Paul Vermeer Levensbeschouwing: weg ermee!? Voordracht studiedag VDLG 13 februari 2014
Inleiding: de status van het vak Studiedag VDLG 2014 Levensbeschouwing: weg ermee!? Inleiding: de status van het vak Levensbeschouwing een schoolvak met: Geen duidelijk profiel Geen primaire gerichtheid op inhoud Geen duidelijke doelen of eindtermen Wordt er nog wel iets geleerd bij levensbeschouwing?
Levensbeschouwing: inhoud of doel? Studiedag VDLG 2014 Levensbeschouwing: weg ermee!? Levensbeschouwing: inhoud of doel? Ontwikkeling: Van levensvraag als inhoudelijke opstap om religieuze tradities te presenteren Naar levensvraag als aanzet voor de eigen levensbeschou-welijke ontwikkeling van de leerling
Levensbeschouwing: inhoud of doel? Studiedag VDLG 2014 Levensbeschouwing: weg ermee!? Levensbeschouwing: inhoud of doel? Twee redenen voor deze ontwikkeling? Levensvragen bleken niet zomaar toegang te bieden tot religieuze en levensbeschouwelijke tradities, maar……. Maar ondertussen was de leerling met zijn of haar vragen wel ontdekt En dus ging de levensbeschouwelijke vorming van de leerling voor het leren van de leerling
Een vals dilemma? Maar deze tegenstelling is: Studiedag VDLG 2014 Levensbeschouwing: weg ermee!? Een vals dilemma? Maar deze tegenstelling is: Ongunstig voor de toekomst van het vak in een schoolcontext waarin de nadruk ligt op vakinhoud en kennisoverdracht Niet zo sterk als het lijkt. Cognitief leren en persoonlijke vorming kunnen best samengaan! Daarom twee vragen: Waarom leren over religie en levensbeschouwing? Hoe leren over religie en levensbeschouwing?
Leren over religie en levensbeschouwing: Waarom? Studiedag VDLG 2014 Levensbeschouwing: weg ermee!? Leren over religie en levensbeschouwing: Waarom? Dat is nodig om leerlingen zicht te geven op de werkelijkheid waarin ze leven. Zowel: Internationaal; als Nationaal En om hem in staat te stellen hun eigen geschiedenis en cultuur beter te begrijpen; We moeten Franse toestanden vermijden!
Leren over religie en levensbeschouwing: Hoe? Studiedag VDLG 2014 Levensbeschouwing: weg ermee!? Leren over religie en levensbeschouwing: Hoe? Geen feitenonderwijs, maar….. Ontwikkelend onderwijs! Leer leerlingen algemene theologische en godsdienstweten-schappelijke begrippen/concepten, zodat ze zelfstandig toegang krijgen tot de wereld van religie en levensbeschouwing
Vraag 2: Besluit Drie voordelen: Studiedag VDLG 2014 Levensbeschouwing: weg ermee!? Vraag 2: Besluit Drie voordelen: Relatie met wetenschappelijke discipline Nadruk op de vorming van de leerling Geeft levensbeschouwing eigen profiel
Dank voor uw aandacht! Levensbeschouwing: weg ermee!? Studiedag VDLG 2014 Levensbeschouwing: weg ermee!? Dank voor uw aandacht!