3e jaar Masterstage 2 manuele therapie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Presentatie titel STAGE Leren in de praktijk
Advertisements

Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 STAGE Voor stagedocumenten ga naar: Stagevoorlichting MT januari 2013 Leren.
Eindwerk zesde jaar.
Evalueren-Rapporteren-Communiceren
Selectie en oriëntatie
Deadline week 8 •Alle producten moeten kant en klaar gepresenteerd worden •Tijdschriften in print en ingebonden •Films gemonteerd •Web applicaties online.
Experimenteren met ict in het mbo Loek Nieuwenhuis, Irma van der Neut, Kirsten de Ries IVA, Tilburg University 23 april 2012.
Methoden van Onderzoek
Professionaliteitsontwikkeling
Welke terminologie wordt gehanteerd in welke kaders ?
Behandeling van suïcidaal gedrag bij jongeren
Werkbijeenkomst Leerdoelen & Toetsing Bijeenkomst in het kader van de accreditatie / zelfevaluatie IO en IDE 23 mei 2013.
Programma Stappenplan ZMO Individueel Zorgplan. In tien stappen naar een strategie voor zelfmanagementondersteuning Jeanny Engels 6 juni 2010.
Landbouwbreed Floracollege.
Bijeenkomst Stagegevers en stagebegeleiders Masterstage Klinische en Gezondheidspsychologie Leuven, 12/12/2011.
Leren en kwalificeren in de opleidingen Mediavormgever
NB © 2007 Projectgroep rekenen-wiskunde
Workshop “Beoordelen”
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
Klinisch redeneren en evidence based practice
Stage jaar Rianne Elderhuis.
Stagebegeleiding Bijeenkomst 1 Blok 2.
Workshop evalueren Dcp
Richtlijnen voor de casustoets
Training digitale didactiek
Bachelor Medische Hulpverlening
Bijeenkomst September 2015
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Kritisch denken ‘vertaald’
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Verpleegkundig redeneren
WELKOM WERKBEGELEIDERS EN PRAKTIJKBEGELEIDERS WERKVELDOVERLEG MZ 28 OKTOBER 2014.
Stage Huisartsgeneeskunde Master 1 Kristin Hendrickx Chris Monteyne.
Studieloopbaancoaching
“Vroeg en op maat” Brechtje Jelles neuroloog VUmc.
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
Richtlijnen en principes Over diagnostiek en behandeling van gedragsproblemen bij mensen met een verstandelijke beperking 29 maart 2011 Barbara Pot, orthopedagoge/gz-psychologe.
Praktijkleren en instructie werkplan
Beroepsoriëntatie (BO) Opleiding Verpleegkunde Cohort 2015 Ragna Raaijmakers Docent Werkplekleren Productbeheerder beroepsoriëntatie.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
VAD BIJEENKOMST 1.3. Inhoud bijeenkomst Welkom, mededelingen, stage ervaringen 2. Presentatie / bespreken van de voorbereidingsopdrachten 3.Leerdoelen/lesdoelen.
1 Welkom! Beroepsopdracht Hoe groot is het slagingspercentage van het oriGENE-concept bij a-specifieke low back pain (LBP) op basis van discusproblematiek,
Toetsing en toetsontwikkeling
Rollen binnen het werkplekleren
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Coördinatoren VZ 13 januari 2017.
Groepswerk Eén werk! = Eén cijfer?.
Beoordelen Wat is beoordelen Beoordelingsnormen Beoordelingsgesprek P.O.C. in het bedrijf Taken van de praktijkopleider.
LIP.
Jaarplanning 2018 Werkgroep Inhoud Ronny Derks Jan van Vliet Jan Meurs Anouk Cissen Huib Rost Susan Janssen.
Hoe te werken met de oefenopdrachten
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
Toetsing Vakdidactiek 2.
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
werkveldoverleg mz 28 oktober 2014
Methodiek en Begeleiden Didactiek aan de basis
De SixPack Format en leerlijn onderzoeks- en informatievaardigheden
Geef me de 5® Onderzoek effectiviteit van behandeling Geef me de 5
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Netwerkweek Health and Happiness 3 t/m 7 December
Lunchbijeenkomst EA2X Daphne Keller
SMART – leerdoelen opstellen
LIP.
Loopbaan Oriëntatie en Begeleiding
Info klinisch onderwijs
Coaching.
Kopopleiding Gert de Goede Lerarenopleider NaSk Oktober 2018.
Transcript van de presentatie:

