3e jaar Masterstage 2 manuele therapie 01-12-2012 Corenne Boeve
5 lesdagen op de opleiding 8 eigen werkveld-stagedagen Opbouw 5 lesdagen op de opleiding 8 eigen werkveld-stagedagen 8 kliniek-stagedagen
voor- en nabereidingsopdrachten Lesdagen Onderwerpen: Manuele therapie in relatie met orthopedie, whiplash, scriptievoortgang, diagnostiek, onderzoek klinisch redeneren en behandelen bij HNP; duizeligheid. voor- en nabereidingsopdrachten
Patiënten opdracht eigen werk veld (2 categorieën naar keuze) Eigen werkveldstage Studenten beoordelen elkaar 8 middagen. Door elke student worden 8 patiënten behandeld. Patiënten opdracht eigen werk veld (2 categorieën naar keuze)
Kliniekstage Beoordeling van praktijkvaardigheid en persoonlijke leerdoelen; Leerdoelen en dag evaluatie is maat voor beoordeling. Drie persoonlijke leerdoelen op het gebied van kennis, vaardigheid en attitude; SMART. Mag vanuit MS 1. Vooraf aan de stagebegeleider zenden.
Stage leerdoelen Opstellen leerdoelen voorafgaand aan de stage “Een leerdoel is een beschrijving van gedrag of vaardigheid dat vertoond moet kunnen worden aan het einde van een leertraject” SMART beschrijven Evalueren binnen de kliniekstage met de studente en begeleider.
Cognitieve leerdoelen: Affectieve leerdoelen: 3 soorten leerdoelen: Cognitieve leerdoelen: Kennis en denkvaardigheid Affectieve leerdoelen: beroepshouding en professionele waarden Vaardigheidsleerdoelen: manueel therapeutische behandelvaardigheid
Welke stappen ga je zetten? Hoe ga je die zetten? Handvaten voor leerdoelen : Welke stappen ga je zetten? Hoe ga je die zetten? In welke tijdstermijn ? Hoe zichtbaar te maken ? Wat is hiervoor nodig ? (materiaal / begeleiding )
Functieanalyse van de patiënt uitvoeren, beoordelen en interpreteren Beroepsinhoudelijke Leerdoelen kliniekstage Uitvoeren van anamnese en functieonderzoek, hanteren van vragenlijsten (meetinstrumenten) en gewenst gebruik van richtlijnen Functieanalyse van de patiënt uitvoeren, beoordelen en interpreteren Behandelplan opstellen en uitvoeren: werkdiagnose stellen, klinisch redeneren Zelfstandig een behandeling kunnen uitvoeren aan het totale lichaam Evalueren van het behandeleffect, bijsturen van behandelplan, kritisch op het eigen handelen Mondelinge en schriftelijke informatievoorziening (overdracht, evaluatie, verzoek) naar derden verzorgen. (huisartsen, collega’s, patiënten) Het verwerven van kennis inzicht en vaardigheid bij klinisch redeneren en het uitvoeren van anamnese en onderzoek bij patiënten met duizeligheid, lage rugklachten.
Kliniekstage Zie bijlage 1 voor het beoordelingsformulier kliniekstage.
Toetsing van de stage: De stageperiode is voldaan wanneer de volgende onderdelen met ‘voldoende’ beoordeeld zijn: Beoordeling kliniekstage (bijlage 1); Evaluatie van persoonlijke leerdoelen en leertraject in stage (bijlage 1) ; Patiënten opdracht eigen werkveld (Bijlage 2 en 3 ); Deelname en inzet, volbrengen opdrachten lesdagen (Bijlage 4 ).
Er is een patiënt en dan …… Klinisch redeneren : Er is een patiënt en dan …… Oriënteren op de situatie Beoordelen van parameters Beredeneren van de zorgbehoefte Beredeneren van de interventies Beredeneren aanvullende info Evalueren en bijstellen
Klinisch redeneren PPT Joost Pijnenburg ; CWK PPT Huco Leopold; cervicale wervelkolom / brachialgie / cervicale radiculaire syndromen PPT Lumbale deelmassa
Meetinstrumenten PSK Quebeq VAS/NRS NDI DASH
Testen ULTT Abduction relieve sign Spurling test Laseque Schobert Straight leg raising