Workshop Zorg en Arbeidsmarkt Congres zorg, wetenschap en technologie Tilburg 18 mei 2011
Workshop Zorg en Arbeidsmarkt Andere functies/doelgroepen op arbeidsmarkt Imago en aantrekkingskracht Werkinhoud en -omstandigheden en verzuim en verloop
Workshop Zorg en Arbeidsmarkt Inhoud: Introductie ANDERZINZORG Casus Vivre Maastricht Lessen geleerd Vragen en discussie
Geboren: Udenhout 4 September 1955 Loopbaan/werk: Directeur ANDERZINZORG 1997 –Directeur Beteor B.V. Eindhoven 1991 – 1997Consultant/partner Beteor B.V. Eindhoven 1987 – 1991Management consultant Directie Ned. Philips Bedrijven 1973 – 1983Universiteit Tilburg: Sociologie 1973 – 1983Verpleegkundige Gehandicaptenzorg Peter van Dinther ANDERZINZORG
R2M/conceptisch: Horeca, gebouwen en faciliteiten Beteor: Verandermanagement ROC: Theorie verbreden & verdiepen VitaValley/Noaber: Geïntegreerde innovatie en IT ANDERZINZORG
Zorgorganisaties met een aanbodgericht medisch zorgmodel helpen om de omslag te maken naar een vraaggericht service model. ANDERZINZORG
emotie sfeer beleving gebouwen medewerkers mgt processen werkprocessen Bewoner/gebruiker Curve van de smile KPI ANDERZINZORG medewerkers
Casus Vivre Maastricht
Instelling voor Ouderenzorg in Maastricht en Heuvelland Ruim 2000 bedden, 15 (17) locaties Ruim 2000 medewerkers en 800 vrijwilligers Gefaseerd project Casus Vivre Maastricht
zorg, wonen en leven centrale uitgangspunten De bewoners in alles centraal Meer kunnen dan thuis Trots op wonen Casus Vivre Maastricht
zorg, wonen en leven voor medewerkers Een werkplek om trots op te zijn Werk om trots op te zijn Initiatief kunnen en mogen nemen Samenwerken in dezelfde richting Casus Vivre Maastricht
Project aanpak Alle medewerkers nemen deel aan werk- leerbijeenkomsten Geen hoorcolleges/docenten en trainers op de werkplek. Theoretische component (75 uur) Zelfstandig leren op afstand (50 uur) Praktische component (245 uur) Looptijd van ca. 12 maanden Casus Vivre Maastricht
Project aanpak Gericht op persoonlijke ontwikkeling en organisatie ontwikkeling Technologie / Horeca / Doelgroep centraal /Grootschalig – kleinschalig (maatwerk) 3 a 4 huizen per jaar Casus Vivre Maastricht
Enkele resultaten: 1.Tevredenheid bewoners en hun familieleden. 2.Drie Vivre-vestigingen zijn dit jaar in top-10 genomineerd voor de Gastvrijheidszorg met Sterren Awards. De prijs is een initiatief van LOC Zeggenschap in Zorg, dat 2200 cliëntenraden in de zorg vertegenwoordigt. 3.Medewerker motivatie en betrokkenheid en trots op werk meetbaar toegenomen. 4.Het is een continue verbeterproces. Casus Vivre Maastricht
Lessen Geleerd
Thema’s: - Veranderingen in functies en in functie-eisen - Samenwerking Zorg-ROC-ANDERZINZORG - Organisaties en verandering Lessen geleerd
1.Er ontstaan nieuwe functies door veranderende zorgvraag. 2.Technologische innovaties doen functies veranderen. 3.Integrale samenwerking, verzuiling en macht. 4.Medewerkers zijn flexibeler dan organisaties. 5.Flexibiliteit van medewerkers hangt sterk af van de flexibiliteit van de organisatie. Lessen geleerd: functies en in functie-eisen
ANDERZINZORG & ROC Vivre Toegenomen competenties Extern erkende Kwalificatie WVA Verbetering regulier onderwijs Crebo leerweg Waarom ROC: Verbeteren instroom nieuwe medewerkers Verbreden en verdiepen kennis Aantrekkelijker maken reguliere zorgopleiding Financieel (WVA) was bijzaak! Lessen geleerd: Zorg-ROC-ANDERZINZORG
1.Bestuurders begrijpen nut en noodzaak, maar…… 2.Cultuurschok trainers, leidinggevenden en opleiders 3.Draagvlak bij leidinggevenden, docenten en trainers 4.Werkers in zorg staan niet in rij voor theoretische vorming en frontaal onderwijs. 5.Flexibiliteit in aanbod onderwijs en Leren is leuk? Lessen geleerd: Zorg-ROC-ANDERZINZORG
Lessen: Organisaties en verandering 1.Top down sturing van proces noodzakelijk bij alle betrokken samenwerkingsorganisaties. 2.Zwaktes in organisatie en management worden blootgelegd. 3.Als je wilt leren samenwerken, moet je daar ook echt energie in steken en lange adem hebben.
samenvatting Zorgvraag is veranderd en zal verder veranderen, het aanbod zal mee moeten veranderen. Dit biedt ook nieuwe kansen voor nieuwe doelgroepen op de arbeidsmarkt. Imagoverbetering van zorg kan leiden tot meer aantrekkingskracht op nieuwe medewerkers. Huidige medewerkers worden geconfronteerd met andere functie-eisen. Dit vergt training en opleiding. Organisatie verbetering leidt tot grotere binding met de organisatie, lager verloop en lager verzuim. Samenwerken kan wél
Vragen en discussie