PASSEND ONDERWIJS leerling en zorg : naar één kind – één plan

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Passend onderwijs.
Advertisements

Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Handelingsgericht werken en de IB
Workshop Handelingsgericht werken
basisinformatie voor ouders en schoolteams mei 2013
Welkom Presentatie Passend Onderwijs voor ouders 11 februari 2014
Passend Onderwijs presentatie voor MR februari 2014
Onderwijs passend maken met behulp van handelingsgericht werken Studiedag 13 oktober 2009 SWV Delft - Pijnacker.
Leerlingenzorg De Telgenkamp
HGW en gesprekken met leerlingen
Presentatie Passend Onderwijs & informatie PO VO Congres
Passend onderwijs SWV VO Utrecht en Vechtstreek April 2012.
passend onderwijs en zorg voor de jeugd
Swv V(S)O Eemland Baarns Lyceum 14 oktober 2013.
passend onderwijs en zorgplicht
Oriëntatie 1-Zorgroute
Multi Disciplinair Overleg op school
De ondersteuningsbehoefte van de leraar
Er waren eens ………………. leerlingen tussen wal en schip.
Swv V(S)O Eemland Voorlichting medezeggenschapsraden
Waarnemen Realiseren Begrijpen Plannen leerlingen docenten ouders
Handelingsgericht Werken (HGW) op school
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Uitganspunten passend onderwijs
1-zorgroute in school MR bs Edith Stein
Zorgtoewijzing van hulpvraag tot nazorg
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
1-zorgroute in school bs Edith Stein MR Ouderkamer
De kern van het arrangeren
Pilot Multidisciplinair Zorgteam in school (MZT) HGW - HGI (handelingsgericht werken - handelingsgericht indiceren) Doel:
Leerlingenzorg op basisschool Los Hoes
Pilot Handelingsgericht zorgteam op school
1zorg-route.
Passend Onderwijs Wat verstaan we onder Passend Onderwijs?
De ondersteuningsbehoefte van de leraar, de leerling en de ouders
Handelingsgericht werken
Ervaringen Implementatie in Nederland
Gezamenlijke houtskoolschets 5 april 2012
Pass’t Montessorionderwijs ?
Ondersteuningstoewijzing Studieochtend SWV PO RiBA 24 januari
Handelingsgericht Werken
Multidisciplinair Overleg (MDO op school) in Passend Onderwijs Unita
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Integrale doorgaande lijnen bij passend onderwijs en zorg voor jeugd
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
LUNTEREN 2014 beleid in praktijk. Wat wil het SWV bereiken? schoolloopbanen hebben geen stagnaties overgangen verlopen soepel arrangementen zijn op maat.
Handelingsgericht werken SWV VO 31.02
Zorgplicht in passend onderwijs
Zorgtoewijzing Passend Onderwijs. Nieuwe aanpak zorgtoewijzing Deze power point geeft een korte impressie van de nieuwe ontwikkelingen van Passend onderwijs.
Zorgstructuur op basisschool Pius X
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Door Martine Pauptit, consulente Onderwijszorgloket Koers VO
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Verwijzing VSO terugdringen Professionele ontwikkeling van de docenten Veranderingen ondersteuningsstructuur.
Agnes Braam & Frank van der Vooren
VGN ledenbijeenkomst Samenwerking Zorg en Onderwijs 13 oktober 2011 Marc Cantrijn PO-Raad Landelijk Expertise Centrum Speciaal Onderwijs.
Passend onderwijs Dominique van der Elst 7 oktober 2013.
School en Wijk verbonden Congres Toegang en Teams in het Sociaal Domein Chaja Deen Dick Rasenberg en Edith Warmerdam
Ieder kind de best passende ontwikkeling februari 2013 OP WEG NAAR 2014.
Samenwerkingsverband Passend Onderwijs PO Friesland Informatie voor ouders en leerkrachten.
Handelingsgericht werken OGP Hans van Doremalen Marion Steegh.
Presentatie Passend onderwijs Voor: Ouders/verzorgers van SBO Petrus Dondersschool Datum: 3 april 2014.
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
Ieder kind de best passende ontwikkeling NOT 2011 Henk Keesenberg
De zorg op onze school Presentatie over de zorg met als uitgangspunt de 1-zorgroute. Petra Vinkestijn IB-er Burg. Westerbeek van Eertenschool Varik.
Netwerk IB WSNS Tilburg
Handelingsgericht werken
PILOT HG MDO bovenschoolse pool: LOKET schoolniveau
21 november 2013 Arjan Clijsen en Wout Schafrat
Kenniskring OPP Brenda Roepert en Amber Pompe Onderwijsadviseurs
Transcript van de presentatie:

