Professionaliseren van leerkrachten Reflectieve methodiek Januari 2014

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Schrijfdossier of schrijfportfolio?
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Flitsbezoek Onderwijskundige leiders in de klas Reflectie in de school
Goed Karma Dit is een mooie tekst, en kort. Geniet ervan! Het is wat de Dalai Lama te zeggen heeft voor Je hoeft het maar een paar seconden lezen.
Basis│ JUNGIAANSE TYPOLOGIE
Dalton middelen Op Daltonschool de Kleine Kapitein.

Goed Karma Dit is een aardig artikel, maar kort. Geniet ervan ! Dit is wat de Dalai Lama voor 2009 moet zeggen. Dit alles vraagt een paar seconden om te.
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerkrachten 2 de graad.
1.
Nieuwe Leermiddelen Rindert de Vries UMCG * Ochtendrapport voorzitterschap.
Opbrengstgericht werken mbv peilingsactiviteiten
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Kwaliteit van bestaan. Ondersteunen..
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
coaching Geschiedenis u ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: –koets; koetsen koets; koetsenkoets; koetsen.
School Video Interactie Begeleiding
1 Visie op medewerkers vanuit talentgerichte invalshoek Huize Ter Walle VZW C.I.G.B. ompetent van kop tot teen!
een grote kromme lijn, twee kleine schuine streepjes, een verticaal lijnstuk, een licht gebogen lijn, een blauwe driehoek, twee cirkels, twee blauwe bolletjes,
Sociale vaardigheden in het basisonderwijs Werkgroep onderwijs.
Carrousel, een schat aan hulpverleningsmogelijkheden
Leerlingenzorg op basisschool Los Hoes
Links Rechts mensen zijn sociaal en hebben veel voor anderen over mensen zijn vooral gericht op hun eigen belang slecht gedrag komt door de.
NB © 2007 Projectgroep rekenen-wiskunde
Pass’t Montessorionderwijs ?
CanDo Coaching.
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Klinisch verloskundigen Opleiden op de werkvloer Erik van Bruggen GZ psycholoog.
Klinisch redeneren en evidence based practice
De lerarenopleider gepositioneerd
Return to Sender.
Testcentrum ervaringsbewijs Testen en informeren.
Week van de intern begeleider
Klik hier om ondertitel te maken Klik hier om een titel te maken.
Meer inzicht en grip op financiële redzaamheid. Programma Welkom Inleiding Voorstelrondje Armoede/schulden Signaleringslijst Financien Afronding.
Bijeenkomst September 2015
Bij de informatieavond van groep 1/2
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 MadeleineMeurs
Het betrekken van studenten bij de toetscyclus
motiverende gespreksvoering
Groepsdynamiek 1.
Programma Vaststaande workshop  Link/relatie met opleiding Taalexpert:  Toepassen van taalbeleid op de aanwezige niveaus:  leerling – groep – school.
De leerling of stagiaire in beweging!
Omgaan met verschillen tussen leerlingen. Suzanne Vlug.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Past Performance Eerste ervaringen en hoe benut u uw kansen? Olaf Bovenkamp: hoofd ingenieursbureau gemeente Heiloo Marco van Beek: projectleider gemeente.
Intervisie Door: Chantal van der Gouwe.
10 november 2015 Marianne Rongen Waar je het leven leert inspiratielied Mathilde Santing.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Wanneer is de leerling tevreden? Wat is: krachtig leren?
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Visie op medewerkers vanuit talentgerichte invalshoek
Tevredenheidsonderzoek 2015
Workshop werkplekbegeleiding 12 oktober 2016
Basistraining Ontwikkelingsgericht coachen voor werkplekbegeleiders
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Verhage, H. (2005). Coachend opvoeden. Soest: Uitgeverij Nelissen.
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Slides sessie 3 Aansturen van projecten: schildpaddiagram, RASCI, soorten proceseigenaars Schema intervisie / casusbespreking Literatuurverwijzing.
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Reflectieve medewerkers (leren) reflecteren
Kracht en veerkracht van mantelzorgers
Conferentie Formatief toetsen Ook bij jou in de klas en op school!
UNICEF België en HIVA / KULeuven
Wij zijn ‘One PPG’ Ons doel We protect and beautify the world
Pionieren aan de kust: Langer thuis wonen in Schagen doe je samen!
Videohometraining Een pedagogische hulpverleningsmethode voor gezinnen
Eigenaarschap.
Opdracht 2 bij EX16/20: Ondersteuningsplan vaststellen en onderbouwen
Transcript van de presentatie:

