Professionaliteit en professionele ruimte als uitdaging in het HBO Inleiding Henk Mulders Voorzitter College van Bestuur Hogeschool Edith Stein / Expertis.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Docentprofessionalisering
Advertisements

De bevlogen leerkracht
Professional in Beeld Henk Meijer Ontwikkel het jonge talent in het Westland Docenten professionaliseren en leerlingen plukken de vruchten.
Resultaatgericht Samenwerken
situationeel leiderschap
Uitdagingen voor een divers personeelsbeleid
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Verzelfstandiging in het onderwijs II, Onderwijsraad, november 2010.
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
Ouders en Kinderen Centraal
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Toekomstige ontwikkelingen Basisonderwijs Graft-de Rijp.
Ontwerpprojecten In de praktijk
1212 /mhj Quo vadis, (Bio) Medisch Ingenieur? Biomedische Technologie Technische Universiteit Eindhoven in samenwerking met Universiteit Maastricht Dick.
Handicap + studie nieuwe stijl Congres OCW Studeren met een functiebeperking Utrecht, 24 november 2011.
Den Haag 25 januari 2011 Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
COMPETENTIEONTWIKKELING
Stelling 2: Te weinig (vak)inhoud in een VB Leerinhouden kunnen niet geïntegreerd worden opgehangen aan voorkomende werkzaamheden, maar moeten geïsoleerd.
Organisatiestructuur en
Leidinggeven aan professionals in modern onderwijs
Certificeren van assessoren __________________________________ Workshop congres LLL op een HOger plan! Erkennen van Verworven Competenties Antoinette van.
Onderzoek door lerarenopleiders: praktijkgericht en academisch?
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode
Begeleiden van Praktijkonderzoek
PROCES GROEI EN DOORONTWIKKELING Ruth Claes
Dag van de kennisuitwisselin g Annelieke van Schie 19 januari 2010.
Het medewerkertevredenheidsonderzoek: een aanzet tot dialoog met medewerkers.
Opleiden van medewerkers
Begeleidingsplannen GGZ
Professie & Hoger Onderwijs Programmagroep Professie & Hoger Onderwijs Informatiebijeenkomst 21 juni 2011 Arjan van Bommel.
Transdisciplinaire projecten
Workshop bejegening en informatievoorziening
Studeren met een functiebeperking: wat kan accreditatie betekenen? Karl Dittrich, voorzitter NVAO Utrecht, 24 november 2011.
Dat zouden we vaker moeten doen…
moderniseren van het curriculum.
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
Toetsbeleid en digitaal toetsen casus HvA
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
Dossier Empowerment.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Meer innovatieve professionals
Maturity Scan HAN en nu verder! Presentatie Maturity Scan HAN
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
Onderzoek op hogescholen: de oogst na 10 jaar Prof.dr.Cees Karssen Emiritus rector magnificus Wageningen Universiteit Voorzitter Commissie Tussentijdse.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
De compliance officer: Blijver en bijter Jaap Koelewijn 16 november 2006.
OVERHEID EN AUTONOMIE VAN DE INSTELLINGEN Micheline Scheys Secretaris-generaal Departement Onderwijs en Vorming VVKHO Studiedag 14 februari 2014 “Beleidsruimte.
Slimmer organiseren Evalien Verschuren, Bonnie Visser Haike Jacobs, Ellen Loykens CJG Beijum, Molendrift.
Studiedag VVKHO - De versterking van de professionele bacheloropleidingen De professionele bachelor van de toekomst: creatief, ondernemend en onderzoeksvaardig.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
Passend Onderwijs: Een nieuwe werkelijkheid? STRATEGISCHE SESSIES (V)SO STRATEGISCHE SESSIES (V)SO Regio bijeenkomst April 2014.
Arbeidsmarktonderzoek gehandicaptenzorg
Hoe leren professionals?
Resultaatgericht Samenwerken
Begeleiding bij Werkplekleren
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
De Wever Zorg Innovatie Centra
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Leiding geven aan school ontwikkeling
Workshop “de coachende praktijkopleider”
  Verzorging van ouderen in de thuissituatie. Waar lopen wij als verpleegkundige tegenaan?
Onderwijskundige visie BS De Regenboog
Lennart Nooij & Linda Lemmens
Transcript van de presentatie:

Professionaliteit en professionele ruimte als uitdaging in het HBO Inleiding Henk Mulders Voorzitter College van Bestuur Hogeschool Edith Stein / Expertis Onderwijsadviseurs Utrecht, datum 09 september 2009

Uitkomst Ronde Tafelgesprek met bonden: versterking betrokkenheid docenten bij onderwijs- en onderzoeksbeleid gewenst; HBO-praktijk divers en cultuurvraagstuk; centrale wet- en regelgeving zullen zeer beperkt effect hebben; afspraak: brede dialoog binnen instellingen; ondersteund door gespreksnotitie; daarna: inventarisatie resultaten; dan: hoe verder.

Gedachten bij notitie: Opdrachtgevers: bonden en HBO-raad; Diversiteit in instellingen en medewerkers; HBO deel van HO; Ontwikkeling naar kennisinstellingen; Leidinggevenden en docenten uitnodigen tot gesprek; Context schetsen; Onderzoeks- en beleidsliteratuur gebruiken; Vraagstellingen i.p.v. kant en klare oplossingen.

Kernvraag: Hoe kunnen we de betrokkenheid van de docent, als individuele professional en lid van een team, bij het ontwerp en de uitvoering van het onderwijskundig- en onderzoeksbeleid -binnen de afgesproken beleidsmatige en organisatorische kaders en binnen de eindverantwoordelijkheid van het instellingsbestuur- zodanig versterken dat de gesignaleerde discrepanties en spanningen die in deze notitie worden besproken verminderen terwijl de kwaliteit van onderwijs en onderzoek toeneemt.

Debat past in deze fase ontwikkeling HBO: kenniswerkers in HBO: 95% docenten WO of HBO opleiding (3,7% gepromoveerden); van school naar kennisinstelling: bachelor, professional master, lectoraten en kenniskringen, onderzoek, advisering en nascholing; soms verlies betrokkenheid en zeggenschap: schaal- vergroting, sterke groei, veranderende organisatiestructuren bureaucratie; autonomie en begrenzende kaders: WHW, accreditatie; Ook: College van Bestuur en staf i.p.v. Den Haag. HBO in WHW: universiteiten en hogescholen: academische vrijheid.

Onderwerp %Motivatie om te gaan werken in HBO % Tevredenheid over betrekking % Redenen vertrek uit betrekking Inhoud werk 91 88 53 Zelfstandigheid/verantwoordelijkheid 84 85 48 Sfeer 58 71 46 Combineren werk-zorg 40 49 Leiding organisatie 31 29 63 Direct leidinggevende 34 43 Loopbaanmogelijkheden 44 32 54 Beloning 62 Resultaatgerichtheid organisatie 35 36 Secundaire arbeidsvoorwaarden 51 47 Werkplek (fysiek) Werkdruk Informatie/communicatie 28

Belang van zeggenschap % Tevredenheid % Inhoud van de lesstof 100 81 Didactiek 96 75 In kadering van vakken 62 Keuze leermiddelen 94 69 Toetsingswijze 66 Omgang met studenten 79 Volgorde lesstof/cursusinhoud 92 73 Beoordelingscriteria 91 54 Begeleiding stage/leerwerkplek 87 64 Omgaan met individuele problemen van studenten 80

Denklijn in nota: HBO-instellingen maken een sterke ontwikkeling door naar kennisinstellingen; hoogopgeleide professionele docenten zijn bepalend voor het succes van de primaire processen binnen kennisinstellingen (bachelor- en professional masteropleidingen, onderzoek en dienstverlening); hoogopgeleide professionals streven naar een optimale professionele ruimte; de kaders waarbinnen instellingsbesturen als gevolg van wet- en regelgeving functioneren (bekostiging, accreditatie etc.) begrenzen de professionele ruimte; hoogopgeleide professionals ervaren door de wijze van toepassing van de wet- en regelgeving een discrepantie tussen de gewenste professionele ruimte en de feitelijk professionele ruimte; daardoor kan een verharding van verhoudingen binnen instellingen ontstaan en een verlies aan arbeidssatisfactie bij docenten en leidinggevenden; om tot oplossingen passend bij de eigen situatie van de instelling te komen, zal binnen de instellingen een dialoog gevoerd moeten worden tussen de docenten en leidinggevenden.

