lokale politie Zwijndrecht

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
KWALITEITSZORG november 2012
Advertisements

De elektronische verzamelaanvraag Ruben Fontaine Markt- en Inkomensbeheer – dienst Aangiftes.
Comité Gennep Vrienden van de Hartstichting Maart 2008.
CJG Amersfoort Partners • Beweging 3.0, BJz, Centrum Maliebaan, Eduniek, GGD MN, MEE, NIS, PC Eemland, REC4-4, Riagg, Samenwerkingsverband VO-SVO, SOVEE,
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
Kerndata Informatie aan het werk in uw bestuur 2 december 2010 Peter Hautekiet
Resultaten bevraging voorzieningen “participatie ouders”
Regiobijeenkomst Raadslid.NU
Van beroepssituatie naar inlevermap
Business case Kanteling WMO Kantelen en bezuinigen kunnen prima samengaan Eef Botjes mei/juni 2011.
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
01 van 06 Portal4U Loe Hameleers Twan Saleming Klanten: Wat kost dat artikel? Wanneer wordt geleverd? Die werkt hier niet meer.. Die factuur ken ik niet.
Sessie Gebruik zalen OC de Cerf & OC De Stekke Gebruik Guldenberg Alle vergaderaccommodaties & leskeukens & cafetaria’s Dwarsschuur 13 januari 2014.
Dag SO 3 febr Dag SO 3 febr Werkwinkel Brede eerste graad.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
A.V. VHL Kontich 1 Vlaamse Sportfederatie vzw Geraldine Mattens (Algemeen & juridisch directeur) Sophie Cools (Directeur Sport)
Verbinden, stimuleren & ontwikkelen 1 ESF informatiebijeenkomst 24 november 2010 Arie Visser Projectleider ESF.
Informatieavond Petrus en Paulusschool
Evolutie wettelijke statutaire pensioenlasten Februari 2010.
Tevredenheids- enquête 2012 P. Grouwels Inleiding Mogelijke antwoorden: Zeer goed: 4 sterren ****: volledig tevreden; Goed: 3 sterren ***:
“Samen met lokale besturen werken aan een divers personeelsbeleid” Tempus Fugit, Leeftijdspiramide lokale besturen Aalter, 21 mei 2010 Pol Despeghel, Sectorconsulent.
Goed advies kost geld Financiële ondersteuning Wmo-adviesraden Monster 27 januari 2009.
Quizmasters: Sanne Bijlsma Gemeente Zundert Fons Merken Wonen Limburg
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Convenant Opmaak strategisch plan operationeel actieplan 2008 Opmaak strategisch plan operationeel actieplan 2008.
Vlaams convenantenprogramma gemeentelijke ontwikkelingssamenwerking Vorming strategische planning 07/05/2009.
Onthaalbeleid stad Dendermonde
Flankerend onderwijsbeleid. Waarom? Vlaams lokaal onderwijsbeleid heeft lokale hefbomen nodig vb inzake kleuterparticipatie, spijbelen,… + lokale besturen.
Structurele personeelstekorten bij de lokale politie
CAF: praktijkcase Silvie Maes Gemeente Beveren
VSOA Politie Provincie Antwerpen
Vlaamse Regulator van de Elektriciteits- en Gasmarkt Ondernemingsplanning VREG Netwerk organisatiebeheersing – 24/03/2011.
© 2008 Universitair Ziekenhuis Gent1 DIVERSITEIT EN GELIJKE KANSEN: projecten 2012 Commissie Emancipatiezaken19 maart 2013Geerte Van den Driessche.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
1 juni 2010 Verdiepingsdag Toezicht Integraal Toezicht nu en in de toekomst.
1 © GfK 2012 | Supermarktkengetallen | GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten.
pag. 2 VUB Richtlijnen Inter-institutionele akkoorden Erasmus+ ( )
Colloquium integrale veiligheid: Halle, 21 mei 2010
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
Dienst Wijken 1 Beter participeren in de gemeente Utrecht Acties van de gemeente om participatie en betrokkenheid van burgers bij de ontwikkelingen in.
Verlengde leertijd zoals zomerscholen/vakantiescholen Ton Klein 6 december 2012.
Benchmarking Publiekszaken 2006 Benchmarking Publiekszaken Kringbijeenkomst III 6 september 2006 Assen.
Welkom. Teamleider HAVO / VWO Even voorstellen: De heer C. Bentlage.
De bevolking betrekken bij het ( lokale ) veiligheidsbeleid :
0 HJ Breen Wisselbeker Seizoen Veld en Zaal minst gepasseerde keeper/keepster Geldrop, dinsdag 19 juni 2012.
Damme en Knokke-Heist VOORSTELLING THUISZORGPLATFORM.
Criminaliteitscijfers Een nieuw elan Nieuwe beleidsplannen –Bestuursakkoord 2013 – 2018 –Zonaal Veiligheidsplan 2013 – 2017 Nieuwe doelstellingen.
Jaarverslag 2011 KERNCIJFERS Vanuit V.O Pensioenfonds.
Arboteam 13 oktober 2009 Karen de Groot Agis en stressmanagement.
HOSTA 2010, Vastgoedcongres 29 september september Horwath HTL.
CENTRAAL KERKBESTUUR GENT STAD
GIS-coördinator in Westerlo
De case Oostkamp.
1 © GfK 2014 | Supermarktkengetallen | augustus 2014.
1 Kwaliteitsvol en betaalbaar wonen voor iedereen Vlakbij binnenstad en in het groen Duurzaam en toekomstgericht.
CAF in het woonzorgcentrum De Groene Linde
HRM - netwerk 03 september 2004 Personeelsresultatenonderzoek 2004.
Burgers en politie: samen sterk! Evaluatie veiligheidsprojecten Zonaal Veiligheidsplan Hoofdcommissaris Denis Bergmans Korpschef Lokale Politie.
LOKALE POLITIE OOSTENDE ONTHAALSESSIE. MENU  WELKOM BIJ DE POLITIEZONE OOSTENDE  UW DIENST HR  VERLOFREGELING  ZIEK?  VRAGEN?
JAARVERSLAG VELD 1 : leiderschap Missie, visie en waarden Gemeenschapsgerichte politiezorg Bedrijfsvoering Organigram Werking directiecomité Interne.
Voorontwerp decreet lokaal bestuur: voorstel politiek standpunt
WIJKCAFE LEEFBAARHEID EN VEILIGheID OKTOBER 2017
Transcript van de presentatie:

