Ontwikkelingsperspectief 22 juni 2011

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Gebruik LOVS bij het opbrengstgericht werken
De Ark volop in beweging!
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Informatieavond 22 april 2013
voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften
5. Toetsen en doelen Waarom, wat & hoe? Cito uitgelicht
hoe gaan we om met verschillen in leercapaciteit
Haal meer uit de toetsen met ParnasSys
Programma 28 november 2012 Opening Toelichting protocol
‘WERKEN MET EEN ONTWIKKELINGS PERSPECTIEF’
Het ontwikkelingsperspectief
Ontwikkelingsperspectief
Collectief portfolio groep 3
1-zorgroute in school MR bs Edith Stein
Het cito-leerlingvolgsysteem
Zorgtoewijzing van hulpvraag tot nazorg
Portfolio
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Toetsen in ESIS.
Aan de slag met competenties beoordelen
Individuele leerlijnen
OPP Groeidocument Mireille van Iperen Mary Anema WELKOM Fijn dat jullie er zijn.
Informatie- avond groep 6
Leerling ? Een leerlingrapport.
Haal meer uit de toetsen met ParnasSys
Augusta van Oene en Hilda Visser
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Informatie-avond groep 1-2 September 2014
Ontwikkelingsperspectief
Ouderavond verwijzingen vervolgonderwijs.  Welkom  Passend Onderwijs  Verwijzingsprocedure  Mogelijkheden verwijzing - SBO (Speciale Basisschool)
Ontwikkelingsperspectief
Zorgstructuur op basisschool Pius X
Kwaliteitsbeleid.
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
Evaluatie/ aanvragen Arrangementen Stedelijke IB dag 19 mei 2015
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Naar het voortgezet onderwijs
Welkom. Agenda: Welkom Informatie over het voortgezet onderwijs en het voorlopige schooladvies Algemene mededelingen en specifieke informatie/activiteiten.
Informatie voor ouders van de van Randwijkschool.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek7 Hafida El- Gharbaoui.
BELEIDSPLAN. Concept en Pilot jaar  Het team van O.B.S “de Westhoek” voert het zogenaamde Handelings Gericht Werken in (HGW).  We stemmen.
Van receptuur naar referentie Nieuwe kwalificatiedossiers bieden houvast en ruimte Peter Cras, procesmanager kwalificatiestructuur, mei 2006.
Verwijzing VSO terugdringen Professionele ontwikkeling van de docenten Veranderingen ondersteuningsstructuur.
Van basisschool naar voortgezet onderwijs
Ouderavond Slim Fit unit 5 t/m 8. Inhoud / programma van deze ouderavond Hoe zag onze proefweek eruit? Wat houdt Slim Fit in voor unit 5 t/m 8? Enkele.
Projecten van de Universitaire lerarenopleiding Rijksuniversiteit Groningen Omgaan met verschillen in de klas.
Ouderavond Schoolontwikkeling Woensdag 12 juni – uur Locatie Voorstraat.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
OBS Het Klokhuis Informatie over nieuwe Cito-normering 2 juni 2014.
Nieuw onderwijsconcept en plaatsing. Besluit 1. Extra begeleidingsbehoefte: Aanmelding gebeurt bij een VO - ‘moeder’school. 2. Flexibel arrangement met.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
De zorg op onze school Presentatie over de zorg met als uitgangspunt de 1-zorgroute. Petra Vinkestijn IB-er Burg. Westerbeek van Eertenschool Varik.
Theoretische leerrendementsverwachting
Netwerk IB WSNS Tilburg
Onderzoek rekentoets Vossius Gymnasium
Werkgroep OPP van SWV Apeldoorn PO
informatieavond Voortgezet Onderwijs
SWV PO 2203 CA AFDELING HOOGEVEEN
Bord in de Klas November 2016 AUTEURSRECHTELIJK BESCHERMD
Om de PowerPoint te starten:
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Doubleren.
GROEPSPLAN groep 3 t/m 8.
SWV Rijnstreek PO en Aanmelding/ doelgroep -Arrangementen -Ambulante Dienstverlening Gepke Spijkerman: Aanmeldpunt / CVO Esther Rijlaarsdam.
Specialistische lesplaatsen
Doubleren.
Van receptuur naar referentie
Hoe volgen wij onze kinderen?
Kenniskring OPP Brenda Roepert en Amber Pompe Onderwijsadviseurs
Transcript van de presentatie:

Ontwikkelingsperspectief 22 juni 2011

Pilotscholen OBS de Piramide Haarlem Manon van Zalen Bloemendaalse Schoolvereniging Margriet Smit

Workshop Wat is het ontwikkelingsperspectief Format ontwikkelingsperspectief Onderwijsbehoeften van leerlingen Praktijk Vaardigheidsscores & leerrendement

Ontwikkelingsperspectief Het ontwikkelingsperspectief is het document waarin de onderwijsdoelen, het leerstofaanbod en de wijze van begeleiding zijn vastgelegd voor leerlingen in het basisonderwijs dat leidt tot een vastgesteld eindperspectief.

Ontwikkelingsperspectief Voor leerlingen die eind groep 8 niet de eindtermen zullen halen en uitstromen met een achterstand van minimaal 1,5 jaar. Actuele gegevens over didactische vorderingen, onderzoek en/of observatiegegevens. De specifieke onderwijsbehoeften van de leerling. Een eindniveau in groep 8 in de vorm van vaardigheidsscore, functioneringsniveau en uitstroombestemming.

