Het leerkansenprofiel in Den Haag

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Naar een nieuwe kleuterperiode in de basisschool, Onderwijsraad, mei 2010.
Advertisements

Harmonisatie kinderopvang en peuterspeelzaalwerk
Nima. Wel coach. Geen heilige. Wat is het doel van coaching? Leerlingen in het primair of voortgezet onderwijs worden gedurende het schooljaar gecoacht.
 Bond KBO  jul-14 Workshop Focus op VVE: scholen en gemeenten samen aan de slag LEA congres 5 november 2008 Presentatie: Ron Davids.
De Kor f Openbare basisschool Montessori Welkom.
Algemene inleiding over de overstap naar de middelbare school
1 Combinatiefuncties in het onderwijs Presentatie Combifuncties Onderwijs Regionale voorlichtingsbijeenkomsten 2010 GA ER VOOR !
Continurooster op de Pionier? Laat je goed informeren!! 25 en 27 februari.
Kansen voor kinderen Carla Scheffer Rens van Kleij Startbijeenkomst Brede School Wassenaar 18 december 2012.
“Andere Schooltijden”
combinatiefuncties woensdag 12 september D&C Amsterdam Alda Koolmees
LeerKansenProfiel op De Buutplaats Harro Veerman - coördinator
Informatieavond Petrus en Paulusschool
1 Combinatiefuncties in het onderwijs Presentatie door de landelijke projectgroep combinatiefuncties onderwijs Tbv de gemeenten die versneld toetreden.
Jeugd investeert in Amsterdam, Amsterdam investeert in jeugd 1 januari 2003 Doorlopend activiteitenaanbod: Afstemming school en vrije tijd Tussenbalans.
MBO passend onderwijs
Opbrengstgericht werken
Brede School Rotterdam
Informatie Brede Buurtschool en Leer Kansen Profiel
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
Tussenschoolse Opvang OBS Molenbeek 15 juni 2011
BROM Brede School Molenbeek Infodag Brede School 16 mei 2008.
Brede schoolontwikkeling in het Rotterdamse onderwijs De gemeentelijke regie Xandra de Vroom Oktober 2009.
Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang REFLECTIES door Jan Van Gils Onderzoekscentrum Kind en Samenleving.
Programma Zichtbare schakel De wijkverpleegkundige voor een gezonde buurt
Workshop doorgaande lijn binnen de Haagse Educatieve Agenda
VVE: een doorgaande lijn?
Harmonisatieplannen kabinet
senior beleidsmedewerker onderwijsbeleid
“Ontmoetingsprojecten” 20 januari 2011 LEA-congres “Ontmoetingsprojecten” 20 januari 2011 LEA-congres.
Verlengde leertijd zoals zomerscholen/vakantiescholen Ton Klein 6 december 2012.
‘Kwaliteitsversterking Voor- en Vroegschoolse Educatie’
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Zoetermeer Harmonisatie voorschoolse instellingen.
Bestuurlijke afspraken rijk -gemeenten
Onderwijstijdverlenging
Communicatie tussen partners LEA-congres 12 januari 2010 Gerrit Dogger, gemeente Enschede (in samenwerking met Wilma Weren, gemeente Boxtel)
Jongeren Preventie Team
Succesfactoren in de Brede Schoolontwikkeling in Rotterdam
Project “De brede huiskamer”. Ontstaan Huiskamers ( 4 tot 13 jarigen ) Onvoldoende gebruik buitenschoolse opvang (BSO) Onvoldoende deelname naschoolse.
Over kwaliteit valt te twisten GIA bijeenkomst 23 november 2010 Arnhem Kansen van het onderwijsachterstandenbeleid Zeki Arslan Programmamanager Onderwijs.
EMMen Maakt Meer Mogelijk. Impuls brede scholen, sport en cultuur maart 2008.
De Rotterdamse aanpak Wijk- en dagarrangementen brede school
Saltoschool De Bergen De school voor kinderen groot en klein!
Andere schooltijden Informeren.
Een project van de Korengroep
Welkom welkom.
Gemeente Rotterdam Xandra de Vroom Jeugd, Onderwijs en Samenleving 8 december 2009 Denken Voelen Doen. Het subsidiekader.
Netwerkbijeenkomst cultuurcoaches
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Andere Schooltijden 12 januari 2015.
Brede open school Aansluiting bij ppp van Jan de Maeyer. BOS GO!2020 sd alle scholen tegen 2020 brede scholen : Wat ? visietekst To teach vs to educate.
Opleiden naar de toekomst Werken in een satelliet.
Van groep 8 naar klas 1 Het Nieuwe Eemland Amersfoort
Masterclass onderwijstijdverlenging (OTV) voor beginners Ton Klein (Oberon) Hanny Voskuylen (pl. Zomerschool Leeuwarden) Bodes Kroes (Gemeente Leeuwarden)
Continurooster 5 gelijke dagen model Maart 2011 m.z.r. / schoolleiding c.b.s. de Vuurvlinder.
Toelichting inspectierapport. Agenda Inleiding/welkom Waar kijkt de inspectie naar? Hoe verder? Nog te beantwoorden vragen.
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
CMWW Peuterspeelzaalwerk Voor wie de taal niet beheerst blijft de wereld een gesloten boek Marjo Hoek
Meer Kansen Met Ouders..... en de ontwikkeling van schoolspecifiek ouderbeleid 15 april 2010 Marion van de Sande en Amal Aakif Kenniscentrum Jeugd en Opvoeding.
Wet OKE Ontwikkelingskansen door kwaliteit en educatie.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Ouderinformatieavond Andere schooltijden Het belang van alle kinderen staat voorop!
<plaats en datum>
Van groep 8 naar klas 1 Maaike Swets rector Het Nieuwe Eemland
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
voor Rotterdamse kinderen
<plaats en datum>
Samenvattende presentatie - 3 mei 2019
Transcript van de presentatie:

Het leerkansenprofiel in Den Haag Presentatie landelijke LEA conferentie 12 januari 2010 deelsessie 2, experimenten onderwijstijdverlenging Joke ten Berge gemeente Den Haag

Inhoud presentatie Wat is het leerkansenprofiel? Doelstellingen Selectie scholen Leerkansenprofiel is onderwijstijd Subsidiekader Invoering Opbrengsten Knelpunten Nieuwe ontwikkelingen

Drie brede school profielen in Den Haag In Den Haag drie brede school profielen: opvangprofiel ontwikkelingsprofiel leerkansenprofiel Doelstellingen en doelgroepen profielen overlappen elkaar gedeeltelijk Profielen kunnen gestapeld worden

Wat is het leerkansenprofiel? Op brede scholen met het leerkansenprofiel wordt de onderwijstijd met minimaal zes uur per week verlengd De extra leertijd is onderwijstijd

Doelstellingen leerkansenprofiel Voorkomen en bestrijden van onderwijsachterstanden Verbeteren leerprestaties in basisvaardigheden taal, rekenen en wereldoriëntatie Versterken sociale competenties Stimuleren talentontwikkeling

Leerkansenprofiel verplicht Het leerkansenprofiel is verplicht voor de groepen leerlingen waarvoor de school het profiel invoert Groeimodel is mogelijk School bepaalt inhoud aanbod verlenging onderwijstijd

Hoe werkt het leerkansenprofiel? Scholen worden geselecteerd door gemeente Scholen met minimaal meer dan 80% leerlingen met een leerlinggewicht Selectiecriteria worden vastgesteld in overleg met schoolbesturen

Selectieproces Selectie wordt uitgevoerd door externe procesbegeleider Aanmelding geïnteresseerde scholen Informatiebijeenkomst Gesprek met team, directie en schoolbestuur

Selectiecriteria Krachtige schoolleiding Draagvlak team Draagvlak ouders Innovatief vermogen van de school Geen andere ingrijpende veranderingen binnen de school, bijvoorbeeld nieuwbouw

Voorbereiding Scholen worden bij invoering intensief begeleid door externe procesbegeleider Scholen krijgen voorbereidingstijd: inhoudelijke voorbereiding leerkansenprofiel is onderwijs, scholen moeten voldoen aan vijf wettelijke voorwaarden

