SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Werkbijeenkomst Resultaatafspraken Vroegschools
Advertisements

Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Welkom op de startdag van de Groen Proeven – OGW pilots!
Opbrengstgericht werken in mijn school/klas: Hoe realiseer ik dat
Menno Karres Lead Auditor
Door goede gesprekken groeien
SAMEN AAN ZET Van opbrengst naar werkaanpak.
Leergang Groen Proeven Dag 2
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
Schoolcijfers, een tweede natuur
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
OGW en vakmanschap: het belang van een goede (aan)sturing
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Leerlingenzorg De Telgenkamp
Van Zwak naar Beter Jij maakt het verschil!!!. Quickwinst - MT stuurt aan, maakt een plan van aanpak - Confrontatie team met de feiten, volledige transparantie.
Opbrengstgericht werken en Groen Proeven: Hoe realiseer ik dat?
Workshop OGW in de klas..
Logical Framework Approach
Opbrengstgericht werken
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Kennisgroep Kwaliteit 1 maart 2013 info Q op bovenschools niveau.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Schoolcijfers, een tweede natuur
Peter IJsenbrant en Marloes van Bussel
Jenny van Tilburg Joost van Loon
Onderzoek in de praktijk: Wat en hoe?
Welkom op de startdag van de Groen Proeven – OGW pilots!
45 minuten: Introductie, afstemming (10 min.)
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Samen aan zet Workshop voor bestuurders
SAMEN AAN ZET Gedeeld leiderschap.
Protocol Ernstige RekenWiskunde-problemen en Dyscalculie
© de vries business consultancy, 2008
Pass’t Montessorionderwijs ?
Een theoretische verkenning
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
De kubus van CSPE succesfactoren!
OGW in de klas: hoe maak ik het leren zichtbaar?!
Return to Sender.
MKVS meer dan een kindvolgsysteem
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Uitkomsten kwaliteitsonderzoek pilot toezicht 2020 De Oranjerie datum onderzoek 12 mei 2015.
Leerproces SDV leerlijnen ontwikkellijnen Doel: POP van de leerling
Aan de slag met POVO Wolvega/Oosterwolde Zet Engels ‘in the picture’ 28 oktober 2014 Jeroen Pennings & Kris Verbeeck.
Opbrengstgericht Engels in het basisonderwijs Dag 6
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Solliciteren: wat wil ik?
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Het betrekken van studenten bij de toetscyclus
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.

Geïntegreerde schoolverbetering
Actieplan Beter Presteren: opbrengstgericht en ambitieus Henk den Boer Coördinerend inspecteur vo Masterclass Amersfoort 17 januari 2012.
VOOR ALLE LEERLINGEN IN HET GROENE VMBO 'ONDERNEMENDHEID' NOODZAAK = WENKEND PERSPECTIEF LEVENSLOOPBAANONTWIKKELING! KENNIS EN NETWERKDAG OMGEVINGSGERICHT.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Examinering en OGW: kansen om te groeien!
Zelfevaluatie burgerschapsonderwijs
Onderwijs Ondersteunend Personeel
Les 1 zgk kwaliteitszorg.
Opbrengstgericht werken op het Bredero Lyceum
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Is de economische recessie een zegen voor de relatie ouders en school?
Bord in de Klas November 2016 AUTEURSRECHTELIJK BESCHERMD
Rekenspecialist bijeenkomst 2
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
De implementatie van formatief evalueren: Inzichten en dilemma’s
OGI Een datamuur in de klas.
Transcript van de presentatie:

SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten

Voorstellen en achtergrond Wat is jouw sleutelervaring tot nu toe in het onderwijs? Wie/wat heeft er toe gedaan? Waarom ben je hier?

