Waardenmanagement De Transities

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Politiek Bedrijven Arnhem, 5 april 2005.
Advertisements

Leiderschap bij verandering
2013 EVALUATIES N+1. INLEIDING • Gelieve onze 2011 video te bekijken voor meer details aangaande het proces en de applicatie
Principe 3 Leren is een sociale bezigheid
Hoe moet je het vooral NIET doen?
We willen allemaal een rustige fijne tijd op school…
Sportiviteit & Respect Just do it!
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Kritische succesfactoren bij reorganisaties
Eli van Beekveld Zaal 1 Tijdstip uur
Eerste ervaringsuitwisseling ‘COMPETENT van kop tot teen!’ VIVO vzw Brussel Maandag 18 januari 2010 Nancy Cantens.
Kwaliteitszorg als meerwaarde
Case study format Organisatie Gewenste toestand
Presentatie Slimmer werken in het voortgezet onderwijs Startbijeenkomst 16 juni 2009 / maatregel 8: zie
Het stellen van kwaliteitseisen aan mentoringprojecten.
Language, Leadership and Health MAASTRICHT 2012 (c) 2012 Garner Thomson & The Society of Medical NLP Words that harm, words that heal.
MOTIVEREN Lt. De Groeve Luk.
Luisteren Parafraseren; Reflecteren van gevoel; Herhalen; Ordenen;
Onderzoek en publicatie voor het lectoraat
Hoofdstuk 7 Risicomanagement
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
Hoofdstuk 3 Inzet voor een project
“… en dan krijg ik dus 40 leerlingen” Onderwijs, arbeidsmarkt en het invullen van de, gezamenlijke, maatschappelijke rol.
Een ouderavond over veiligheid en grenzen stellen
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Hoe geef je organisatie ontwikkeling echt vorm?
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
MVO en intern management
coaching Geschiedenis u ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: –koets; koetsen koets; koetsenkoets; koetsen.
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010
NZD 2008 / VHT Ouder worden en (stoppen met) zweefvliegen Deel II De praktijk Workshop NZD 8 november 2008.
Project duurzaam ondernemen De eerste ervaringen met duurzaam ondernemen voor studenten TB.
Organisatie in verandering De implementatie van digitaal werken
Toekomst – Welke kant gaat u op?. Klant i.p.v. patiënt/cliënt; Output financiering; Marktwerking; ……………………… Waarom.
Voortgangsgesprek fase 1
Zachte waarden klinkende resultaten?!. Uitgangspunten van de werkgroep De deelnemende ROC’s delen de notie dat (kern)waarden onderscheidend en legitimerend.
2014 EVALUATIES N+1.
Dossier Empowerment.
Sneeuwpoppen: Goed luisteren Gertrude van Walstijn.
Vandaag  Literatuur hf 6 en 7 adhv ervaringen  Evaluatie + afronding  Afspraken volgende keer.
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
Commitment of Hoe bevlogen medewerkers beter functioneren
Verschillende rollen en stijlen
Peuter & Co De Hbo’er in Groep Nul en de Startgroep Van spelen word je vrolijk!
Periode 3 Verzorgen van de winkel en/of opslagruimte Kerntaak: verzorgen ontvangst en verwerking van goederen Hoofdstuk: Verbeteringen en personeel Par:
‘De dag is om voor je het weet’ Over de tijdsbesteding van de huisarts. Eddy Reynders, huisarts. V 15.
Samenwerkingsprikkels over gemeentegrenzen heen  Studiedag 31 augustus 2016: Visie, vertrouwen en belangen als basis voor succes !?  Ward Saver, Mentor.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Functionerings- en ontwikkelgesprekken met rendement
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Gesprekstechnieken Trainers: Jasper Kroeger Tom Kievit
Tijdmanagement in de praktijk van de assistente
Een vergadering organiseren
Co-creatie kan plaatsvinden met: Publiek Andere culturele organisaties
Titel Stap 1 Aanleiding Stap 2 Als we niets doen Stap 4 Aanpak
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Vergadering Personeelsdienst
Werkvorm Vergaderen op kleur.
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Hoofdstuk 1 Communicatie in de winkel
Trainen voor waakzaamheid en dienstbaarheid
PBS op het ROC MN Dinsdag 6 november 2018
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
“Knuffels” kleuren digibordpeuters.
Inspelen op innovaties
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Overzicht gedragingen per competentie
Visie (lange termijn) Beleid Bewoners
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Vernieuw je HR-cyclus.
Transcript van de presentatie:

Waardenmanagement De Transities Licentietraining Waardenprofiel Deel II De overgangen van het ene naar het andere waardensysteem

Overgangen / van Paars via Rood naar Blauw Vindt een aspect waar de groep trots op is en dat behouden kan worden, creëer daar een stimulerende blauwe structuur voor. Leg een nieuwe positieve identificatie neer. Unfreeze: Oude identificatie losweken (afscheid) door onvrede te versterken. Individuen uit de groep met een ritueel stimuleren deel uit te maken van de nieuwe identiteit.

Overgangen / van Rood naar Blauw Baken de arena af (taken, verantwoorde-lijkheden). Beloon gewenst gedrag binnen de arena expliciet. Straf ongewenst gedrag onmiddellijk in het bijzijn van anderen af. Los conflicten aan de hand van geformaliseerde regels op.

Overgangen / van Blauw naar Oranje Geef een instructie waarin mensen leren hun werk in termen van output te beschrijven. Maak een procedure waarin je mensen verplicht hun prestatie zelf bij de houden. Neem een tot twee jaar om dit systeem te perfectioneren. Ga ertoe over je beloningsstructuur af te stemmen op de in kaart gebrachte prestaties.

Overgangen / van Oranje naar Groen 1 Geef mensen een belang om met elkaar te overleggen. maak het overleg verplicht, communiceer het doel. Moedig uitwisseling van voor de beroepscontext relevante ervaringen aan.

Overgangen / van Oranje naar Groen 2 Zorg voor een lange termijn perspectief op competentieontwikkeling van medewerkers. Leer management dat het gras niet harder groeit door eraan te trekken. Beloon het management zelf als het de nieuwe stijl van aansturen in de praktijk brengt.

Overgangen / van Groen naar Geel Stel op basis van externe omstandigheden zakelijke afwegingen boven menselijke factoren. Communiceer de noodzaak en urgentie van de verandering. Maak de kosten van het groepsproces expliciet (in uren) zichtbaar.

Overgangen \ van Oranje naar Blauw Verplicht het volgen van bepaalde handelswijzen (b.v. rapportage naar een Back-office of volgen integriteitprotocol). Confronteer mensen als ze de voorgeschreven handelswijze niet volgen (beloning, bestraffing). Gebruik feedback van klanten en collega’s om de noodzaak te verduidelijken.

Overgangen \ van Groen naar Oranje 1 Stel de groep zelf verantwoordelijk voor het bereiken van een resultaat. Communiceer met een boodschap. Wees ultimatief: het moet binnen een bepaalde tijd geschieden, zo niet dan wordt er voor de groep besloten. Betrek belangrijke stakeholders vooraf, maak harde afspraken over de inzet en de back-up.

Overgangen \ Van Groen naar Oranje 2 Wees voorbereid op verdekte gevechten in de gang. Houdt je rug recht, en vecht met open vizier terwijl je de boodschap over het doel van de verandering letterlijk blijft herhalen.

Overgangen \ van Geel via Groen naar Oranje 1 Vraag om de uitgangpunten van de aanpak en leg die gezamenlijk vast. Stel dat je de benadering waardeert en concrete resultaten op basis van een plan wilt zien. Geef aan dat je draagvlak wilt voor voor het uiteindelijke plan.

Overgangen \ van Geel via Groen naar Oranje 2 Wees ultimatief: het moet binnen een bepaalde tijd geschieden, zo niet beslis je zelf over dat wat nog niet concreet is gemaakt