Publieke gezondheid en institutionele karakteristieken en ontwikkelingen Patrick Jeurissen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Funkties moderne verzorgingsstaat; • -zorgen • -verheffen • -verbinden • -verzekeren.
Advertisements

1 juni ’14 Toekomst AWBZ: welke richting Jan Coolen Zorgverzekeraars Nederland maart 2008.
Triage in de JGZ Efficiënt en Effectief. 17 januari 2014
Schets van preventieve zorg voor ouderen op lokaal niveau
DE EERSTE LIJN IN HET NIEUWE REGEERAKKOORD
Lezing NVAG Romke van der Veen Utrecht, 12 januari 2012
(potentiële) belangenverstrengelingGeen Voor bijeenkomst mogelijk relevante relaties met bedrijven Bedrijfsnamen  Sponsoring of onderzoeksgeld  Honorarium.
Het verbinden van Kwaliteiten Reactie Ben Fruytier
Perspectief op gezondheid 20/20 Wim Groot 14 oktober 2010.
Leefbaarheid & wonen en voorzieningen Anders organiseren in West Brabant.
Centre for Effective Public Health In the larger Rotterdam area The Triumph of Zephyr and Flora Museo del Settecento Veneziano, Ca' Rezzonico, Venice.
De inhoud en invoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) DATUM1 december 2005 PLAATSNISB Bewegen als levenslange uitdaging.
DORDRECHT Voorveld. Agenda Civil society Preventie Competenties Toeleiding Regiefunctie.
Amaryllis: landingsbaan voor de decentralisaties.
Exploderende Zorguitgaven Presentatie Anne Mulder 16 september 2011.
Vorige les: wat is een rechtvaardige inkomensverdeling?
Regeerakkoord en het sociale domein Commissie MZ, 8 april 2013.
Herbert Schilthuis IGZ
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Krimpen met perspectief
Conferentie Paramaribo 23 mei 2008 HOE GEZOND IS SURINAME? Dr André Weel, bedrijfsarts en epidemioloog.
Coalitie Gezond Geweten 14 oktober 2013
Gezonde School Conferentie MBO Vitaal voor leren en werken 7 april
De transformatie van het sociaal domein in financieel perspectief VNG-congres gemeentefinanciën 18 november 2013.
De beste krachten, zoeken, vinden en… ook inzetten
KIVI Speurwerkprijs ‘Noodzaak van innovatie in de gezondheidszorg’ Prof.dr.ir. Theo de Vries 16 december 2003 KIVI Speurwerkprijs 2003.
Collectieve Preventie
08/09/ Integraal Gemeentelijk Alcoholbeleid.
Sjoerd Kooiker (met dank aan Josje den Ridder)
Resultaten werk wijkverpleegkundige NCVGZ 4 april 2013 Marjan Hoeijmakers.
Gezondheid! Hoe dan? Hans Krosse, sept 2008
Sociaal-economische gezondheidsverschillen:
Zorg nieuwe stijl.
OGGZ (ongevraagde geestelijke gezondheidszorg)
KNGF-programma Samenwerking Rhenen 16 december 2008 Wilma Huiskamp.
Voorlichting en preventie
Sociale teams wat werkt (en in welke situatie)?
Sociale kaders: Hoofdstuk 14 Sociale structuur
De rol van de zorgverzekeraar bij populatiebekostiging
1 Van inkoop voor de klant naar zorg voor de klant De rol van cliëntenraden in het inkoopbeleid Auke Jelle Kingma 3 oktober 2014.
Presentatie ABVAKABO 10 april 2006 Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO)
E-MOVO: Digitale monitoring van gezondheidsrisicogedragingen bij adolescenten en de toepassing hiervan binnen gezondheidsbevordering Drs. Rik Crutzen Department.
Betaalbaarheid en toekomst van de Belgische gezondheidszorg
Dossier Empowerment.
De Staat van de WMO- werkplaats Toekomstperspectief tussen onderzoek, beleid en praktijk Kim Putters Sociaal en Cultureel Planbureau Oktober, 2015.
Tweede bijeenkomst minor agoog in de GGZ
Van cijfers naar kennis
Multimorbiditeit bij mensen met verstandelijke beperkingen de rol van informatie-uitwisseling NHG Wetenschapsdag 8 juni 2012 Mathilde Mastebroek, arts.
Leeswijzer bij de bijlagen   In deze bijlagen bij het NVZ-strategiedocument Zorg voor 2020 zijn de belangrijkste grafieken en brondocumenten voor u geselecteerd.
Roadshow Omgevingswet Deelsessie Gezondheid en omgevingsplan
Steenwijkerland en preventieve zorg GGD IJsselland: Gemeenschappelijke Regeling, uw verlengd lokaal bestuur Nicolette Rigter: directeur Publieke Gezondheid.
Wijkanalyse Steenwijkerland 17 oktober Waarom een wijkanalyse? Omdat: Populatie basis vormt voor samenwerking/afstemming. Zowel tussen zorgaanbieders.
Monitor Sociaal Kwetsbare Groepen Carolien van den Brink.
Gemeenschappelijke Regeling GGD Zeeland. Opzet presentatie 1.Reden bestaan GR GGD Zeeland 2.Visie op Publieke Gezondheid in Zeeland 3.Bestuurlijke verantwoordelijkheid.
30 mei 2016 Transitie jeugdzorg, sturing gemeente, bijdrage GGD Paul vd velpen Directeur GGD Amsterdam.
Gezondheid telt! in Boxmeer Kernboodschappen voor lokaal beleid M van Bon-Martens en M Rutten 22 maart 2007.
De compliance officer: Blijver en bijter Jaap Koelewijn 16 november 2006.
1……………………….. Doeltreffende samenwerking Markermeer - IJmeer 12 november 2015 Corné Nijburg.
Cliëntenparticipatie: u krijgt er een partner bij! Regio Twente, 10 april
“HELP, de dokter verzuipt!” De toekomst van de eerstelijns gezondheidszorg in Maasbree.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
Instrument of houding? Implementatie van regionaal en lokaal integraal volksgezondheidsbeleid.
PH Forum debat, Utrecht 28 september 2009 Toekomst voor GGD Epidemiologie Betere cijfers, minder geld! Lejo van der Heiden Afdelingshoofd OGZ/ Directie.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
Nederlanders en de decentralisaties in het sociale domein
§ 1.1 Identiteit Identiteit is het beeld dat iemand van zichzelf heeft, dat hij uitdraagt en anderen voorhoudt en dat hij als kenmerkend en blijvend beschouwt.
“Het lijkt altijd onmogelijk, totdat het gedaan is” Nelson Mandela
Organisatie & Beleid van gezondheidszorg Minor Active Ageing
AD Health & Social Work Wat is dat?.
‘Gezondheid’ verandert… Wat betekent dat voor paramedici?
Transcript van de presentatie:

Publieke gezondheid en institutionele karakteristieken en ontwikkelingen Patrick Jeurissen

Onderwerpen van de presentatie Karakterisering van huidige instituties in de publieke gezondheid Institutionele ontwikkeling door de jaren heen Beleidsagenda vanuit institutioneel perspectief (na de pauze)

Het ‘idee’ publieke gezondheid: Die instituties die zich doelbewust richten op de ziektepreventie en de bescherming en bevordering van de gezondheid van de bevolking. Het betrekken van aanpalende instituties bij het bereiken van de doelen van het gehele, op de gezondheidstoestand van de bevolking gerichte beleid. Draagt bij aan het bevorderen van de beschikbaarheid, de toegankelijkheid, de doelmatigheid en de kwaliteit van de (zorg)voorzieningen. Is naar werkwijze veelal populatiegericht, permanent, programmatisch en professioneel. Komt veelal –zij het niet uitsluitend- tot stand zonder dat daar een hulpvraag aan ten grondslag ligt, althans geen vrijwillige of door de verzorgde geformuleerde hulpvraag. Komt tot stand onder bestuurlijke verantwoordelijkheid; dit geldt zowel voor beleid, voor regie als voor uitvoering.

Kosten van publieke gezondheid De totale kosten van preventie zijn in 2003 hoger dan € 12,5 miljard (RIVM) De omzet van ggd-en in 2004 is € 754 miljoen (CBS) De uitgaven van het ministerie bedragen in 2007 € 837 miljoen (VWS) Gezondheidsbevordering Gezondheidsbescherming Ziektepreventie Totaal € 434,5 (3%) € 9.955,6 (80%) € 2.063,7 (17%) 1. Arbeidsomstandigheden € 217,0 Milieuveiligheid € 1.947,8 Bloeddrukverlagers € 574,9 2. Psychische aandoeningen € 60,4 Verkeersveiligheid € 1.614,2 Gebitsverzorging € 488,5 3. Algemene voorlichting € 35,4 Afval € 1.604 Jeugdgezondheidszorg € 166,9

We kunnen publieke gezondheid benaderen, maar moeilijk ordenen 46 thema’s, 59 uitvoeringsorganen en een veelvoud aan programma’s De ggd-en: slechts € 343,6 mln.; veel kosten niet toewijsbaar Er ontbreekt het nodige: tertiaire preventie, accijnzen (€ 2,8 mrd.), indirecte uitgaven, politie-preventie, preventie door huisarts en specialist, uitgaven consumenten, voedselveiligheid Kostenconcentratie bij: infectieziekten (€ 4,2 mrd.), ongevallen (€ 3,6 mrd) en ademhalingsstelsel (€ 1,6 mrd) Gezondheidsbevordering en ziektepreventie: ouderen tot drie keer zoveel kosten als jongeren Preventie in de zorg is scheef verdeeld Veelheid financieringsmethoden: subsidies, premies, input, output, project etc.

