Blijspel of Drama? Laatste bedrijf? Nol Graas VOLT-Twente 15 mei 2013

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Gebruik van enquête voor teamleiders binnen Scouting Academy
Advertisements

Vernieuwingstraject catechese
Innoveren voor gezondheid
De Vlaamse regering wil voor 2013 een begroting in evenwicht maar…… ze geeft meer uit dan ze inkomsten heeft.
Op zoek naar de ware Over de zoektocht naar een christelijke partner
Ruimtecreatie/ruimtevraag
Tevredenheidonderzoek Maatjesproject
14 juni 2011 Infomoment georganiseerd door het Toelichting bij het aanvragen en afrekenen van creatie- en spreidingsdossiers door Machteld De Smedt (Vlaamse.
De effectiviteit van de klokkenluiderregeling.
Meerjarenbeleidsplan Coöperatie Ons Net Nuenen U.A. Nuenen, 17 december 2013.
VSCD Congres: Horecaregelgeving
Op zoek naar de ware This material is freely provided to help you build your own Power Point presentation to meet the needs of your group. 1 Based on eBook:
Herontwikkeling locatie Oosteinde 241/243/245 Informatieavond 29 oktober 2012 Project herontwikkeling locatie WZH De Sonneruyter - Informatieavond 4 december.
De SAZAS relatiedagen 2013 WELKOM.
Veiligheidsincidenten de afgelopen maand? 21 mei
De rekenkamer van Venlo
Wet algemene bepalingen omgevingsrecht
Een gratis website voor uw appartement - waarom?
1 Sinds Evolutie van 2000 tot 2010 Huurprijzen : 50% Gezondheidsindex : 15 % Informatie : - Crise du logement à Bruxelles.
Energienotaloze woningen in Maurik
1 Fonds Duurzaam Water terugkijken en vooruitblikken OS in-a-day, 11 december 2012 Pim van der Male.
Paul van der CingelPaul van der Cingel, Seniordocent Economie,Opleiding Journalistiek Concrete co-creatie Haal meer uit het jaarverslag.
Hoera, er is een overeenkomst!! Normaal gaat dan de vlag uit, of is er een etentje met de directe medewerkers die dit, met hard werken, voor elkaar gekregen.
Bijeenkomst FNV Bondgenoten voor medewerkers van Hans Textiel 7 februari 2011 Bewerkte presentatie met toelichting voor op de website.
Stichting de Jansheeren Perspectief na kortingen ?
Bestedende beheerder Een eerste stap naar budgethouderschap.
Meerjarenbegroting Context  Onzekere economische tijden  Afnemende financiële mogelijkheden  Bezuinigingspakket voortgangsrapportage CWP:
Van wie is de kwaliteit van het onderwijs?
XBRL / SBR Train de Trainer sessie Deel 2 A (van 3) 28 november 2012 SBR-Team Vanaf 1 januari 2013 is SBR de standaard voor financiële rapportages.
Nieuwe regelgeving dienstencheques en de impact op de OCMW’s Werkgroep activering 7 juli 2012.
Betrouwbaarheidstypologie
Grip op de Omgevingsdienst Midden-Holland
Nieuwe regelgeving dienstencheques en de impact op de OCMW’s Werkgroep activering 11 oktober 2012.
TO-oproep en projectfiche  Agendapunten  Oproep  Aanvraagformulier Concept/uitgangspunten Concrete punten vh formulier  Beoordeling  Vragen.
Respons ervaringscertificaten beoordelen Aantal uitgezette certificaten: 81 Aantal teruggekregen certificaten: 45 Van 9 certificaten is bekend dat er geen.
zielig & geestig sluit aan op de inleiding - rups - vlinder
Beschermde planten en dieren binnen omgevingsvergunning
Uitgangspunten Transparantie Efficiency Normale (goede) bedrijfsvoering = Professioneel vastgoedbeheer.
Essent Rinus van Tol SEPA Quality Assurance Manager bij Essent
Sandra van Ginneken, Adviseur DHW
Kaderstelling 2014: stap 3 Commissie ABZ 17 april 2013.
Oproep Innovatie Brussel, 12 november 2013 ESF-Agentschap Vlaanderen.
De computer bij de centrale examens
1 Actualisatie milieuvergunning afvalberging DMH Johan G. Vollenbroek 12 oktober 2010.
13 december 2013 Tracy Van den Wijngaert & Carlo Steegmans
Wachtdienstregeling.
Foutvrij Productontwerpen met IDOLLSS
1. Intro & doelstellingen Algemene Vergadering van Aandeelhouders
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
voor vraagstukken over stedelijk water
Welkom Voortgang verbetertraject eindtermgerichte kwalificaties Woerden 22 september 2010.
essentie van kerst Over de mens-wording van Gods Zoon
Delivering Value for Less A cceleration C enter for E ngagements Templates Oubollig of Agile Maurice Siteur ACE Service Manager Testing.
De VNG Vrijwilligerspolis
Risicoanalyse van de elektrische installatie
Volksvertegenwoordiger: Neem het heft in eigen hand Casus: Gebiedsontwikkeling luchthaven Twente Presentatie: Aart Karssen – 17 april 2015.
Luchthaven Twente Blijspel of Drama? Laatste bedrijf? Nol Graas VOLT-Twente 14 mei 2013.
Door de bomen het bos weer zien Henk Post Bedrijfsanalist ISZF November 2005.
Presentatie: Financiële verordening 2013 Notitie Reserves en Voorzieningen 2013.
Preventief toezicht Gemeente Delft.
Treasurystrategie 2015 Raad april maart Opgenomen in collegeprogramma Aanzienlijke financieringsbehoefte 2015 Wettelijke kaders Kapitaalmarkt.
HANGAR 11 Nol Graas VOLT-Twente 14 mei Hangar 11 Algemeen Geschiedenis Projectafwijkingsbesluit Conclusie.
Efficiënt onderhandelen Beter, sneller, goedkoper 11 februari 2016 Bart van Reeken.
Businessplan April 2012 International Airport Teuge
Aanbesteding onderhoud technische installaties
Aanbesteding schoonmaak en sanitaire artikelen
De Openingsbalans Bij een startend bedrijf bestaat de openingsbalans uit een investeringsbegroting en een financieringsbegroting.
Overlegvergadering Woonbelang-BOC
Inhoud - Actualiteiten - Nieuwe bekostigingssystematiek - Vragenronde.
Transcript van de presentatie:

