Crisisdeeltijd Almere Voorbeeld van een geïntegreerd project

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Passend onderwijs.
Advertisements

Van primair onderwijs naar voortgezet onderwijs
Transitiefase 2013 BESTUURLIJKE EN FINANCIELE ASPECTEN Voorpublicatie Instrumentarium passend onderwijs November 2011.
Warme overdracht naar het voortgezet onderwijs
Informatieavond groep 7
Verandering Schooltijden
Nieuwsbrief 31 mei 2013 Agenda: Dinsdag 11 juni: Groep 5 en groep 6 naar de Blijde Wei Vrijdag 14 juni: Techniekmiddag Zondag 16 juni: Vaderdag Vrijdag.
Continurooster Integraal Kind Centrum De Vonkenmorgen Februari 2013.
Overgang van PO naar VO Let op!
Spelen(d) leren!. Visie Onderwijs en Opvang samen (5 + 7 = 12 uur) in één organisatie die hierin de regie voert! – Dezelfde identiteit – Dezelfde waarden.
passend onderwijs en zorg voor de jeugd
passend onderwijs en zorgplicht
PROGRAMMA WORKSHOP Wie zijn wij en wat doen we: (30 minuten)
Leerwegondersteunend onderwijs en Praktijkonderwijs
Passend Onderwijs Noord-Limburg November 2013
Andere Tijden? Informatie over een continurooster met gelijke schooldagen voor alle kinderen van de Twirre.
Vergoedingsregeling dyslexie
Passend Onderwijs en Zorg voor Jeugd in Noord en Midden Drenthe Presentatie Bijeenkomst Voorlopers 23 april 2012.
presentatie sectorplan justitiescholen
BSO Molenschot Pilot Informatieavond Programma Welkom en voorstellen. Het tot stand komen. Aanbod BSO, vakantieopvang en studiedagenopvang:
Zorg voor kinderen en jongeren met problemen op school Handboek Jeugdzorg.
Onderwijskunde Presentatie 10 december 2007
De Almeerse ontwikkeling Integratie; kansen en bedreigingen.
SCHAKELKLASSEN LOKAAL EDUCATIEVE AGENDA 12 JANUARI 2010.
Regiobijeenkomsten WEC-Raad Mei en juni Programma regiobijeenkomst uurwelkom en aanleiding bijeenkomst uur thema I: rol en positie van.
Duurzame jeugdzorg Almere
PGB en LGF PGB: Ondersteuner van buiten de school, buiten de schoolboekhouding LGF: Docent/leerlingbegeleider eigen school en ambulante begeleider REC,
Directe Hulp bij Huiselijk Geweld
Marjon van Kan Begeleider Passend Onderwijs.
Twee naar Een Platform OA Rotterdam 25 maart 2010 Willem van der Wolk,
Gedragsproblemen bij kinderen samen te lijf
Passend Onderwijs Wat verstaan we onder Passend Onderwijs?
De Rotterdamse aanpak Wijk- en dagarrangementen brede school
Geerstraat Sterrenschool. Wat is de sterrenschool?  Het hele jaar open van zeven tot zeven  Kinderen leren in één klimaat  Maatwerk voor ieder kind.
Handelingsgericht werken
Algemene uitkomsten groepsgesprekken POVO 13 november 2008 Jan Peters Ben Verbruggen.
