CDSL Community Development trough Service Learning

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Leonardo project : EuroVITO Tsjechië België.
Advertisements

Professional in Beeld Henk Meijer Ontwikkel het jonge talent in het Westland Docenten professionaliseren en leerlingen plukken de vruchten.
De ondernemende School Agentschap NL 21 november 2013 Best practices Reflecties visitatiecommissie Dr. L. Lenssen.
Symposium “Leer- en Innovatiecentrum”
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Didaktiek gedrags- en maatschappijwetenschappen Mevr. Isabel R OTS Lies L AVENS, Naomi B OTTERMAN, Leen D E K ORT, Ines D EVLIEGER, Jasmine H ACQUAERT,
ICT-PORTFOLIO Teun Kaptein NHL
Nederlands Curriculum ? Samen bouwen aan een Nederlands curriculum voor de kinderopvang (okt 2005)
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
POD maatschappelijke integratie
CALVIJN MEERPAAL ACADEMY
PDA voor BVE bijeenkomst 1 Riemke van der Meer
Karen van Oyen Renate Klaassen Sofia Dopper
Deel 2 van de presentatie
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
Stages en praktijkonderzoek in de sociale economie
Leergemeenschap G e p e r s o n a l i s e e r d L e r e n
Focus-Fontys Sneed het mes van twee kanten?.
Begeleiden van het B-leerproces
Didactiek gedrags- en maatschappijwetenschappen Mevr. Isabel R OTS Lies L AVENS, Naomi B OTTERMAN, Leen D E K ORT, Ines D EVLIEGER, Jasmine H ACQUAERT,
Samenwerken in burgerschap
Kansrijke combinatiegroepen
Eefje Buys 1BaTP C = leerling dient zelfstandig te werken, zelfstandig te leren en kan daarbij rekenen op begeleiding.
Beleidsplan Ruimte Vlaanderen
Vraagsturing 2010 Leren van en met elkaar. INHOUD 1.Uitgangspunten en focus RdMC bij professionalisering 2.Inhoudelijke aspecten vraagsturing 3.Criteria.
Twinning 2011 Verruiming door kennis
ELO’s. ELO voor leerlingen en leerkrachten website gratis of betalende ELO’s specifiek Activerende werkvormen ELOnauten studiewijzerInteractief lesmateriaal…projecten.
Portfolio in VZ Wenk servicedocument.
Vernieuwing verzorging
Kan een online databank een hefboom zijn voor een Learning Community? L. Coertjens, Universiteit Antwerpen G. Vanthournout, Universiteit Antwerpen Prof.
ONDERWIJSCONFERENTIE KHLim 15 MEI 2014 WERELDBURGERSCHAP KIEZEN VOOR EEN PROFIEL - streven naar een specifieke en een oprechte meerwaarde.
PEDAGOGISCHE STAGE Plantijn Hogeschool.
‘Van Noord naar Zuid’ Inleefreizen, stages & veldwerk in het Zuiden Sarah Verlackt.
Didactiek gedrags- en maatschappijwetenschappen Mevr. Isabel R OTS Lies L AVENS, Naomi B OTTERMAN, Leen D E K ORT, Ines D EVLIEGER, Jasmine H ACQUAERT,
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
Transdisciplinaire projecten
Congres Appreciative Inquiry
Voortgangsgesprek fase 1
Individueel transitieplan (ITP) voor arbeidsintegratie
Education and Culture Internationale credit mobiliteit met partnerlanden.
Cultuurprofieldoelen;
Een jaar verder Vernieuwing examenprogramma CKV
Honoursonderwijs in HBO
Evalueren om te leren Kracht van Beoordelen
Evaluatie Leerlijnen.
PROJECT Natuurtuin bij een woon- en zorgcentrum
Presentatie Beoordelingsporfolio
WORKSHOP werkvormen en media koppeling didactische principes
Leerproces SDV leerlijnen ontwikkellijnen Doel: POP van de leerling
Wie ben ik? Jan Zuur 51 jaar Docent-Coach Applicatie ontwikkeling en ICT-B Regisseur examinering In afrondende fase van Master Learning and Innovation.
Bloggen op de Master Leren en Innoveren Netwerkbijeenkomst Studeren naast je werk / Blended learning 2 december 2015 Bartel Dorhout docent MLI
Toekomstgericht onderwijs
Community Service Learning VU Amsterdam 2 december 2015.
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
Adviesraad L&S Korte introductie & Discussie Jacqueline Bel (UHD): voorzitter Margreet Onrust (UHD): directeur onderwijs Ben Peperkamp (HL):
Fa waka!? Informatieavond 14 maart. Vlnr: Rik (Penningmeester), Stijn (Voorzitter), Amber (Onderwijs), Lotte (Secretatis/Perikles), Nicole (Acquisitie),
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
Onderwijsveranderingen in Nederland Glazen bol 2.0 ? Fred Verboon 19 mei 2016.
Zodat talent en ontwikkelbehoeften elkaar ontmoeten 2 juni 2015
Going abroad.
Kennisontwikkeling van studenten in het beroepsonderwijs op het grensvlak van school en de beroepspraktijk Presentatie Zorgpact- Leren in de praktijk-
Wat verwachten scholen van het middenveld en parochies?
1.Preventie, zorg en ondersteunen Analyseren
De didactische meerwaarde van flipping the classroom
nieuwe leerplannen DKO
LNO²- congres Naar een gedragen verankering van
Conferentie Formatief toetsen Ook bij jou in de klas en op school!
© Regionaal Integratiecentrum Foyer
DIVERSITEITSSTAGE Foto’s in presentatie van studenten TKO en Hilde Braet in het kader van de diversiteitsstage en het project visuele vertellingen.
Transcript van de presentatie:

CDSL Community Development trough Service Learning

WORLD OF KHLIM

LANGE TRAJECTEN straatkinderen

KORTE TRAJECTEN

uitgangspunten Toenemende interesse van studenten voor ZUID-bestemmingen Een té vrijblijvend stageconcept : Studenten ‘uit zicht’ Leerresultaten ? Toegevoegde waarde : studenten ? partners ? Continuïteit ?

een duurzaam (samenwerkings)model integratie onderwijs, onderzoek en dienstverlening respectvolle dialoog met de partner een praktisch pedagogisch/didactisch model Competences / learning outcomes werkvormen – materiaal aantoonbare resultaten Niet naast of boven, maar IN en VANUIT de bestaande curricula

Gemeenschap Onderwijs Dienstverlening Onderzoek ENGAGEMENT CDSL

= middel = doel Leerproces student

Service-learning ervaringsleren: lesgeven, leren en reflecteren, leeromgeving: reële werkomgeving dienstverlening aan de lokale gemeenschap.

Community development RESPECT: binnen elke gemeenschap zijn ervaring en kennis aanwezig EMPOWERMENT: mensen in/en hun omgeving appelleren op mogelijkheden waarover ze zelf beschikken om hun eigen leven in handen te nemen. EXPERTISE: studenten/professionals creëren verbinding, worden en maken experts.

wereldburgerschap Bewustwording van medeverantwoordelijkheid voor de planeet als aanzet tot levenslang maatschappelijk engagement wereldburgerschap

de handen uit de mouwen dus Tussen droom en daad … de handen uit de mouwen dus

Inbedding in curricula SAW-LER Lange CDSL-trajecten (40) Korte CDSL-trajecten (12) Voortraject 10 credits BP /AO /Project Inhoudelijke voorbereiding, groepsdynamica, culturele informatie, Taal: B1-B2 (keuzevak) Stage: 30 credits Implementatie BP /AO /Proj Reflectie Borging in terugkomtraject voortraject Keuzetraject 12 credits Voorbereiden, uitwerken, toepassen, evalueren van het ‘inleefprogramma’ (6 credits) Taal en cultuur (3 credits) Groepsdynamica (3 credits) keuzetraject

pedagogisch-didactisch concept Learning outcomes ICOMS Werkvormen projectonderwijs, reflecterend leren, bachelorproef Leermateriaal e-koffer Terugkoppeling naar inhoud (projecten) naar (inter)persoonlijke groei E R V A I N G S L

(blend-euh-d) ervaringslerenoh au

ICOMS: Learning Outcomes Persoonlijke groei (personal growth) Interculturele competentie Taalbeheersing (vreemde taal) en taalhantering in een anderstalige context Internationale betrokkenheid (global engagement – global citizenship) 5. Internationale vakkennis (international disciplinary learning)

Donderdagavonden 15.00 – 17.00 u Werkvormen: Leermateriaal: Projectonderwijs Groepsdynamica Bachelorproef / actie-onderzoek Portfolio Interdepartementaal => integratie verworven expertise (K V A) Werkboeken (verwachtingen, procedures, planning…) e-koffers Proj 3 Proj 2 Proj 1

Terugkoppeling - Evaluatie lokale partner Presentatie implementatie BP-AO Terugkomtraject (10 dagen) Presentatie + beoordeling implementatie BP-AO voor ‘vakjury’ Afronding reflecterend leren Projectvoorstel volgende groep ‘publieke’ presentatie voor collega’s en studenten Terugkoppeling ICOMS

De Belgsiche/ Limburgse gemeenschap de student Verbreden en delen van expertise De Belgsiche/ Limburgse gemeenschap de student persoonlijke verrijking en professionalisering de lokale instelling / gemeenschap verbreding expertise de KHLim expertise en kennis rond zuid-werking en reflectie op eigen werking

Remediëren – Stimuleren RSA – BELA BELA: Remediëren – Stimuleren Spa park (pre)primary, Bosele dawn, Tekna, Talje ..

Suriname onderwijs en zorg(leerlingen)

Taroudant – Marokko AHLI Differentiatie Leer- en ontwikkelingsproblemen Diagnostiek Handelingsplanning Lang - stages Kort - inleefreis themaweek Differentiatie Ontspanningsactiviteiten cultuur KHLim

Voordelen korte trajecten alternatief voor lang verblijf werkstudenten / avondstudenten kruisbestuiving tss de departementen KHLim

CDSL-principes Voor Tijdens Na evaluatie Voorbereiding Implementatie tvv plaatselijke partner(s) Bijsturing / evaluatie Evaluatie Uitschrijven nieuw projectplan Presentatie KHLim

Ben – Stijn – Jan – Barbara – Lieven -Tom

Bedankt Merci Thanks Grazie Gracias Danke Sukran Obrigado Eucharisto Tack