Blijspel of Drama? Laatste bedrijf? Nol Graas VOLT-Twente 15 mei 2013 Luchthaven Twente Blijspel of Drama? Laatste bedrijf? Nol Graas VOLT-Twente 15 mei 2013

Thema’s voor vanavond: Financiële rapportages Staatssteun Planning Vliegroutes Conclusie Prekwalificatie

Financiële rapportages Jaarafsluiting 2012, inclusief 4e kwartaal Nog niet bekend, zelfs 4e kwartaal niet! 1e kwartaal rapportage 2013 Elk deelproject is vertraagd Indexatie rekenkundig onnavolgbaar: van 2,5 – 1% Maar 3% van de jaaruitgaven en 11% van de jaarinkomsten in het 1e kwartaal? Jaaruitgaven zijn dan maar 12% = € 2.265.375

Financiële rapportages Begrotingwijziging 2013: Relatie met (actuele) planning ontbreekt volledig Geen onvoorzien opgenomen; strijdig met BBV! Indexatie rekenkundig onnavolgbaar: van 2,5 – 1% Risico reservering onveranderd!!!(Staatssteun !) Conclusie: Begroting 2013, met of zonder wijziging, is geen basis voor controle door Raad en Staten PS: Inkomsten verhuur van TRONED terrein gaan naar SPV!! (antwoord 8 uit verslag NV Schiphol van 28.09.2011 en antwoord 9 van 24.10.2011)

Staatssteun Er is zelfs sprake van meer dan E 16,2 mln! The €16,2 is an ADT delivery obligation to the SPV and a condition precedent. ADT have to find alternative routes and consult with the SPV on alternative ways to invest € 16,2 mln in the airport. (antwoord 12 uit verslag Egis 22.09.2011) Als het van Brussel niet mag dan moeten we, ADT, wel een oplossing vinden om dit bedrag, de investeringen, toch beschikbaar te stellen

Planning Politiek uitgangspunt, de politieke Ambitie Eind 2014 vliegen, maar wat betekent dit: Een werkende luchthaven aan de Noordzijde Of “technisch kunnen vliegen” vanaf de oude vertrekhal (recente uitleg door directeur ADT) Dat eerste is niet meer mogelijk Er is nog niets getekend Daarnaast is onduidelijk de: tijdsduur van Staatssteun, Luchthavenbesluit, bestemmingsplan enzovoort.