Professionaliseren van leerkrachten Reflectieve methodiek Januari 2014 Flitsbezoek Professionaliseren van leerkrachten Reflectieve methodiek Januari 2014

Wat? Korte gefocuste observatie Informeel en in samenwerking met elkaar Mogelijkheid voor reflectie Focus op bewustwording Follow- up 1 Korte obsevatie : drie tot vijf minuten in de klas Observeren van enkele items 2 informeel : geen checklist of beoordeling wél: als collega samenwerken en samen denken over doelgerichtheid in het werk en het ontwikkelen binnen het leraar- zijn 3 reflectie :reflectieve vraag en dialoog : leraar prikkelen tot nadenken 4 bewustwording : leraar bewust van eigen denken en handelen en hoe daarin te evolueren 5 follow up : meerdere flitsbezoekjes , dan pas terugkoppeling

DOEL Focus op beslissingen die leraar neemt Leraar denkt na hoe hij/zij tot die beslissingen is gekomen Gericht op de toekomst : huidig handelen onder de loep met oog op dit wel of niet verder zetten Bewustwording op gang brengen, niet gedrag veranderen Leerkracht krijgt zelf behoefte om eigen gedrag te veranderen Focus op beslissingen die leraar neemt , niet op acties van de leraar . -> Beeld krijgen van beslissingen mbt activiteitenen interventies in relatie tot het leerdoel en het proces van de les Gericht op de toekomst : huidig handelen onder de loep met betrekking tot dit wel of niet verder zetten Reflectieve dialoog : leraar denkt na hoe hij tot bepaalde beslissingen is gekomen en of hij deze keuze aanhoudt voor de toekomst of misschien aanpast Doel is niet het gedrag veranderen , maar bewustwording op gang brengen , zodat leerkracht zelf behoefte krijgt om eigen gedrag te veranderen

Aandachtspunten bij flitsbezoek 1. betrokkenheid van de leerlingen 2. keuzes van de leraar mbt de activiteiten in relatie tot het leerdoel 3. interventies en beslissingen van de leraar in relatie tot het leerdoel ~~~~~~~~~~ 4. walking the walls 5. veiligheid en gezondheid Betrokkenheid , liefst voor de lln de bezoeker zien Wat is doel en hoe wordt het bereikt? Lesopbouw, gekozen activiteit en strategie ( beslissingen in de voorbereiding van de les) Lerarenvaardigheden: hoe ? : interventies en beslissingen tijdens de les om te zorgen dat de leerlingen het leerdoel behalen deze drie kan je altijd observeren 4. Wanden :ondersteunend? Wat hangt uit? krachtwanden of schaamwanden? Wanden gebruiken als uitbreiding van leeromgeving? 5. Doorloop, ventilatie, gevaarlijke materialen, verlengsnoer....

Reflectieve vraag De reflectieve vraag laat leraren nadenken over hun onderwijspraktijk effectiviteit van handelen beslissingen ivm activiteiten en interventies voor het bereiken van leerdoel Na enkele bezoeken Meer informatie Zicht op patronen Ontdekken van mogelijke onderwerpen Reflectieve vraag bevat vijf elementen : 1 Situatie situeren ( onderdeel eruit nemen en situeren ) als je je lessen plant 2 Reflectie op onderwijspraktijk en je denkt aan de verschillende aanpak om het leerproces te evalueren 3 Overweging welke criteria 4 Beslissing hanteer je om dergelijke aanpak te selecteren 5 impact op de leerlingen en wat is dan het stress-effect voor de leerlingen? 1Als je aan het lesgeven bent , 2 en je denkt na over de interventies die je doet om de leerlingen betrokken te maken door ze vragen te stellen, 3 welke gedachten gaan dan door je hoofd , 4 en op grond waarvan besluit je wel of geen interventie te doen 5 zodat de kans groot is dat elke leerling het leerdoel haalt Reflectieve vraag ligt aan de basis van een reflectieve dialoog

Belangrijk Géén beoordelingsbezoek of beoordelingsgesprek Gericht op de algemene onderwijspraktijk, alle leerkrachten krijgen flitsbezoeken We gaan uit van positieve veronderstellingen We observeren neutraal en niet beoordelend We handelen vanuit respect Oprekken van de comfortzone