De Richtlijn « Diensten » 2006/123/EG en de sociale zekerheid Geneviève Pietquin FOD Sociale Zekerheid.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samenwerking tussen overheden
Advertisements

van verdragsbepalingen
Maatschappelijke aspecten les 2: Downloaden en uploaden: legaal of illegaal? [Bron: Downloaden: legaal of illegaal?, dr. mr. Bart W. Schermer]
Art. 60 en welzijnwetgeving Werkgroep activering 7 juli 2012.
De nieuwe wetgevingsprocedures
Motivering van het ontslag
Universiteit Antwerpen Karel de Grote-Hogeschool
Hoofdstuk 17 Rechtsbescherming.
TOE TE PASSEN SV WETGEVING BIJ GRENSOVERSCHRIJDEND WERKEN
Aanbesteding of Subsidie
Rechtshandelingen van de Unie
“HDN en de zorgplicht in de keten”
Hoofdstuk 1 Het begin van Europese samenwerking.
Internationale betrekkingen
De MR in het primair onderwijs: juridische aspecten Inhoud:  Overwegingen t.a.v. de bevoegdheden  Verschillende advies- en instemmingsrechten  Geschillen.
Hoofdstuk 16 Europese mededingingsregels voor lidstaten.
Buitengewone Algemene Vergadering Brussel, 8 april 2009.
Hoofdstuk 13 Vrij kapitaalverkeer.
Impact van de dienstenrichtlijn op de sector van de sociale economie Hans De Vriese vzw Kleis.
Regeling De dienstenrichtlijn
Doelstelling 2 Amsterdam Groot Oost
Roerende zekerheden en bescherming van de consument Reinhard Steennot Hoofddocent UGent Instituut Financieel Recht.
KINDERBIJSLAG-REGLEMENTERING theoretische aspecten
Impact van het 'Almunia-pakket' voor de actoren van de sociale economie Denis Stokkink Brussel, 8 december 2011.
omzetting van de richtlijn 2006/123/CE FOD Sociale Zekerheid – Van De Sande J.M. FOD Economie – AD Economisch Potentieel.
ELEKTRONISCHE FACTUUR
De Patiëntenrichtlijn
EDRL-Screening van gemeentelijke reglementen Mechelen, 26 november 2009.
Europese dienstenrichtlijn: implementatie Karolien Naert, Bart Devisch en Eva Poelemans 1.
3 Arbeidsrecht en de arbeidsovereenkomst
Hoofdstuk 3 Instellingen van de EG en hun bevoegdheden.
Hoofdstuk 2 Beginselen van de EG. Taken EG: Het instellen van een gemeenschappelijke markt (= interne markt), dat wil zeggen één enkele binnenmarkt. Het.
Hoofdstuk 1 van EGKS tot EU.
Hoofdstuk 11 Vrij kapitaalverkeer. (2/14) Het vrije kapitaalverkeer (inclusief het vrije betalingsverkeer) wordt gewaarborgd door artikel 56 van het Verdrag:
Hoofdstuk 4 Europese wetgeving.
Partnerschapsovereenkomst - Nieuws. De omzendbrief Op 7 december verstuurd naar de Beleidscel Aanvraag om praktische informatie Teruggestuurd op 18 december:
SURF Normenkader HO Geert Eenink Teammanager Software & Cloud.
Hoofdstuk 14 Europese aanbestedingsregels. Bij aanbesteding moeten de lidstaten de fundamentele vrijheden te respecteren, met name: Het algemeen discriminatieverbod.
Vrijheid van vestiging
INTERNATIONALE ASPECTEN VAN HET PENSIOENRECHT 6 maart 2007 R.J.G. Veugelers Vereniging voor Pensioenrecht.
Verdragen en inleiding Europees Recht
ACIS/UvA/Ou Jac Rinkes 19 maart 2010
EOR en Vakbond Discussieaanzet FNV Europa conferentie, Sjef Stoop, FNV Formaat.
Basisopleiding sociale wetgeving januari 2014 Dag 1 Eenheidsstatuut: Motivering van het ontslag.
Actualiteitsseminarie De zaak Bernard TMC Asser Instituut, Den Haag, 28 mei 2010.
Statuut van de vrijwilligers, knelpunten en oplossingen
Hoofdstuk 8 Btw-reglementering.
Vrij verkeer van werknemers
Sociale kaders: Hoofdstuk 14 Sociale structuur
Regionaal beleid EUROPESE COMMISSIE December 2004 NL Verordeningen 1 Het cohesiebeleid ( ) Het voorstel van de Commissie voor nieuwe verordeningen.
Hoofdstuk 14 Openbare aanbestedingen. (2/11) Van openbare aanbesteding is sprake wanneer: een overheidsinstantie aan een particulier een bepaalde opdracht.
De dienstenrichtlijn: geen rustig bezit
Onderwijsinspectie – Het juridische verhaal 22 september 2015.
Symposium Rechtspositie huishoudelijk personeel 26 november 2015 ‘Werken in het huishouden: geen baan als alle andere’
Werken in het huishouden: geen baan als alle andere ! Eva Cremers.
Persoonsgegevens en de Wbp
Hoofdstuk 11 Het arbeidsreglement. 2 Toepassingsgebied van de wet van 8 april 1965 – Alle personen die arbeid verrichten onder het gezag van andere personen.
Consumentenbescherming in Nederland en onder de tropenzon Dr. Viola Heutger EU CARICOM.
Overeenkomst niet goed opgezegd Schadevergoeding.
PRESENTATIE RAADGEVEND COMITÉ VOOR DE POSTDIENSTEN [DATUM] 6 de Beheerscontract van bpost VERTROUWELIJK – NIET VERSPREIDEN 1.
MISBRUIK VAN RECHT Een nationaal, internationaal en unierechtelijk perspectief Discussiebijdrage Koen Verburg 12 mei 2016 Vereniging voor Belastingwetenschap.
Gij zult openbaren: privacy en de open overheid
De Wet hergebruik overheidsinformatie en de Wet stelsel openbare bibliotheekvoorzieningen Aad van Tongeren Fobid/KB 17 november 2016.
Definitieve arbeidsongeschiktheid Einde AO wegens overmacht
Grenswerkers in Europa Een onderzoek naar fiscale,
Jongeren uit de jeugdzorg aan het woord:
nieuwe pensioenwet De verhouding tussen de pensioenovereenkomst,
Regeling structureel telewerk Dirk Laerte & Matthias Roman
Privacy in het Caribisch deel van het Nederlandse Koninkrijk
Bestuursrecht Hoorcollege 1
Transcript van de presentatie:

De Richtlijn « Diensten » 2006/123/EG en de sociale zekerheid Geneviève Pietquin FOD Sociale Zekerheid

ONDERWERP VAN DE RICHTLIJN De richtlijn « is alleen van toepassing op eisen met betrekking tot de toegang tot of de uitoefening van een dienstenactiviteit »

ONDERWERP VAN DE RICHTLIJN De richtlijn is niet van toepassing op het arbeidsrecht, namelijk de wettelijke of contractuele bepalingen in verband met arbeidsvoorwaarden en -omstandigheden, …, die de lidstaten toepassen overeenkomstig hun nationale wetgeving en met eerbiediging van het Gemeenschapsrecht. Considerans 14 preciseert dat de richtlijn niet van invloed is op de arbeidsvoorwaarden en -omstandigheden, met inbegrip van het « minimumaantal betaalde vakantiedagen »

ONDERWERP VAN DE RICHTLIJN De richtlijn « is evenmin van invloed op de socialezekerheidswetgeving van de lidstaten » Considerans 34

Socialezekerheidswetgeving De richtlijn verplicht de lidstaten niet hun socialezekerheidswetgevingen te wijzigen Maar deze wetgevingen kunnen bepalingen bevatten met eisen met betrekking tot de toegang tot of de uitoefening van een dienstenactiviteit

TOEPASSINGSGEBIED Artikel 2, paragraaf 2, van de richtlijn somt de activiteiten op waarop de richtlijn niet van toepassing is

TOEPASSINGSGEBIED De richtlijn is niet van toepassing op: niet-economische diensten van algemeen belang financiële diensten, zoals … verzekering en herverzekering, individuele en bedrijfspensioenen

Toepassingsgebied Zijn eveneens uitgesloten « diensten van de gezondheidszorg, al dan niet verleend door gezondheidszorgfaciliteiten en ongeacht de wijze waarop zij op nationaal niveau zijn georganiseerd en worden gefinancierd en ongeacht de vraag of de diensten openbaar of particulier van aard zijn » Consideransen 22 en 23

Verband met de andere bepalingen van het Gemeenschapsrecht De richtlijn steunt op de verworvenheden van het Gemeenschapsrecht en vult ze tevens aan. Artikel 17 : artikel 16 is niet van toepassing op aangelegenheden die vallen onder Verordening (EEG) nr. 1408/71 Artikel 3 stelt principieel dat de bepalingen van de andere communautaire regelgeving die betrekking hebben op specifieke aspecten van de toegang tot of de uitoefening van een dienstenactiviteit in specifieke sectoren of voor specifieke beroepen voorrang hebben. Artikel 3 vermeldt Verordening (EEG) nr. 1408/71

