Hoofdstuk 3 – Gegevens verzamelen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Basisboek Interviewen 3e druk 2012
Advertisements

Het doen van eigen onderzoek
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
1.1 Waar worden enquêtes voor gebruikt?
Aan deze presentatie kunnen geen rechten worden ontleend Gegevensbescherming CQI-metingen 16 september 2010 CKZ mr Alexander J.J.T. Singewald © Singewald.
Marktonderzoek Danneels
Marktonderzoek als proces
Fasen van onderzoek Onderzoeksplan bureauwerk Dataverzameling
Risico’s en gevaren van techniek
Statistiek Niveua 3 Kerntaak 5 Blz. 81.
Klassieke AO Leseenheid1
Hoofdstuk 7 Marktonderzoek.
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
Inhoud bijeenkomst 1 Doel- en vraagstelling Conceptueel model
Observeren en rapporteren
Xxxxxxxxxxxxxxx 4/4/2017 Inleiding onderzoeksleer Helleke Hendriks docent werktuigbouwkunde voormalig productonderzoeker bij Consumentenbond xxxxxxxxxxxxx.
Beschrijvend onderzoek
1212 /n Metingen aan de hoogte van een toren  D  wordt gemeten met onzekerheid S  =0.1 o. Vraag 1: Op welke afstand D moet je gaan staan om H zo nauwkeurig.
Onderzoeksmethode Oftewel: met welke specifieke onderzoeksmethode kan ik het best mijn onderzoeksvraag beantwoorden.
Meten bij marktonderzoek
Hoofdstuk 6 – Tabellen en grafieken
Observatie, focusgroepen en andere kwalitatieve
Meten bij marktonderzoek
Marktonderzoek als proces
Hoofdstuk 9 Primaire kwantitatieve gegevens verzamelen met behulp van gestructureerde waarneming, gestructureerd interviewen en het gebruik van vragenlijsten.
Hoofdstuk 4 Een onderzoeksontwerp bepalen: het belang en de inbreng van onderzoeksfilosofieën, -methoden en -technieken Methoden en technieken van.
Hoofdstuk 2 Het onderzoeksonderwerp formuleren en verduidelijken Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian.
Hoofdstuk 6 Steekproeven trekken Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill, Marije Booij en Jan.
Hoofdstuk 11 Kwantitatieve gegevens analyseren Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill, Marije.
Wetenschappelijke methode
Toepassing 30% regeling TU/e Bert Voets 12 juni 2007.
Collegeweek 3 Observeren
Programma collegeweek 6
Blok 2 Collegeweek 1 De observatieopdracht Hoofdstuk 7: de toetsvragen op BSCW Onderzoek: Kindertelefoon.
Hoofdstuk 4 – Gegevens analyseren
Hoofdstuk 5 – Verzameling en functie
Onderzoek doen Hoofdstuk 1 - Onderzoek.
Interpretatie van statistiek bij toetsen en toetsvragen
Psychologische Test.
WEON 2009 Gegevens Delen Juridische aspecten. WEON 2009 Opzet ‘eigendom’ van gegevens als zodanig IE op gegevens Wie bepaalt wie wat mag  Opdrachtgever.
Operationaliseren Definiëren Operationaliseren
Baarde en de goede Hoofdstuk 11: Data-analyse
Probleemoplossingstechnieken
Parametric release Wat is dat?.
PSO. Praktisch school onderzoek.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Methoden & Technieken van Onderzoek Maurice Scheepers Kamer H4.318
Onderzoeksvaardigheden 3
Methoden & Technieken van Onderzoek
Methoden & Technieken van Onderzoek
Module Waarnemen, observeren en rapporteren Les 2
onderzoeksvraag Soorten onderzoeksvragen Exploratieve onderzoeksvraag
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Module Waarnemen, observeren en rapporteren Les 3 + 4
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Rotterdam, 00 januari 2007 Kijken naar kinderen Bijeenkomst 3 kwartaal 3.
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv College 3 Hoofdstuk 5 Kwalitatief marktonderzoek Hoofdstuk 15 Rapporteren over marktonderzoek.
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv H 10 onderzoek met vragenlijsten.
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv H 8 observatie en registratie.
Onderzoeksplan en onderzoeksmodel Een kort resumé vorige colleges
AOS docentonderzoek bijeenkomst 8 Dataverzameling: Eigen instrumenten, ontwerp.
Marktonderzoek Zonder inzicht in het gedrag van de klanten/markt kan er geen marketingbeleid gevoerd worden.
Het forum.
Les 5: Het marketingplan
Dataverzamelingsmethoden
Privacy en Leerplicht/RMC
Privacy en Leerplicht/RMC
Hoofdstuk 4 Kwantitatieve dataverzamelingsmethoden Nel Verhoeven
Verpleegkunde deeltijd module 4 Shifra Bouter, MSc.
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk 3 – Gegevens verzamelen Onderzoek doen Hoofdstuk 3 – Gegevens verzamelen

Gegevens verzamelen

De 7 stappen van gegevens verzamelen De belangrijkste keuzen die de onderzoeker zal moeten maken bij het verzamelen van gegevens zijn onderverdeeld in de volgende 7 stappen: Bestaande of nieuwe informatie Open of gesloten vragen Directe of indirecte vragen Observatie of interview Het onderzoeksinstrument Bepaal of een steekproef nodig is Beslis hoe de gegevens verzameld worden