3e jaar Masterstage 2 manuele therapie 01-12-2012 Corenne Boeve

5 lesdagen op de opleiding 8 eigen werkveld-stagedagen Opbouw 5 lesdagen op de opleiding 8 eigen werkveld-stagedagen 8 kliniek-stagedagen

voor- en nabereidingsopdrachten Lesdagen Onderwerpen: Manuele therapie in relatie met orthopedie, whiplash, scriptievoortgang, diagnostiek, onderzoek klinisch redeneren en behandelen bij HNP; duizeligheid. voor- en nabereidingsopdrachten

Patiënten opdracht eigen werk veld (2 categorieën naar keuze) Eigen werkveldstage Studenten beoordelen elkaar 8 middagen. Door elke student worden 8 patiënten behandeld. Patiënten opdracht eigen werk veld (2 categorieën naar keuze)

Kliniekstage Beoordeling van praktijkvaardigheid en persoonlijke leerdoelen; Leerdoelen en dag evaluatie is maat voor beoordeling. Drie persoonlijke leerdoelen op het gebied van kennis, vaardigheid en attitude; SMART. Mag vanuit MS 1. Vooraf aan de stagebegeleider zenden.

Stage leerdoelen Opstellen leerdoelen voorafgaand aan de stage “Een leerdoel is een beschrijving van gedrag of vaardigheid dat vertoond moet kunnen worden aan het einde van een leertraject” SMART beschrijven Evalueren binnen de kliniekstage met de studente en begeleider.

Cognitieve leerdoelen: Affectieve leerdoelen: 3 soorten leerdoelen: Cognitieve leerdoelen: Kennis en denkvaardigheid Affectieve leerdoelen: beroepshouding en professionele waarden Vaardigheidsleerdoelen: manueel therapeutische behandelvaardigheid

Welke stappen ga je zetten? Hoe ga je die zetten? Handvaten voor leerdoelen : Welke stappen ga je zetten? Hoe ga je die zetten? In welke tijdstermijn ? Hoe zichtbaar te maken ? Wat is hiervoor nodig ? (materiaal / begeleiding )

Functieanalyse van de patiënt uitvoeren, beoordelen en interpreteren Beroepsinhoudelijke Leerdoelen kliniekstage Uitvoeren van anamnese en functieonderzoek, hanteren van vragenlijsten (meetinstrumenten) en gewenst gebruik van richtlijnen Functieanalyse van de patiënt uitvoeren, beoordelen en interpreteren Behandelplan opstellen en uitvoeren: werkdiagnose stellen, klinisch redeneren Zelfstandig een behandeling kunnen uitvoeren aan het totale lichaam Evalueren van het behandeleffect, bijsturen van behandelplan, kritisch op het eigen handelen Mondelinge en schriftelijke informatievoorziening (overdracht, evaluatie, verzoek) naar derden verzorgen. (huisartsen, collega’s, patiënten) Het verwerven van kennis inzicht en vaardigheid bij klinisch redeneren en het uitvoeren van anamnese en onderzoek bij patiënten met duizeligheid, lage rugklachten.

Kliniekstage Zie bijlage 1 voor het beoordelingsformulier kliniekstage.

Toetsing van de stage: De stageperiode is voldaan wanneer de volgende onderdelen met ‘voldoende’ beoordeeld zijn: Beoordeling kliniekstage (bijlage 1); Evaluatie van persoonlijke leerdoelen en leertraject in stage (bijlage 1) ; Patiënten opdracht eigen werkveld (Bijlage 2 en 3 ); Deelname en inzet, volbrengen opdrachten lesdagen (Bijlage 4 ).

Er is een patiënt en dan …… Klinisch redeneren : Er is een patiënt en dan …… Oriënteren op de situatie Beoordelen van parameters Beredeneren van de zorgbehoefte Beredeneren van de interventies Beredeneren aanvullende info Evalueren en bijstellen

Klinisch redeneren PPT Joost Pijnenburg ; CWK PPT Huco Leopold; cervicale wervelkolom / brachialgie / cervicale radiculaire syndromen PPT Lumbale deelmassa

Meetinstrumenten PSK Quebeq VAS/NRS NDI DASH

Testen ULTT Abduction relieve sign Spurling test Laseque Schobert Straight leg raising