prof. dr. Raoul Van Esbroeck

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het secundair onderwijs
Advertisements

Vrije centra voor leerlingenbegeleiding Onderwijsloopbaan- begeleiding in de hedendaagse CLB-praktijk Schaarbeek - 31 mei 2011.
situationeel leiderschap
Acceptatie Thema-avond voor De Piloot, maart 2011 Antoinette Loenen
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
VFO-studiedag ‘Naar meer gelijke kansen in en door onderwijs’ – 24 oktober 2003 Lieve Ruelens Wetenschappelijk medewerkster HIVA De uitstroom naar het.
Presentatie Procedure naar het VO
1 De rechtenverkenner: een hefboom voor het lokaal sociaal beleid in Vlaanderen Steven Vanackere Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
Peter Van der Hallen Voorzitter Mireille Gillebeert VDAB Baan-brekend.
CALVIJN MEERPAAL ACADEMY
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerlingen 2 de graad.
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen Het ganse schoolteam werkt aan een zorgbeleid binnen een schooleigen context Gilbert Van Den Abbeele.
De zorgbehoevende oudere in de samenleving. Inleiding: Zorgverlening in Vlaanderen.
Handelingsgericht werken in het ZBO Workshop VIA Amsterdam.
Conferentie leerlingenbegeleiding Workshop: Niet storen, hier wordt geleerd! Leerlingenbegeleiding en onderwijsleerproblemen.
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
Studiedag voor zorgcoördinatoren en zorgteams 18 november - Brussel
“Preventieve aanpak van gedragsproblemen bij kinderen: een uitdaging voor kind en gezin.” Door: Jeroen De Clercq.
Focus-Fontys Sneed het mes van twee kanten?.
Spijbelplan Mechelen “Samen spijbelen aanpakken”
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
CBE: Centra voor Basiseducatie
Eric Halsberghe Algemeen directeur KATHO
Samen grenzen verleggen voor elk talent
VERENIGING VOOR ALCOHOL- EN ANDERE DRUGPROBLEMEN (VAD) Een alcohol- en drugbeleid voor het secundair onderwijs.
Workshop: Sociale Mix in het SO. Sociale Mix: Definitie.
Opleiden van medewerkers
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Janneke Barelds, MSc Universiteit van Tilburg/Tranzo
Ouderen aan zet in de samenleving Gemeentelijke senioren raad Mol
Voorontwerp van decreet betreffende de Vlaamse Kwalificatiestructuur Geel 10 maart 2009.
Passend Onderwijs MBO en professionalisering
De jeugd- en gezinsgeneralist in de eerste lijn
prof. dr. Karel Hoppenbrouwers
TEGENSTEMMEN EN WEERBAARHEID
Het opleidingsprofiel:
TIENERZWANGERSCHAP BINNEN DE SCHOOLCONTEXT IVIO Binnenhof Gent
Handelingsgericht samenwerken
De vermaatschappelijking van de zorg De verzorging van de maatschappij
ONDERWIJSBELEID IN DE PROVINCIE LIMBURG
“Ontwikkeling van hoogbegaafde leerlingen en schoolse kenmerken”
Het Werkplekleren van de Opleidingen Pedagogiek
Een kansrijke veilige school!.  Het Stroink is een openbare Daltonschool.  Openbaar betekent dat de school open staat voor iedereen met respect voor.
Op school en in de scholengemeenschap
Vroege stage en feedback – departement lerarenopleiding Hasselt.
PGZ, GOK en kleuterparticipatie Inge Van Trimpont Monica Bulcke.
Paleizenstraat 90 > 1030 Brussel T > F > Leerlingenparticipatie in het LOP/SO Gent Trajectbegeleiding door de Vlaamse.
Hervorming Streekbeleid – Resoc/Serr-werking
Pesten en geweld op school: handreiking voor een daadkrachtig schoolbeleid. (p. 224 – 228) Jolien Verlinde1BaSWB1RHIZO-projectInformatievaardigheden.
OVERHEID EN AUTONOMIE VAN DE INSTELLINGEN Micheline Scheys Secretaris-generaal Departement Onderwijs en Vorming VVKHO Studiedag 14 februari 2014 “Beleidsruimte.
1 BEROEPS KUNST BuSO Leren en werken TECHNISCH ASO Het secundair onderwijs website CLB.
Onderzoek & Advies Voor een kennisgedreven toekomst voor West-Vlaanderen: Visie op de uitbouw van het hoger onderwijs en het onderzoek in de provincie.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Experten in de derde graad Proefproject
“Centrale begeleiding voor jarige nieuwkomers uit derde landen”
7de specialisatiejaar Thuis en bejaardenzorg / zorgkundige
Het zorgcontinuüm.
Workshop 5: Diensten voor gezinszorg en aanvullende thuiszorg
Jeroen Lavrijsen HIVA – KU Leuven
lokale autonome vrijwilligersverenigingen (nu 38)
JEUGDzorg - voor wie?.
Inleiding campusvoorrang
Reorganisatie Vrij CLB Kempen
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Workshop – Rollen en verwachtingen binnen het team
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen
De uitstroom naar het buitengewoon basisonderwijs: gewikt en gewogen
Transcript van de presentatie:

prof. dr. Raoul Van Esbroeck Rudy Van Renterghem Voorzitter prof. dr. Raoul Van Esbroeck Vrije Universiteit Brussel Kies-pijn

