Diagnostiek van gedrags- en emotionele problemen in de schoolcontext

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het schoolwelbevinden van Brusselse scholieren
Advertisements

De (on)gezonde leerling?
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Lotte Van Dyck Tom Walgraeve
Outcome monitoring van gedragsproblemen via een leerlingvolgsysteem Jan Willem Veerman Intervisiedag Leerlijnen, Utrecht, 4 maart 2009.
Inhoud Beschrijving artikel Emoties uiten Emoties waarnemen
Pijlers handelingsgerichte diagnostiek
‘WERKEN MET EEN ONTWIKKELINGS PERSPECTIEF’
Typologie van Baumrind
De behandeling van ADHD bij kinderen: er is meer dan medicatie
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Risico op kindermishandeling? Een preventieve aanpak
Handelingsgericht werken in het ZBO Workshop VIA Amsterdam.
Begeleiding van kinderen met zorg
Diagnostiek van gedragsstoornissen
Psychologische diagnostiek bij kinderen en jeugdigen
Posttraumatische Stress-stoornis
De grote sprong! VO PO.
Psychodiagnostisch onderzoek bij kinderen met een stofwisselingsziekte
“Preventieve aanpak van gedragsproblemen bij kinderen: een uitdaging voor kind en gezin.” Door: Jeroen De Clercq.
Meten van het emotioneel functioneren bij 9- tot 15-jarigen met een gehoorverlies Universiteit Leiden Instituut Psychologie, Sectie Onderwijs- en Ontwikkelingspsychologie.
Vriendschapsrelaties van dove en slechthorende adolescenten
De dynamische driehoek: ouders - kind - school
Onderwijspsychologie
 Inleiding  Auteurs  COM-Procedure  VSPS  PSI  Geschiktheid voor registratie van problematiek  Conclusie.
Depressie bij kinderen en adolescenten.
Feebe Leclercq 1 BaSW B Alleen in de klas
Hilde Colpin & Jean Pierre Verhaeghe.  Steeds meer niet-traditionele gezinnen  Oorzaak: meestal door echtscheiding  Gevolg: meestal meer problemen.
Gedragsproblemen bij peuters en kleuters
Van kwaliteit van ondersteuning naar kwaliteit van leven bij personen met een autismespectrumstoornis Doctorandus: Jo Renty Promotor: Prof. Dr. Herbert.
Syndroom van Gilles de la Tourette in de DSM-IV
Gedragsproblemen bij kinderen en jongeren
Opvoedingsproblemen Opvoedingsonzekerheid Opvoedingsspanning
Hans Grietens Centrum voor Gezins- en Orthopedagogiek
Hans Grietens Centrum voor Gezins- en Orthopedagogiek
Blok 2: Implicaties van huidige visie schoolrijpheid voor begeleiding
SESSIE 3 INTAKE & STRATEGIE Beatrijs Van De Casteele Luc Lemarcq
Aangeboren gehoorverlies en ontwikkeling
Leerlingenzorg op basisschool Los Hoes
Symposium 12 mei 2011 Workshop: ‘Sociaal dossier en handelingsplan in residentieel werken met gezinnen’ door Carlo Theuwen en Lien Van Hoof.
STOP4-7 programma Samen sterker Terug Op Pad.
7 maart  Die zich uitdrukt door ‘signs and symptoms’ in ‘mind and body’ (Organon: af. 6, 8, 11, 14, 22)  Deze expressies zijn het enige wat ziek.
Best practice Doel: deskundigheidsbevordering collega’s
Sarah Bal & Marlies Tierens, Universiteit Gent
Inhoudstafel Stop 4-7 Hulpaanbod Meetinstrumenten Resultaten Doelgroep
ADHD: diagnostische beoordelingsmethoden door APRN’s
Autismespectrumstoornis
Emilia Dejager, 1BATP B1 Pervasieve ontwikkelingsstoornissen bij kinderen en jeugdigen met een lichte verstandelijke beperking de Bildt, A., Kraijer, D.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Classificatie van gedragsproblemen bij kinderen en jongeren: een vergelijking tussen CBCL en DSM-4 H. Grietens.
Symptomen faalangst Fysieke klachten: Hartkloppingen Hoofdpijn
Reflectie op de eigen praktijk
Gerald Riedstra STOEIEN TUSSEN VADER EN KIND Onderzoek naar de psychometrische kwaliteiten van de Nederlandse versie van Rough and Tumble Play-Quality.
Moeders in Detentie Richting aan Re-integratie Amersfoort, 12 november 2014.
Les 7 Kind en omgeving Het individu in de context Kind en omgeving Het individu in de context.
Jeugdcultuur week 6 Specifieke groepen het experimenteer gedrag voorbij.
Week 6 GGZ Preventie en psycho-educatie
Gezin in beweging Resultaten van kortdurende PMGT M. van Campen - Kramer R. Bosscher, J.T. van Busschbach, M. Visser, J. Maurer.
Kind en omgeving Het individu in de context
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 Hafida El-Gharbaoui
PESTEN Ga naar afbeelding 1.. Over de slachtoffers van pesten Oorzaken pesten -Uiterlijk * Kleding *bril *haarkleur -Specifieke persoonlijkheids kenmerken.
Opvoedingsstijlen met een risico.
VOOR WAT HOORT WAT: samenwerking tussen diagnostische research en klinische praktijk Frida van Doorn Polikliniek kinder- en jeugdpsychiatrie en psychologie.
Phobosgrafie Over het meten van angst bij kinderen Peter Muris.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Best practice Doel: deskundigheidsbevordering collega’s
Hoe volgen wij onze kinderen?
STOP4-7 programma Samen sterker Terug Op Pad.
Transcript van de presentatie:

Diagnostiek van gedrags- en emotionele problemen in de schoolcontext Hans Grietens Centrum voor Gezins- en Orthopedagogiek Katholieke Universiteit Leuven

Gedrags- en emotionele problemen – een omschrijving “... kinderen die zich zichtbaar ongewoon of abnormaal gedragen en dit afgezien van de ernst, de oorzaak of de context van het gestelde ongewone gedrag” duur, frequentie, intensiteit, omvang betekenis- en interactiecomponent

Rekening houden met Typologie Verspreiding ontwikkelingsperspectief continuümgedachte context informant Typologie internaliseren externaliseren Verspreiding ± 5 à 10% ernstige problemen op bevolkingsniveau toename? tijdig onderkennen en ingrijpen problematisch grote handelingsverlegenheid

Modellen om gedrags- en emotionele problemen te begrijpen en verklaren Ecologische modellen Transactionele modellen Meervoudige risicomodellen

Voorbeeld(I)

Voorbeeld(II)

Voorbeeld(III)

Implicaties voor de diagnostiek breed meerdere informanten meervoudige technieken op een ecologisch valide manier

Een brede start... Probemen inventariseren en taxeren Gedragsvragenlijsten ASEBA-vragenlijsten (CBCL, TRF,...) grondige screening veelheid van problemen cross-informant vergelijking DSM-schalen Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ) minder ‘pathologisch’ korter ook sterke kanten impact Schoolgedrag Beoordelingslijst (SCHOBL-R)

ASEBA-vragenlijsten Gedragsvragenlijsten voor 1,5 tot 18 jaar 120 vragen uit 8 probleemgebieden (bv. agressie, regelovertredend gedrag, sociale problemen, angst/depressie) Gedragsprofiel op welke gebieden zijn er veel/geen problemen? dimensies vs. categorieën mate van opstandig gedrag, angst,... zorgwekkend? Meerdere informanten cross-informant vergelijking moeder-vader ouders-leerkracht kind-ouders ...

Schoolgedrag Beoordelingslijst-Revisie (SCHOBL-R, Bleichrodt e. a Door leerkrachten in te vullen voor 4- tot 11-jarigen 52 bipolaire items over sociaal-emotioneel functioneren in de klas bv.: “praat honderd uit” vs. “zegt geen woord” wat typeert kind meest en in welke mate? Subschalen Extraversie Werkhouding Aangenaam gedrag Emotionele stabiliteit Onderzoek naar equivalentie van scores bij allochtone kinderen

Gesprek leerkracht Klasobservatie Dossier  Is er convergentie? relatie met leerling relatie gedrag-leren, gedrag-welbevinden veranderingen in gedrag kind opvallende gedragingen kind ervaring en persoon leerkracht Klasobservatie leer- en werkhouding instructie relaties met andere kinderen relatie met leerkracht Dossier  Is er convergentie?

Op basis hiervan... (Nieuwe) hypothesen genereren onderkennend classificerend verklarend Eerste indicaties voor handelingsgerichte adviezen, bv. problemen beperkt tot schoolcontext? kindprobleem? zijn problemen reactief? welke verklarende of instandhoudende factoren zijn veranderbaar? welke niet?  Meer gerichte diagnostiek

Hypothesen verfijnen en toetsen Via (gedrags)vragenlijsten, observatie, gesprek Over het gedrag zelf vragenlijsten rond specifieke symptomen, problemen (ADHD, depressie, angst,...) Depressievragenlijst Scared-NL ADHD-Rating scale Semi-gestructureerde klinische interviews, bv. Child Assessment Schedule Semigestructureerd Klinisch Interview voor Kinderen en Adolescenten Over de interacties op school sociometrische analyse van relaties tussen leerlingen (cf. Orobio de Castro e.a.) relatie leerkracht-leerling (cf. Buyse e.a.)

Over het gezin (Colpin e.a.) de relaties gezinsproblemen (bv. Vragenlijst Gezinsproblemen) gezinsklimaat (bv. Gezinsklimaatschaal) gezinsfunctioneren (bv. Gezinsdimensieschaal) de opvoeding opvoedingsstress (bv. Nijmeegse Ouderlijke Stressindex) opvoedingsbeleving en –attributies (bv. Nijmeegse Vragenlijst voor de Opvoedingssituatie) opvoedingsgedrag (bv. Schaal Ouderlijk Gedrag; Ouder-Kind Interactie Vragenlijst) thuisobservatie? sociale steunbronnen van het gezin

Dit leidt tot... Een integratief beeld met voldoende aandacht voor risico- én protectieve factoren interactieve component ecologische inbedding Passende indicaties en realistische handelingsgerichte adviezen (m.i.v. verwijzing, indien nodig) Bouwstenen van handelingsplan

Enkele conclusies Diagnostiek van GP en EP is complex Begin breed en verfijn (trechtermodel) Steun nooit op één informant of techniek Neem voldoende tijd en werk in team Verwijs tijdig