ADHD Ook ouders doen mee.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Pesten is geen spelletje.
Advertisements

Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
“Die verzuimdossiers kosten mij teveel tijd”
Gezamenlijke uitwerking adoptiegroepen Wijkwerkers & Gezinswerkers
“IK KRIJG HET NIET UIT MIJN HOOFD”
De (on)gezonde leerling?
ADVIES VOOR DE JEUGDHULP BRECHT VERHEGGE 1BAO A1.
De historie & de toekomst
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Samen opvoeden; ouders en pedagogisch medewerkers
OPPOSTIONEEL OPSTANDGE GEDRAGSSTOORNIS, EXTERNALISEREND GEDRAG
Altijd heen en weer. Het wereldbeeld van kinderen met gescheiden ouders. Machteld Reynaert.
Welkom 1 aan het bestuur en de leden van OXO aan alle (plus)ouders en (plus)grootouders aan alle aanwezigen.
Patricia presenteert.
Zorgen voor getraumatiseerde kinderen
Deze presentatie Kinderen met ADHD Hun ouders ADHD in het onderwijs
Kinder- en jeugdpsychotherapie en jeugd-ggz na de transitie © 2013 Vereniging voor Kinder- en Jeugdpsychotherapie –
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Ingrid van de Meerendonk Jeffrey ter Meulen
Gemaakt door: Maxim Demuynck.  Reguliere en forensische ggz Reguliere en forensische ggz  De gevaren van onbehandelde gedragsproblemen De gevaren van.
Workshop Relationele en seksuele vorming
Computerverslaving.
Opvoeden binnen een eenoudergezin
ADHD bij kinderen.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
VAN HOUTEN-VAN DEN BOSCH E.J., KUIPERS J., PETERS W.A.M.
Marianne Drenthen – Marij Peeters. Inhoud artikel  Relatie ouders en kinderen met een auditieve en/of communicatieve beperking loopt minder goed;  Specifieke.
Echtscheiding: gevolgen voor kinderen
De fundamenten van de organisatiestructuur
Opvoedingsproblemen Opvoedingsonzekerheid Opvoedingsspanning
Vraaggerichtheid als beoordelingscriterium Margo Trappenburg USBO (UU) iBMG (EUR)
STUDIEDAG WANNEER LIEFDE UITMONDT IN EEN GEVECHT… DETERMINANTEN, SCREENING & INTERDISCIPLINAIRE AANPAK Faculteit Rechtsgeleerdheid Zeger van Hee - Tiensestraat.
Hoe een juiste onderzoeksvraag opstellen?
Anders kijken naar zorgsignalen. Het is pas zorg als
Gezin in beweging De impact van een ziek kind op het hele gezin
Opvoedingsondersteuning
autisme Triade van stoornissen: Stoornis in de sociale omgang
Autismespectrumstoornis
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
“Ontwikkeling van hoogbegaafde leerlingen en schoolse kenmerken”
Aan de slag met de BETERapp
HELP MIJN KIND IS DRUK! Welkom en voorstellen Karin Ariës
Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer informatie:
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Opvoedbaarheid en jeugdbeleid Henk de Vos Hanzehogeschool Groningen – Lectoraat Integraal Jeugdbeleid 16 september 2010.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Oefening 17 p. 97 – les 5.
SUPPORTTEAM NAH Vlaams-Brabant Sociale Plattegrond - oktober 2014.
Oversteken van een T-kruispunt Doelen : - bespreken van eventuele alternatieven - belang en functie interpreteren en toepassen - steeds ‘recht’ oversteken.
Strategisch belang van de internaten en opvangcentra GO!
Voortijdig schoolverlaten
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
Ontwikkeling en de basisschool
Opgroeien in de stad les 3
gespreksvaardigheden
Inleiding in de (ped)agogiek werkcollege 3 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
CHRONISCHE ZIEKTE EN LICHAMELIJKE HANDICAP. INHOUDSTAFEL Inleiding Inleiding Chronische ziekte en handicaps Chronische ziekte en handicaps Psychosociale.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Psychosociale behoeftepeiling versus aanbod van zorg aan adoptief-pleegkinderen met FAS(D) Margreet Wolthuis, student toegepaste psychologie.
Wijs met media: Deze workshop geeft ouders de gelegenheid ideeën en ervaringen uit te wisselen over het onderwerp “Wijs met media”. De drie kernthema’s.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
1. Zo lang als verantwoord en mogelijk, thuis blijven wonen. Een goed uitgangspunt. Dat kon met Thuiszorg, dagbesteding, thuishulp.
Wat vinden jongeren belangrijk? Cliëntenraad GGZ Kinderen en Jeugd.
Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt! Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt!
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Opbrengst Themadiner 6 oktober 2016
§ 1.1 Identiteit Identiteit is het beeld dat iemand van zichzelf heeft, dat hij uitdraagt en anderen voorhoudt en dat hij als kenmerkend en blijvend beschouwt.
Complexe problematiek vereist integrale jeugdzorg
In de vuurlinie van een pos
Transcript van de presentatie:

ADHD Ook ouders doen mee

ADHD in het gezin Kinderen met ADHD  ergernissen in de omgeving Algemene klacht: ze hebben geen vat op het onvoorspelbare gedrag van hun kind omdat het niet reageert op de gewone opvoedkundige aanpak. Kritiek & vooroordelen vanuit de sociale kring  worden als pijnlijk ervaren  hebben een negatieve invloed op het competentiegevoel van de ouders Grote frustratie over henzelf en hun kind  risico dat ouders interacties met hun kind gaan vermijden en zichzelf daarmee ook de kans op positieve ervaringen met hun kind ontnemen.  schuldenlast bij ouders die in principe wel anders zouden willen Onzekere, uitgeputte ouders = een prooi voor sensatiebeluste media en (alternatieve) behandelaars

Interacties binnen het gezin Uit onderzoek vd ADHD problematiek: Gezinsleden reageren vaak stressvol Gezinsleden hebben meer negatieve interacties met hun omgeving dan gezinsleden van kinderen zonder ADHD Aandachtvragend gedrag  lokken negatieve aandacht uit van de ouders Corrigerend gedrag van ouders met kinderen die ADHD hebben is groter dan dat van ouders waarvan de kinderen geen ADHD hebben Corrigerend gedrag wordt ook groter wanneer naarmate de taak van het kind complexer wordt  Dit verschijnsel komt ook voor bij leerkrachten

Volwassenen Volwassenen met ADHD nu: Vroeger  geen diagnose  Hebben zeer negatief zelfbeeld opgebouwd Wanneer ze de juiste diagnose krijgen  in veel gevallen positief Volwassenen met kinderen  pijnlijk geconfronteerd met het feit dat adviezen voor begeleiding voor de kinderen, voor hen extra moeilijk zijn om te volgen Zwakke punt = zich aan structuur & regels houden  extra belasting voor ouders met zware ADHD  Volwassenen met ADHD kan positieve voorbeeldfunctie hebben voor de kinderen met ADHD

Broertjes & Zusjes Bekend gegeven = Broertjes & zusjes van kinderen met ADHD vertonen specifieke problemen: Tekort aan aandacht van de ouders  kind met ADHD eist alle aandacht op Sterk negatief aandachtvragend gedrag / imitatiegedrag conflicten

Isolement Kenmerkend voor gezinnen = snel opduiken van problemen binnen de sociale relaties met familie en vrienden en buurtgenoten  Eenzaamheid & isolatie Isolement + uitputting van de ouders = zet hulpverleners op het verkeerde been qua opvoeding

Schuldvraag De tijd waarin ouders schuldig worden bevonden aan de gedragsproblemen van hun kinderen is gelukkig voorbij Bekend = hersenfuncties die gedrag beïnvloeden zijn gebaseerd op biologische processen. ≠ omgeving geen invloed heeft (Buitelaar, 1995) Vroeger: vraagstellen nature of nurture? Nu: in welke mate heeft nurture invloed op nature? (Mulder en Paternotte, 1998) + aandacht voor erfelijke factor vraagt men zich af of ouders er wel zo op vooruit zijn gegaan (schuldvraag) Ook bij het doorgeven van genen die dit gedrag kunnen veroorzaken komen er ingewikkelde levensvragen bij kijken

GGZ-problematiek in de media Ouders van kinderen met ADHD voelen zich vaak erg bekritiseerd door hun omgeving. Ondanks dat methylfenidaat een vd best onderzochte middelen is in de behandeling v kinderen met ADHD, is in 70-80% vd gevallen een + respons op de kernsymptomen, geen negatieve gevolgen Maar toch ondervindt deze medicatie hevige kritiek van buitenstaanders! Negatieve kritiek id media brengt ouders naar beneden  worden van gemakzicht beschuldigd wanneer ze kiezen voor medicatie In Nederland: Anti-Rhytin beweging

