Infosessie contactpersoonschap 28/04/2014 Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap1 Sylvia Vande Broek OpMaat vzw: Bemiddeling en Trajectmatig.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Persoonlijke Toekomstplanning
Advertisements

CLIËNTOVERLEG Met neutrale voorzitter.
Rechtstreeks Toegankelijke Hulpverlening Vzw Begeleid Wonen Leuven
VAPH Studiedag 17 juni 2013 Zorgvernieuwing
Vorming zorgregie criteria RPC toegelicht
FLEXIBEL AANBOD MEERDERJARIGEN (FAM)
Zorgregie Opleiding Verwijzersplatform 28 april 2014 Evi Vangeneugden
Het nieuwe Jeugdhulplandschap
Voorstelling VAPH sector Provincie Antwerpen
Samenwerken aan “rechtstreeks toegankelijke hulp”.
Rechtstreeks Toegankelijk Hulpaanbod (RTH). Uitgangspunten RTH Perspectief 2020 Kritische succesfactor: voorhanden zijn van ruim aanbod van rechtstreeks.
Overlegplatform, 25 april 2013
Wet algemene bepalingen omgevingsrecht
Werken met HeRMAN Webtoepassing voor het beheren van de competenties in elk aspect van het personeelsbeleid.
Dienst Ondersteuningsplan Oost-Vlaanderen VOORSTELLING VAN DE WERKING.
Dienst Ondersteuningsplan Oost-Vlaanderen VOORSTELLING VAN DE WERKING.
Informatiesessie urgentiecodering
‘Op weg naar de huisarts’
Rechtstreeks toegankelijke hulpverlening
RECHTSTREEKS TOEGANKELIJKE HULPVERLENING (RTH): praktische uitwerking
Voorstelling OpMaat 1/Wie zijn we? 2/Welke visie/missie? 3/Hoe doen we het? 4/Werking vraagverduidelijking, bemiddeling en trajectmatig werken 5/Vragen?
Geïnterneerden en handicap
Dienst Ondersteuningsplan Oost-Vlaanderen VOORSTELLING VAN DE WERKING.
Rechtstreeks Toegankelijke Hulpverlening (RTH)
Trajectbegeleiding Davy Mahieu & Sarah Vermeire.
Dienst Ondersteuningsplan Oost-Vlaanderen VOORSTELLING VAN DE WERKING.
Kinderopvangzoeker 5 juli Voor ouders is opvang zoeken eenvoudiger Voor voorzieningen en lokaal loket zijn de vragen beter zichtbaar Voor het beleid.
G!DS Basismodule Trainingsdag 2 Naam, functie Datum, plaats.
ZELFZORG EN LOKAAL SOCIAAL BELEID HOE MAKEN WE DIT HAALBAAR?
INFOSESSIE CLUBBEGELEIDING Gent 2 december Inleiding door dhr Philippe Mees, voorzitter VLG vzw -Verwelkoming -Uitgangspunt: -Tevredenheidsenquête.
Vernieuwing in de gehandicaptenzorg Yes, we care
Coördinatiepunt Handicap VBB 17 oktober 2014
Trajectbegeleiding.
I. Dienstverleningsvormen voor volwassen
VVSG Inspiratiedag – 2 april 2015 Lokaal loket kinderopvang.
Voorstelling Dienst Ondersteuningsplan Nieuwe gratis dienstverlening voor personen met een handicap.
Criteria PTB 4 juni Criteria Grote vraag is : dient deze zorgvrager prioriteit te krijgen op andere zorgvragers ? De RPC probeert aan de hand van.
Pleegzorg voor volwassenen in Vlaams- Brabant en Brussel Info en aanmeldingen: tel/ 016/
Webapplicatie zorgregie 4 juni Organogram Coördinatiepunt Handicap Ondersteuning van contactpersonen Regionale Prioriteitencommissies (RPC) Organisatie.
V-ICT-OR| Vlaamse ICT Organisatie Regionale kenniskringen (IT-)kennis delen tussen lokale besturen in Vlaanderen.
D IENST O NDERSTEUNINGS P LAN PROVINCIE A NTWERPEN.
Positionering Dienst maatschappelijk werk (DMW) van een ziekenfonds.
MEE Noord en Midden Limburg Ondersteuning bij leven met een beperking.
Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap – cel zorgregie1 Webapplicatie en databank zorgregie Informatiesessie, februari 2009 VAPH, cel zorgregie.
MEE Groningen Algemene presentatie. 2  Mensen met een verstandelijke, lichamelijke beperking en/of een chronische ziekte  Anderen die beperkingen in.
Ik sta nu op de wachtlijst Wat gebeurt er met mijn vraag in de Persoonsvolgende Financiering?
Het ABC van PVF Pol Vanden Weygaert Algemeen Directeur
Uitvoeringsrichtlijnen Zorgregie Informatiesessie december 2007 VAPH, cel zorgregie.
Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap – cel zorgregie1 Zorgregie Informatiesessie, februari 2009 VAPH, cel zorgregie.
Infosessies Zorgregie november 2011 Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap1.
PVF en transitie naar PVF Liesbet Maes en Lien Van de Velde.
Persoonsvolgende Financiering
Dienst Ondersteuningsplan Vlaams-Brabant en Brussel vzw Zorgbemiddelingsvergadering
PVF en het vernieuwde basisdossier Algemene vergadering FOVIG
Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap1 Minimale kwaliteitseisen voor multidisciplinaire teams provinciale informatiesessie.
School– en studietoelagen Het nieuwe Digitaal Aanvraagformulier Overzicht voor Intermediairen 19/09/2016 │1.
Tools i.f.v. een vlot verloop van de CSR
School– en studietoelagen Het nieuwe Digitaal Aanvraagformulier
Een nieuwe dienst in een nieuw zorglandschap
Bijstandsorganisaties
Hoe komt ik aan een budget?
Lokaal loket kinderopvang
Persoonsvolgende financiering Objectivering door het MDT
Rechtstreeks toegankelijke hulp
17 &19/06/ Update PVF Zorgregie Hilde Verstricht.
  Verzorging van ouderen in de thuissituatie. Waar lopen wij als verpleegkundige tegenaan?
Inschrijven - stroomdiagram
Lokaal loket kinderopvang
Versnelde toewijzing art 24 Sociaal Huurbesluit
Creatief zijn/Module als middel
Transcript van de presentatie:

