Presentatie rotaryclub 11 juni 2013

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
In ons land is er steeds meer weerstand tegen de vee-industrie. Het moet anders, maar hoe? In deze discussie spelen verschillende meningen en verschillende.
Advertisements

Wat is de vee-industrie?
Dierproeven. Leg dat maar eens uit!
Centrale werkwinkel D:
FUSIE VROUWEN van… Samen sterker!
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
De Dierenbescherming.
De marketing-omgeving
Kijk van de Dierenbescherming op de vleesveehouderij Bert van den Berg, senior beleidsmedewerker veehouderij Nederlandse Vereniging tot Bescherming van.
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
Antibioticaresistentie in de veehouderij
Branche analyse drogisterijen Onderzoek online marketing activiteiten
Omvang van de ambachtseconomie
Verfijning knelpuntenanalyse Mogelijke strategieën
1 Wat is microfinanciering ? 2 1. De financiële behoefte.
JochemKoole.nl Sociale media zijn niet het gouden ei.
Bedrijventerreinen als economische motor Presentatie door drs. Gerrit Ybema Ybema Economy Solutions Bedrijventerreincongres 2006 Zutphen, 5 oktober 2006.
Visie op Meedoen Cliënten doen optimaal, vanuit hun eigen kracht mee in de samenleving. Hierdoor ontstaat een beter zelfbeeld en een betere kwaliteit van.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Lokale coördinatie: de onmisbare schakel Marian van der Klein 20 oktober 2011 NOV: Samen sterk voor vrijwilligerswerk.
HoekscheWaardDuurzaam
Welkom 1.
Veilige Publieke Taak Veiligheidsregio Hollands Midden
Informatiemanagement 27 juni 2007 André Knulst Mens College 3/3.
De Gouden Glans van MaS Effecten van maatschappelijke stages voor stagebiedende organisaties in Amsterdam.
1 © GfK 2013 | Supermarktkengetallen | februari 2013 GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt het.
Visie, Missie, Speerpunten en Strategische doelstellingen
Kansen Voor Jongeren Voorlichtingsbijeenkomst 26 maart 2012.
secretaris Plaatselijke Groep
© BeSite B.V www.besite.nl Feit: In 2007 is 58% van de organisaties goed vindbaar op internet, terwijl in 2006 slechts 32% goed vindbaar.
Europees Jaar In de EU : leven 85 miljoen mensen in armoede;
Quizmasters: Sanne Bijlsma Gemeente Zundert Fons Merken Wonen Limburg
WISKUNDIGE FORMULES.
Preventie van schade naar aanleiding van agressie
1 Nationaal Forum Certificeren Partnership: Operatoren-D&A 19 juni 2006Raymond Marchal Gewestelijk directeur DACO 1.
Betrouwbaarheidstypologie
1 19 dec Rijnsburg 19 dec Rijnsburg. 2 Hebreeën 8 1 De hoofdzaak VAN ONS ONDERWERP is, dat wij zulk een hogepriester hebben, die gezeten is.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Ernstige geurhinder in Nederland; ruimtelijke impact en beleid Piet Lagas (PBL), Frank van Rijn (PBL) 28 oktober 2008.
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
Vergrijzing, ontgroening en bevolkingskrimp in Brabant
Missie, visie, strategie & jaarplan
“Decentraal wat kan, centraal wat moet”
EOR en Vakbond Discussieaanzet FNV Europa conferentie, Sjef Stoop, FNV Formaat.
Ethiek en nalatenschappen aan de keukentafel.
Maatschappelijke stages Een onderzoek over maatschappelijke stages onder leerlingen, kunstencentra, amateurkunstverenigingen en stagemakelaars.
Foutvrij Productontwerpen met IDOLLSS
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Verbeterpunten voor Pleegzorg
© GfK 2014 | Supermarktkengetallen | september 2014
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
Programmering voor het hele dorp? Neem het heft in eigen hand! Kennisnetwerkdag L&G 20 juni 2014 Anja Slendebroek Gerrit Kapteijns.
1 © GfK 2014 | Supermarktkengetallen | augustus 2014.
Welkom op de ouderavond van klas 3 Schooljaar
1 16 jan Rijnsburg 16 jan Rijnsburg. 2 de vorige keer:  "de hoofdsom van het gezegde" (8:1)  de aankondiging van een nieuw verbond (8:8)
Vrijwilligerscentrale Haarlem e.o.
Werkplan 2014 FNV-Lokaal/Oss
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Stichting Dierenambulance de Wijs
Verduurzaming pluimveeketen Floor Uitterhoeve 24 oktober 2012.
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
Tijs van Ruiten, directeur. Nationaal Onderwijsmuseum. Grootste collectie ter wereld; bezoekers in museum; bezoekers buiten museum;. Sterk.
Welke leerpunten nemen we mee van de eerste twee jaar?
Het discussiespel In ons land is er steeds meer weerstand tegen de vee-industrie. Het moet anders, maar hoe? In deze discussie spelen verschillende.
Vragen over de film ‘Dier en Industrie’
Transcript van de presentatie:

Presentatie rotaryclub 11 juni 2013 Dierenbescherming Frank Dales Algemeen directeur / bestuurder

Dierenbescherming sinds 1864 De Dierenbescherming komt op voor alle dieren. We streven naar een diervriendelijke samenleving waarin ieder zijn verantwoordelijkheid neemt voor het welzijn van dieren. We geven het dier een stem.