Economische kenmerken van preventie (technische logica) Potentieel effect populatie Potentieel effect individu Aandeel indirecte kosten Termijn effect Invloed exogene factoren Onzekerheidsmarge (spreiding) Primaire preventie groot klein zeer lang Secundaire preventie beperkt lang redelijk Tertiaire preventie kort

Technische en institutionele omgeving van publieke gezondheid Belang van endogene sociale regels (instituties) sterker zwakker Belang van ‘onbeïnvloedbare’ exogene factoren (technische omgeving) tertiaire preventie milieuveiligheid, afval, verkeer secundaire en programmatische preventie primaire preventie, gezondheidsbevordering, gemeentelijke gezondheidsdiensten

Kernconcepten uit de institutionele benadering Formele en informele instituties, de laatste is belangrijker dan we vaak denken, zeker in de publieke gezondheid (bv sociaal-culturele omgeving, opvattingen over dwang en drang) Complementariteit: instituties functioneren beter als ze aansluiten op bepaalde andere instituties (bv. loopbruggen tussen zorg en volksgezondheid) Hiërarchie: instituties bepalen elkaars werking en hoe hoger in de piramide, hoe lastiger deze te veranderen valt (bv. art 22 GW)

Institutionele ontwikkeling van de publieke gezondheid Tot WO II: spin-in-het-web (hygiënisten, Armenwet, vervlechting zorg met de privé situatie) Vanaf WO II: van integrale zorg naar programmatische preventie ‘Institutionele krimp’ Is dat erg? Ja! Nieuwe uitdagingen, andere oplossingen? Een normatieve agenda? (informele instituties)

Waar is die best-practice toch gebleven?

Nieuwe uitdagingen Leefstijlproblematiek, maar ook gezondheid als levensdoel (wellness), lage SES-problematiek Chronische ziekten en zelfzorg Nieuwe collectieve risico’s: pandemie, terrorisme, klimaatverandering, genetische testen Schaal waarop publieke gezondheidszorg wordt aangeboden (technologische ontwikkelingen, lagere indirecte kosten?) Vergrijzing zonder gezondheidswinst, of zelfs een absolute daling (obesitas)

Tussentijdse conclusies Belang van publieke gezondheid is groot Het blijft moeilijk om met beleid ‘vat’ op deze problematiek te krijgen Er is ‘institutionele’ krimp: de complementariteit en hiërarchie die publieke gezondheid bevorderen, nemen als we niets doen eerder af dan toe Met andere woorden de institutionele configuratie is in zichzelf ondoelmatig De gezondheidswinst is relatief beperkt

Is er vanuit het economisch-institutioneel perspectief een oplossing? Hoe ziet een efficiënt institutioneel systeem er idealiter uit (North): Betrokken beschikken over adequate informatie van relevante kosten en baten. Een efficiënte vertegenwoordigende ‘politieke’ structuur Compensatiemechanismen tussen ‘winnaars’ en ‘verliezers’ Beperkte transactiekosten Verlaging relevante kosten door ‘technologische’ ontwikkelingen Speltheorie en het coördinatieprobleem: regelmatige interactie, informatie, beperkt aantal participanten

Versterking van publieke gezondheid door articulering van (formele) instituties? Informele instituties: beschavingsoffensief versus individuele autonomie Publieke gezondheid in de bekostiging: budgetparameters etc. Publieke gezondheid in het pakket: stoppen-met-roken etc. Publieke gezondheid in de structuur van de voorzieningen: integrale eerste lijn, preventie in de ziekenhuizen, ketenzorg, regierol koppelen aan uitvoering? Publieke gezondheid in de opleidingen Gedrag en leefstijl: accijnzen etc. Sturen op doelstellingen en resultaten De burger: health literacy, the capacity to make soud health decisions in the context of everyday life Wat is de rol van het openbaar bestuur: faciliteren, regie, uitvoeren, handhaving, wetgeving, waardenneutraal?