lokale politie Zwijndrecht September 2012 FOTO lokale politie Zwijndrecht David WAUTERS, commissaris Diensthoofd operationele werking

WELKOM

Thema’s Algemeenheden: plaats LP Zwijndrecht in politielandschap, organogram, personeelskader Detailfoto interventie- en rechercheteam ZVP en ZAP PZ Zwijndrecht Materiële middelen + verloning (ex.) + dienstregeling Resultaten MTO AIG + troeven van de LP Zwijndrecht

VOORSTELLING LOKALE POLITIE ZWIJNDRECHT Gerechtelijk arrondissement Antwerpen Eengemeentezone Werkterrein: Ca. 19.000 burgers 1781 hectare (2 woongebieden – 1 havengebied) Belangrijke verkeersassen Naburige PZ (+ protocol + associatie interventiefunctie LP Antwerpen Linkeroever) Momenteel 2 werklocaties Bestuursakkoord voorziet nieuw politiebureel…

ZVR De politiezone Zwijndrecht Welk gerechtelijk arrondissement? Antwerpen Hoeveel en welke gemeenten? Zwijndrecht/Burcht PZ Zwijndrecht Eengemeentenzone Burgemeester …. verantwoordelijke bestuurlijke politie Bestuurlijke overheid POLITIEBELEIDSORGAAN Gemeenteraad College van B&S ZVR Gerechtelijke overheid OM Antwerpen – PdK H. Dams Uitvoering Korpschef F. Noens

PERSONEELSBEZETTING (cijfers september 2012) SYNTHESETABEL OPS volgens GRAAD   Feitelijk Kader FTE Organiek kader Officierenkader 4 4,00 Middenkader 8 10 (doch 1 NIET open te stellen reserve!) Basiskader 28 26,3 (!) 30,00 Hulp / Agenten v Pol. 2 1,6 2,00 TOTAAL 43 40,3 46,00 SYNTHESETABEL CALOG volgens GRAAD   Feitelijk Kader FTE Organiek kader NIVEAU A 0,00 NIVEAU B (consulent) 3 2.6 3,00 NIVEAU C (asistent) 8 6,4 7 NIVEAU D (arbeider/bediende) 1,5 1 TOTAAL 12,5 10,5 11 Eindtotaal 55,5 50,8 57

Personeelsbezetting Interventieteam Basiskader Voorzien: 19 INP Effectief: 17 INP 9V, 8M Gem. geboortejaar: 1974 5 medewerkers werken in 4/5- regime. Reële capaciteit = 16 FTE MOMENTEEL NOG 2 VACATURES VAN INP (mobiliteit) Opm. 1 vacature reeds ingevuld via systeem van prioritaire werving. Middenkader Voorzien: 5 HINP Effectief: 4 HINP 4 M Gem. geboortejaar: 1970 MOMENTEEL NOG 1 VACATURE VAN HINP

Personeelsbezetting Rechercheteam Basiskader Voorzien: 4 INP/rechercheur Effectief: 3 rechercheurs 1 M – 2V 2 FT – 1 4/5 1FTE structureel afwezig wegend ziekte Middenkader Voorzien: 1 HINP + 1 HINP- PA Effectief: 1 HINP + 1 HINP - PA 2 M Kader volledig ingevuld!

