CDSL Community Development trough Service Learning
WORLD OF KHLIM
LANGE TRAJECTEN straatkinderen
KORTE TRAJECTEN
uitgangspunten Toenemende interesse van studenten voor ZUID-bestemmingen Een té vrijblijvend stageconcept : Studenten ‘uit zicht’ Leerresultaten ? Toegevoegde waarde : studenten ? partners ? Continuïteit ?
een duurzaam (samenwerkings)model integratie onderwijs, onderzoek en dienstverlening respectvolle dialoog met de partner een praktisch pedagogisch/didactisch model Competences / learning outcomes werkvormen – materiaal aantoonbare resultaten Niet naast of boven, maar IN en VANUIT de bestaande curricula
Gemeenschap Onderwijs Dienstverlening Onderzoek ENGAGEMENT CDSL
= middel = doel Leerproces student
Service-learning ervaringsleren: lesgeven, leren en reflecteren, leeromgeving: reële werkomgeving dienstverlening aan de lokale gemeenschap.
Community development RESPECT: binnen elke gemeenschap zijn ervaring en kennis aanwezig EMPOWERMENT: mensen in/en hun omgeving appelleren op mogelijkheden waarover ze zelf beschikken om hun eigen leven in handen te nemen. EXPERTISE: studenten/professionals creëren verbinding, worden en maken experts.
wereldburgerschap Bewustwording van medeverantwoordelijkheid voor de planeet als aanzet tot levenslang maatschappelijk engagement wereldburgerschap
de handen uit de mouwen dus Tussen droom en daad … de handen uit de mouwen dus
Inbedding in curricula SAW-LER Lange CDSL-trajecten (40) Korte CDSL-trajecten (12) Voortraject 10 credits BP /AO /Project Inhoudelijke voorbereiding, groepsdynamica, culturele informatie, Taal: B1-B2 (keuzevak) Stage: 30 credits Implementatie BP /AO /Proj Reflectie Borging in terugkomtraject voortraject Keuzetraject 12 credits Voorbereiden, uitwerken, toepassen, evalueren van het ‘inleefprogramma’ (6 credits) Taal en cultuur (3 credits) Groepsdynamica (3 credits) keuzetraject
pedagogisch-didactisch concept Learning outcomes ICOMS Werkvormen projectonderwijs, reflecterend leren, bachelorproef Leermateriaal e-koffer Terugkoppeling naar inhoud (projecten) naar (inter)persoonlijke groei E R V A I N G S L
(blend-euh-d) ervaringslerenoh au
ICOMS: Learning Outcomes Persoonlijke groei (personal growth) Interculturele competentie Taalbeheersing (vreemde taal) en taalhantering in een anderstalige context Internationale betrokkenheid (global engagement – global citizenship) 5. Internationale vakkennis (international disciplinary learning)
Donderdagavonden 15.00 – 17.00 u Werkvormen: Leermateriaal: Projectonderwijs Groepsdynamica Bachelorproef / actie-onderzoek Portfolio Interdepartementaal => integratie verworven expertise (K V A) Werkboeken (verwachtingen, procedures, planning…) e-koffers Proj 3 Proj 2 Proj 1
Terugkoppeling - Evaluatie lokale partner Presentatie implementatie BP-AO Terugkomtraject (10 dagen) Presentatie + beoordeling implementatie BP-AO voor ‘vakjury’ Afronding reflecterend leren Projectvoorstel volgende groep ‘publieke’ presentatie voor collega’s en studenten Terugkoppeling ICOMS
De Belgsiche/ Limburgse gemeenschap de student Verbreden en delen van expertise De Belgsiche/ Limburgse gemeenschap de student persoonlijke verrijking en professionalisering de lokale instelling / gemeenschap verbreding expertise de KHLim expertise en kennis rond zuid-werking en reflectie op eigen werking
Remediëren – Stimuleren RSA – BELA BELA: Remediëren – Stimuleren Spa park (pre)primary, Bosele dawn, Tekna, Talje ..
Suriname onderwijs en zorg(leerlingen)
Taroudant – Marokko AHLI Differentiatie Leer- en ontwikkelingsproblemen Diagnostiek Handelingsplanning Lang - stages Kort - inleefreis themaweek Differentiatie Ontspanningsactiviteiten cultuur KHLim
Voordelen korte trajecten alternatief voor lang verblijf werkstudenten / avondstudenten kruisbestuiving tss de departementen KHLim
CDSL-principes Voor Tijdens Na evaluatie Voorbereiding Implementatie tvv plaatselijke partner(s) Bijsturing / evaluatie Evaluatie Uitschrijven nieuw projectplan Presentatie KHLim
Ben – Stijn – Jan – Barbara – Lieven -Tom
Bedankt Merci Thanks Grazie Gracias Danke Sukran Obrigado Eucharisto Tack