4C-ID designers balanceren in historisch interieur

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
DAG VAN DE VAKDIDACTIEK Ijveren voor nijverheid!
Advertisements

Kwaliteit en onderwijstijd
Prof. dr. Harry Martens voorzitter Raad Hoger Onderwijs
Doel van de miniconferentie: Weten waar je op je opleiding over in gesprek kunt gaan mbt het toetsen van taal in totaal. Voettekst.
Uitdagingen voor een divers personeelsbeleid
Begeleiding starters en professionalisering docenten Project 2 1.
Symposium “Leer- en Innovatiecentrum”
Bevindingen Proefvisitatie Onderwijswetenschappen OU 29 Feb Alexander Udink ten Cate Rob Koper Diana Dolmans.
Roundtable 8 Teach as you preach: training in toepassen van het 4C-ID model volgens het model Symposium 4C-ID IV, 14 april 2011, Utrecht Studiecentrum.
Duurzame ambitie van Fontys Werktuigbouwkunde
Methodisch begeleiden
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
POD maatschappelijke integratie
Ontwerpprojecten In de praktijk
Hogeschool en Bedrijf Utrecht – 3 november 2009 Erwin van Rooijen Jan Willem Vos.
Waarom een vitale organisatie positief werkt
Leger des Heils ZWN Grijs Genoeg(en)
Hogeschool Gent. Missie De Hogeschool Gent wil excelleren in onderwijs, onderzoek, dienstverlening en beoefening van de kunsten. Via de competentie van.
Business Onderwijs: vakgericht of competentiegericht
Trajectbegeleiding Davy Mahieu & Sarah Vermeire.
E-portfolio NL Een Leven Lang Leren René Schreurs & Yvonne Kremers
Hogeschool en Bedrijf Amsterdam – 19 januari 2010
17 & 18 november '08 Bouwen aan een opleiding CConceptueel kader en onderwijskundig referentiekader.
Bachelor verpleegkunde
Beleidsimplicaties van multicampusonderwijs: besparing, eenheidsworst, of opportuniteit? Ludo Melis & Irene Hermans Dag van het Onderwijs 28 november 2013.
Opleiding sociaal werk Associatie Universiteit Gent.
Theo Wijnen en Ruud Bourmanne
OCMW’s en activering, een discussie van binnenuit OCMW Leuven.
Kennis borgen Kennis integreren
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode
Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Pabo Netwerkbijeenkomst 9 juni 2006 De pedagogische opdracht van de pabo Betekenisvolle en zinvolle kennis van de pedagogiek.
Studenten in de stad Hasselt Presentatie congres ‘Jong in de stad’
De huidige opleiding. Persoonlijke leerroutes, verantwoordelijk voor eigen leerproces en betekenisvolle ervaringen opdoen.
INTEGRAAL SOCIAL WORK (WERKTITEL) 25 juni
Competentiegericht Opleiden bij de Brandweer
POSTGRADUAAT VERANTWOORDELIJKE IN DE KINDEROPVANG
Begeleiding starters en professionalisering docenten Project 2 1.
Slagkracht met kwaliteit
Het opleidingsprofiel:
Een project van de Korengroep
Bachelor Sociaal werk Forum Flanders Knowledge Area 6 november 2014 Els De Ceuster Windows for Mobility: Windows of opportunity? INTERNATIONALE LEERWEKEN.
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
TITEL PRESENTATIE Naam presentator AVANS HOGESCHOOL studenten 54 opleidingen Meer dan 20 lectoraten verdeeld over 6 expertisecentra medewerkers.
Op school en in de scholengemeenschap
Studeren Rotterdam, 28 augustus Studeren Rotterdam, 28 augustus 2008.
Opleiding Social Work MWD en SPH= SW Ria Jaspers
Avans Hogeschool Breda Fysiotherapie
Vroege stage en feedback – departement lerarenopleiding Hasselt.
TRANSITIE BINNEN DE ORGANISATIE. En nu?  Denk intern na over manieren om deze materie verder te laten binnensijpelen in het dagelijkse doen en denken.
De puzzel past steeds beter
Presentatie Fontys Pabo Limburg 30 november jaar 4C-ID model
sociaal pedagogisch hulpverlenen
Bachelor Medische Hulpverlening
Praktijkervaring en reflectie
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Jaarplan 2016 Hogeschool VHL Vastgesteld door het College van Bestuur van Hogeschool VHL op 2 juli 2015.
Leeruitkomsten, LOT en flexibilisering
Cost engineering en Project management. Wat kan je bereiken? Voor wie bedoeld? Wat leer je? Opbouw? LEERLIJNEN: Technische vaardigheden.
Werkgroep MOF-MOD 28 mei 2013 Hugo Hoogwijs, afdelingshoofd MOD DAR-iV Bijlage 5: PROJECT INTEGRATIE MANAGEMENTONDERSTEUNENDE DIENSTEN MOD DAR-iV - MOD.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Centraal inwerkprogramma docenten HAN
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
ondersteuningmodel sessie drie: ondersteuningsteams
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Leiding geven aan school ontwikkeling
Aan de slag met de Naam/school - Datum -.
Academie voor Bouw & Infra
Leiderschapsontwikkeling
Transcript van de presentatie:

