Positie in het onderwijs van kinderen met leer- en gedragsstoornissen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Op reis langs de voorzieningen
Advertisements

Leefgroepen in de kleuterschool
Mediërend leren op bs. Theresia
(Hoog) Begaafdheid In-Zicht
Behandeling en begeleiding
De historie & de toekomst
Arjen Scholten, BSA Kees Broekhof, Sardes
Wat is/Wat doet het Sterrenfonds? • Voor kinderen < 16 die een steuntje in de rug nodig hebben • In Nederland • Laat kinderen stralen door materiële.
De overstap naar het voorgezet onderwijs!
Algemene inleiding over de overstap naar de middelbare school
Ontwikkelingstraject kinderen
Onderwijs en kinderarbeid
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
Gedragsproblemen en emotionele. problemen bij kinderen in Mytyl- en
Workshop Relationele en seksuele vorming
de ouderbetrokkenheid vergroten
Vriendschapsrelaties van dove en slechthorende adolescenten
Onderwijspsychologie
Begeleiding en onderwijs.  Allereerst voorlichting over de aard en ernst van de oogafwijking  Vaak is er ook nood aan inzicht in het toekomstperspectief.
Feebe Leclercq 1 BaSW B Alleen in de klas
Het VPI als basis voor integraal handelingsgericht indiceren
“Ontmoetingsprojecten” 20 januari 2011 LEA-congres “Ontmoetingsprojecten” 20 januari 2011 LEA-congres.
Pleegzorg, een haalbaar alternatief?
Verlengde Instructie Groepen 3.
Passend onderwijs in de Twinschool Dove, slechthorende en horende leerlingen samen naar school.
Gedragsproblemen bij kinderen samen te lijf
1zorg-route.
Passend Onderwijs Wat verstaan we onder Passend Onderwijs?
Inhoudstafel Stop 4-7 Hulpaanbod Meetinstrumenten Resultaten Doelgroep
Dyslexie De Wissel Herlaarhof.
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Perl Kohen1BaOAOICT en bronnen. Er is vaak onderkenning van dyslexie bij volwassenen →ontstaan en signaleren in de basisschoolleeftijd Sociaal-emotionele.
Onderwijs aan kinderen met een autisme verwante stoornis
Actieonderzoek instructietafel.
“Ontwikkeling van hoogbegaafde leerlingen en schoolse kenmerken”
Een kansrijke veilige school!.  Het Stroink is een openbare Daltonschool.  Openbaar betekent dat de school open staat voor iedereen met respect voor.
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Jezelf kort voorstellen.
Route van PO naar VO. Route van PO naar VO Wat brengt de wet passend onderwijs ons oud nieuw Steeds meer kinderen werden doorverwezen naar het speciaal.
Passend Onderwijs “ Een passende plek voor elk kind” December 2014, Hilversum.
Ouderavond Groepsorganisatie
Voortijdig schoolverlaten
Kansarmoede en ouderbetrokkenheid
De weg van de leerling met specifieke
Integratie SBO-SO Een project van de afdeling Ommen
Een prachtige kans voor uw kinderen
Welkom.
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie Geen tucht en discipline, maar oudertraining en therapie Door Leonieke Boendermaker en Deniz Ince.
Van ziekenhuisschool naar onderwijsondersteuning zieke leerlingen in Nederland.
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
OPMERKING: als u de afbeelding op deze dia wilt wijzigen, selecteert u de afbeelding en verwijdert u deze. Klik vervolgens in de tijdelijke aanduiding.
DE INVLOED VAN ICT VAARDIGHEDEN VAN DOCENTEN OP AFSTANDSONDERWIJS AAN LANGDURIG ZIEKE KINDEREN MET BEHULP VAN EEN KLASSECONTACTSET Emma Degrande December.
Callens Stephen.  Hoe vindt men kinderen met riskant probleemgedrag?  Wie zijn de kinderen met riskant probleemgedrag?  SPRINT: het opsporen van kinderen.
INTERVIEW. Hallo, Ik ben juf Isabelle. Ik geef les in het 1 ste leerjaar van de Sint-Stevensschool.
Meld je kind aan tijdens de juiste aanmeldperiode. Je krijgt een brief waarin staat in welke school je je kind kan inschrijven.
Leer kracht Workshop over competenties van
GRENZEN EN ZINVOLHEID INTEGRATIE IN HET ONDERWIJS SOFIE VUYLSTEKE – 1 BASWB Bron: Loesje, 1988.
Mei 2013 Welkom 19.15u: Inloop met koffie/thee 19.30u: Opening en presentatie 19.45u: Vragenronde 20.00u: Presentatie clusters 21.00u: Tips en tops 21.15u:
Inclusief onderwijs en ZML We beginnen bij het begin; welkom! Wie bent u en wie ben ik?
VGN ledenbijeenkomst Samenwerking Zorg en Onderwijs 13 oktober 2011 Marc Cantrijn PO-Raad Landelijk Expertise Centrum Speciaal Onderwijs.
Creëer een positieve talentspiraal werken met kinderen met autisme spectrum stoornis in de klas.
Wij kunnen ons succes niet met blije kindergezichten laten zien….. Maar ze zijn er wel……….
Zorg en Onderwijs 2001 – 2011 Jan Visscher, VGN Ledenbijeenkomst samenwerking Zorg en onderwijs 13 oktober 2011.
Van segregatie naar inclusie … Tom Vermeulen directeur BuBaO KOCA vzw.
De weg van de leerling met specifieke onderwijsbehoefte in het VO 2016 Marlies Willems Coördinatie Website:
Je spreekbeurt Leuk dat je jouw spreekbeurt over handicaps gaat houden! Veel mensen weten namelijk niet zo goed wat het is om met zo’n beperking te.
Inzet VHT bij ambulante hulpverlening aan LVB gezinnen
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Spreekbeurt: ‘Ik zorg voor mijn ’.
Prader Willi en schoolkeuze
Transcript van de presentatie:

Positie in het onderwijs van kinderen met leer- en gedragsstoornissen

Inleiding : Scholen taak : Verschillende vaardigheden bijbrengen. Bv : kinderen leren schrijven, lezen, rekenen,… Bieden mogelijkheid tot sociale interactie. 1) horizontale interacties ( tussen leeftijdsgenoten) 2) Verticale interacties ( tussen leerlingen en leerkrachten, volwassenen,…)

Probleem : Sommige kinderen => moeite met het maken van sociale contacten . worden vaak genegeerd , afgewezen,… Oorzaak : Kinderen zoeken leeftijdsgenoten die voldoen aan bepaalde criteria. Voldoen ze niet => moeilijke aaneensluiting bij leeftijdsgenoten.

Kinderen met beperking in regulier onderwijs Kinderen met beperking of gedragsstoornis. anders dan klasgenoten. nood aan : * vrienden hebben * opgenomen zijn in subgroep * acceptatie van klasgenoten Aandachtspunt voor scholen : Oog hebben voor leerlingen die * genegeerd worden *afgewezen zijn Helpen in hun sociale positie .

3 studies naar sociale positie van kinderen met beperking in het regulier onderwijs Vergelijking tussen regulier en speciaal onderwijs in Duitsland. Sociale positie van jonge kinderen met een beperking in Nederland. Sociale vaardigheden en sociale positie van leerlingen in Noorwegen.

Vergelijking tussen regulier en speciaal onderwijs in Duitsland Vroeger Separaat speciaal onderwijs. kinderen met beperking=> speciale scholen. Iedere school=> gespecialiseerd in bepaalde beperking. Sinds jaren 80 Leerlingen met beperking/ leer- en gedragsstoornis => regulier onderwijs. Doel = kinderen met beperking integreren in regulier onderwijs.

Duitsland Methode Onderzoek van Mand *Leerlingen met gedragsproblemen in gewoon onderwijs integreren. *1 stad => 6 klassen van speciale scholen voor kinderen met leerproblemen *2 andere steden => deelnemen aan regulier onderwijs. * ieder kind schrijft top 3 van klas op van- leuke klasgenoten - minder leuke klasgenoten * Gevolg: Teacher’s report form verkrijgen van beeld van leerlingen met leer-/en gedragsstoornissen

Sociale positie van kinderen met een beperking in Nederland. Vroeger Separaat speciaal onderwijs voor leerlingen met beperking. 15 verschillende typen scholen. Segregatie tussen personen met beperking en personen zonder beperking. Sedert 2003 Integratie van leerlingen met beperking in regulier onderwijs.

Nederland Methode 406 leerlingen 20 leerlingen met beperking In regulier onderwijs jonge kleuters ingedeeld in 8 categorieën Ieder kind schrijft top 3 van de klas op van – leuke klasgenoten -minder leuke klasgenoten Resultaten : in 5 categorieën : * Populair * gemiddeld * Controversieel * Genegeerd * verworpen

Sociale vaardigheden en sociale positie van leerlingen in noorwegen Vroeger Afstand tussen regulier en speciaal onderwijs => zeer groot. Kinderen met beperking => plaatsen in voorzieningen. Gevolg => kinderen leven niet meer thuis maar op internaat. Sedert 2003 Streven naar personen met beperking in regulier onderwijs. Bijna geen speciale scholen meer. Personen met zeer ernstige beperking => aparte voorziening in scholen.

Noorwegen Methode => 15 scholen – 989 leerlingen => leerkrachten => aangeven wie leer- of gedragsprobleem heeft Leerlingen verdeeld in 2 groepen Leerlingen met leerlingen met leerstoornissen gedragsstoornissen Iedere leerling => 5 namen van hun beste vrienden 2 vrienden dezelfde naam = wederzijdse vriendschap Aan iedere leerling => SSRS samenwerking en empathie Meet sociale vaardigheden gevoelens en meningen van anderen

Bedankt voor de aandacht! Steffy Lowie Bedankt voor de aandacht!