1. Bestaand materiaal Vergelijkbaar onderzoek voorhanden? Voordelen: snel, lage kosten, niet afhankelijk van anderen Bij hergebruik letten op: Doel van eerder onderzoek Methode van onderzoek Ethische aspecten: toezeggingen van proefpersonen, bronverwijzingen

2. Open of gesloten vragen Onderzoek Gestructureerd => gesloten vragen Ongestructureerd => open vragen De methode van gestructureerde gegevensverzameling verdient meestal de voorkeur Betrouwbaarheid en mogelijkheden tot kwantitatieve analyse

3. Directe of indirecte vragen Er zijn onderzoeksonderwerpen die respondenten te bedreigend vinden om het er rechtstreeks over te hebben Indirecte vragen verdienen dan de voorkeur 4. Observatie of interview Observatie is een onderzoekstechniek dat gebruik maakt van waarnemen Experiment Participatieve observatie Casestudy

4. Observatie of interview Wanneer je er achter wilt komen wat de mening, opinie of houding van mensen is, is het het beste om er naar te vragen Nadeel Lagere betrouwbaarheid door: mensen zijn niet altijd even objectief over het eigen gedrag mensen maken graag een goede indruk en dat beïnvloedt het antwoord dat zij geven ('sociale wenselijkheid') Structuur door mondelinge vragenlijst

5. Het onderzoeksinstrument Hergebruik Uit eerder onderzoek kun je gebruik maken van vragen, vragenlijsten, testen, schalen en andere onderzoeksinstrumenten van andere onderzoekers Let ook hier weer op Doel van eerder onderzoek Methode van onderzoek Ethische aspecten Zelf maken Bijvoorbeeld een eigen vragenlijst maken. Tip: eerst een pilot doen, voordat je je instrument gebruikt

6. Bepaal of een steekproef nodig is Een steekproef is een groep van eenheden at random getrokken uit de populatie waarbij bepaalde gegevens worden verzameld         Let op de betrouwbaarheid en de nauwkeurigheid van een meting! Voorbeeld: Een betrouwbare uitspraak, die onnauwkeurig is: ‘Morgen wordt het tussen de 10°C en 30°C’. Een nauwkeurige uitspraak, die niet erg betrouwbaar is: ‘Morgen wordt het 15°C’

Steekproef Omvang Representativiteit Netto steekproef Soorten steekproef Kwaliteit Betrouwbaarheid Vormen van validiteit Criteriumvaliditeit Externe validiteit Predictieve validiteit

7. Beslis hoe de gegevens verzameld worden Selecteer de gegevens Niet alle informatie die verzameld is, is van belang voor de beantwoording van de onderzoeksvraag. Het is dan ook van belang alleen de voor de onderzoeks-vraag relevante informatie te selecteren voor verdere analyse Orden de gegevens Maak klassen, turf, etecetera Schaal de gegevens Om gegevens te kunnen analyseren is het bij het verzamelen van de gegevens al zaak om te bekijken van welk meetniveau de onderzoeksgegevens zijn

het meetniveau van de variabelen Het nominale meetniveau Voorbeeld: de landen in Europa, de maanden waar de ‘R’ in zit Het ordinale meetniveau Voorbeeld: de kleuren banden bij judo, de hoogte van een opleiding (lbo, mbo, hbo) Het interval-meetniveau Voorbeeld: graden Celsius, de kosten van een taxirit. (2 maal 25 graden Celcius is niet gelijk aan 50 graden Celcius) Het ratio-meetniveau Voorbeeld: lengte, gewicht. (10m-5m)/5m = 1 en (10kg-5kg)/5kg = 1

Kwaliteit bij het verzamelen van gegevens validiteit dit is de vraag wat nu eigenlijk wordt gemeten betrouwbaarheid en nauwkeurigheid deze voorwaarden kunnen worden gezien als de technische voorwaarden voor een goede meting aanvaardbaarheid dit betreft de acceptatie van ethische aspecten van het onderzoek bruikbaarheid dit betreft kenmerken die bij toepassing in de praktijk van belang zijn

Aanvaardbaarheid van onderzoek Onderzoek is aanvaardbaar indien: het voor de respondenten duidelijk is wat het doel van het onderzoek is groeperingen en belanghebbenden eerlijk en rechtvaardig worden bejegend respondenten met respect worden behandeld

Gegevensbescherming 1. Informeer de respondent over het doel van het onderzoek 2. Respecteer de mening van de respondent, ook als deze niet mee wil doen aan het onderzoek 3. Verzamel niet meer gegevens dan noodzakelijk voor de uitvoering van het onderzoek 4. Extra zorgvuldigheid is geboden bij het verzamelen en verwerken van gegevens die betrekking hebben op de identiteit van respondenten of de sociale norm 5. Verwerk gegevens in identificeerbare vorm niet langer dan noodzakelijk voor de uitvoering van het onderzoek, anonimiseer zo snel mogelijk 6. Rapporteer nooit over individuele respondenten met identificeerbare gegevens tenzij de respondent daarvoor ondubbelzinnige toestemming heeft gegeven 7. Neem technische en organisatorische maatregelen ter beveiliging van de verzamelde gegevens tegen onrechtmatig gebruik