Opdrachten Interventieteam I) Het zeer snel kunnen reageren op crisissituaties en hierbij instaan voor de basisvaststellingen (= dringende interventies); II) Het adequaat kunnen reageren op andere, minder dringende oproepen en hierbij instaan voor de basisvaststellingen (= niet dringende interventies); Opmerking: I+II = Definitie van “interventie” conform art. 4 KB 17 september 2001 en verder geoperationaliseerd in de PLP 10   + III) Zonaal onthaal (doch beperkt in tijd) en uitvoeren van opdrachten, acties, projecten binnen het kader van het lokale veiligheidsbeleid of eventueel zone-overschrijdende aandachtspunten. Vb. participatie in uitvoering ZAP (WODCA, ANTIGOON, punctuele opdrachten door toepassing van interne “projectfiches”) Vb. HYCAP-opdrachten Vb. Deelname aan uitvoering interne ordediensten + IV) Punctuele versterking andere diensten (vb. wijkteam, verkeersteam, etc.)

Opdrachten Interventieteam Bovenstaande taken vertalen zich in voornamelijk onderstaande “output”: 24/24u-permanentie (met minstens 1 patrouilleploeg, bestaande uit 2 INP); Registreren van meldingen (vb. 6.415 meldingen geregistreerd in 2010 door ganse korps); Opstellen van PV’s (vb. 7.781 PV’s opgesteld in 2010 door ganse korps; 2600 GF; 4700 verkeer; 480 VO); Opstellen van informatierapporten (116 /2010); Opstellen van uitgaande brieven (vb. 930 in 2010); Uitvoering van kantschriften (vb. 2.473 kantschriften behandeld in 2010 (met of zonder PV)); Uitvoering van toezichtsopdrachten (cf. tijdens patrouille, afwezigheidstoezicht, …); Interne en externe informatie-uitwisseling; Etc.

+ ONTHAALFUNCTIE - Openingsuren bureel: Week: van 07u t/m 22u Weekend: van 07u t/m 13u - Onthaal is in essentie grotendeels een opdracht van de burgerpersoneelsleden.

Opdrachten Rechercheteam Gespecialiseerde gerechtelijke opdrachten (cf. telefonie-onderzoeken, ECOFIN, BOM, …) Uitvoeren van “tijdsintensieve dossiers” Uitrechercheren “Informatiekruispunt” op lokaal niveau Proactief onderzoek Deelname aan vergadering LRC

Opdrachten Lokale Recherche Gespecialiseerde slachtofferbejegening Beheer dossiers “jeugd” (POS, MOF, Spijbel, …) Beheer dossiers IFG Gespecialiseerde opdrachten (audiovisueel verhoor minderjarigen, sociale onderzoeken, etc.) …

STRATEGISCH VEILIGHEIDSBELEID ZVP 2009 - 2012 = Goedgekeurd najaar 2008 & momenteel lopende Veiligheidsprioriteiten in de zone: Verkeersveiligheid Diefstallen in woningen Intrafamiliaal geweld Diefstallen van fietsen/bromfietsen Prioriteiten inzake interne werking Externe communicatie Werkprocessen PIOFAM-functies

Materiële omkadering, Ex. Momenteel 2 gebouwen; Burelen uitgerust met voldoende (34!!) en meest moderne PC; Ruime burelen; Afzonderlijke kleedkamers & sanitair (ieder heeft 2 kleerkasten + eigen wapenkluis); mogelijkheid tot nemen van douche; 2 refters met gratis water, thee, koffie, krant. Eveneens koelkast, microgolfoven en vaatwasser + zomerterras 18 ASTRID-stations (15 draagbare, 3 mobiele); ieder eigen draagtasje + “oortje” Bewapening: Pistool GLOCK Pepperspray (met speciale houder) Scharnierhandboeien Collectief wapen: UMP (Heckler en Koch) Telescopische wapenstok Individuele kogelwerende vesten OPLEIDINGEN GEWELDSBEHEERSING 2012 (4 + 1): schietstand LP Antwerpen en infrastructuur 11de Genie

POLITIE.ZWIJNDRECHT.BE

Materiële omkadering, Ex. Ruim en volledig uitgerust voertuigenpark: 8 politiewagens  soorten: interventievoertuig, anoniem voertuig, “flitswagen”, bureelwagen Nieuw type interventievoertuig: 2x VW Transporter 2460 cc, TDI, voorzien van alle comfort (vb. airco, radio, e.d.), VOLVO V50 voor de verkeersdienst, etc. Momenteel 12 politiefietsen (model hybride, voorzien van politiestriping en voldoende opbergmogelijkheden). 1 nog aan te kopen politiebromfiets. Sterk uitgebouwd INTRANET Diverse: CITRIX-server ARCHIPOL Vergaderzaal voorzien van modern meubilair, “smartboard”, … Continue investering in opwaardering bestaande gebouwen Drankenautomaat Geplande overstap naar toepassingen “MOBILE OFFICE”…..