Planning Technisch kunnen vliegen: Uitleg hiervan is: Alle vergunningen geregeld waardoor er gevlogen zou kunnen worden. Maar wat is daarvoor mimimaal nodig: Staatssteun geregeld: vraagt ca 18 maand Daarna luchthavenbesluit: vraagt 24 maand Voorwaarde LHB: duidelijkheid Brussel en een exploitant (onbesproken gedrag) Bestemmingsplan goedgekeurd Conclusie: ook technisch vliegen is eind 2014 niet meer haalbaar, er is dan zelfs geen LHB!

Vliegroutes Uitgangspunt ADT: We vliegen niet over Duitsland Echter: In de bijlagen van de Structuurvisie wordt wel over Duitsland gevlogen Informatie bijeenkomst in Alte Weberei in Nordhorn toonde veel weerstand ook aan die kant van de grens Vandaar bovenstaande uitspraak van ADT Maar is dit realistisch, kan dit vliegtechnisch?

Vliegroutes Er circuleren nieuwe (concept) vliegroutes en: Inderdaad op papier niet over Duitsland Maar wie heeft routes gemaakt? ADT zelf? Consequenties van die nieuwe vliegroutes: Meer vliegen over Enschede, met meer uitstoot boven de stad, meer risico’s Aangegeven routes niet mogelijk voor B 737 De door ADT voorgestelde nieuwe vliegroutes zouden in Duitsland nooit toegestaan worden. Nederland wel?

CONCLUSIE Blijspel of drama: wat een blijspel had moeten worden, lijkt te gaan eindigen in een DRAMA Planning loopt volledig uit de hand Politieke ambitie: eind 2014 vliegen echt onmogelijk Vertragingen worden veroorzaakt door : HET ONMOGELIJKE, KOST WAT HET KOST, MOGELIJK TE WILLEN MAKEN !

CONCLUSIE Zijn Raad en Staten voldoende en/of volledig geïnformeerd over: Planning? Verplichting ADT om, bij afwijzen Staatssteun Brussel, de € 16,2 mln. toch beschikbaar te stellen? Bijbehorende risico’s en financiële dekking? Vliegroutes wel over Duitsland en dat procedure 2 – 4 jaar vertraging kan kosten? En zijn we aangekomen bij het einde van het laatste bedrijf, en is het drama compleet?

CONCLUSIE - Kwalificatie Is het consortium gekwalificeerd?: Is er bewezen ervaring in het aantrekken van vliegverkeer in de afgelopen 5 jaar? Is er ervaring in het exploiteren van een luchthaven? Wel is er ervaring in het verlenen van diensten als subcontractor, o.a. bagage afhandeling; Maar een subcontractor/airport operator is nooit verantwoordelijk voor de marketing , het ontwikkelen van een luchthaven! Consortium voldoet volgens ons niet aan de uit de KADERNOTA.

Kwalificatie consortium Kwalificatie eisen op basis van de Kadernota: (niet op basis RFQ: dat is afgeleid, intern ADT document wat nooit door Raad en Staten is goedgekeurd!) Tenminste 3 jaar ervaring exploiteren luchthaven met > 1mln. Pax: Nee, geen ervaring exploiteren luchthaven, wel ervaring als verlener van service, als bv. bagage afhandelaar (subcontractor rol) Ontwikkelen/exploiteren bedrijventerreinen afgelopen 5 jaar: er is maar 1 (één) referentie

Kwalificatie consortium Bewezen ervaring aantrekken vliegverkeer 5 jaar: nee geen enkele aantoonbare ervaring. Bewezen solvabiliteit/financiering: aangetoond (5a 1 rating) van Reggeborgh Invest BV. Noodzaak marktconforme garantie? Good standing: onduidelijk, Bitumen affaire? Consortium agreement: niet overlegd, ingezien Tenderboard: wat is beoordeeld? - niet de response van het consortium - niet de wijziging RFQ via Information Notifications

Kwalificatie consortium Voorlopige conclusie: Aan meest essentiële kwalificatie criterium wordt vooralsnog niet voldaan: bewezen ervaring aantrekken vliegverkeer afgelopen 5 jaar; Het verlenen van meerdere diensten, als subcontractor, aan een luchthavenexploitant is niet hetzelfde als ervaring in het aantrekken van vliegverkeer; Marketing is wezenlijk anders dan verlenen van operationele diensten.