De school wil meer dan de inspectie vraagt ?! Ronde tafel bijeenkomst Vrijdag, 9 april 2010.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Doorn – 23 januari 2013 Jaap van Petegem
Advertisements

School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
HAVISTEN COMPETENT
Nieuwe Cito normen Deze basispresentatie wordt u aangeboden door O21 en is bedoeld om scholen te ondersteunen bij het uitleggen van de nieuwe Cito-normen.
Groep 1 en 2 In de kleutergroepen worden in januari en juni LVS CITO taal en rekenen afgenomen.
(Hoog) Begaafdheid In-Zicht
Psalm 86 : 6 Leer mij naar Uw wil te hand’len, ‘k Zal dan in Uw waarheid wand’len; Neig mijn hart, en voeg het saam, Tot de vrees van Uwen Naam. Heer’,
Reflectie-portfolio beoordelen
Presentatie Procedure naar het VO
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
John Vaupell Justin van der Steen
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Nieuwe kennis Lerend netwerk lerarenopleiding 6 september 2013 Leuven.
Leerwegondersteunend onderwijs en Praktijkonderwijs
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Maarten Vansteenkiste Universiteit Gent
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Aan de slag met competenties beoordelen
17 september 2014 Workshop Visie en doelen.
Doelstellingen formuleren
TOEZICHT OP ONDERWIJSKWALITEIT
Differentiëren in MBO-niveau 1 bouw
Ouderavond Kindcentrum De Schutsluis 7 februari 2012.
Van wie is de school? … en over welke school hebben we het dan? Over de schoolleider: zetbaas of ondernemer? … en de leraar die zijn vak kwijt is. Onderwijscafé.
CanDo Coaching.
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
De kubus van CSPE succesfactoren!
Het begint bij het jonge kind
Visie & Strategie.
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Kwaliteitsbeleid.
Identiteit van de divisie Zorg & Gezondheid
Eerstejaarsproblemen
Wat we beleven in groep 7!. Een goede start gemaakt! Een meester Sfeer Duidelijk Respect Relatie.
3umH3H0. Studie reis Canada Renate en Henco (14 t/m 22 november 2014)
Groep 1 en 2 In de kleutergroepen worden in januari en juni LVS CITO taal en rekenen afgenomen.
Hoe verantwoord je je Financiële positie ?
Op weg naar een Samenlevingsgerichte School De [naam school] wil ………………………
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 MadeleineMeurs
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
Opdrachten en eindopdracht
Coach Academy Module Persoonlijk 1 Ciska, Bart en Johan.
Rotterdam, 00 januari 2007 Kijken naar kinderen Bijeenkomst 3 kwartaal 3.
Bijeenkomst September 2015
Begrijpend studerend lezen Groep 4 tot en met 8. Het belang van begrijpend en studerend lezen Lezen heb je nodig, elke dag weer. Als je niet goed kunt.
Toelichting en uitleg bij deze tool  Hoe is deze tool tot stand gekomen? Tijdens het MT van verschillen (V)SO scholen in het midden van het land. Naast.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Week 5 te doen: Bespreken Hst 4. Bespreken artikel ‘Norm Referenced Achievement Tests Vragen stellen (maken) over ‘Anders Evalueren’ Huiswerk.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Van het Primair Onderwijs naar Van het Primair Onderwijs naar het Voortgezet Onderwijs.
Vaardigheden 1. Het opzetten van een vaardighedenlijn voor leerlingen van de brugklassen. 2. Voor vakdocenten inzichtelijk maken wanneer welke vaardigheden.
Ouderinformatieavond Middaggroepen
2de nationale toetscongres Rene Hoep & Hans van Beekum 4 november 2016
Hoever staan wij met ouderbetrokkenheid?
Inspiratiedag Kinderopvang Debat Toekomst BKO
Wat wacht Groep 8?.
Inspiratiedag Kinderopvang Debat Toekomst BKO
Ouder- en leerlingavond voortgezet onderwijs
Duurzame inzetbaarheid
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Informatieavond groepen 8
Programma informatieavond groep 6
Heb jij ballen voor scrummen?
Transcript van de presentatie:

De school wil meer dan de inspectie vraagt ?! Ronde tafel bijeenkomst Vrijdag, 9 april 2010

De school…. Hoger doel: wil meer dan.. punten boven norm Inspectie! Naast de norm van Inspectie andere doelen! Niet conformeren aan norm van de inspectie Herkent zich niet in de wijze waarop de inspectie de resultaten van de school operationaliseert Relevant Politiek

Doel school Opdracht Inspectie Doel school Opdracht Inspectie

STELLING: Het is goed dat de inspectie zich slechts richt op minimum resultaten en dan nog maar op een beperkt gebied (cito eindtoets, resultaten rekenen en begrijpend lezen). Dit geeft de school veel autonomie om zelf te bepalen wat haar doelen zijn en hoe hoog zij de lat legt.

