Nieuwe media in het onderwijs: wat brengt de toekomst. prof. dr

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Advertisements

Digitale leermiddelen
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Het inzetten van social media voor het vak Duits in de tweedeklassen havo/vwo op het Candea College. M.T Roggenthien.
Voorbeelden van innoverende toekomstige techniek bij C-Leren?
Didactische ICT-bekwaamheid van docenten
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
Kom verder. Saxion. Leergang digitale didactiek in een ICT rijke omgeving.
ICT-PORTFOLIO Teun Kaptein NHL
Mediawijsheid.
Mediarijke didactische werkvormen
Mediaopvoeding.
Versterk het rendement van je onderwijs met T-PACK
“ Beleidsmatig werken aan ICT ”
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Het Nibud Geldexamen voor alle basisscholen in Amsterdam
De docent tussen vakwetenschap en schoolvak
Onderzoek in de onderwijspraktijk
Integratie van ICT in de vakken Zin en Onzin van Leren met ICT Themaconferentie VOR 2004 Joke Voogt, Paul Groot en Willem Bustraan.
© IVA Evaluatie Actieplan Verbonden met ICT. © IVA Evaluatie actieplan verbonden met ICT 13 verschillende projecten (po, vo, mbo) Survey onder docenten.
Vraagverheldering leren met meer effect
kennisdelen voor rekencoördinatoren
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
bouwstenen voor ict in het onderwijs
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
ICT geïntegreerd in het onderwijs
Verrijkte Content Helicon Studiedag 2013, Velp John Hanswijk.
moderniseren van het curriculum.
45 jaar Vereniging van Grafisch Technologen (GTSC) ; 9 april 2008 Opleiden voor de Creatieve Industrie Arie van Tilborg, directeur MediaCollege.
Toetsbeleid en digitaal toetsen casus HvA
Kritische dialoog: Digitalisering in het aanbod bewegingsonderwijs
ATB 16 april 2013 Wil je evt. je laptop alvast aan- zetten?
Het leren in BS 2 gebaseerd op de leertheorie: het behaviorisme
De basis van ADSL: het constructivisme
ICT in het onderwijs Inspiratie dag ICT in het
Leervragen in een PLG PLG bijeenkomst 17 november 2014
Games en Burgerschap Joyce Neys, MSc Erasmus Universiteit Rotterdam
Op weg naar een Samenlevingsgerichte School De [naam school] wil ………………………
MEDIAOPVOEDING. 1. EEN NIEUW LEERPLAN zie blz. 5 Mediamaatschappij Beleidsdiscours rond mediawijsheid/ geletterdheid/digitale kloof Mediageneratie van.
Onderwijsvernieuwingen: onderwijskunde, innovatietheorie en maatschappelijke context LA
Kennismaking M&O “Een eerste indruk”. Onderwerpen.  Persoonlijke ervaringen.  Motivatie  Beweegredenen.  Verwachtingen  Leervraag.
Informatievaardig met de Bibliotheek op school Naam.
De Kennismaatschap. de Kennismaatschap 2 de Kennismaatschap 3 b.socrative.com LvdN 1. 2.
21 st century skills en het onderwijs in de kennismaatschappij Joke Voogt De Onderwijsdagen Utrecht, 9 november 2010.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Online leren in de mbo praktijk Leo Bakker - Kennisnet.
Bokhove, Van Stiphout, Bruin-Muurling Wiskunde op de drempel Onderzoeken naar algebraïsche vaardigheden Christian Bokhove (SMC / FIsme) Irene van Stiphout.
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Passend Onderwijs: Een nieuwe werkelijkheid? STRATEGISCHE SESSIES (V)SO STRATEGISCHE SESSIES (V)SO Regio bijeenkomst April 2014.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union
ICT-integratie in de lerarenopleiding: TPACK als oplossing?
What is the meaning of? Student centered learning
Docentvaardigheden ICT Mediawijsheid
Terugkoppeling herijkingswensen
VAD bijeenkomst 1.7 Welkom, mededelingen
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Themagroep ICT en de lerarenopleider
als basis voor een vernieuwde didactiek op de Copernicus
ICT als didactisch middel
Differentiatie in de klas
Chromebooks in lessituaties
Presentatie Rode Bosbes
Van leerdoel tot les Door Femke Loos.
Activernde didactiek & passende werkvormen
Van Maerlantlyceum Invoering laptops leerjaar 1 en leerjaar 4
Academie voor Bouw & Infra
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Nieuwe media in het onderwijs: wat brengt de toekomst. prof. dr Nieuwe media in het onderwijs: wat brengt de toekomst? prof. dr. Saskia Brand-Gruwel

Socrative student Room number: 145746

Twitter Twitter uw vragen: #celstec

Leren in een digitale wereld

Een complexe informatierijke omgeving

Uw mening! Docenten kunnen veel van de leerlingen leren als het gaat om digitale vaardigheden.

WAT wordt geleerd? Domeinspecifieke kennis en vaardigheden Digitale vaardigheden instrumentele vaardigheden structurele vaardigheden strategische vaardigheden

Kenmerken van de leerling motivatie om te leren met technologie voorkennis over ICT opvattingen over kennis en leren mening over te leren onderwerp

Tijd voor vragen

Leren in een informatierijke omgeving

Uw mening! Aparte lessen mediawijsheid zijn noodzakelijk.

Uitdagingen voor het Onderwijs Docententeams: leerlijnen Docent: didactiek Management: visie

Uitdaging: ontwikkelen van digitale vaardigheden Ontwerpen leerlijnen geïntegreerd in het curriculum eenduidige aanpak Ontwikkelen digitale vaardigheden docent

Uitdaging: inzet van op technologie gebaseerde didactische middelen TPACK - Technological Pedagogical Content Knowledge Inzicht in wat werkt wat zijn ‘best practices’? wat komt er uit onderzoek?

Uitdaging: een eigentijdse visie op onderwijs Het leren in een digitale wereld is uitgangspunt De visie: beschrijft wat goed onderwijs is is leidend voor handelen docent is sturend voor docentprofessionalisering kan leiden tot goede disseminatie Een visie moet gedragen worden

Tijd voor vragen

Tot slot Eigentijds onderwijs verdient een visie op onderwijs waarin het leren in een digitale wereld uitgangspunt is dient via leerlijnen door het curriculum digitale vaardigheden te ontwikkelen bij leerlingen en studenten moet oog hebben voor hoe technologie helpt de vakdidactiek te versterken

Bedankt