbeschouwelijke tradities, maar……. Maar ondertussen was de leerling met zijn of haar vragen wel ontdekt En dus ging de levensbeschouwelijke vorming van de leerling voor het leren van de leerling

Een vals dilemma? Maar deze tegenstelling is: Studiedag VDLG 2014 Levensbeschouwing: weg ermee!? Een vals dilemma? Maar deze tegenstelling is: Ongunstig voor de toekomst van het vak in een schoolcontext waarin de nadruk ligt op vakinhoud en kennisoverdracht Niet zo sterk als het lijkt. Cognitief leren en persoonlijke vorming kunnen best samengaan! Daarom twee vragen: Waarom leren over religie en levensbeschouwing? Hoe leren over religie en levensbeschouwing?

Leren over religie en levensbeschouwing: Waarom? Studiedag VDLG 2014 Levensbeschouwing: weg ermee!? Leren over religie en levensbeschouwing: Waarom? Dat is nodig om leerlingen zicht te geven op de werkelijkheid waarin ze leven. Zowel: Internationaal; als Nationaal En om hem in staat te stellen hun eigen geschiedenis en cultuur beter te begrijpen; We moeten Franse toestanden vermijden!

Leren over religie en levensbeschouwing: Hoe? Studiedag VDLG 2014 Levensbeschouwing: weg ermee!? Leren over religie en levensbeschouwing: Hoe? Geen feitenonderwijs, maar….. Ontwikkelend onderwijs! Leer leerlingen algemene theologische en godsdienstweten-schappelijke begrippen/concepten, zodat ze zelfstandig toegang krijgen tot de wereld van religie en levensbeschouwing

Vraag 2: Besluit Drie voordelen: Studiedag VDLG 2014 Levensbeschouwing: weg ermee!? Vraag 2: Besluit Drie voordelen: Relatie met wetenschappelijke discipline Nadruk op de vorming van de leerling Geeft levensbeschouwing eigen profiel

Dank voor uw aandacht! Levensbeschouwing: weg ermee!? Studiedag VDLG 2014 Levensbeschouwing: weg ermee!? Dank voor uw aandacht!