4C-ID designers balanceren in historisch interieur E. Quanten Directeur onderwijs XIOS/PXL

In primeur + Hogeschool PXL

Opleiding Sociaal Werk – anno 2011 CURRICULUM is klassiek opgebouwd Klassieke ‘vakkenindeling’ Veel theorie bij aanvang Quasi geen integratie van theorie en praktijk Praktijk vnl. in opleidingsjaar 2+3 TEAM is organisatorisch gericht Docenten ‘geven’ hun ‘vak’ vnl. geïsoleerd Verdeeldheid / geen teamspirit Geen duidelijk leiderschap

Sociaal Werk – go for ‘design’ Visitatie Vraag naar vervroegen praktijk Vraag naar meer integratie  Inzien nood nieuw curriculum Ontwikkelingsplan  start ontwerp curriculum Installatie ontwerpteam (najaar 2011) – ‘tabula rasa’ Regelmatige afstemming met de opleidingsraad Keuze voor 4C-ID als ontwerpmodel Begeleiding door dr. Bert Hoogveld

Randvoorwaarden OVERHEID ONTWERPPRINCIPES 4C/ID WERKVELD ALUMNI KANS Randvoorwaarden OVERHEID module = min. 3 stp evaluatie - assesment leerkrediet ONTWERPPRINCIPES 4C/ID betekenisvolle leertaken ↓ cogn. overbelasting ondersteunende info procedure info WERKVELD ALUMNI KANS ONTWERPTEAM OPLEIDINGSRAAD Randvoorwaarden HOGESCHOOL semesterorganisatie # modules /ac.j balans kennis & vaardigh. omkadering / VTE infrastructuur “historisch interieur” VERANDERINGSPROCES behoud opdracht behoud kennisbasis autonomie voor discipline competentie profiel 1 KANS Pijlers voor curriculumontwerp

Pijlers voor curriculum (2011-2012) organisatie - beleid prof. identiteit MW/PW cliënt/medewerker werking organisatie - werking beleid maatschappij

Cliënt/werk-nemergericht Organisato-risch werken MW/PW Prof. identiteit Cliënt/werk-nemergericht Organisato-risch werken Beleidsmatig werken Leiding geven Kwaliteitsniveau Organisatie- en werkmodellen evalueren Signaleren Veranderingsplannen opstellen & implementeren Implementeren management Leiding geven / coachen Interne communicatiesystemen ontwikkelen en implementeren Overleg voeren Samenwerken Zich professionaliseren Beroep / organisatie vertegenwoordigen Sociaal technische administratie Vertrouwen, vraagverheldering, diagnose … Methodisch gesprekken voeren met cliënten Plan van aanpak in overleg opstellen Uitvoering PVA coördineren Afronden

Randvoorwaarden OVERHEID ONTWERPPRINCIPES 4C/ID WERKVELD ALUMNI KANS Randvoorwaarden OVERHEID module = min. 3 stp evaluatie - assesment leerkrediet ONTWERPPRINCIPES 4C/ID betekenisvolle leertaken ↓ cogn. overbelasting ondersteunende info procedure info WERKVELD ALUMNI KANS ONTWERPTEAM OPLEIDINGSRAAD Randvoorwaarden HOGESCHOOL semesterorganisatie # modules /ac.j balans kennis & vaardigh. omkadering / VTE infrastructuur “historisch interieur” VERANDERINGSPROCES behoud opdracht behoud kennisbasis autonomie voor discipline competentie profiel 1 KANS ontwerpprincipes versus voorwaarden en team blauwdruk curriculum 2 DILEMMA

Blauwdruk curriculum (2011-2012) Opleidingsjaar 1 Semester 1 Semester 2 Integraal sociaal werk Verkennen werkveld Algemene gespreks-/ rapportagetech-nieken Specifieke gespreks-/ rapportagetech-nieken Meth. werken Methodisch werken SW + HR basics Mens en wetenschap Recht Professionele identiteit Opleidingsjaar 2 Semester 3 Semester 4 Integraal sociaal werk Verdie-pen WV Verdiepen werkveld Meth. Werken Toepas-sen Methodisch werken systemisch benaderen Mens weten. Mens en wetenschap Recht Professionele identiteit Opleidingsjaar 3 Semester 5 Semester 6 Integraal sociaal werk Stage Beleidsmatig werken Methodisch werken geïntegreerd handelen Recht voor MW/PW Praktijkgericht onderzoek Bachelorproef 71 stp ≈ 74 stp ≈ 13 stp 22 stp