Kenmerken kenniswerker volgens Weggeman: hoogopgeleid en beschikt daardoor over gespecialiseerde kennis; zelfstandig opererend en strevend naar autonomie om keuzes te maken over hoe en met welke middelen het beroep wordt uitgeoefend; is gedreven en in hoge mate persoonlijk betrokken bij de uitoefening van het beroep; heeft behoefte aan identificatie met de beroepsgroep; heeft een sterke beroepsethiek en voelt zich verplicht diensten te verlenen zonder voortdurend rekening te houden met het financiële belang van de organisatie; hanteert professionele standaarden en hij wil (beroeps)normen intercollegiaal handhaven en controle op het gedrag van andere professionals.

Professionele ruimte: Academische vrijheid Academische vrijheid is het beginsel volgens welk de docenten en de onderzoekers aan instellingen voor Hoger Onderwijs, in het belang van de ontwikkeling van kennis en van de verscheidenheid van meningen een zeer grote vrijheid moeten genieten om onderzoek te verrichten en onderwijs te verzorgen en om in de uitoefening van hun functies hun mening te uiten. De academische vrijheid beschermt de docent en de onderzoeker in algemene zin en vereist dat hun inhoudelijke onafhankelijkheid t.a.v. de instelling voor Hoger Onderwijs wordt gewaarborgd. De academische vrijheid is echter niet onbeperkt, daar zij wordt uitgeoefend binnen dezelfde normatieve kaders als de vrijheid van meningsuiting en de vrijheid van onderwijs.

Kern van discussie: Hoe vergroten we betrokkenheid? Welke formele en informele zeggenschap is daarbij gewenst; Welke vormen van samenwerking zijn daarbij gewenst; Wat is de plaats van professionele feedback (peerreview); Wat betekent dat voor leidinggevenden binnen instelling.

Maar wel: Binnen kaders van instelling; Rekening houdend met eindverantwoordelijkheid CvB.

Stand van zaken binnen eigen instelling: Professionele ruimte docent binnen de HBO instelling Beleefde professionele ruimte/betrokkenheid Gewenste professionele ruimte Inhoud van de lesstof Didactiek Inkadering van vakken Keuze leermiddelen Toetsingswijze Omgang met studenten Volgorde lesstof/cursusinhoud Beoordelingscriteria Begeleiding stage/leerwerkplek Omgaan met individuele problemen van studenten Participatie in projecten Participatie in commissies Participatie in kenniskringen Participatie in congressen/ seminars Eigen professionalisering

Vraagstelling 1: In hoeverre levert de ingevulde matrix een beeld op van voor docenten en management (on)bevredigende posities t.a.v. professionele ruimte.

Vraagstelling 2: Welke verbeteringen kunnen worden aangebracht in het proces van strategie en visie ontwikkeling binnen de hogeschool, daar waar het gaat om het onderwijsproces, het onderwijsaanbod en het onderzoek, wat betreft de directe betrokkenheid van de professionals?

Vraagstelling 3: Een essentieel element in het vergroten van de professionele ruimte is het naar analogie met het wetenschappelijk onderwijs werken met het peer concept. Hoe kan dat in het HBO vorm krijgen?

Vraagstelling 4: Dient het beleid van Hbo-instellingen en de houding van de HBO-professionals gericht te zijn op de realisatie van multi teamlidmaatschap in verschillende soorten teams? Zo ja, hoe kan dit vorm gegeven worden zodat alle professionals binnen de instelling in verschillende soorten teams functioneren?

Vraagstelling 5: Zouden HBO-instellingen zich moeten richten op een ontwikkeling waarbij de leiding van verschillende teams waarin professionals opereren in toenemende mate bij de “hoogste” in (vak)inhoudelijke rang komt te berusten. Te beginnen bij de leiding aan kenniskringen en professional masteropleidingen, en groepen van vakdeskundigen als vakgroepen, en stap voor stap te introduceren in de bacheloropleidingen.

Vraagstelling 6: Wat is juiste verhouding tussen het afleggen van verantwoording en professionele autonomie?

Vraagstelling 7: Is het gewenst een integriteitcode voor docenten en leidinggevenden een essentieel onderdeel van een sterkere autonomie van deze professionals te laten zijn?