Welkom in groep 8 20 september 2011
Rooster Ma t/m woe: juf Ilse Woe t/m vrij: juf Sjoukje Muziek: woensdag meester Sjaak Gym: maandag en Vrijdag HVO en Godsdienst: Vrijdag ICT: PowerPoint over jezelf Digitale spreekbeurt
Waar gaan we het vanavond over hebben: De vakken De toetsen
Rekenen Taal Spelling Tekstverwerken Zaakvakken (geschiedenis, aardrijkskunde & biologie) Engels Fries ICT Muziek Zelfstandig werken/Kieskast
Rekenen Doorgaande lijn groep 7 Breuken Procenten Verhoudingen Kommagetallen Rekenmachine Praattaken: probleem klassikaal oplossen.
Taal Methode: Taal op maat Leerkracht gebonden lessen Zelfstandig werken lessen Spreken en luisteren Woordenschat Taalbeschouwing Stellen
Huiswerk: Eenvoudige zinsontleding: Taalkundig ontleden: benoemen van woordsoorten. Bijv.: werkwoorden, zelfstandige naamwoorden, bijvoeglijke naamwoorden, bijwoorden. Redekundig ontleden: verdelen van de zin in zinsdelen. Bijv.: onderwerp, gezegde, meewerkend voorwerp, lijdend voorwerp. Werkwoordspelling: Invullen van de juiste werkwoordsvorm
Spelling Methode: Taal op maat 2 x in de week: - 1 x instructie - 1 x zelfstandig 1 x in de week dictee van 12 woorden. Na 4 weken groot dictee.
Tekstverwerken/begrijpend lezen Nieuwsbegrip Nieuwe methode: uitproberen in onze klas. Nieuwsbegrip is een interactieve en aansprekende manier om aan de kerndoelen voor begrijpend lezen te werken. Er zijn wekelijks teksten en opdrachten aan de hand van het nieuws.
Biologie Energie Overwinteren planten en dieren Verpakkingen Voeding Het weer Nieuwe natuur Na elk hoofdstuk een samenvatting + toets
Geschiedenis 1800-tot nu Industrialisatie & urbanisatie in de 19e eeuw Eerste en Tweede Wereldoorlog Ontwikkelingen in de 2e helft 20e eeuw Anne Frank werkstuk maken Na elk hoofdstuk een samenvatting + toets
Aardrijkskunde Topografie werelddelen Methode: De aarde natuurkundig: vulkanen en aardbevingen Klimaat en landschappen Landbouw in de tropen Verenigde Staten: dun- en dichtbevolkte gebieden Miljoenensteden Lageloonlanden China Migranten Wereldgodsdiensten
Engels Methode: Take it easy: (7/8 a) * Digibordmethode (digitalteachers) * Thematische filmpjes, leuke clips (songs) * Opdrachten (naspreken, rollenspel, lezen) * Workbook
Frysk Metoade: Studio F Fryske tv: * Studio F útgongspunt: frysk ferstean( oefenje mei prate, lêze en skriuwe) Fryske tv: * Studio F * Tsjek tv.: in programma foar de boppebou fan de basisskoalle. (in soart fan “tv weekjournaal” yn it frysk.
Zelfstandig werken Waarom zelfstandig werken: Leren plannen Leren omgaan met uitgestelde aandacht Zelf leren oplossen Zelfstandigheid bevorderen Kieskast: Kast met materialen voor als de kinderen klaar zijn met hun werk. Zowel verdiepingsmateriaal als remediërend materiaal.
Vreedzame school Is een filosofie, een aanpak, waarin betrokkenheid en verantwoordelijkheid van leerlingen centraal staat Werkt aan gedragsverandering Heeft als doel minder conflicten ,een betere sfeer, een betere oplossing voor problemen/ruzies… met hulp van mediators! Is vooral gericht op preventie, n.l. een positief sociaal klimaat scheppen in klas en school
De toetsen Leerlingvolgsysteem: januari Drempeltest: 17 januari Cito-toets: 7, 8 en 9 februari
Drempeltest Waarom de Drempeltest? Voor een advies voortgezet onderwijs zijn drie vragen van belang: a) Welke ervaringen heeft de school met de leerling? b) Hoe ver is de leerling in de leerstof gevorderd? c) Wat zijn de mogelijkheden van de leerling (hoe zit de leerling in elkaar)? 8 onderdelen: Woordenschat Zinsbouw Logisch redeneren met woorden Soortbegrip Ruimtelijk 2-dimensionaal Ruimtelijk 3-dimensionaal Rekenkundig redeneervermogen Logisch redeneren met figuren
Woordenschat 1 FATAAL : modern noodlottig mislukt netjes gevaarlijk A B C D E 1 FATAAL : modern noodlottig mislukt netjes gevaarlijk
Zinsbouw In welk deel van de zin zit de fout? A B C D De aanrijding ontstond, zodat de fietser niet oplette. E geen van de vier
Logisch redeneren met woorden Wat hoort bij het schuin gedrukte woord? chauffeur : auto piloot : A B C D E F race auto vliegen raket vliegtuig sneller
Soortbegrip Welk woord hoort niet in de rij? A B C D E Appel peer komkommer citroen sinaasappel
Ruimtelijk 2-dimensionaal
Ruimtelijk 3-dimensionaal
Rekenkundig redeneervermogen Welk getal past in het lege hok? 2 6 12 20 30 ? 24 60 42 48 Geen van de vier.
Logisch redeneren met figuren
Gedragskenmerken Leermotivatie Zelfvertrouwen Doorzettingsvermogen Sociaal wenselijke antwoordtendenties
Cito-Toets 7, 8 en 9 februari De specifieke functie van de Eindtoets is het geven van onafhankelijke informatie voor de keuze van een brugklastype.
Uitslag, advies en aanmelding Leerlingvolgsysteem is leidend. Uitslag drempeltest Uitslag Cito Advies leerkracht adhv plaatsingswijzer Ouders melden aan
plaatsingswijzer Leerlingvolgsysteem leidend Groepen 6,7 en 8 (rek/wisk en begr.lezen ,spelling en lezen Basisprofiel v.b. Mavo lv c c c c (3 jaar) Plusprofiel Bespreekprofiel (inbreng cito/drempel) Disharmonischprofiel
VMBO - Basisberoepsgerichte leerweg: deze richting is bestemd voor leerlingen die meer op de praktijk zijn ingesteld. De leerlingen doen examen in vier algemene vakken en een beroepsgericht vak. - Kaderberoepsgerichte leerweg: deze leerweg is voor leerlingen die het liefst kennis opdoen door met praktijk bezig te zijn. De benaming verwijst naar het feit dat de leerlingen bezig zijn met een opleiding die in zijn geheel gericht is op een functie binnen het kader van de gekozen sector. - Gemengde leerweg: Deze leerweg is bedoeld voor leerlingen die op zich weinig moeite hebben met studeren, maar zich ook al gericht willen voorbereiden op bepaalde beroepen. De benaming ‘gemengde leerweg’ betekent dus een vermenging van zowel theoretisch als praktisch onderwijs. - Theoretische leerweg (nu weer de Mavo) Havo VWO Gymnasium
En verder dit jaar? Schoolreisje: 3 t/m 6 juli 2012 Afscheidsavond: 17 juli 2012 Verkeersexamen: praktijkexamen Onze emailadressen: skalsbeek@wiardaskoalle.nl izijlstra@wiardaskoalle.nl