Het begrip « diensten » Artikel 4, paragraaf 1, geeft daarvan de volgende definitie : « Elke economische activiteit, anders dan in loondienst, die gewoonlijk tegen vergoeding geschiedt, zoals bedoeld in artikel 50 van het Verdrag. » Consideransen 33 en 34

Het begrip « diensten » Criteria bepaald door het Hof van Justitie: De activiteit moet van economische aard zijn. Hof : de begrippen economische activiteit en dienstverlening bepalen het toepassingsgebied van een van de door het Verdrag gewaarborgde fundamentele vrijheden en mogen bijgevolg niet restrictief worden geïnterpreteerd.

Het begrip « diensten » Volgens het Hof : De economische aard van de activiteit hangt niet af van het juridisch statuut op het nationaal niveau van de betrokken dienstverlener of dienst.

Het begrip « diensten » Deze economische activiteit moet tegen vergoeding geschieden. Het essentieel kenmerk van de vergoeding is dat zij de economische tegenprestatie is van de betrokken diensten.

Het begrip « diensten » Considerans 34 preciseert eveneens het volgende: “De betaling van een bijdrage door de afnemers, bijvoorbeeld schoolgeld of inschrijfgeld teneinde in zekere mate in de werkingskosten van een stelsel bij te dragen, vormt op zich nog geen vergoeding omdat de dienst hoofdzakelijk uit publieke middelen gefinancierd blijft.”

Het begrip « diensten » Onderzoek per geval “... of bepaalde activiteiten, met name activiteiten die met publieke middelen worden gefinancierd of door openbare entiteiten worden verricht, een „dienst” vormen, moet per geval worden beoordeeld in het licht van alle kenmerken van die activiteiten, met name de manier waarop zij in de betrokken lidstaat worden verricht, georganiseerd en gefinancierd...” (Considerans 34 herneemt de rechtspraak)

Het begrip « diensten » De bijzondere kenmerken van bepaalde activiteiten beletten niet dat ze van economische aard in de zin van het Verdrag zijn, bijvoorbeeld de gezondheidsdiensten. Het Hof heeft eveneens gepreciseerd dat artikel 49 van het Verdrag van toepassing is ongeacht het gebied of de tak van het betrokken recht.

Het begrip « diensten » en de openbare instellingen van sociale zekerheid Hof van Justitie Considerans 34 : “... dat er geen sprake is van een vergoeding bij activiteiten die door of namens de overheid zonder economische tegenprestatie in het kader van haar taken op SOCIAAL, cultureel, opvoedkundig en justitieel gebied worden verricht, zoals … het beheer van socialezekerheidsstelsels, die geen economische activiteit behelzen.”

Het begrip « diensten » en de openbare instellingen van sociale zekerheid Hof van Justitie De bijdrage is niet de economische tegenprestatie van de betrokken dienst.

Het begrip « diensten » en de openbare instellingen van sociale zekerheid De instelling die een tak van de sociale zekerheid beheert streeft een uitsluitend sociaal doel na en oefent geen “economische activiteit” uit. Haar activiteit, die berust op het principe van nationale solidariteit, is volledig zonder winstoogmerk en de toegekende uitkeringen zijn niet gekoppeld aan het bedrag van de bijdragen.

Het begrip « diensten » en de openbare instellingen van sociale zekerheid Tot besluit, de OISZ oefenen geen activiteiten uit die diensten zijn, wanneer ze een tak van de sociale zekerheid beheren Hetzelfde geldt voor de fondsen Hetzelfde geldt voor verzekeringsinstellingen (! Behalve de overtredingsprocedure op gang gebracht door de Europese Commissie wat betreft hun activiteiten van aanvullende verzekering)

Sociale zekerheid en administratieve vereenvoudiging Bilaterale ontmoeting met de Commissie “Aangezien de administratieve procedures en formaliteiten geen betrekking hebben op de wezenlijke regels, gaat de COM er blijkbaar van uit dat de administratieve procedures en formaliteiten ter zake, onder andere op het gebied van de sociale zekerheid, deel uitmaken van het luik administratieve vereenvoudiging van de richtlijn.” Te nemen politieke beslissing : al dan niet vereenvoudigen, in het kader van de richtlijn diensten ?