Infosessie contactpersoonschap 28/04/2014 Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap1 Sylvia Vande Broek OpMaat vzw: Bemiddeling en Trajectmatig werken (B&TW)

Voorstelling OpMaat 1/Wie zijn we? 2/Welke visie/missie? 3/Hoe doen we het? 4/Werking vraagverduidelijking, bemiddeling en trajectmatig werken

1/Wie zijn we? 2008: Ontstaan: – Samenwerkingsverband tussen verschillende VAPH organisaties: 7 initiatiefnemers – Regio Antwerpen – Besluit Vlaamse Regering juni 2008: Start functie trajectbegeleiding: diensten begeleid wonen & thuisbegeleiding – Bundelen middelen CRZ & trajectbegeleiding – Doel: aanbieden onafhankelijke vraagverduidelijking, trajectbegeleiding & zorgbemiddeling 2011: Dienst ondersteuningsplan – Nieuwe vehikel waarin uiteindelijk middelen trajectbegeleiding UB2011 gebracht zullen worden

1/Wie zijn we? 2012: OpMaat: 2 autonome diensten: – DOP: Wortels in vroegere functie trajectbegeleiding Opstartjaar Diensten Ondersteuningsplan – Bemiddeling & trajectmatig werken Historische opdracht

1/Wie zijn we? VZW OpMaat Verenigingen PMH VAPH voorzieningen MDT's gezondheid en welzijns diensten

2/ Missie OpMaat is een samenwerkingsverband tussen verenigingen van personen met een beperking, gezondheid- en welzijnsdiensten, multidisciplinaire teams en V.A.P.H. voorzieningen. OpMaat biedt vraagverduidelijking en trajectbegeleiding aan iedereen die zijn eigen leven wenst uit te bouwen en samen met anderen wil uitzoeken welke ondersteuning hij nodig heeft. OpMaat richt zicht tot kinderen, jongeren en volwassenen met een beperking of vermoeden van beperking in de provincie Antwerpen.

Visie OM DIT TE REALISEREN Vertrekken we vanuit de vraag van de cliënt Betrekken we het persoonlijk netwerk Proberen we de zaken eenvoudig te houden en op maat te werken Werken we vanuit gelijkwaardigheid Hebben we een onafhankelijke positie Zijn we makkelijk bereikbaar

3/ Hoe doen we het? Dienst OndersteuningsPlan Voortraject Vraagverduidelijking voor cliënten met vermoeden van een beperking, zonder VAPH ondersteuning Dienst Bemiddeling & Trajectmatig Werken – Vraagverduidelijking – Bemiddeling – Trajectmatig werken: » cliënten partnerorganisaties » Onafhankelijke procesondersteuning – Kwaliteitsbevraging: » Personal Outcome Scale » Samenwerking Hogent, Stichting Arduin

4/ Dienst bemiddeling & trajecmatig werken 4.1/Partnerorganisaties B&TW 4.2/Vraagverduidelijking & CRZ bemiddeling 4.3/Trajectmatig werken 4.4/Penhouderschap RTH Zuidkant 4.5/Nieuwe ontwikkelingen 4.6/‘Kijken bij de buren’

