Opleiding: Logistiek en technische vervoerskunde, Hogeschool van Amsterdam Stagebegeleiding: Margaret van Valkengoed, PICA.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Titel van de presentatie
Advertisements

Menno Karres Lead Auditor
BIJEENKOMST BHV’ers HET AMBACHT / NIJVERKAMP
Welke stappen worden gezet tijdens de procedure voor het plaatsen van een nieuwe heup of knie Orthopedisch Centrum Máxima, Máxima Medisch Centrum en Zuidzorg,
Peter Kuijer, TrainerMatch Eddy van Eeden, Oopen
Workshop SENS Zwolle, 22 november 2012
Customer service en planvorming
P5 Presentatie Abdullah Altintas
LEAN Management in Parker
Kennismaking Organisatie:
Onze missie: “Wij voorzien onze opdrachtgevers en partners van simpele, praktische, kosteneffectieve en kwalitatief hoogwaardige oplossingen”.
Ontvangst Ontvangst Logistiek medewerker.
Kwaliteitszorg als meerwaarde
De Doorbraakmethode in de jeugd GGZ Heleen Tijink, adviseur CBO.
Het Management Informatie Portaal
Visie Mensontwikkeling WSD
Ontvangst, opslag en distributie SMH
Scope en projectdoelstellingen
Klantgericht werken, Kanalen in balans
NETWERK: 2000 bedrijven met MVO-ambitie
Gelijke Rechten voor Iedere Persoon met een handicap.
Logistiek management: begrippen en principes
Voorraadbeheersing en voorspellen
Transport en locatie warehouse
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Agenda uur:Visie PMGG uur:Klantonderzoek uur:Terugblik monitoring overtredingen uur:Pauze uur:Ontwikkelingen uur:Handhaving.
Uitkomsten ledenenquête Toekomst van preventie 8 februari 2007.
TPA Westelijke Mijnstreek Bedsideconsultatie E. van den Berken & N. Lenaerts.
Een passende baan in het Slotervaart ziekenhuis
Ervaringen en enige kritische kanttekeningen L.M.F. Dejong
Implementatie Normblad 8002
Processen in kaart brengen om ze vervolgens te verbeteren.
Adviespresentatie Heineken
Deel anders, mijn organisatie
Inhoud college Functionele indeling Defunctionalisering
ACT Advies, Consultancy & Training Note: deze presentatie is op hoofdlijnen beschreven en vraagt om nadere toelichting.
Kwaliteit in kleinschalige organisaties
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 7 Lean Management
Bedrijfsnaam BEDRIJFSLOGO. FEITEN EN ONTSTAAN Aantal medewerkers Locatie Vestiging 1 Vestiging 2 Vestiging 3 Ontstaan Opgericht in het jaar.... Opgericht.
Goederenverwerking H20 Milieu Manager Handel.
KAM H3 Milieu Logistiek teamleider.
De tafel van 4.
Verwerken goederenstroom 1
Basisboek Marketing Hoofdstuk 13 Plaats.
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 5
Presentatie titel Logistiek College 3 Rotterdam, 00 januari 2007.
Supply Chain Management
Periode 3 Verzorgen van de winkel en/of opslagruimte
Afdelingsbelevering in de Apotheek van het Erasmus MC anno mei 2008 t.b.v. leveranciers 19 mei 2008.
Pas op… van onderen!!! Organisatie- en talentontwikkeling bij de Gemeente Amersfoort VNG CVA - eendaagse Arbeidszaken.
Over organisatieverandering via programmamanagement versus lean management Thea van den Berg Suzan Vos Rijkswaterstaat.
3HA1b CSV: afdeling Handel & Administratie ROC A12: opleiding Verkoper en Logistiek medewerker.
1……………………….. Doeltreffende samenwerking Markermeer - IJmeer 12 november 2015 Corné Nijburg.
1 Challenge the future Presentatie Afstudeeronderzoek Ard Kot | SDG Procesontwerp voor een kwalitatief hoogwaardige en beheerste afname van patiënten-materiaal.
Meer rendement uit audits! Manon Diepenmaat 28 maart 2013.
Verandertypen en invoeringsstrategieën Omgevingswet
Organisaties helpen beter te presteren door inzicht te geven in essentiële feedback van hun medewerkers, cliënten, hun ouders/ vertegenwoordigers en vrijwilligers.
Procesverbetering in de Zorg
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
“Aanbestedingsvormen in perspectief”
Succesvol implementeren in de zorg
Integriteit Dilemmatraining.
Hoofdstuk 5 - Distributie naar klanten
Huisvesting en Hygiëne
Goederenstroombeheersing
Waarom zelf het wiel uitvinden
Onze filosofie: Resultaten kunnen altijd beter
SLA MUNT UIT UW DMS. SLA MUNT UIT UW DMS Agenda Optimaliseer uw logistieke proces Afname van handmatige acties Nieuwe functionaliteiten TruckVision.
Doel afdeling: klanttevredenheid 8 Acties en experimentenvoorstellen
Logistieke kwaliteitsprocessen
Transcript van de presentatie:

Opleiding: Logistiek en technische vervoerskunde, Hogeschool van Amsterdam Stagebegeleiding: Margaret van Valkengoed, PICA

Inhoudsopgave Achtergrond CSA Probleem- & doelstelling Wat voegt waarde toe? Wet- en regelgeving Huidige situatie Verspillingen & aanbevelingen Implementatie

Achtergrond (I) Rol van de Centrale Sterilisatie Afdeling Voorkomen van besmetting en infecties; Leverancier van schone instrumenten; Beschikbaarheid van instrumenten;

Achtergrond (II) Lean werken en denken; Niet harder maar slimmer werken De CSA medewerkers voeren verbeterprojecten uit. Momenteel 20 lean projecten tegelijk.

