Applicatie-management Rijkswaterstaat

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Uitbesteden van ICT diensten? Bezint eer U begint!
Advertisements

Shared service STAP 2011 toekomstperspectief Stap.
Samenwerking tussen markt en overheid
NGI 30 maart 2011 Kadaster als informatiefabriek !
Bedrijfspresentatie Promavise
Centrale van Morgen MarktContactDag 2009 Landelijke Diensten
Kosten omlaag en klanttevredenheid omhoog?! KOVON Themacongres 2012
ICT op Schepen MarktContactDag 2009 Landelijke Diensten
Ontwikkeling Rijkswaterstaat Waterdienst en het Werkpakket
Rijkswaterstaat en de Hollandsche IJssel
BOK - QLICT contract Wat vooraf ging – de stichting BOK: Oprichting (2000) De Enschedese besturen besloten tot krachtenbundeling Alle schoolbesturen zijn.
Organisatie en sourcing van de DLWO Jacco Jasperse Informatie- en procesmanager Manager Dienst Informatievoorziening en Automatisering.
AUTOMATISEREN IS VOORUITZIEN
Buikpijn van systeembeheer? Een praktijkvoorbeeld uit Wageningen Jan Inden uit Wageningen.
UWKS 2.0 Business Case & Project
Veiligheids-management en transportveiligheid bij RWS
Dé complete online werkplek met de kracht van Office 365
Visie Mensontwikkeling WSD
Marktbeleid en Landelijke Diensten
Het Nieuwe Werken Samenspel tussen IT en business.
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
Facility management en inkoop
Infografiek: vergelijken van (S)CRM apps Lien Vandervelde – 3EPM2.
H7: Productmanagement.
Samen werken aan betere dienstverlening VERA gebruikersdag Leuven 14 september 2007.
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Aansturing gemeenschappelijk oppervlaktewater instrumentarium
30 september 2005 Professioneel asset management Kunstwerken eindrapport.
14 april 2009 Workshop Informatievoorziening ten behoeve van prestatiecontracten MarktContactDag 2009 Landelijke Diensten Luuk Bosch Data ICT Dienst.
Waarom applicatie rationalisatie een slimme keus is
Europalaan 24 | 6199 AB Maastricht-Airport | T | www
Minicollege Service Oriented Architecture
Implementatie van een service georiënteerde architectuur
IT & Corporatie Professionaliseringsbijeenkomst Utrecht, 29 juni 2009.
School als loopbaancentrum
Onsight Managed Security Services
Elektronisch Inkopen bij de stichting ICTU, CBS en AIM
ArchiValue: de APG-Case
Workshop Actueel Hoogtebestand Nederland
ISO 8402 algemeen ISO 9000 aanvullingen ISO 9001 ISO 9004 extern
Het INK-managementmodel: inhoud, filosofie, toepassing
Business & Informatieplanning (BIP)
Keuzes in regionale samenwerking Eerste verkennende regiobijeenkomst declaratieprocessen.
Rijkswaterstaat als wegbeheerder
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
1 IT Service Management Theorie (1). 2 Van ‘Beheren van dozen’ naar ‘Beheer van bedrijfsprocessen’ Bron: white paper van BMC Software. Leverancier van.
Relatie tussen Architectuur en Beheer. Inleiding  Architectuur:  Inzicht in samenhang en beheersing van verandering;  Actuele problematiek  Architectuur.
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
Functies Rollen Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Taakgebied 2 Taakgebied 1 Taak … Taak 2 Taak 1 Rol … Rol 2 Rol 1 Functie … Functie 2 Functie 1.
2013ASL BiSL Foundation Professionaliseren met BiSL ®
ASL 2 Een dynamisch framework
Titel van de presentatie | 20 oktober 2010 Afsprakenstelsel eHerkenning Freek van Krevel Versie 28 november 2011.
1 Optimalisatie van de keten bij uitbesteding Optimalisatie van de keten bij uitbesteding Koenraad Bruins Rabo Bouwfonds.
KRW maatregel polder Stededijk
Bepalen veranderbehoefte Bepalen toekomstige computertechnologie Bepalen toekomstige bedrijfsprocessen Bepalen huidige “Gap” Bepalen huidige computertechnologie.
Ministerie van BZK – 3 november 2016
WirelessCity Ontdek de mogelijkheden van HP Wireless
Diverse Sprekers ZAAM’s doelen zijn leidend voor gewenste ICT ondersteuning en benodigde infrastructuur DOEL PYRAMIDE ZAAM Doel (Missie) Als schoolorganisatie.
Visitatie Functioneel Beheer
Xxxxxxxxxxxxxxx 2/7/2018 Markt informatie bijeenkomst Openbare Europese aanbesteding betreffende inhuur externe medewerkers 7 juli 2015 xxxxxxxxxxxxx.
RWS Programma’s, Projecten en onderhoud
Richtinggevend Sturend Uitvoerend Organization cycle management
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Algemeen schema Strategisch support Management support Strategie
Marktconsultatie Self-service en e-commerce portal
CIO 3.0: een gemeentelijk perspectief op de digitale transformatie
Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Functies Rollen Taakgebied 2
Samenwerking waterbeheerders
Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Functies Rollen Taakgebied 2
Programma Digitale Leeromgeving
Transcript van de presentatie:

Applicatie-management Rijkswaterstaat De geo-puber wordt volwassen Pieter Meijer, Teamleider Applicatiemanagement Data-Applicaties Data ICT Dienst Rijkswaterstaat Met geo-informatie (GI) wordt hier bedoeld de gehele geo-informatie procesketen (inclusief de geodesie): de geodetische infrastructuur (RD, NAP), de inwinning, de opslag, de visualisatie, analyse en het gebruik van ruimtelijke informatie. 25 november 2010

Inhoud Introductie RWS / DID Een kleine overheid: de markt tenzij Applicatie life-cycle De relatie business en IT Uitdagingen bij applicatiemanagement nu Waarom volwassen worden Sourcing applicatiemanagement Wat komt kijken bij regievoeren Kwaliteit en testen Wrap-up

Rijkswaterstaat Rijkswaterstaat is de uitvoeringsorganisatie die in opdracht van de minister en staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu de nationale infrastructurele netwerken beheert en ontwikkelt.

Rijkswaterstaat Primaire proces RWS richt zich op het zorgen voor: droge voeten voldoende en schoon water vlot en veilig verkeer over weg en water betrouwbare en bruikbare informatie

Areaal Rijkswaterstaat Beheerder drie nationale netwerken

Data-ICT Dienst (DID) DID ondersteunt het primaire proces van RWS door informatie te verzamelen, te beheren en toegankelijk te maken t.b.v. dit proces. De DID regisseert en faciliteert de realisatie, instandhouding en ontwikkeling van de informatievoorziening voor Rijkswaterstaat.

ICT beleid RWS Centraliseren ICT Scheiding vraag & aanbod Vernieuwing op basis BC, met als sturingsmodel na VOLAND implementatie in 2007: Besluiten door DT-RWS “Wat” vraag : vraagbundeling door landelijke diensten DVS, Water, CD, Aanleg vraagbundeling gaat over RD en LD processen “Hoe” landelijke dienst DID/DICT incl. realisatie en continuïteit In feite is dit de basis voor het oprichten van de AGI die later over ging in de DID. Aanvankelijk richtte men zich allen op de ICT infrastructuur en KA pas met de oprichting van de DID werden ook de applicaties gecentraliseerd en ontstond daamee de afdeling IAP. De decentrale applicatie ICT’ers gingen daarbij van hun oorspronkelijke specialistische dienst over naar de DID. Uit de specialistische RWS diensten en de bundelng van algemene taken onstonden de 5 landeljke diensten DI DID DVS Water En de CD De landelijke diensten zijn verantwoordelijk voor een of meerdere primaire taken van RWS en voor het formuleren van de daarvoor benodigde ICT (vraag functie door de IM en het functioneel beheer) ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Historie IAP Via VOLAND reorgansiatie opgericht per 1 oktober 2007 “Applicatie volgt mens” bij overdracht van teams en personen naar de DID het concept: implementatie sturingsmodel: scheiding vraag en aanbod professionalisering van (specifieke) ICT door bundeling, inkadering en sturing tbv. corporate RWS gedachte de realiteit toen (en soms nog): van de 2400 applicaties heeft IAP er 600 in beheer wat en hoe loopt in de praktijk door elkaar grote erfenis aan legacy met versnipperde functionaliteit, geen aandacht voor samenhang en technische kwaliteit eilandenrijk IAP: samenstelling 5 IAP teams uit losse individuen en subgroepjes Hoe is het zo gekomen. OM het heden te begrijpen is het nuttig de historie te kennen, om handelwijze, denk-en gedragspatronen van mensen in de DID te kunnen begrijpen. En om te begrijpen waarom