4.1/Partnerorganisaties: dynamische samenwerking OpMaat Oikonde Mechelen Mobilant De Lier Pegode BCPA VestahIONA

4.2/Vraagverduidelijking & CRZ bemiddeling Na aanmelding: planning kennismaking (mobiel/ambulant): – Doel: contact binnen 2 weken na aanmelding – Gerichte vraag naar partnerorganisaties: opmaak ondersteuningsplan, CRZ registratie, bemiddeling – Wanneer expliciete voorkeur andere organisatie: doorverwijzen – Samenwerking DOP

CRZ Contactpersoonschap – cliënten hoofdcontactpersoon – cliënten nevencontactpersoon Opvolging open plaatsen partnerorganisaties – Opstellen ondersteuningsplan – Uitdagen partnerorganisaties Verwachtingen partnerorganisaties – In kaart brengen hiaten hulpverleningslanschap – Analyses op maat vraag

4.3/Trajectmatig werken Cliënten die ondersteuning genieten binnen partnerorganisatie met een trajectvraag Zelfde fasen D.O.P. aangevuld met actieplanning en opvolging. Onafhankelijke procesondersteuning

Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap14 Inleiding Contactpersoon Procedure met melden open plaatsenProcedure zonder melden plaatsen

Taken contactpersoon OpMaat neemt het contactpersoonschap op wanneer mensen een vraag hebben naar een van de partners waar we mee samenwerken of voor mensen die in de regio wonen (Zuidkant en Antwerpen Stad). 1.Vraagverduidelijking 2.Informeren over de verschillende mogelijkheden/voorzieningen binnen het VAPH 3.Registratie en opvolgen Centrale Registratie Zorgvragen (CRZ) 4.Bemiddeling bij open plaatsen, noodsituatie, PTB, convenant (ook buiten applicatie) 5.Zorgbemiddelingsvergadering 6.Bemiddelingsoverleg 7.Informatie en terugkoppeling naar de zorgvrager Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap15

Taken contactpersoon 1.Vraagverduidelijking 1.Wat is de vraag van de cliënt, de ondersteuningsnood? 2. Welke zorgvragen kunnen daaraan gekoppeld worden? 3. Is er een PEC? Indien niet → doorverwijzen naar MDT. 4. Ondersteuningsplan opstellen (indien geen DOP betrokken is) 5. Is er al ondersteuning binnen het VAPH, indien niet → DOP voorstellen. 6. Eventueel netwerk betrekken bij vraagverduidelijking. 7. Aanvraagformulier/toestemming voor registratie op CRZ en het hoofdcontactpersoonschap laten ondertekenen. 2.Informeren over de verschillende mogelijkheden/voorzieningen binnen het VAPH Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap16

Taken hoofdcontactpersoon 3. Registratie en opvolgen CRZ 1.Persoonsgegevens registreren, zorgvragen met juiste urgentiecode registreren; bij begeleid wonen en thuisbegeleiding: juiste voorkeursvoorzieningen aanduiden, indien gevraagd NCP registreren. 2.Up-to-date houden van zorgvragen en UC (1=actieve vraag,2= toekomstvraag. 3.Cliënt aanklikken voor opname in CRZ bij opname een van onze partners. 4.Zorgvraag afsluiten indien er een begeleidingsovereenkomst werd afgesloten voor die zorgvraag. Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap17

Taken hoofdcontactpersoon 4. Bemiddeling 1.Open plaatsen opvolgen. 2.Cliënt aanmelden voor open plaats indien deze aansluit bij de vraag en de cliënt in het omschreven profiel past. 3.Verslaggeving bezorgen aan de HCP van de voorziening. 4.Cliënt informeren over open plaats en terugkoppelen. 5.PTB aanvraag indienen, indien er dringend een oplossing nodig is en de situatie voldoet aan de voorwaarden van de PTB commissie → Checklist invullen samen met cliënt, laten ondertekenen en tijdig indienen. 6.Aanvraag noodsituatie indienen bij plotse onverwachte noodsituatie → Checklist invullen. Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap18

Taken contactpersoon 5. Zorgbemiddelingsvergadering CRZ vergadering bijwonen (vergadering met al de contactpersonen van bepaalde regio, casus bespreking, info uitwisseling). 6.Bemiddelingsoverleg Overleg bijwonen om je cliënt voor te stellen. Voorzieningen denken hier mee na over oplossingen voor convenanten, noodsituaties, moeilijk te bemiddelen dossiers). 7. Informatie en terugkoppeling naar de zorgvrager 1. Cliënt informeren over procedures. 2. Overzicht bewaken. 3. Wijzigingen van zorgvragen aanpassen in de CRZ in afstemming/samenspraak met cliënt. 4. Op de hoogte houden van bemiddeling en aanvragen PTB en noodsituatie. Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap19