Positie kinderen met ADHD in het huidige ADHD-onderwijs Gevolgen: Onderpresteren  Adequate aanpak ih onderwijs heeft positieve gevolgen voor het kind. Leren wordt makkelijker gemaakt vr het kind  levert winst op voor de ontwikkeling vh kind In Nederland: veranderingsoperaties Nog steeds een groot gebrek aan kennis en middelen om leerlingen met leer- en gedragsstoornissen op een gepaste manier te begeleiden  In VS: ADHD-diagnose zorgt voor een extra budget in het onderwijs Bij ons: alternatief = particulier onderwijs

Ouders als zorgvragers Ouders v kinderen met ADHD: lange weg afgelegd binnen de hulpverlening totdat ze de oplossing vonden Of ze de goede oplossing vinden voor hun kind met ADHD hangt af van een aantal toevalligheden Bij multidisciplinaire problematiek is versnippering in het zorgaanbod een bekend gegeven. Nu: een ontwikkeling van aanbodgerichte hulp naar vraaggerichte hulp, waarbij ouders door de overheid worden gestimuleerd zich te ontwikkelen tot zorgonderhandelaars. Workshop in deze sector draagt tegenwoordig de titel: “de klant is koning”.

Oudervereniging Nut: ouders kunnen van de gelegenheid gebruik maken om met andere ouders/lotgenoten te praten Zich ontwikkelen tot zelfbewuste zorgvragers die voor hun kinderen met ADHD het recht op een goede behandeling eisen

Het advies van de Gezondheidsraad 1998: er werd opnieuw een commissie van de Gezondheidraad geïnstalleerd met de opdracht een advies uit te brengen inzake diagnostiek en behandeling van ADHD 2000: rapport waarin een tiental concrete aanbevelingen werd gedaan voor beleid over de inhoud en kwaliteit van zorg het systeem van zorg en wetenschappelijk onderzoek Ontwikkeling

Ten aanzien van het systeem van zorg beveelt de commissie brede samenwerking aan op diverse niveaus. De overheid dient het ontwikkelen van een kenniscentrum op dit gebied te bevorderen. Dit kenniscentrum zal als taak moeten hebben voorlichting te geven aan zowel consumenten als professionals in gezondheidszorg, jeugdzorg en onderwijs over scholing, behandelmethoden, protocollen, mogelijkheden voor opvang, et cetera.

Ten aanzien van onderzoek en ontwikkeling is nader onderzoek naar de praktijk (zowel kwantitatief en kwalitatief) van diagnostiek en behandeling van kinderen met ADHD dringend aangewezen. Ondermeer ook onderzoek naar veiligheid bij het voorschrijven van medicatie aan kinderen onder de zes jaar en volwassenen en de effecten van langdurig gebruik en van eventuele late effecten van vroeger gebruik.

Veel aanbevelingen zullen door de diverse beroepsgroepen en organisaties in samenhang moeten worden uitgewerkt. De omvang alsmede de ernst van ADHD noopt ertoe dat de uitwerking van de aanbevelingen voortvarend ter hand worden genomen. De overheid is primair verantwoordelijk om de organisatie in gang te zetten.

Balans = een vereniging van ouders van kinderen met ontwikkelingsproblemen, leer- en gedragsstoornissen in Nederland. De vereniging bestaat 14 jaar en is de laatste jaren explosief gegroeid tot inmiddels bijna 21.000 leden. De vereniging geeft onder andere een tijdschrift uit waarvan de auteur van het artikel hierboven hoofdredacteur is. Zij was eveneens de vertegenwoordiger van Balans in de commissie adhd van de Gezondheidsraad. http://www.balanspagina.demon.nl Er kan worden vastgesteld dat Balans zowel een functie zal vervullen in de klankbordgroep, alsook het woord zal voeren op de werkconferentie. Daarmee werpt zij zich op als bewaker van de kwaliteit van zorg aan kinderen (en volwassenen) met ADHD. Laatste opmerking = buiten alle problemen die kinderen met ADHD ervaren mogen we niet vergeten op te merken dat kinderen met ADHD ook hele leuke kinderen kunnen zijn en dat er heel veel ouders zijn die er in slagen ondanks alle problemen hun kinderen een flinke steun in de rug te geven. Door hier een steentje aan bij te dragen heeft Balans haar bestaansrecht de laatste jaren uitstekend bewezen.