Een scheiding in rollen Betere afwegingen door het introduceren van een natuurlijke spanning

Wat verwacht RWS van de DID/DICT Applicaties: Samenhang en toekomstvast Betrouwbaar en voorspelbaar Meebewegend met primair proces ICT omgeving: Uniform Geschikt voor toepassingen/applicaties Levert gevraagde functionaliteit Bedrijfszeker NB. en er zijn ook nog derden… Waterschappen, KNMI, Havenbdrijf, Kadaster, DGP, inspectie, DGW, andere minsiteries

Applicatie Life-Cycle

Waarom volwassen worden Robuuste ICT essentieel voor bedrijfsprocessen Voorspelbaarheid en beheersbaarheid vergroten Aansturen markt Lerende organisatie

Facts & figures Applicatiemanagement RWS Ca 11000 Gebruikers 690 Applicaties in beheer (van de ca. 2000 bekende appls) 300 Releases per jaar Ca 58 Interne medewerkers (formatie 60) 80 Inhuur 34700 Keuro extern (EPK: inhuur en contracten leveranciers) 4800 Keuro intern (Formatie en bedrijfsmiddelen) Per applicatie ca 0,1 mj intern en 50 keuro pj Schatting: 70% tbv continuïteit en releases, 20 % nieuwbouw & BCases, 10 % architectuur De cijfers uit de sheet komen rechtstreeks uit Comas en uit de laatste maandrapportage. Het aantal applicaties niet in beheer is 1320 volgens die laatste uitdraai. Ik zou ook vermelden dat ca 20%? Van de IAP inzet zich richt op nieuwe ontwikkelingen en businesscases. Facits & figures IAP dd. 1 september 2010 Totaal aantal applicaties bij RWS:Landelijke schatting 2400 Comas Schatting 1400 Totaal aantal aplicaties bij IAP: 600 Budget IAP: 32 M€ als volgt verdeeld: IAP generiek IAP Data HWS etc. cijfers uit maandrappo halen Medewerkers IAP totaal: waarvan intern: 58 (formatie: 61 is incl. VCNL) en extern: 80 (zie overzicht van kees, in mapje bij Gerard) Aantal releases per jaar: 350 (check met maandrappo, er zit rare telling bij Data)

Oorspronkelijke situatie (voor sourcing) Verschillende vormen van regie Versnippering leidt tot veel verschillende leveranciers; Geen uniforme contractvoorwaarden Knip in wat doen we zelf en wat doet de markt zeer verschillend (historisch gegroeid en geëvolueerd) Kwaliteit van de applicatiedossiers laat te wensen over Kwaliteit van de applicatiedossiers is onvoldoende om marktpartijen een prijsopgaaf op te laten doen Voor nieuwbouw projecten moet steeds weer een (uitgebreide) aanbesteding worden gestart

Gewenste situatie (=Doel van het project) Focus vooral op bestaande applicaties >> NIET op ontwikkelstraten; Effectieve regiefunctie en efficiënt contractbeheer van bestaande applicaties; Betrouwbare en klantgerichte dienstverleningskwaliteit Verkorten time to market en betere aansluiting op wensen van de business Flexibiliteit in capaciteit Beter passend applicatieportfolio (met bijbehorende architectuur en betere data-integratie) Versnelling van de professionalisering Vereenvoudiging leveranciersselectie- en aansturing Kostentransparantie Grip op IT, kosten, kwaliteit en beheersbaarheid

Een doordachte sourcing strategie 2 à 3 Preferred suppliers - Raamcontract - Aanbesteden in concurrentie - Fixed price, fixed date Klant 1 DID Basis en Groot Onderhoud Innovatie nieuwe ontwikkeling Nieuwe Applicaties Funct. beheer IAP-Data Klant 2 Optie: Service integrator Klant 3 Basis Onderhoud - Fixed price - Capped Bonus systeem Groot Onderhoud - Projecten uitbesteden op resultaat - Geen concurentie Beperkt aantal bedrijven Per bedrijf een logische portfolio applicaties 15

Van “zelf doen” naar Regievoeren

Wrap-up Applicatiemanagement (life cycle wordt steeds belangrijker) Samenspel tussen Business en IT Business vraagt volwassen IT-dienstverlening Sourcing en processen Regievoeren in plaats van zelf doen Kwaliteit en testen

www.rijkswaterstaat.nl