Positie in het onderwijs van kinderen met leer- en gedragsstoornissen
Inleiding : Scholen taak : Verschillende vaardigheden bijbrengen. Bv : kinderen leren schrijven, lezen, rekenen,… Bieden mogelijkheid tot sociale interactie. 1) horizontale interacties ( tussen leeftijdsgenoten) 2) Verticale interacties ( tussen leerlingen en leerkrachten, volwassenen,…)
Probleem : Sommige kinderen => moeite met het maken van sociale contacten . worden vaak genegeerd , afgewezen,… Oorzaak : Kinderen zoeken leeftijdsgenoten die voldoen aan bepaalde criteria. Voldoen ze niet => moeilijke aaneensluiting bij leeftijdsgenoten.
Kinderen met beperking in regulier onderwijs Kinderen met beperking of gedragsstoornis. anders dan klasgenoten. nood aan : * vrienden hebben * opgenomen zijn in subgroep * acceptatie van klasgenoten Aandachtspunt voor scholen : Oog hebben voor leerlingen die * genegeerd worden *afgewezen zijn Helpen in hun sociale positie .
3 studies naar sociale positie van kinderen met beperking in het regulier onderwijs Vergelijking tussen regulier en speciaal onderwijs in Duitsland. Sociale positie van jonge kinderen met een beperking in Nederland. Sociale vaardigheden en sociale positie van leerlingen in Noorwegen.
Vergelijking tussen regulier en speciaal onderwijs in Duitsland Vroeger Separaat speciaal onderwijs. kinderen met beperking=> speciale scholen. Iedere school=> gespecialiseerd in bepaalde beperking. Sinds jaren 80 Leerlingen met beperking/ leer- en gedragsstoornis => regulier onderwijs. Doel = kinderen met beperking integreren in regulier onderwijs.
Duitsland Methode Onderzoek van Mand *Leerlingen met gedragsproblemen in gewoon onderwijs integreren. *1 stad => 6 klassen van speciale scholen voor kinderen met leerproblemen *2 andere steden => deelnemen aan regulier onderwijs. * ieder kind schrijft top 3 van klas op van- leuke klasgenoten - minder leuke klasgenoten * Gevolg: Teacher’s report form verkrijgen van beeld van leerlingen met leer-/en gedragsstoornissen
Sociale positie van kinderen met een beperking in Nederland. Vroeger Separaat speciaal onderwijs voor leerlingen met beperking. 15 verschillende typen scholen. Segregatie tussen personen met beperking en personen zonder beperking. Sedert 2003 Integratie van leerlingen met beperking in regulier onderwijs.
Nederland Methode 406 leerlingen 20 leerlingen met beperking In regulier onderwijs jonge kleuters ingedeeld in 8 categorieën Ieder kind schrijft top 3 van de klas op van – leuke klasgenoten -minder leuke klasgenoten Resultaten : in 5 categorieën : * Populair * gemiddeld * Controversieel * Genegeerd * verworpen
Sociale vaardigheden en sociale positie van leerlingen in noorwegen Vroeger Afstand tussen regulier en speciaal onderwijs => zeer groot. Kinderen met beperking => plaatsen in voorzieningen. Gevolg => kinderen leven niet meer thuis maar op internaat. Sedert 2003 Streven naar personen met beperking in regulier onderwijs. Bijna geen speciale scholen meer. Personen met zeer ernstige beperking => aparte voorziening in scholen.
Noorwegen Methode => 15 scholen – 989 leerlingen => leerkrachten => aangeven wie leer- of gedragsprobleem heeft Leerlingen verdeeld in 2 groepen Leerlingen met leerlingen met leerstoornissen gedragsstoornissen Iedere leerling => 5 namen van hun beste vrienden 2 vrienden dezelfde naam = wederzijdse vriendschap Aan iedere leerling => SSRS samenwerking en empathie Meet sociale vaardigheden gevoelens en meningen van anderen
Bedankt voor de aandacht! Steffy Lowie Bedankt voor de aandacht!