Blauwdruk curriculum: verticale samenhang

Randvoorwaarden OVERHEID ONTWERPPRINCIPES 4C/ID WERKVELD ALUMNI KANS Randvoorwaarden OVERHEID module = min. 3 stp evaluatie - assesment leerkrediet ONTWERPPRINCIPES 4C/ID betekenisvolle leertaken ↓ cogn. overbelasting ondersteunende info procedure info WERKVELD ALUMNI KANS ONTWERPTEAM OPLEIDINGSRAAD Randvoorwaarden HOGESCHOOL semesterorganisatie # modules /ac.j balans kennis & vaardigh. omkadering / VTE infrastructuur “historisch interieur” VERANDERINGSPROCES behoud opdracht behoud kennisbasis autonomie voor discipline competentie profiel 1 KANS ontwerpprincipes versus voorwaarden en team blauwdruk curriculum ontwerp opleidings programma 2 3 DILEMMA DILEMMA

Ontwerp opleidingprogramma (2012-2013) AlGEMEEN Veelvuldig overleg op vastgelegde tijdstippen Opvolging via intranet INTEGRATIE: uitwerking leertaken & taakklassen Trekkers: ‘overtuigden’ Rekening houden met omkadering & infrastructuur Bepalen ondersteunende info Blijven vertrekken vanuit competenties & doelen Bewaken cognitieve overbelasting Afstemming met leertaken Evaluatie Uitwerking professionele identiteit Discussie omvang & invulling

Randvoorwaarden OVERHEID ONTWERPPRINCIPES 4C/ID WERKVELD ALUMNI KANS Randvoorwaarden OVERHEID module = min. 3 stp evaluatie - assesment leerkrediet ONTWERPPRINCIPES 4C/ID betekenisvolle leertaken ↓ cogn. overbelasting ondersteunende info procedure info WERKVELD ALUMNI KANS ONTWERPTEAM OPLEIDINGSRAAD Randvoorwaarden HOGESCHOOL semesterorganisatie # modules /ac.j balans kennis & vaardigh. omkadering / VTE infrastructuur “historisch interieur” VERANDERINGSPROCES behoud opdracht behoud kennisbasis autonomie voor discipline competentie profiel 1 KANS blauwdruk curriculum ontwerp opleidings programma 2 3 realisatie 4 DILEMMA DILEMMA

Realisatie opleidingsprogramma (2013-2014) onderzoek intern. & intercult. duurzaamheid AlGEMEEN Veelvuldig overleg eerste jaren aanhouden Frequente evaluatie met alle stakeholders Bijsturing waar nodig INTEGRATIE: begeleiding leertaken & taakklassen Wie? Bepalen ondersteunende info Bewaken uitvoering i.f.v. uitwerking Uitwerking professionele identiteit PRINCIPES UDL

‘historisch interieur’ Resultaten ‘design’ randvoorwaarden ontwerpprincipes ‘historisch interieur’ Samenhangend curriculum Integratie theorie en praktijk Inbouwen van professionele identiteit Frequent teamoverleg Versterken betrokkenheid beroepenveld Leerwinst curriculumontwikkeling dienst onderwijs TOEKOMST? Hoge kwaliteit van programma Tevreden studenten en afgestudeerden Tevreden personeel Tevreden werkveld

Reflectie bij 4C-ID als ontwerpmodel een ontwerpmodel op metaniveau definiëring beroepsrollen / competenties essentie gefaseerde opbouw integratie – verhogen authenticiteit ? ontwerpmodel voor het geheel van een curriculum

Discussie De hogeschool dient haar voorwaarden voor curriculumontwerp (randvwn) te herzien. De ondersteunende informatie dient in dezelfde modules van de taakklassen te worden geïntegreerd. M.a.w. de opdeling houdt te streng vast aan klassiek ontwerp. De verwevenheid ondersteunende en procedurele informatie doet geen afbreuk aan principes van het 4C-ID model. Elke lector moet betrokken worden bij het uitwerken van leertaken; bij de begeleiding van leertaken. Evaluatie gebeurt na elke leertaak, waarna feedback, en niet enkel op het einde van een module.

DANK! Suggesties / vragen: elly.quanten@xios.be (vanaf september 2013: elly.quanten@pxl.be )