Achtergrond (om nog eens door te lezen) ‘Naar hogere leerprestaties in het VO’ ‘Beter presteren VO’ Bestuursakkoord VO (SaZ) Nieuw wegingskader Inspectie 3 speerpunten: determinatie, toets beleid, OGW

Wat is OGW? (Eigenlijk goed onderwijs) Opbrengstgericht werken is het: systematisch en doelgericht werken aan het maximaliseren van de onderwijsprestaties waarbij alle betrokkenen zich laten sturen door de uitkomsten van verschillende opbrengsten/data op basis waarvan gericht actie wordt ondernomen om doelstellingen en activiteiten aan te passen.

Vraag Lees de definitie van OGW. Wat doe je al in de praktijk? En, wat niet? Kun je een voorbeeld geven? Hoe ziet dat eruit? Wat doe je zelf? Wat doen de leerlingen? Beschrijf zo concreet mogelijk.

Wat is het doel van OGW? Niet alleen richten op prestaties (terugkijken), maar resultaten analyseren en gebruiken om vooruit te kijken: Hogere verwachtingen/doelen stellen. Feedback geven. Gebruik van metingen om ontwikkelingen te volgen van leerling/docent. Consequenties verbinden aan de analyses: bijsturen/verbeteren.

Doel II Hierdoor bijdrage leveren aan school-ontwikkeling en verantwoording: Gerealiseerde leerwinst inzichtelijk maken. Beter onderbouwde verantwoording over wat effectief is in de klas.

Kern: Samen OGW Het verhogen van opbrengsten vraagt om vooruit kijken, doelen stellen en op basis daarvan onderwijs beter inrichten. Daarvoor moet je behaalde resultaten analyseren en interpreteren. In een gesprek met je leidinggevende (professionele ruimte en gedeeld leiderschap). OGW vraagt gezamenlijke verantwoordelijkheid en betrokkenheid van: Docenten Teamleiders Schoolleiding Kwaliteitszorgmedewerkers

Doel van de pilot Komen tot een samenwerking tussen leidinggevende-docent waarbij de analyse van opbrengsten in gezamenlijkheid tot stand komt, waarbij op basis van de analyse in gezamenlijkheid actie wordt ondernomen.

Zes bouwstenen

Opbrengsten Welke opbrengsten wil je als school creëren? Wat zijn opbrengsten? Kwalificatie, socialisatie en persoonsvorming. Welke opbrengsten/data heb je tot je beschikking? Welke opbrengsten/data ontbreken nog?

9 stappen OGW een visie hebben op leren en onderwijs waarin hoge verwachtingen van de school, zichzelf en de leerlingen centraal staan, de visie vertalen in heldere en meetbare (leer)doelen, op basis hiervan het onderwijs in richten, sturen op het realiseren van de gewenste doelen door (prestatie-) afspraken met docenten/leerlingen, hiertoe de vorderingen (zowel harde resultaten als zachte vaardigheden) continu meten, deze analyseren (in hoeverre zijn doelen/normen bereikt, hoe is dat per klas/leerjaar/vak/docent en in vergelijking met vorig jaar), de resultaten verklaren (waar ligt het aan?), de resultaten bespreken door feedback te geven aan en te krijgen, op basis van de feedback de activiteiten/werkwijze bijstellen.

Opbrengstgericht cultuur Hoge doelen en verwachtingen van jezelf en van elkaar. Structureel analyseren. Verbeteren: actie! open en veilige cultuur voor reflectie en feedback.

Verzoek volgende keer Kies een leerling uit. Bepaal a.d.h.v. kwalificatie, socialisatie, persoonsvorming: Welke data je hebt? Welke data er ontbreken en hoe je daaraan komt? Neem de data mee.

Ontwerp laboratorium Probleem: gegevens in leerlingvolgsysteem worden niet goed ingevoerd. Daardoor komen we niet tot een weloverwogen oordeel bij de leerlingbespreking.

Ontwerp laboratorium Analyseer de situatie o.b.v. 7 bouwstenen. Ontwerp een plan voor komend jaar. Opbrengsten Doelen Iedereen betrokken Systematisch Sturing Gedragsverandering