Park Stad Limburg (PSL) Bert Kannegieter programmamanager Mobiliteit en Ruimte ff
Feiten ParkStad Limburg Samenwerking van 7 gemeenten (exclusief Nuth) binnen Zuid-Limburg Stedelijk: Heerlen / Kerkrade / Landgraaf / Brunssum Landelijk: Simpelveld / Voerendaal Onderbanken Vergelijking Parkstad met Maastricht en Aken Parkstad Limburg Maastricht Aken Oppervlakte in ha 18.000 Landelijk 7.000 Stedelijk 11.000 6.000 16.000 Inwoners 244.000 Landelijk 33.000 Stedelijk 211.000 122.000 259.000 Woningen 113.000 55.000 132.000 Aantal werkenden 91.000 51.000 147.000 Bedrijventerreinen ha 1100 450 nb
Feiten ParkStad Limburg WGR + status PSL / relatie naar Tripool Kernopdracht = economische structuurversterking (economie / wonen / ruimte en mobiliteit) Kansencluster = nieuwe energie / toerisme / health(care) & cure Hoofdopgaven = revitalisering bedrijventerreinen, herstructurering woningbouw, meer toegankelijk landschap (Rode bach/beek: 850 ha)
Structuurplan PSL:Toekomstbeeld Regionale strategie het landschap is leidend voor de toekomstige beleving van Parkstad Limburg, de cultuurhistorische kenmerken van Parkstad Limburg worden gekoesterd, de mijnhistorie is en blijft een belangrijke drager (bijvoorbeeld mijnkoloniën), het “Parkstad Stadshart” is hèt hoogstedelijke centrum van Parkstad, de economische ontwikkelingen wordt geconcentreerd in de “Westcorridor”, de Buitenring ontwikkelen als “Parklaan” voor groen en recreatie (leisure & pleasure), Parkstad Limburg krijgt binnen 10 jaar een duidelijke kwaliteitspositie in de Euregio, cultuur in brede zin wordt nog meer een drijvende kracht in Parkstad Limburg.
Consequenties regionale strategie het stedelijk programma gaat naar het Parkstad Stadshart en de Westcorridor, niet naar de Buitenring en ook niet naar de stadsdelen / kernen. niet meer bouwen in de groene wei / afblijven van de groengebieden: landschap is echt leidend, aanwijzen van gebieden waar rood wordt verdund of omgevormd tot groen, aan te wijzen regionale ontwikkelingsgebieden (onder regionale regie) langs de buitenring voor bovenregionale recreatieve functies voorzieningen, winkels, praktijk, zorg, dienstverlening niet her en der, maar op aangewezen punten hiërarchie van wegen versterken, gezamenlijk aansluitingen bepalen.
Verhouding Park en Stad Binnen (bestuurlijk) PSL constante druk tussen “Park”gemeenten en “Stad”gemeenten begrippen Park / platteland / landschap (Brunssummerheide als park?) Geen oprukkende stad (harde grens stad en land) Helft van het “Park” = Duits (typische grensgedrag; invulling zware industrie) Omzetting conclusies Derks voor woningbouw (autonome ontwikkeling richting Park / ombuigen naar inzet voor herstructurering Verbeteren overgangen tussen groene voegen in stedelijk gebied Rol Vitaal Platteland ([W]ILG) en Grünmetropole (Euregionale 2008)
Casusvragen Park en Stad Praktijkvraag: hoe kunnen economische spelers voor het park worden verleid om te investeren in het landelijk gebied Kennisvraag: hoe kunnen economische spelers het leidend landschap in hun denken en handelen incorporeren Bestuurlijke vraag: van government naar governance: wat is nodig om de overheid om te turnen van bepaler naar medespeler / ontwikkelaar?