Materiële omkadering, Ex. Verloning: Voorbeeld van een INP, ongehuwd, in PermDst met 3 á 4 jaar dienst. Cijfers betreffen een gemiddelde NETTO raming/MAAND! Basisloon: ca. 1.450 euro (B1) + incoveniënten: + Nachtprestaties (van 19.00u tot 06.00u; doch pecuniaire nacht: +20% ts. 19.00 en 22.00 en + 35% ts. 22.00 en 06.00u): ca. 100 euro + Weekendprestaties (+ 100%): ca. 120 euro + Maaltijdvergoedingen (ontbijt, middag, avond en nacht): ca. 70 euro + Nabijheidstoelage: ca. 35 euro (doch stijgt met anc. tot 58 euro) + Fietsvergoeding: 0,15 euro/km = tussen de 300 á 400 EURO/maand EXTRA. TOTALE NETTO VERLONING/ MAAND: gemiddeld tussen de 1.750 euro en 1.850 EURO

DIENSTREGELING INTERVENTIEDIENST INP Interventie werkt in standaard werkcyclus van 18 weken. De interventiedienst bestaat momenteel uit 3 TEAMS van 2x6 en 1x7 personeelsleden (in principe vaste collega’s). In interventie wordt in ploegen gewerkt: WEEKDAGEN V = 07.00u – 14.00u L = 14.00u – 22.00u N = 22.00u – 07.00u WEEKEND (12-urensysteem) V= 07.00u – 19.00u N= 19.00u – 07.00u VERALGEMENING OF MINSTENS STERKE UITBREIDING 12u-DIENST VANAF 2013 GEPLAND.

DIENSTREGELING INTERVENTIEDIENST Regime HINP: Weekdagen: V: 07.00 – 14.30 L: 14.00 – 22.00 Weekend: D OGP: 07.00 – 19.00 Wachtregeling: 1 week van wacht (gemiddeld om de 7 weken): van maandag t/m maandag (vanaf 07.00u) Tijdens week van wacht: D-diensten (flexibele uren) Opmaak uurrooster/ referentieperiode: In onderling overleg betrokkenen. SINDS JULI 2012: OPSTART VAN 12U-REGELING BINNEN POOL OGP INTERVENTIE (van 7 tot 19).

DIENSTREGELING INTERVENTIEDIENST FLEXIBELE dienstregeling beheerd volgens de principes uit de medisch- sociale risicoanalyse van ploegenarbeid: Cf. Inspraak (mits naleving bepaalde statutaire spelregels) in eigen dienstregeling voor komende referentieperiode. Cf. Soepele regeling inzake verloven (cf. informele behandeling “spoedverlof”) Systeem van dienstwissels. ANDERZIJDS: I.g.v. personeelskrapte (vb. ziekte, zwangerschap, e.d.) wordt van IEDEREEN extra inspanning gevraagd.

Resultaten MTO - AIG 2011 Alle personeelsleden eind 2011 door AIG bevraagd inzake arbeidstevredenheid. 100 stellingen verdeeld over 12 managementdomeinen (vb. beleid, communicatie, werkprocessen, middelen, leiderschap, etc.) Globale gemiddelde score van 75%. Van de 35 door AIG bevraagde politiezones scoort PZ Zwijndrecht globaal het best!

TROEVEN PZ Zwijndrecht VISIE KORPSLEIDING Goed uitgebouwde basisfunctionaliteiten (cf. PLP10) Goede en nauwe samenwerking met andere PZ en dan vooral PZ Antwerpen (cf. associatie interventie) Kwalitatief hoogstaande output; Jong, dynamisch en gemotiveerd korps; Systeem van interne opleiding (TIR, geweldsbeheersing, theorie en sport); oefeningen geweldsbeheersing in samenwerking met andere PZ. Doorgedreven transparantie inzake beleidsvoering (cf. vergaderingen Offr, kadervergaderingen, …); Empowerment van de medewerkers (cf. als projectverantwoordelijke, volgen van opleidingen, inspraak in beleid); Nieuwe en moderne korpsuitrusting; Goede verstandhouding tussen de diensten; Personeel beschikt over veel vrijheid en autonomie. Lerende organisatie dat constant is gericht op verbeteren, groeien (géén statische entiteit);

politie.zwijndrecht.be info@politie.zwijndrecht.be Pastoor Coplaan 222 BEDANKT VOOR DE BELANGSTELLING politie.zwijndrecht.be info@politie.zwijndrecht.be Pastoor Coplaan 222 2070 Zwijndrecht 03/250.64.10 FAX: 03/250.64.11