Applicatie Zorgregie webapplicatie alle processen zitten vervat in de applicatie geïntegreerde databank Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap20

Applicatie voor de contactpersoon overzicht van alle zorgvragers alle gegevens waar het VAPH over beschikt en die nodig zijn voor bemiddeling overzicht van alle gemelde open plaatsen in Vlaanderen mogelijkheid om zorgvragers toe te voegen op basis van rijksregisternummer en naam Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap21

Registreren zorgvraag: contactpersoon kiest voor welke zorgvrager hij een nieuwe zorgvraag wil registreren Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap22

In het submenu zorgvragen kiezen voor “toevoegen zorgvraag” Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap23

Toevoegen zorgvraag Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap24

Scherm: registreren van een zorgvraag, al dan niet migratievraag Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap25

Scherm: registreren van een zorgvraag Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap26

Voorkeurregio volgens vaste parameters Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap27

Aanduiden voorkeurvoorziening maakt dat zorgvrager op de kandidatenlijst van die voorziening staat Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap28

Wijzigen urgentiecode: actieve zorgvraag of toekomstgerichte zorgvraag Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap29

Aanvragen status prioritair te bemiddelen zorgvraag Steeds op zorgvraagniveau Aanvraag via een checklist met alle nuttige gegevens al ingevuld Beoordeeld door de regionale prioriteitencommissie Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap30

Aanvragen status prioritair te bemiddelen zorgvraag Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap31

Aanvragen status prioritair te bemiddelen zorgvraag Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap32

Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap33 InleidingContactpersoon Procedure met melden open plaatsen Procedure zonder melden open plaatsen

Registreren open plaats Bekendmaken van een open plaats in de applicatie Steeds op een werkvorm Minstens 1 week laten open staan, vakantie twee weken Dagelijkse attenderingsmail naar alle contactpersonen Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap34

Procedure met melden open plaatsen: Enkel voor de zorgvormen: tehuis niet-werkenden (bezigheid en nursing); tehuis werkenden; zelfstandig wonen; geïntegreerd wonen; diensten inclusieve ondersteuning (DIO) en beschermd wonen; dagcentrum en begeleid werken. FAM Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap35

Procedure met melden open plaats Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap36

Procedure met melden open plaats: aanmaken open plaats (1/2) Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap37

Procedure met melden open plaats: aanmaken open plaats (2/2) Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap38

Aanmelden op open plaats Door de contactpersoon Past de zorgvrager in het profiel van de open plaats? Aanmelden = op de kandidatenlijst Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap39

Procedure met melden open plaats: aanmelden op een open plaats Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap40 Contactpersoon kan zoeken naar een open plaats op zorgvorm, voorziening, postcode…

Procedure met melden open plaats: aanmelden op een open plaats Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap41

Procedure met melden open plaats: aanmelden op een open plaats Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap42

Procedure met melden open plaats: aanmelden op een open plaats Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap43

Opname zorgvrager uit Prioriteitengroep 1 door de voorziening snelste en eenvoudigste opname opname kan direct gebeuren Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap44

Opname zorgvrager uit Prioriteitengroep 1 zorgvrager wordt klaargezet voor registratie in de cliëntregistratie begeleidingsovereenkomst vervolledigen in cliëntregistratie opgelet: startdatum ten vroegste afsluitdatum kandidatenlijst maximum 30 dagen terug Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap45

Opname uit Prioriteitengroep 2 Opname met motivatie: opname zonder beslissing af te wachten Aanvraag tot afwijking: wachten op beslissing, indien beslissing negatief kan opname niet doorgaan Afwijkingsverslag Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap46

Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap47 InleidingContactpersoonProcedure met melden open plaatsen Procedure zonder melden open plaatsen

Procedure zonder melden open plaats Enkel voor de zorgvormen: thuisbegeleiding begeleid wonen Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap48

Aanmelden bij de voorziening door de contactpersoon vraag: in welke voorziening past mijn zorgvrager? invullen “voorkeurvoorziening” in de zorgvraag is aanmelden bij die voorziening en op kandidatenlijst per zorgvraag Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap49

Opname zorgvrager uit Prioriteitengroep 1 zorgvrager wordt klaargezet voor registratie in de cliëntregistratie begeleidingsovereenkomst vervolledigen in cliëntregistratie opgelet: startdatum ten vroegste afsluitdatum kandidatenlijst maximum 30 dagen terug Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap50

Opname uit Prioriteitengroep 2 Opname met motivatie: opname zonder beslissing af te wachten Aanvraag tot afwijking: wachten op beslissing, indien beslissing negatief kan opname niet doorgaan Afwijkingsverslag Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap51

Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap – cel zorgregie52 Zijn er nog vragen?