TAC. 1.Voorzitter 2.Vertegenwoordiging primair onderwijs (sbao) 3.Vertegenwoordiging SO cluster 3 4.Vertegenwoordiging SO cluster 4 Per bespreking 5.Wisselende.
Basisschool ‘t Heuvelke
Ontwikkelwerkplaats Jeugdzorg en Passend Onderwijs
Informatieavond groep 7
Andere schooltijden op De Wegwijzer?
Overgang po-vo
Informatie avond groep 8A
Samenwerking gemeente/CJG en Onderwijs Peter van Kerkhof, projectmedewerker CJG Den Bosch.
Wegwijs in Passend Onderwijs. Waarom Passend onderwijs Elk kind recht op goed onderwijs Regulier onderwijs in principe de beste plek tenzij… Meedoen in.
Route van PO naar VO. Route van PO naar VO Wat brengt de wet passend onderwijs ons oud nieuw Steeds meer kinderen werden doorverwezen naar het speciaal.
Na de basisschool Presentatie Procedure naar het VO Mieke Staal Intern Begeleider 5 MW.
Andere Schooltijden 12 januari 2015.
Ouderavond verwijzingen vervolgonderwijs.  Welkom  Passend Onderwijs  Verwijzingsprocedure  Mogelijkheden verwijzing - SBO (Speciale Basisschool)
‘Passend Onderwijs’. Gezamenlijke opdracht regulier en speciaal onderwijs. Herverdeling:  Ondersteuning  Middelen Eigen beleid in de regio (SWV)
Transferium onderwijs observatie onderzoek onderwijs observatie onderzoek.
Wonbaro heet u Welkom. Programma: u.Ontvangst met kopje koffie u.Ontvangst met kopje koffie u.Welkomstwoord u.Welkomstwoord
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
Door Martine Pauptit, consulente Onderwijszorgloket Koers VO
Informatie voor ouders groep 8 over:
Doel ZAT “Zo veel mogelijk kinderen en hun gezinnen zo vroeg en zo snel mogelijk goede en afgestemde zorg bieden en leerkrachten in de klas ondersteunen.
Passend onderwijs. Opbouw presentatie Passend onderwijs Alle leerlingen hebben recht op goed onderwijs. Het liefst een school in de buurt. De beste kansen.
Bekostiging residentiële leerlingen
Presentatie schooltijden oudergeledingen 23 november 2015Presentatie schooltijden oudergeledingen 1.
(L)VB – Jeugd Naar maatschappelijke participatie.
Nieuwe gemeentelijke taken Sociaal Domein Wat is nieuw? Wat biedt en vraagt de gemeente?
Presentatie Passend onderwijs Voor: Ouders/verzorgers van SBO Petrus Dondersschool Datum: 3 april 2014.
Alle kinderen naar de juiste school Zij ontvangen het onderwijs dat bij hen past! Ondersteuningsplan Henk Keesenberg en Karin Verkerk.
Informatie voor ouders groep 8 over:
Informatie voor ouders groep 8 over:
Matched Care – School Jaap-Harmen Smit SNAP trainer / Vaktherapeut PMT Intermetzo_1.
Informatie voor ouders groep 8 over:
Informatie voor ouders groep 8 over:
Informatie voor ouders groep 8 over:
Matched Care – School Jaap-Harmen Smit SNAP trainer / Vaktherapeut PMT Intermetzo_1.
Transcript van de presentatie:

Crisisdeeltijd Almere Voorbeeld van een geïntegreerd project De Bongerd & Fornhese Cluster 4 onderwijs kinder- en jeugdpsychiatrie Peter Peters Sengers 1

Fornhese in Almere 3 functies: Algemene kinder- en jeugdpsychiatrie: Ambulante diagnostiek en kortdurende behandeling Intensieve kinder – en jeugdpsychiatrie: intensieve behandeling en speciaal onderwijs (cl4) Residentiële kinder- en jeugdpsychiatrie in samenwerking met jeugdzorg en speciaal onderwijs Het gaat over ad.2 : crisisdeeltijd voor kinderen die geschorst worden in het (speciaal) basisonderwijs 2

Speciaal onderwijs in Almere Weer samen naar school (SGA - 1997): Kind in groep Speciale groep in school Beperkte speciale scholen Passend onderwijs (werkmodel leerbaarheid) (2008) Herstructurering speciaal onderwijs Meer aandacht voor Cluster 4 in Almere Bongerd (1998): Cluster 4 Start 24 leerlingen (1998), nu 60 2011: Bongerd VO – 32 leerlingen SGA: expertisecentrum experiment in het kader van wet leergebonden financiëring (2003) 3

Crisisdeeltijd t.b.v. geschorste kinderen in basisonderwijs Gestart in 2008 met minimale voorbereiding: 6 plaatsen onderwijs èn deeltijd kinderpsychiatrie Geen wachtlijst Kind gaat na afloop in principe terug naar eigen school, blijft ingeschreven op stamschool Centrale agenda en alle behandelafspraken op gereserveerde tijden In schoolvakanties school en deeltijdgroep gesloten, poliklinische afspraken gaan door Module wordt in de praktijk in samenwerking ontwikkeld 4

Aanmelden crisisdeeltijd Kind uit Almere tussen de 6-12 jaar + = Vraag naar kinderpsychiatrische diagnostiek (Dreigende) schorsing op school 1. Overleg met ouders, Bongerd en Fornhese 2. jeugdarts verwijst naar voor Fornhese 3. Schooldirectie meldt aan bij Bongerd

Doelen opname Kind zo snel mogelijk weer naar school Stagnerende ontwikkeling op gang brengen Optimaliseren samenwerking ouders – leerkrachten - behandelaars Integrale diagnostiek: 3 milieu’s o.l.v. kinderpsychiater Integraal advies formuleren t.a.v. behandeling en onderwijs: 1 kind 1 plan

Zorgpad crisisdeeltijd weken Integrale / kinderpsychiatrische diagnostiek 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 Start Tussentijdse evaluatie Adviesgesprek (behandel- en schooladvies) Einde crisisdeeltijd, overdracht behandeling naar poli twee wekelijkse ouderbegeleiding

Programma Crisisdeeltijd = Investering in samenwerken Schoolprogramma van de Bongerd 8.30 – 14.30 uur Dagelijkse overdracht ouders - leerkracht Van 14.30 – 17.00 uur deeltijdprogramma (maandag, dinsdag, donderdag) 17.00 uur overdracht sociotherapeuten – ouders Dagelijkse afstemming leerkrachten – sociotherapeuten Wekelijkse afstemming leerkrachten en behandelaars o.l.v. kinder- en jeugdpsychiater De medische invalshoek gaat uit van ziektebeelden: goed afgegrensd, eenduidige etiologie en specifieke behandeling. Kinder- en jeugdpsychiatrie is een specialisme binnen de geneeskunde, dat zich bezighoudt met het diagnosticeren en behandeling van psychiatrische stoornissen bij kinderen en adolescenten. 8

Ervaringen (1): t.a.v. de gedragsproblemen bij 17 kinderen: Problemen spelen bij alle kinderen al meer dan 2 jaar Bij alle verwijzingen sprake vermoeden van (meerdere) kinderpsychiatrische stoornissen De psychiatrische stoornissen zijn bij 65% van de kinderen niet eerder herkend Bij 60% van de kinderen is sprake van een niet eerder herkend dysharmonisch intelligentieprofiel 9

Ervaringen (2): t.a.v. de samenwerking tussen ouders, zorg en onderwijs: In alle gevallen was bij aanmelding sprake van conflicten tussen ouders en leerkrachten en was sprake van procescoördinatie (top zorgpiramide) Bij de dreigende schorsing was geen betrokkenheid van de kinderpsychiatrie Bij alle kinderen bleef de oorspronkelijke school bij de diagnostiek en het formuleren van het advies betrokken Geen van de kinderen ging terug naar de oorspronkelijke school Directies van scholen zijn vanaf de ontwikkeling (visie, doelen en beleid) betrokken Eerste evaluatie: alle directies van scholen zijn positief over de crisisdeeltijd 10

Ervaringen (3): t.a.v. de intersectorale logistiek: Centrale planning: Alle afspraken met ouders, leerkrachten en behandelaars staan volgens programma gepland. No-show = bijna 0 Indicatieorganen en aanmeldingsprocedures vertragen in- en uitstroom van de crisisdeeltijd Ortho-pedagogische en kinderpsychiatrische expertise t.b.v. onderwijs is niet (op tijd) beschikbaar bij escalerende problematiek in het basisonderwijs Bekostigingsproblemen: Op 2 scholen ingeschreven Deelname Fornhese in ZAT niet bekostigd 11

Discussie na de volgende presentatie Tot zover speciaal onderwijs en intensieve KJP Discussie na de volgende presentatie