1Opening 2Welkom op het Schip: wie zijn wij in vogelvlucht 3Laatste stand van zaken rondom Passend Onderwijs 4Inleiding in de projecten: Gerrit Meere.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Passend onderwijs.
Advertisements

Wetsvoorstel Passend Onderwijs
PPO Delflanden Op weg naar 1 augustus 2014.
Ouderavond • Informatie over passend onderwijs • Informatie over de MR door Arno Derkman • Informatie over de OR door Claudia Pleijhuis • Ouders.
Zorg dichter bij school IB-directie dag aangevuld met experts SWV de Streek.
VOORLICHTING voor OUDERS najaar 2013
SMW-er: schakel tussen SOT en wijkteam?
De Zevensprong APRIL De Zevensprong.
basisinformatie voor ouders en schoolteams mei 2013
Nu: weer samen naar school
Passend Onderwijs presentatie voor MR februari 2014
Samen op weg naar je eigen toekomst. Open voor talent Kleinschalig en gedegen Op maat en interessant Aanspreekbaar en betrokken Sociaal emotioneel dichtbij.
SWV de Eem.nl Amersfoort Baarn Bunschoten-Spakenburg Leusden Soest (Soesterberg) Woudenberg 31 schoolbesturen 123 scholen: 113 bao 7 sbo 3 so.
Passend onderwijs SWV de Streek….. leerkrachtnetwerkavond maart 2011
Bovenschoolse voorzieningen RSV Breda
Presentatie Passend Onderwijs & informatie PO VO Congres
Passend onderwijs SWV VO Utrecht en Vechtstreek April 2012.
passend onderwijs en zorg voor de jeugd
Passend Onderwijs een korte inleiding
Passend Onderwijs: onze gezamenlijke zorg?
Samenwerken aan veranderend passend onderwijs
passend onderwijs en zorgplicht
Hans Everhardt – MBO Groningen
De ondersteuningsbehoefte van de leraar
Passend onderwijs 22 maart 2012 zorgcoördinatoren
Samenwerkingsverband VO 23-02
Passend Onderwijs Noord-Limburg November 2013
Swv V(S)O Eemland Voorlichting medezeggenschapsraden
Werkconferentie 4 april 2013
Met een beperking van het V(MB)O naar het MBO
Uitganspunten passend onderwijs
Zorgtoewijzing van hulpvraag tot nazorg
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Ieder kind de best passende ontwikkeling
Congres Passend onderwijs en zorg voor jeugd verbinden 16 mei 2013 Maatwerkoplossingen in het OPDC Nieuwe Stijl 1.
Bijeenkomst GMR 12 januari Passend onderwijs.
Waarom is Passend Onderwijs belangrijk?
Nieuw beleid, kansen voor praktijkonderwijs
Passend Onderwijs Wat verstaan we onder Passend Onderwijs?
De ondersteuningsbehoefte van de leraar, de leerling en de ouders
Ieder kind de best passende ontwikkeling 8 februari 2011 Henk Keesenberg
SWV passend onderwijs i.o. Informatieavond mr 5 juni 2012.
Passend Onderwijs: overdracht en overgang PO-VO POVO 13 november 2008 Ben Verbruggen SOM.
Wat is passend onderwijs?
informatiebijeenkomst
Zorgplicht in passend onderwijs
Zorgen in de basisschool
Nulmeting Oudertevredenheid Evaluatie passend onderwijs korte termijn evaluatie
Transferium onderwijs observatie onderzoek onderwijs observatie onderzoek.
Passend Onderwijs en Unicoz Presentatie gmr 10 oktober 2012.
Passend onderwijs versie 8 mei Passend onderwijs Alle leerlingen hebben recht op een passend onderwijsprogramma. Geen thuiszitters. Scholen, besturen.
Naar het voortgezet onderwijs
Passend onderwijs. Opbouw presentatie Passend onderwijs Alle leerlingen hebben recht op goed onderwijs. Het liefst een school in de buurt. De beste kansen.
Beleidsvoorstellen Passend Onderwijs Aleid Schipper en Lia van Meegen 8 februari 2011.
VGN ledenbijeenkomst Samenwerking Zorg en Onderwijs 13 oktober 2011 Marc Cantrijn PO-Raad Landelijk Expertise Centrum Speciaal Onderwijs.
WELKOM! Kick-Off Passend Onderwijs SWV V(S)O uur Duiven, 23 oktober 2013.
Passend onderwijs Dominique van der Elst 7 oktober 2013.
Uitgelegd…..  Passend onderwijs wordt ingevoerd omdat de manier waarop extra ondersteuning op school nu is geregeld een aantal problemen geeft.  Het.
Geen rugzakjes meer, wat nu? Tine Bruijne Mirjam Moons.
Ieder kind de best passende ontwikkeling februari 2013 OP WEG NAAR 2014.
Roel Weener Besturen, scholen en docenten in SWV OP WEG.
Onderwijs Overstijgende Voorzieningen Samenwerkingsverband Westelijke Mijnstreek.
Beleidsvoorstellen Passend Onderwijs Aleid Schipper en Lia van Meegen 8 februari 2011.
Wet OKE Ontwikkelingskansen door kwaliteit en educatie.
Presentatie Passend onderwijs Voor: Ouders/verzorgers van SBO Petrus Dondersschool Datum: 3 april 2014.
Ieder kind de best passende ontwikkeling NOT 2011 Henk Keesenberg
LWOO en PRO Integratie in passend onderwijs 11 mei 2015.
Passend Onderwijs BOSK landelijke dag CP
passend onderwijs en de overdracht po-vo
SWV Rijnstreek PO en Aanmelding/ doelgroep -Arrangementen -Ambulante Dienstverlening Gepke Spijkerman: Aanmeldpunt / CVO Esther Rijlaarsdam.
Transcript van de presentatie:

1Opening 2Welkom op het Schip: wie zijn wij in vogelvlucht 3Laatste stand van zaken rondom Passend Onderwijs 4Inleiding in de projecten: Gerrit Meere 5Herstart: Hetty Bult 6Op de Rails: Gerrit Meere 7Loods (rebound): Gerrit Meere 8Vragen, 9Afsluiting, documentatie en informeel samenzijn

Zelfverantwoordelijke zelfbepaling Planmatige gedragsbeïnvloeding Uitstroomgerichte competenties Uitstroomgerichte leerroute Schakelen: doel van het onderwijs TeamteachingRealistische leerwerkplaatsen Kleine zelfstandige units

Bedoeld voor de “jongere” leerlingen Vooral leervoorwaardelijk bezig Gebruik maken van de ruimte…… Primair bezig met gedragsbeïnvloeding

Vestiging met leer-werkplaatsen Programma van 8.30 – uur Werken aan arbeidsattitude Schakelen naar arbeid en/of onderwijs Een brede school van 8.30 tot uur

Schakelen naar onderwijs Nadruk op didactische programma’s Met name voor projectleerlingen: Loods/ Rails School in de wijk/ wijk in de school

Vestiging in Noordoost Twente Breed aanbod voor leerlingen Nauwe relatie met Twents Carmel Nauwe relatie met jeugdzorg

Leerbedrijf, gericht op arbeidsattitude Schakelen naar arbeid Samenwerking met ATC Lasopleiding

18 november 2010 Een laatste stand van zaken

te grote groei van speciaal onderwijs meer kinderen moeten les kunnen krijgen in het regulier onderwijs ingewikkelde systematiek van indicatie moet veranderen

reguliere scholen hebben de verantwoordelijk dat elk kind dat aangemeld wordt het onderwijs krijgt dat het nodig heeft. Als de reguliere school dat zelf niet kan of wil, moet zij afspraken maken met scholen voor speciaal onderwijs….. Maar de afspraken worden gemaakt binnen het samenwerkingsverband

In het samenwerkingsverband wordt de totale onderwijszorg verdeeld. Het samenwerkingsverband krijgt de regie Reguliere scholen moeten afstemmen met elkaar wat ze zelf kunnen en wat beter door anderen gedaan kan worden (samen afspraken maken) Het samenwerkingsverband maakt afspraken met speciaal onderwijs

Hoe wordt het onderwijs vormgegeven, welke differentiatie is mogelijk. Welke zorgstructuur hanteert de school. Op basis waarvan wordt aanvullende zorg verdeeld? Wat kan de school wel en wat niet? Welke deskundigheid is nodig om te doen wat de school wil doen Hoe worden ouders betrokken bij de zorg?