PASSEND ONDERWIJS leerling en zorg : naar één kind – één plan leerling en leerkracht: ook de leerkracht doet er toe leerling en ouders en leerkracht en school: ondersteuningsroute 'Wat nou Passend Onderwijs?'

wet passend onderwijs landelijke indicatiesystematiek wordt afgeschaft van ‘wat heeft een leerling’ naar ‘wat heeft een leerling nodig’? school heeft zorgplicht: geen thuiszitters en iedere leerling een passende plaats samenwerking VO en VSO in SWV: maatwerk SWV-en zorgen met scholen voor dekkend aanbod SWV-en verantwoordelijk voor lichte en zware ondersteuning

ambitie passend onderwijs geen kind tussen wal en schip in het onderwijs waar mogelijk in het regulier onderwijs steun geven waar nodig maatwerk, handelingsgerichte werkwijze als het niet anders kan in een speciale voorziening goede afstemming met de jeugd- en zorgpartners niet bureaucratisch georganiseerd binnen de opgelegde budgetten

passend onderwijs, kind en zorg: gedeelde uitgangspunten gewoon waar het kan, speciaal waar het moet uitgaan van mogelijkheden, werken vanuit een positief pedagogisch klimaat en eigen kracht dichtbij de omgeving van kinderen en ouders er wordt niet over maar met kinderen en ouders gesproken integraal: één kind, één gezin, één plan, één contact eenvoudiger, slimmer, doelmatiger speciale aandacht voor de overstapmomenten

één ambitie samen werken aan: een sterke basis: goed onderwijs, gewoon opvoeden steun waar nodig bij onderwijs, opvoeden, opgroeien specialistische ondersteuning als het moet soepele overgangen, samenhangende aanpak: één kind, één gezin, één plan, één contact

de piramide als werkmodel

soepele overgangen ontwikkelen van een nieuwe systematiek voor zorgtoewijzing (omdat indicatie vervalt) die: handelingsgericht is, uitgaat van eigen kracht en aansluit bij onderwijs- en ontwikkelingsperspectief vraag gestuurd, flexibel en efficiënt is snel handelen en reageren bevordert de basis sterker maakt in werkwijze aansluit bij de buurtteams jeugd en gezin: één kind, één gezin, één plan, één contact rekening houdt met de doorlopende leerlijn PO-VO en V(S)O-MBO

eenvoudig, dichtbij, snel schakelen

wat verandert er voor leerkrachten? (nog) beter signaleren, wat is de onderwijsbehoefte en het ontwikkelingsperspectief van een leerling (nog) beter signaleren van eigen kwaliteiten (bewust bekwaam) en eigen ondersteuningsbehoeften (meer) investeren in opbrengstgericht werken en kunnen omgaan met verschillen in de klas (groeps) handelingsplannen systematischer inzet interne ondersteuners voor dreigende uitvallers

opdracht 1 'Passend Onderwijs!' werk in tweetallen pak ieder een blaadje teken in het midden van het blad een cirkel, één student zet in de cirkel IK, de andere student zet in de cirkel LEERLING bedenk samen een leerling die een bepaalde stoornis/beperking/ handicap/ziekte heeft IK schrijf/teken om de cirkel alles wat jij als leerkracht voor die leerling in de klas kan doen om aan zijn/haar onderwijs behoeften te voldoen LEERLING schrijf/teken de hulpvragen die een leerling aan jou kan stellen Ruil nu van blaadje en vul aan. 'Passend Onderwijs!'