Vragen voor deze workshop Wat zijn uitdagingen waar we als school, als ouder, leerling, CLB, welzijnswerker voor staan? Wat betekent dit voor het beleid van de school? Wat betekent dit voor de opdrachten van het CLB? Wat betekent dit voor de netwerking met welzijns- en gezondheidssector? Wat betekent dit voor andere schoolnabije ondersteuners? Zijn er kritische voorwaarden om dit te kunnen realiseren? Kies-pijn

Kies-pijn beter voorkomen dan genezen Raoul Van Esbroeck Vrije Universiteit Brussel VLOR Conferentie Leerlingenbegeleiding 23 maart 2009 3 3

Leerlingenbegeleiding Opvoeding tot zelfstandigheid Competenties bijbrengen om zelfstandig ontwikkeling te sturen Preventie Scheppen klimaat voor maximale ontwikkeling Remediëren Bestaande problemen bij de ontwikkeling helpen oplossen Curatief ? Therapie is totaal uitgesloten Hoogste vorm van interventie is “counselling” 4 4

Leerlingenbegeleiding vs. leerproces Begeleiden en leren zijn één Begeleiding is deel van het leerproces Het is een teamgebeuren Ieder lid moet weten wat zijn/haar bijdrage kan zijn Ieder lid moet kunnen rekenen op steun Doorverwijzing is essentieel Nood aan een heuristisch model Drie-lijnen of vier-lijnen model

Vier-lijnen model 23 maart 2009 Conferentie Leerlingenbegeleiding

PE-fit is dood – Leve PE-fit (1) Het huidige paradigma in keuzebegeleiding in Vlaanderen PE-fit (trekbenadering) De “juiste” beslissing (verkeerd kiezen !!!) Deel van het industriële modernisme van de 20e eeuw Voorspelbaar – stabiel - objectief bepaalbaar Eén dominant waardensysteem Thans een post-moderne maatschappij Onvoorspelbaar – snelle veranderingen – niet objectief bepaalbaar Concurrerende waardensystemen Een nieuw paradigma is noodzakelijk

PE-fit is dood – Leve PE-fit (2) Objectieve zelfevaluatie is niet mogelijk in postmoderne maatschappij Relatie persoon – omgeving is mede bepalend voor zelfconcept Persoon construeert een subjectief zelfconcept Het zelfconcept wordt regelmatig in vraag gesteld bij een keuzeprobleem Telkens een nieuw hoofdstuk starten in levensloop PE-fit is nog altijd de kern maar dan vanuit subjectieve elementen

Nieuw paradigma Een levensloop designproces Gekenmerkt door Subjectieve constructie van moment gebonden Levensthema’s Loopbaan aanpassingsvermogen (adaptability) Loopbaan zelfconcept Loopbaan in breder kader van andere levensrollen Confrontatie met objectieve gegevens Tijdelijke “goed genoeg” beslissing

Schoolloopbaan- of levensloopbegeleiding ? Te veel lerende en arbeidende rol benadrukken Andere levensrollen kunnen niet afgescheiden worden Vrijetijdsrol bij adolescenten !!! Levenslangleren wordt de norm Flexibele onderwijssystemen (cf. HO – HBO – CVO) Schoolloopbaanbeheer en arbeidsloopbaanbeheer wordt één geheel Dus ... levensloopbegeleiding

Waarheen met leerlingenbegeleiding? Leerling centraal Continue begeleiding Holistische begeleiding School volledige verantwoordlijkheid voor totale begeleiding School zorgt zelf voor eerste-lijnsbegeleiding School moet over interne specialisten beschikken School moet gesteund worden door externe deskundigen op tweede lijn Holistisch Nauwe werkrelatie, zelfs directe werking naar leerlingen Andere diensten op derde lijn Gespecialiseerde experten Geen directe werking naar leerlingen

Actoren in formele begeleiding (1) Leerkachten Bewust van hun rol als begeleider Beschikken over competenties voor bijdrage op eerste-lijn Krijgen tijd en middelen om begeleidingsrol op te nemen Kennen en (h)erkennen hun beperkingen Interne specialisten Bijgeschoolde leerkrachten en interne deskundige Rol opnemen van schoolcounsellor (studentendecaan?), zorgcoördinator, mentor, enz. Permanente functies ! Sommige CLB functies zouden binnen school kunnen geïntegreerd worden

Actoren in formele begeleiding (2) CLB Steun aan school (vorming, training, aanmaken en selecteren materiaal) Lid van schoolteams als deskundige Gespecialiseerde taken die niet binnen school kunnen (counselling) Holistische aanpak CLB moeten terug de rol van deskundige opnemen CLB een rol naar de arbeidende wereld krijgen (cf. Arbeitsambt) Uitbreiden rol tot een “One-stop-shop” Versmelten met bepaalde andere diensten uit de begeleidingssfeer