Vijf voorwaarden MR stemt in met verlenging onderwijstijd Ouders zijn geraadpleegd Inspectie van het Onderwijs is geïnformeerd Schoolplan bijgesteld Schoolgids vermeld invoering leerkansenprofiel

Aantal scholen met leerkansenprofiel 4 scholen in 1e tranche Start schooljaar 2007 – 2008 6 scholen in 2e tranche Start schooljaar 2008 – 2009 5 scholen in krachtwijken Start in 2010 5 scholen in 3e tranche Start in 2011

Subsidiekader leerkansenprofiel gemeente Den Haag Drie subsidiecomponenten: coördinatie (minimaal 0.5 fte), loopt op als school meer groepen start startsubsidie (€2000,-- per groep) vast bedrag per groep van 15 leerlingen (€12.000,--) 0.25 fte ouderparticipatie

Aanvullend op subsidiekader Subsidie is lumpsum, scholen mogen schuiven tussen verschillende componenten Scholen krijgen procesbegeleiding bij implementatie en uitvoering profiel Scholen worden gefaciliteerd voor de invoering van het leerkansenprofiel

Leerkansenprofiel in de praktijk School heeft regie Bundeling middelen Samenwerking (inhuur) externe partners; vakdocenten Schoolsportcoördinatoren (Impulsregeling brede school) Inzet eigen personeel

Verschillende modellen Uitvoering leerkansenprofiel van 15:00 uur – 16:30 uur Uitvoering leerkansenprofiel verspreid over hele schooldag; integratie met regulier curriculum Mengvormen

Ontwikkeling leerkansenprofiel Bij start profiel (2007) focus op ontwikkelen aanbod Scholen maken ontwikkeling door Visie school Integratie met regulier curriculum Taligheid aanbod sterk ontwikkeld

Opbrengsten: monitoring en evaluatie leerkansenprofiel Effecten leerprestaties: nulmeting schooljaar 2008 – 2009 Snelle ontwikkeling scholen Enthousiasme en grote betrokkenheid scholen Knelpunt: kwaliteit vakdocenten (opleiding HCO)

Knelpunten ontwikkeling leerkansenprofiel Bij integratie met regulier curriculum hebben scholen meer onderwijsruimte nodig Pedagogisch-didactische kwaliteit vakdocenten Scholen maken zich zorgen over continuïteit; leerkansenprofiel vastgelegd in HEA tot 2014 Afstemming met buitenschoolse opvang

Nieuwe ontwikkelingen Integratie regulier curriculum Ontwikkelen doorlopende leerlijnen: leerlijnen kunst en cultuur in voorbereiding Verhoging kwaliteit vakdocenten: opleiding coaching door de scholen

Nieuwe ontwikkelingen Afspraak in HEA: uitbreiding aantal scholen tot 25 in 2012 Afstemming met BSO

Afsluiting Vragen? Contact? gemeente Den Haag Joke ten Berge Een bezoek brengen aan een leerkansenprofielschool? Paul Kooiman, coördinator project leerkansenprofielscholen Den Haag, Sardes. T: 030 - 2326200

Bijlage 1: overzicht opvangprofiel Doelstelling: Dagarrangement voor kinderen, combineren werk- en zorgtaken ouders Doelgroep: Kinderen van alle basisscholen Vorm: Uitvoering instellingen voor kinderopvang Rol gemeente: stimulerend en ondersteunend

Bijlage 2: overzicht ontwikkelingsprofiel Doelstelling: Vergroten ontwikkelingskansen kinderen Versterken sociale competenties Bevorderen maatschappelijke participatie Doelgroep: Kinderen op achterstandsscholen Vorm: school werkt samen met welzijn en andere partners Rol gemeente: Stimulerend, ondersteunend, faciliterend

Bijlage 3: overzicht leerkansenprofiel Doelstelling: Maximaliseren van leer- en ontwikkelingskansen van kinderen Intensief versterken van sociale competenties Versterken betrokkenheid ouders bij school en samenleving Doelgroep: Kinderen op zware achterstandsscholen Vorm: Verlenging van onderwijstijd voor alle leerlingen van de school School werkt samen met welzijn en andere partners Tussen school en partners vindt organisatorische en inhoudelijke afstemming plaats Rol gemeente: Subsidiering verlenging onderwijstijd