Alle zorg die de school zelf biedt aan alle leerlingen Uitgangspunt is opvang in de eigen groep met de eigen leraar Ook RT, ondersteuning door IB en of deskundigen binnen de school (logopedist/ MW/ lln.begeleider) past binnen basiszorg

Alle zorg om de school heen. De school is zelf verantwoordelijk (leerling blijft ingeschreven op de school) Ambulante begeleiding, jeugdzorg/ jeugdgezondheidszorg/ schoolmaatschappelijk werk Breedtezorg is tijdelijk of aanvullend (in V.O. bijv. Rebound (Loods)/ Op de Rails)

Dit is de zorg in gespecialiseerde voorzieningen in het samenwerkingsverband of in de regio, zoals het SBO of het speciaal onderwijs. De verantwoordelijkheid voor de leerling wordt overgedragen aan deze voorziening. bijvoorbeeld: plaatsing op cluster 1,2,3,4 Of een residentiële plaatsing

1De school heeft een onderwijszorgprofiel dat deel uitmaakt van een dekkend regionaal netwerk 1De school krijgt onderwijszorgmiddelen op basis van een transparante toewijzingssystematiek. 1De school biedt ouders/studenten toegang tot informatie en tot ondersteuning bij de toewijzing van onderwijszorg (loketfunctie). 1De school bewaakt de kwaliteit van het onderwijszorgprofiel en betrekt ouders/studenten bij de beoordeling daarvan.

5De school bewaakt dat medewerkers voldoen aan de professionele functie-eisen behorend bij het onderwijszorgprofiel. 6De school beschikt over ondersteuning voor leraren en leerlingen bij specialistische (ortho)pedagogische, (ortho)didactische en psychosociale problemen. 7De school waarborgt voor al haar leerlingen een effectieve overdracht van en naar een andere school of sector.

8De school heeft de medezeggenschap over het onderwijszorgprofiel en de zorgmiddelen conform WMS/WOR geregeld. 9De school legt (achteraf) verantwoording af over de besteding van de toegekende zorgmiddelen en de behaalde resultaten. 8De school heeft een klachtenregeling en is daarnaast aangesloten bij de geschillencommissie Zorgplicht Passend onderwijs.

Start met 50 miljoen in 2012 en vervolgens 300 miljoen in de jaren 2013 en verder) Er is sinds 2003 (de inwerkingtreding van LGF en landelijke criteria) een groei van 65% voor een bedrag van 565 miljoen. De regering haalt er nu 300 miljoen af. blijft er dus nog altijd 265 miljoen over die sinds 2003 extra is toegevoegd aan het zorgbudget. Ook het praktijkonderwijs en de LWOO wordt gebudgetteerd

Scholen voor speciaal onderwijs worden bekostigd op basis van 1 oktober teldatum 2005 Voor het Schip: 1 okt. 2005: 91/ In 2010: 140 Rugzakken in het regulier onderwijs worden ook begrenst op peildatum 2005 Alle scholen moeten straks meer doen met minder geld, zowel regulier onderwijs als speciaal onderwijs

Doel: thuiszitters weer naar school Doelgroep:jongeren die meer dan een maand thuis zitten zonder uitzicht op een plek. (5-16 jaar)zijn nog niet geïndiceerd of in een indicatie traject Aanmelding:via de leerplicht ambtenaar Traject:8 – 13 weken op school. Werken aan dagritme. Adviseren over de beste school voor de jongere. Altijd korte lijnen met leerplicht over de voortgang. Coördinator binnen het Schip: Michel van Zuilekom

Loods Op de Rails herstart Breedte zorg

Doel: terugkeer naar school, het regulier onderwijs Doelgroep:jongeren die dreigen te ontsporen, maar nog niet direct naar het speciaal onderwijs hoeven of kunnen. Forse gedragsproblematiek Aanmelding:via de coördinator van het samenwerkingsverband Traject:maximaal 1 jaar. Werken aan gedrag (en leerstof). Adviseren over de beste school voor de jongere. Leerling blijft ingeschreven op school van herkomst. Coördinator binnen het Schip: Michel van Zuilekom

Doel: time out uit het regulier onderwijs en terugplaatsing binnen de reguliere school Doelgroep:jongeren met gedragsproblemen die dreigen vast te lopen in het regulier onderwijs Aanmelding:via de coördinator van het samenwerkingsverba d Traject:8 – 13 weken. Werken aan gedrag en leerstof Adviseren over de beste school voor de jongere. Coördinator binnen het Schip: Michel van Zuilekom

Breedtezorg : TIME OUT PROJECTEN