Ontwikkelingsperspectief Eén of meerdere vakgebieden niet eerder gehanteerd dan vanaf start groep 5 of een DLvan 20 maanden. Tot en met groep 4 een geïntensiveerd aanpak binnen het groepsplan. De leerling scoort eind groep 4 ondanks intensivering van de aanpak nog steeds onder de gestelde criteria. Het hanteren van het ontwikkelingsperspectief vanaf groep 5 is een school keuze. Er moeten in ieder geval voldoende meetmomenten zijn en er moet voldoende RT gegeven zijn. Een school kan er ook voor kiezen pas aan het eind van groep 5 over te gaan op het werken met een OPP voor een kind.

Ontwikkelingsperspectief De onderwijsdoelen, het leerstofaanbod en de wijze van begeleiding worden twee maal per jaar opnieuw vastgesteld op basis van de nieuwe gegevens (didactische vorderingen, onderzoek en/of observaties en verandering in onderwijsbehoeften van de leerling). In het hele proces worden de ouders betrokken.

Format Pagina 1

Format Pagina 2

Format Pagina 3

Format Pagina 4

Onderwijsbehoeften Welke onderwijsbehoeften zouden leerlingen hebben waarvoor een ontwikkelingsperspectief wordt vastgesteld? 5 minuten brainstormen In 4-tallen onderwijsbehoeften vaststellen voor leerlingen met OPP. Opschrijven wat als eerste bij je opkomt. Aantal groepjes laten benoemen. Aansturen op zo concreet mogelijk.

Onderwijsbehoeften ↓ Onderwijsbehoeften specifiek maken “Deze leerling werkt traag” ↓ - Deze leerling heeft er behoefte aan dat de leerkracht hem helpt opstarten - Deze leerling heeft behoefte aan korte opdrachten met direct daarna feedback - Deze leerling heeft behoefte aan een rustige werkplek Een voorbeeld uitgewerkt. Van een algemene onderwijsbehoefte naar een meer specifiek en concreet.

Onderwijsbehoeften Eigen onderwijsbehoeften specifieker maken 5 minuten Ga de nu op geschreven onderwijsbehoeften concreter maken. Hoe concreter hoe beter.

Onderwijsbehoeften Onderwijsbehoeften leiden automatisch tot bepaald leerkracht gedrag “deze leerling heeft behoefte aan hulp bij het opstarten van taken” De leerkracht gaat aan het begin van de werktijd als eerste bij deze leerling langs om te kijken of de instructie begrepen is en de leerling kan starten Praktijk voorbeelden noemen. Mogelijkheid om “rustig” door de klas te lopen of een rondje op de gang. Mogelijkheid om RT-lkr. tussendoor te raadplagen. Duidelijk moet zijn dat ook deze behoeften aan regels gebonden zijn. Het mag niet zo zijn dat de leerling met een OPP los staat van alle regels en gebruiken en zelf zijn gang mag gaan. Het mag niet zo zijn dat de klas of leerkracht lijden onder de onderwijsbehoeften van deze leerling. Het kan voorkomen dat een leerling zulke onderwijsbehoeften heeft die niet door de leerkracht te verwezenlijken zijn. Er zullen dan andere mogelijkheden bekeken moeten worden. In het pakket wat jullie aan het eind krijgen staan een aantal onderwijsbehoeften beschreven die in de werkgroep zijn geformuleerd.

Praktijk

Praktijk Instructie van M door de RT-leerkracht. Dagelijks op alle vakgebieden Geplaatst in groep 7 op leeftijd vanwege gedrag ed Heeft groep 4 gedoubleerd en daarna groep 5 gedaan. Effect was niet wat er van verwacht werd. Positie in de klas onhoudbaar. In overleg met de ouders plaatsing in groep 7 met eigen leerlijn OPP.

Vaardigheidsscores & leerrendement De na te streven doelen van leerlingen worden beschreven in vaardigheidsscores. De leerling wordt met zichzelf vergeleken en niet met het landelijk gemiddelde. Op basis van eerder behaalde resultaten wordt het leerrendement en daarmee ook de verwachte (eind)doelen berekend. Vaardigheidscores kunnen worden afgelezen uit de LVOS toetsen. Aan een vaardigheidscore kan je een functioneringsniveau vaststellen. Bij het Cito volgsysteem kan je dit automatisch laten bepalen. Wij zijn in de werkgroep uitgegaan van het Cito LOVS. Waarschijnlijk kan dit ook bij andere volgsystemen zoals ESIS B of Parnasys

Vaardigheidsscores & leerrendement Bij de berekening van het leerrendement wordt uitgegaan van een lineaire ontwikkeling. Voor het berekenen van het leerrendement wordt er vaak gebruik gemaakt van Cito leerlingvolgsysteem. Het voorspellen van het leerrendement is belangrijk voor het geven van onderwijs op maat. Er wordt uitgegaan van de “witte lijn” lage B-score en een score-C als gemiddelde score. Bij elk afname moment hoort een DL en bij elke vaardigheidscore hoort ook een DL. Leerrendementsverwachting opgrond van eerdere toetsscores.

Functioneringsniveau In het LOVS kan je instellen “ voorspelling” . Wanneer je dan een rapport laat maken berekent het programma op grond van alle voorgaande toetsresultaten een voorspelling voor de twee eerst volgende toetsmomenten. Deze voorspelling kan je ook gebruiken voor het stellen van je doelen voor de leerling.

Voortzetting werkgroep ontwikkelingsperspectief Volgend jaar zal de werkgroep 4 á 5 keer bij elkaar komen. Er zal verdieping plaats vinden betreffende het werken met een OPP. Tevens zal het format OPP aangescherpt worden.

Ontwikkelingsperspectief Bedankt voor jullie aandacht!