Outcome Output Jouw leerlingen komen later goed terecht. Jouw leerlingen hebben veel geleerd.

Je wil dat de school er een bijdrage aan heeft geleverd dat jouw leerlingen later goed terecht komen. Je wil bijvoorbeeld dat ze een bijdrage aan de maatschappij gaan leveren. Outcome:

Output Wanneer is er geleerd? Wat moet het gewenste profiel zijn van de leerling die de school verlaat? Hoe doen jouw leerlingen het in het voortgezet onderwijs? * Na één jaar? * Na twee jaar?

Presentaties Werkstukken Portfolio Presentaties Werkstukken Portfolio CITO eindtoets CITO LVS Andere toetsen CITO eindtoets CITO LVS Andere toetsen Sociaal: Samenwerken Leren leren Plannen Onderzoeken Presenteren Reflecteren Sociaal: Samenwerken Leren leren Plannen Onderzoeken Presenteren Reflecteren Normbesef Over hebben voor… Normbesef Over hebben voor… Waarderen Oog hebben voor Beleven Waarderen Oog hebben voor Beleven Ondernemen Initiatief tonen Er op uit gaan Ondernemen Initiatief tonen Er op uit gaan

De gouden eieren: de outcome. De kip: ondersteunende processen. (financiën, personeel, middelen) kwaliteit van het lesgeven, pedagogisch klimaat, voortdurende vernieuwing. Niet alleen NU, maar ook in de toekomst

Out- come Leider- schap Mid- delen Finan- ciën HRM Leraren onderwijzen Kinderen leren Resultaten = Gewoontes

Noteer op de flap de (gewogen) CITO eindscore die u tussen nu en vier jaar wilt behalen!!!

Uit: School maak het verschil Realistisch:

Opdracht: Waar zou je met jouw school willen staan binnen jouw scholengroep? Hoe verhoudt jouw doel zich tot de normen van de inspectie? Welke motieven hanteer je? Opdracht: Welk extra doel kan je formuleren? Wat zie je de leerling dan doen? Welke gewoonte? Vb.: sociaal gedrag, leren leren of techniek: als de band lek is…

Willen we meer dan de inspecteur vraagt? De vertaalslag naar de gewenste resultaten tijdens de schoolloopbaan: Normen inspectie Resultaten van andere scholen Einddoel eigen school Inhoudelijke motieven

degenen die ze stellen of zich er aan committeren bereid en in staat zijn om aan de realisatie van deze doelen te werken. de doelen helder meetbaar zijn geformuleerd (smart) de doelen ook gemeten worden er consequenties worden verbonden aan het al dan niet realiseren van de doelen. Het heeft pas zin doelen te stellen als:

relatie bestuurder – directeur – leerkracht Formuleer als bestuurder heldere output doelen. Overleg met directeuren en leerkrachten hoe jij deze wilt bereiken: commitment overtuiging voorbeeld functie focus, faciliteren belonen

relatie bestuurder – directeur – leerkracht Vindt elkaar op wat je wilt bereiken (output): WAT Geef elkaar de ruimte in de wijze waarop (binnen algemene kaders): HOE

relatie bestuurder – directeur – leerkracht Accepteer ieders eigen rol Dwing transparantie af: verantwoording afleggen is professionele grondwet

relatie bestuurder – directeur – leerkracht De kunst is niet te bereiken wat je kunt, maar bereiken wat je wilt. Begin met eind in gedachte

Kijk ook bij de ander: Wij willen dit bereiken. Jullie doen en bereiken dit. Wij willen zien hoe jullie dat doen.

Met enthousiaste groet, Edux Onderwijsadvies Rene Derksen Peter Theunis