Drentse Onderwijsmonitor 2013 8ste editie Jan Kruijer Imke Oosting CMO Groningen
Wat is de Drentse onderwijsmonitor? In beeld brengen van onderwijspositie en –prestaties van Drentse leerlingen Van basisschool tot en met universiteit Jaarlijks trends Opdrachtgevers Regiegroep
Inhoud Het primair en speciaal onderwijs Toetsprestaties in het basisonderwijs Het voortgezet onderwijs Taal- en rekenprestaties VO (referentietoetsen) Na het voortgezet onderwijs (mbo/hbo/wo)
Informatiebronnen DUO / Inspectie van het Onderwijs CED Toetsservice / Cito Scholen basisonderwijs Scholen voortgezet onderwijs Leerplichtadministraties
Leerlingaantallen Basisonderwijs: 45.392 Speciaal basisonderwijs: 1.183 (Voortgezet) speciaal onderwijs: 1.090 Voortgezet onderwijs: 30.500 Middelbaar beroepsonderwijs: 17.100 Hoger beroepsonderwijs: 8.100 Wetenschappelijk onderwijs: 1.400
Basisonderwijs Opbrengsten
Rekenen/wiskunde
Begrijpend lezen
Toezichtarrangement 2010: 2013: Zeer zwak: 6 2 Zwak: 15 4 ----+ ----+ 2010: 2013: Zeer zwak: 6 2 Zwak: 15 4 ----+ ----+ Totaal: 21 6
Voortgezet onderwijs
Schooladviezen 46% vmbo (eerder 51% en 55%) 45% 19% havo 18% Drenthe: NL: 46% vmbo (eerder 51% en 55%) 45% 19% havo 18% 15% vwo 18% Noord- en midden Drenthe verwijzen vaker naar havo en vwo dan andere regio’s en landelijk
Schoolniveau vanaf 3e leerjaar Iets minder vwo-ers (Dr: 25% / NL: 30%), iets meer vmbo-ers (Dr: 42% / NL: 38%) Hoogeveen, Borger-Odoorn, Emmen iets minder jongeren op havo en vwo Tynaarlo, Noordenveld, Aa en Hunze, Meppel en Westerveld iets meer havisten en vwo-ers
Slaagresultaten Drenthe 92% NL: 90% Eindexamencijfers Drenthe en NL vergelijkbaar VWO: cijfer exacte vakken iets lager (Drenthe 6,0 en NL 6,3)
Nieuw onderdeel Referentietoetsen VO
Referentiekader Referentiekader: Doel: Voor alle onderwijsniveaus vastgelegd Wat leerlingen moeten kennen en kunnen Voor taal en rekenen/wiskunde Doel: Niveau taal en rekenen verhogen Beter op elkaar aansluiten verschillende onderwijsniveaus (herhalingen/hiaten)
Referentieniveaus Taal: Rekenen: 1F: primair en speciaal onderwijs 1F: praktijkonderwijs 2F: mbo 1, 2, 3 en vmbo 3F: mbo 4, havo 4F: vwo Rekenen: 2F: mbo 1,2,3 en vmbo 3F: mbo 4, havo, vwo
Toetsen en examens Centrale rekentoets: Examens Nederlands Schooljaar 2013-2014 verplicht examenonderdeel Examens Nederlands Schooljaar 2014-2015 afgestemd op referentieniveaus
Toetsresultaten 2e jaars VO-leerlingen Toets 2 van het Cito Volgsysteem vmbo / havo / vwo Vaardigheden Taalverzorging Nederlands leesvaardigheid Nederlands woordenschat Engels Leesvaardigheid Rekenen Wiskunde
Gegevensaanlevering VO scholen Gegevensaanlevering door ‘downloaden’ bestaande info via Cito Portal Opbouwfase: 5 scholen (11 locaties) 1670 leerlingen Niet representatief, voorzichtige uitspraken Naar onderwijsniveau: vmbo (bb / kb / gt) havo vwo
Rekenen Vmbo bb en vwo : vergelijkbare cijfers met landelijk Vmbo minimaal 2F: bb (21%) / kb (34%) / gt (70%) Havo minimaal 3F: 43% Vwo minimaal 3F: 89%
Rekenen Vmbo-ers lijken meten en meetkunde het beste te beheersen
Enkele conclusies Taalprestaties zijn goed, maar blijven aandachtspunt Rekenen doen Drentse kinderen heel goed Aantal (zeer) zwakke scholen neemt af Aantal vmbo verwijzingen in Drenthe neemt af Drentse jongeren volgen relatief iets minder vaak vwo dan landelijk en iets vaker vmbo. Goede slaagresultaten
Vragen? Rapport te vinden op: www.vdgdrenthe.nl www.meetbaarbeterdrenthe.nl Vragen: info@cmogroningen.nl