Actoren in formele begeleiding (3) Externe diensten Sociaal culturele en welzijnssector Bedrijfswereld Hoger onderwijs Sterk gespecialiseerd Vooral ondersteunende rol naar tweede en eerste lijn Aanmaken van gespecialiseerd materiaal (objectiviteit!) Enkel op vraag interventie naar leerlingen zelf (mag nooit een prioriteit worden in werking)

Conclusie Plaats van keuzebegeleiding in leerlingenbegeleiding Leerlingenbegeleiding vs. levensloopbegeleiding Aangepast nieuw paradigma Actoren en hun rol Heuristisch model Rol school Aangepaste structuur

Vraag 1: omgevingsanalyse welke elementen ontbreken of kloppen niet Verkeerd kiezen heeft een zeer grote negatieve impact op de onderwijsloopbaan en op de levensloopbaan. De leerlingen en hun ouders krijgen veel informatie over studiekeuze maar missen referentiekaders voor rationele keuzes. Ze zien door de bomen het bos niet meer. Kiezen is veel breder dan enkel de keuze voor een studierichting of een beroep. Het slaat ook op levenskeuzes zoals maatschappelijk engagement, de uitbouw van een privé-leven, persoonlijke ontwikkeling. Kies-pijn

Vraag 1: omgevingsanalyse welke elementen ontbreken of kloppen niet Kiezen begint in de kleuterklas en loopt levenslang door. Kiezen beperkt zich niet tot enkele grote “keuzemomenten” zoals de overgang naar het secundair of het hoger onderwijs. Er moeten meer positieve ontwikkelingskansen zijn voor leerlingen voor wie het leer- of ontwikkelingsproces haperingen vertoont. Kies-pijn

Vraag 2: Wat betekent dit voor het schoolbeleid? (1) Keuzebegeleiding is eigenlijk (leer)trajectbegeleiding. Goed kiezen maakt deel uit van de (gewone) programma’s. Het is niet goed dat te beperken tot enkele “informatiebeurzen”. De school moet keuze- en (leer)trajectbegeleiding integreren in de hele pedagogische en didactische aanpak. Vooral een veel bredere manier van evalueren van leerlingen is van doorslaggevend belang. Kies-pijn

Vraag 2: Wat betekent dit voor het schoolbeleid? (2) Keuzebegeleiding is ook immers een begeleiding van de keuzeprocessen van ouders. De impact van ouders is doorslaggevend bij keuzeprocessen. Studiekeuzebegeleiding / studietrajectbegeleiding op school veronderstelt inbedding in een globaal beleid voor leerlingenbegeleiding. Leerlingenbegeleiding op school moet geprofessionaliseerd worden. Andere hefbomen? Kies-pijn

Vraag 3: Wat betekent dit voor het CLB? (1) De CLB’s moeten de scholen sterker ondersteunen om de keuze- en (leer)trajectbegeleiding professioneel aan te pakken. Ieder CLB moet beschikken over een helicopterperspectief van het hele onderwijsveld in al zijn complexiteit en de keuzes die leerlingen en ouders daarin kunnen maken. Het CLB moet de rol van “informatiebemiddelaar” over het leerlingendossier sterker opnemen. Informatie over de leertrajecten van een leerling moet sterker kunnen doorstromen naar de verantwoordelijken voor studiekeuze en (leer)trajectbegeleiding en naar de ouders. Een goed elektronisch systeem voor leerlingendossiers (zoals het gezondheids- en welzijnsinformatieplatform) kan een oplossing bieden Kies-pijn

Vraag 3: Wat betekent dit voor het CLB? (2) De CLB-medewerker moet aanwezig zijn als de klassenraad cruciale beslissingen neemt over de leertrajecten van leerlingen De afsprakennota en de bijzondere bepalingen worden veel te weinig benut om een afstemming te bereiken tussen het beleid van de school en het CLB-beleid Andere hefbomen? Kies-pijn

Vraag 4: Wat betekent dit voor de samenwerking met een breder netwerk? De overheid moet een driepartijensamenwerking stimuleren op een lokaal / regionaal niveau de onderwijssector (school, CLB) tussen de associaties HO en de consortia volwassenenonderwijs VDAB, sociaal-economische sectoren Andere hefbomen ? Kies-pijn

Vraag 5: Samenwerking met andere schoolnabije ondersteuners (pedagogische begeleidingsdienst) Er is een te grote overlapping in de ondersteuningopdracht van de pedagogische begeleidingsdienst enerzijds en het CLB anderzijds. De ondersteuning door de pedagogische begeleidingsdienst neemt af naarmate er meer specifieke en individuele ondersteuning voor een leerling nodig is. Het CLB ondersteunt de initiatieven die gericht zijn op een individuele leerling; de pedagogische begeleidingsdienst ondersteunt het zorgkrachtig beleid in de school. Andere hefbomen? Kies-pijn

Vraag 6: Kritische voorwaarden Er is een sterkere beleidsafstemming nodig inzake versterking van keuzebegeleiding en leertrajectbegeleiding. Er zijn nu te veel initiatieven die elkaar overlappen en die elkaar soms tegenwerken Andere hefbomen ? Kies-pijn