Goal Attainment Scaling (GAS)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Op koers met het Zelfmanagementkompas
Advertisements

HANDELINGSPLAN IN SCHOOL Margie van de Kerkhof, begeleider passend onderwijs
Implementatie van de UNCO-MOB
Sturen op gezondheid Rien Meijerink “Sturen op gezondheid, betere zorg, andere prikkels” 24 januari 2013 – Glazen Zaal Den Haag.
5. Toetsen en doelen Waarom, wat & hoe? Cito uitgelicht
Begeleiders in Beeld.
Spelend leren, leren spelen Een training in sociale vaardigheden
Collega’s betrekken bij taal- en rekenbeleid
Voeding en Dieet Zorgmodule Presentatie hoofdlijnen inhoud projectplan.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Risico’s en gevaren van techniek
Welkom Workshop Arbeidstoeleiding – Hoe pak ik het methodisch aan ?
  Droogbed (+) cursus.
Toetsing van revalidatiegeneeskundige behandeling door klinimetrie
Ontwikkelingsperspectief 22 juni 2011
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
Hoofdstuk 14 Effectieve teams samenstellen
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Annerie Moers 11 augustus 2006
Professioneel-kritische Instelling
Ruimte voor jouw persoonlijke ontwikkeling Professioneel-kritische Instelling Training follow-up (dag 2)
Janneke Barelds, MSc Universiteit van Tilburg/Tranzo
Begeleidingsplannen GGZ
Drugs Peer van der Kreeft voorzitter werkgroep drugs
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Recht in de roos?! Waardegebaseerde professionalisering en effectiviteit 14 oktober 2009 BINCdag - Gent.
BINC-dag te Gent, 14 oktober 2009
Kwaliteitscriteria; wat, waarom en hoe? Lisenka van Loon, projectleider NFK 19 april 2010.
Afdeling Revalidatiegeneeskunde
Goal Attainment Scaling (GAS)
Een instrument om ouderparticipatie te meten
P RAKTIJKONTWIKKELING, ONDERZOEK EN BELEID Instrumenten voor een effectievere jeugdzorg Chaliny Dever 1 BaSWa Info Vaardigheden.
Het voorbereiden van training(en)
De Zorgstandaarden Astma bij volwassenen en Astma bij kinderen
GEBRUIKERSDAG DELPHI OPBRENGST-GERICHT WERKEN met PARNASSYS
De NVD komt naar je toe! Ketenzorg Hoe zijn we zover gekomen? Wat verwachten we? Samenwerking!
Volgende stap in de loopbaan van …
Dossier Empowerment.
Als zelfstandig wonen niet meer kan
Onze doelen en visie in beeld
De maatschappelijke opbrengst van de bibliotheek
© Mulier Instituut, Utrecht Belemmeringen om te sporten & bewegen Platform Sportdeelname, 12 november Remko van den Dool November 2015.
Klinische les medisch maatschappelijk werk
Cliënttevredenheidsonderzoek 2013 Praktijk van Iersel Gemaakt door: Drs. J.H. van ’t Hoog 15 november 2013.
Zelfmanagement Longpunt
1 Onze cliënten aan het woord – onderzoek naar cliëntervaringen Leekerweide en Ipso Facto Ipso Facto beleidsonderzoek Postbus AG Gouda T:
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Vivianne Sloeserwij, Antoinette de Bont, Ankie Hazen, Marcel Bouvy, Han de Gier, Niek de Wit, Anne Leendertse, Dorien Zwart Julius Centrum, UMC Utrecht.
Gepersonaliseerd trainingsadvies
Richtlijnen voor professionele begeleiders
Kostprijsberekening bij stukproductie
Disclosure belangen NHG spreker
Les 1 zgk kwaliteitszorg.
Ouderen en activiteiten
De Kracht van Communicatie
Vakmanschap voor jongeren in het sociale domein
De Flexibele Club Competitie
Het voorspellen van agressie tijdens de behandeling van forensisch psychiatrische patiënten a.d.h.v. DE hcr-20.
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Overdracht Opleiding (v 1.0)
Competentie gericht onderwijs
Periode 4 – IBS 3 De gezonde kantine
Agendapunt 4: - databank; - minimale dataset; - DST/SVT; - letterbenoemtaak; - tijdpad; - analyse KD-data 2014.
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Olympiades in het PTA.
Hoe gaat de normering? Introductie voor examensecretarissen
WRAP Wellness Recovery Action Plan
Onderzoek naar effecten van schaal
Transcript van de presentatie:

Goal Attainment Scaling (GAS) Meten van effectiviteit van revalidatiebehandeling is problematisch vanwege heterogeniteit patiënten Participatie vaak individuele zaak Revalidatieprogramma is gericht op de individuele patiënt Evaluatiemethoden zijn gericht op de gemiddelde patiënt Het meten van de effectiviteit van een revalidatiebehandeling kan de nodige problemen opleveren vanwege de heterogeniteit van de beperkingen van de patiënt en verwachte uitkomsten. Met name op het niveau van participatie zijn de doelen sterk afhankelijk van de leefstijl en ambities. Standaard methodes zijn moeilijk toe te passen. Een voorbeeld: voor een bepaalde patiënt is het zelfstandig rondrijden in een rolstoel een triomf terwijl dit voor de ander gezien wordt als een grote mislukking. Hier komt nog bij dat een revalidatieprogramma gericht is op de individuele patient terwijl de evaluatiemethoden gericht zijn op de gemiddelde patient. Sharon Bouwens

Wat is GAS? Instrument voor het meten van de mate waarin een behandeldoel behaald is Individuele uitkomstmaat met een gestandaardiseerde score zodat statistische analyses mogelijk zijn Meerdere doelen per patiënt Doelen zijn specifiek voor de patiënt GAS is een methode om de mate waarin een patient zijn doelen heeft behaald te scoren. Iedere patiënt heeft zijn eigen uitkomstmaat maar wordt gescoord op een gestandaardiseerde manier zodat statistische analyses mogelijk zijn.

Opbouw 5-puntsschaal a priori bepalen welke uitkomst als ‘succesvol’ wordt gezien Verwachte niveau ‘0’ Iets beter dan verwacht ‘+1’ Veel beter dan verwacht ‘+2’ Iets minder dan verwacht ‘-1’ Veel minder dan verwacht ‘-2’ De GAS wordt uitgezet op een 5-puntsschaal. Het is belangrijk om op voorhand de te verwachte uitkomst vast te leggen, dus die uitkomst die als succesvol wordt gezien. Er zijn twee manieren om het verwachte niveau te scoren, dit niveau op 0 stellen of beginnen bij 0 en het verwachte niveau op +2 stellen. Doelen kunnen verder gewogen worden om zodoende aan te geven in welke mate een doel belangrijk is voor de patient en dus de nadruk van de behandeling of moeilijkheid van het doel.

De stappen Doelen voor behandeling bepalen Eventueel belang van de doelen wegen Kies de follow- up periode Bepaal verwacht einddoel van de behandeling (=0) Bepaal de 5 scoringsmogelijkheden per doel Bepaal na follow- up de Goal Attainment Score Interview de patient om de probleemgebieden te identificeren. In de periode voorafgaand aan het team zien alle disciplines de patient en wordt gekeken waar de therapie op ingezet kan worden in overleg met de patient. Stel met het team een set van prioriteit doelen samen evenals een eindtijd geeft een gewicht aan het doel bijvoorbeeld op het gebied van importantie en moeilijkheid. 0-4 niet belangrijk/moeilijk tot extreem belangrijk/moeilijk zo objectief en observeerbaar mogelijke doelen baseline is meestal -1 of de patient moet zo slecht zijn dat die alleen nog maar kan stijgen

Probleemgebied: aankleden Gewicht: 1 Veel lager dan verwacht niveau Niet in staat zichzelf aan te kleden Lager dan verwacht niveau Kleedt bovenste extremiteiten aan met maximale hulp van anderen* Verwacht niveau Kleedt boven en onderste extremiteiten aan met minimale hulp. Wel hulp bij orthese** Hoger dan verwacht niveau Kan ook orthese met minimale hulp aandoen Veel hoger dan verwacht niveau Kan zich volledig zelfstandig aankleden Vrouw van 22 jaar met hersenletsel Heeft drie doelen: Geheugen (2) Aankleden (1) Eten (1)

Doelen veranderen/bijstellen Beloop doelen Bijstellen na veranderd inzicht Ibiza model Roger Greenwood, maatschappelijk werker in Engeland Will I live? Will I walk? Will I work? Will I go to Ibiza? Doelen worden soms ook bijgesteld als patiënt inzicht krijgt in bepaalde beperkingen Sharon Bouwens

Voordelen GAS Sluit goed aan bij de manier van werken in de praktijk Aanscherpen van revalidatie doelen Individueel bepaalde doelen Doelen kunnen veranderen Responsiviteit goed De GAS zorgt er voor dat we onze huidige manier van werken wat meer structureren. Het is dus niet zozeer een andere manier van denken. Het enige puntje is dat je handigheid moet krijgen in het opstellen van de doelen, maar uit onderzoek is gebleken dat je daar steeds sneller in wordt en dat het niet extra veel tijd kost.

Nadelen GAS Training nodig in het toepassen van GAS Toepassen als evaluatiemethode in onderzoek is nog niet geaccepteerd (geen harde maat) Kritiek op rekenmethode Doelen bijstellen Onafhankelijk beoordelaar om eindniveau te bepalen. Anders gekleurd door eigen team.