uitgangspunten onderwijsbehoeften wisselwerking leerkracht doet ertoe positieve benutten samenwerken doelgericht systematiek & transparantie gebaseerd op onderzoek, kennis en praktijkervaringen alle 7!

onderwijsbehoeften wat is een reëel doel? wat heeft de LEERLING nodig om dit te halen? instructie die … opdrachten die … materialen die … leeractiviteiten die … feedback die … groepsgenoten die … en leerkracht die … ouders die ….

wisselwerking Deze leerling in deze groep bij deze leerkracht in deze school, van deze ouders Wisselwerking = Analyse: wat gaat goed en wat moeilijk? Situatie begrijpen  doelen  situatie oplossen Observeren in de groep (Kijkwijzers): Afstemming aanpak leerkracht op de onderwijs behoeftige leerling? ja: ga zo door! nee: wat kan beter afgestemd?

de leerkracht doet ertoe! van OWB leerling  ondersteuningsbehoeften leerkracht wat heb IK nodig om aanpak te bieden? zelf kan ik … verder heb ik nodig … kennis over … vaardigheden om … ondersteuning bij … extra materiaal voor … collega die … IB, LB, ZT, directie die … meer handen in de klas die … ouders die …

positieve aspecten Sterke kanten leerling, ouders, groep, leerkracht, IB, LB, ZT, directie, school zoek ze zie/hoor benoem schrijf op benut ze Belangstellingen, talenten en uitzonderingen: wat kan leerling wel? wanneer gaat het wel goed? Een positieve houding verbetert samenwerking verhoogt doelen (ontwikkelingsperspectief) verhoogt gevoel van competentie  motivatie neemt toe benut in de aanpak en het Handelings Plan  zorgt voor haalbaarheid & is effectiever

communiceren met ouders 1. ouders zijn welkom op school 2. zorgstructuur/werkwijze als kader voor communicatie 3. de leerling gedraagt zich op school anders dan thuis 4. benoem positieve aspecten en zorgen 5. wees duidelijk over je bedoelingen 6. maak afspraken met ouders

leerling bespreking, ZT, consultatie HGW- cyclus op groepsniveau Binnenschools 1) groeps- overzicht evalueren 2) Signaleren leerlingen die extra begeleiding nodig hebben groeps bespreking Waarnemen 6) Uitvoeren groepsplan leerlingen Realiseren gesprek kind, ouders 5) opstellen groepsplan Begrijpen ouders leerkracht 4) Clusteren leerlingen met vergelijkbare onderwijs behoeften leerling bespreking, ZT, consultatie 3) Benoemen onderwijsbehoeften Plannen IHP Bovenschools ZAT, PCL, ZPF gesprek kind, ouders Hulpverlening, BJZ, JGGZ, MEE, JHV, … Speciale onderwijssetting Consultatie HGD HII

opdracht 2 werk in drietallen bespreek samen de aangeboden casussen gebruik het visieviltje welke onderwijsbehoefte(n) denk je dat deze leerling heeft? welk(e) reële doel(en) zou jij voor deze leerling stellen? wat kan je zelf als leerkracht inzetten om deze leerling en ouders goede ondersteuning te bieden? wat zou school kunnen bieden? wat zouden ouders kunnen bieden? bij welk(e) niveau(s) van de piramide hoort de gewenste ondersteuning die je wilt inzetten? is er een hulpvraag aan één of meer van de kernpartners? Of is er nog iets anders nodig? (denk ook aan je eigen ondersteuningsbehoefte als leerkracht)