Achtergrond (III) Lean werken en denken; Wat is waarde in de ogen van de klant? Waar wordt waarde gecreëerd? Verwijder verspilling en creeër doorstroming Alleen producten die de klant werkelijk wilt (door terugkoppeling of pull) Garandeer dat verspilling wegblijft

Probleem Transport van re-usable medische instrumenten van- en naar de poliklinieken en verpleegafdelingen Onnodige besmettingsrisico’s; Verspillingen in ondermeer tijd, mankracht en middelen; Er is weinig inzicht in de huidige situatie Use multiple points, if necessary.

Doel De re-usable goederenstroom tussen de CSA en de poliklinieken en verpleegafdelingen optimaliseren volgens de methode van lean. Voldoen aan wet- en regelgeving; Verspillingen ellimineren;

Toegevoegde waarde Wat is waarde in de ogen van de klant? Minimaliseren van besmettingsrisico’s; Tegengaan van aantasting door vuil; Het schoonmaken van de instrumenten; Distributie van schone instrumenten naar de opslagruimte; Afdelingen hebben instrumenten op voorraad wanneer zij deze nodig hebben; Een constante en korte levertijd;

Wet- en regelgeving Consequent goede werkwijzen volgen; Blootstelling aan onnodige risico’s en beschadiging voorkomen Het aantal micro organismen rondom schone instrumenten is laag Transport en opslag in een afgesloten transportmiddel of ruimte. Vuile instrumenten zo spoedig mogelijk gereinigd door de CSA. (Norm = 7 uur)

Huidige situatie (I) Transport Dagelijks twee transporteurs Transportwerk rouleert onder alle 36 CSA medewerkers Twee transportkarren Polikar 1: 5 afdelingen Polikar 2: 8 afdelingen Iedere ochtend om 07:30 start distributie en ophalen van instrumenten

Huidige situatie (II)

Huidige situatie (III) Logistieke grondvorm Dag 1 Dag 2 Dag 2 Dag 3 Use brief bullets and discuss details verbally. = voorraadpunt

Huidige situatie (IV) Doorstroming in de keten Pull (Lean): Proces B start als proces A is afgerond Push: Proces start op initiatief medewerker

Gecombineerd met schoon Besmettingsrisico’s Vuil ligt open Gecombineerd met schoon Risicovolle ruimte Schone ruimte Afgesloten kast - Vuile instrumenten worden na 16 tot 24 uur opgehaald - Schone instrumenten worden niet altijd direct opgeslagen.

Besmettingsrisico’s Ontvangstruimte schone instrumenten Op de gang In spoelkeukens Patiëntenkamers Wondkamer

Wegnemen besmettingsrisico’s Ontstaan in de ontvangst- of uitgifteruimte; Bij voorkeur zitten instrumenten zoveel mogelijk in een afgesloten ruimte; Advies: Afgesloten transportbakken

Verspillingen Veel wachttijd in de keten Vuile instrumenten worden niet direct klaargezet. Machinereiniging einde van de dag. Vuile instrumenten worden éénmaal per dag opgehaald. Deze zijn al 16 tot 24 uur vuil. Schone instrumenten worden pas de volgende ochtend verzonden.

Reduceren wachttijd

Reduceren wachttijd Nieuwe situatie Vuile instrumenten worden direct klaargezet; Vuil ophalen om 12uur en 17uur; Schoonmaken in de middag en avond; Distributie in de ochtend.

Reduceren wachttijd effect Doorlooptijd van 40 tot 48 uur naar 16 tot 24 uur Verlagen instrumentenvoorraad Stoppen met machinereiniging Frequenter aanvoeren = betere doorstroming op de CSA win – win situatie Mits voldoende wilskracht.

Verspilling tijdens transport Organisatie en afstemming Ontvangstruimtes op slot; Geen ruimte om schone instrumenten neer te zetten; Vuile instrumenten niet goed klaargezet; Transport naar afdelingen zonder vuile instrumenten;

Aanbevelingen organisatie en afstemming Stem af met de afdelingen; Meet hoevaak deze verspillingen voorkomen; Stuur bij waar nodig; Eventueel via een lean-project.

Medewerkers, afdelingen en bestuur tevreden? Implementatie Medewerkers, afdelingen en bestuur tevreden?

Conclusie Doel: De re-usable goederenstroom tussen de CSA en de poliklinieken en verpleegafdelingen optimaliseren volgens lean. Transportbakken  reductie besmettingsrisico; Andere transporttijden  Wachttijd in de keten verkorten; Transportverspillingen meten en afstemmen

Vragen?