Goed Doel Dierenbescherming De Dierenbescherming is een goede doelen organisatie met een ANBI status en een CBF keur 125.000 leden + 40.000 donateurs 16.000 vrijwilligers Totale inkomsten 2011: € 36,6 mio waarvan baten eigen fondsenwerving: € 21 mio Top 10 positie bekendste goede doel Nederland Top 25 positie grootste goede doelen Zo’n 100 FTE Landelijk (LID en VB), zo‘n 100 FTE bij Afdelingen en zo’n 200 FTE bij Stichtingen                                                                     

Vereniging Dierenbescherming De Dierenbescherming is een vereniging van verenigingen, met een sterke lokale verankering. Professionalisering van de vereniging is in 2012 afgerond. Naast een landelijk Verenigingsbureau, telt de Dierenbescherming 20 regionale afdelingen, waaraan verbonden zijn (eigen of gelieerd) zo’n 50 opvangcentra en zo’n 20 dierenambulances.

Waar is de Dierenbescherming goed in De Dierenbescherming is de grootste dierenwelzijnsorganisatie in Nederland. We hebben een groot netwerk, een grote achterban en een uitstekende reputatie. We hebben het hele scala aan deskundigheid in huis, dat nodig is om dieren te helpen. Van melding tot vervoer. Van opvang tot verzorging. Van onderzoek tot lobby. We kennen de partijen in de markt en werken hier mee samen als het kan of als het ons helpt om ons doel te bereiken. We hebben de capaciteit in huis om een regiefunctie uit te voeren. We zijn inventief en ontwikkelen nieuwe manieren om dierenwelzijn te bevorderen. We maken bijvoorbeeld met ons Beter Leven kenmerk verschil in de vee-industrie en zorgen met inventieve communicatieproducten als ‘Ik zoek Baas’ en ‘Mijn dier is zoek’ voor een beter welzijn van gezelschapsdieren. De Dierenbescherming heeft een groot netwerk van vrijwilligers die allemaal hun steentje bijdragen. We beseffen dat we door samenwerking en eenheid meer kunnen bereiken.

Waar kunnen de dieren op rekenen Hulp aan dieren Toezicht diervriendelijke omgang met dieren Voorlichting en educatie over dierenwelzijn Lobby voor diervriendelijker beleid

Hulp * Toezicht * Voorlichting * Lobby Hulp geven aan dieren is een van onze belangrijkste taken. Zo worden jaarlijks tienduizenden dieren opgevangen en verzorgd in de asielen. Voor al deze dieren wordt vervolgens een nieuwe baas gezocht. Ook de dierenambulances zijn onontbeerlijk voor de hulp aan dieren. Bemand door vrijwilligers helpen en vervoeren zij jaarlijks duizenden dieren: honden en katten, maar ook kleine in ’t wild levende dieren, zoals vogels en egels

Hulp * Toezicht * Voorlichting * Lobby Naast hulp aan dieren is toezicht op dierenwelzijn een belangrijke taak. De Landelijke Inspectiedienst Dierenbescherming (LID) werkt nauw samen met de dierenpolitie. In de regio’s werken vrijwillige preventiemedewerkers die mensen en dieren helpen die in de problemen zijn gekomen, of dreigen te komen. Zij zorgen ervoor dat de situatie verbetert. Als dat niet lukt, leggen ze contact met de politie of de LID. Deze vrijwilligers zijn de ogen en oren van de Dierenbescherming! Dankzij hen kunnen we alert reageren als dieren in de knel zitten of dreigen te komen.

Hulp * Toezicht * Voorlichting * Lobby We besteden ook veel aandacht aan voorlichting en educatie. Want als je weet hoe je met een dier moet omgaan of beseft waaraan je begint als je een huisdier neemt, dan is er al een wereld gewonnen. Met ons educatieprogramma geven we onze scholenvoorlichters les aan de basisschooljeugd in de regio’s.

Hulp * Toezicht * Voorlichting * Lobby Minder zichtbaar, maar net zo urgent, is ons lobbywerk. Door beleid mede vorm te geven en te beïnvloeden werkt de Dierenbescherming hard aan verbetering van beleid en wetgeving op het gebied van dierenwelzijn. We doen dat op gemeentelijk, provinciaal en landelijk niveau, maar ook internationaal, onder andere via ons lidmaatschap van de Eurogroup for Animals.

Doelgroepen Dierenbescherming Publiek Overheid en politiek Bedrijfsleven (gehele keten) Wetenschap Maatschappelijke organisaties Plaats Lokaal, nationaal en internationaal (EU-27) Lid van Eurogroup for Animals

Werkwijze Instrumenten: Informatie en voorlichting Uitdragen wat fout is (standpunten), bewustwording, handelingsperspectief bieden (gedragsverandering) Dialoog en samenwerking Achter de schermen meedenken aan verbeteringen en oplossingen Campagnes en pressiecommunicatie Publiek mobiliseren, signaleren misstanden, (politiek) draagvlak

Voorbeelden campagnes (2004)

Voorbeeld campagne (2009 - 2011)

Plaats DB in NGO-land Dierenbescherming: Komt op voor belangen van individuele dieren WNF en Greenpeace: soortenbescherming Komt op voor alle dieren Wakker Dier, Varkens in Nood, Bont voor Dieren: one issue organisaties Gematigd conflictmodel: samenwerken waar mogelijk, scherp waar nodig Wakker Dier: actiegericht, werken via de band van de media; werken niet samen met bedrijfsleven Partij voor de Dieren: politieke partij, getuigenispartij; agenderen, geen oplossingen aandragen Werkt vooral in Nederland en werft hier fondsen WSPA, Vier Pfoten/Viervoeters, IFAW: internationale organisaties die in Nederland fondsen werven en buiten Nederland werken

Visie DB op de veehouderij Economisch succesvol Niet / onvoldoende aandacht voor dierenwelzijn Gevolg: ernstige welzijnstekorten Belangrijkste belemmeringen: kostprijs gedreven weinig innovatieruimte weinig keus consument Mogelijke oplossingen: stimuleren innovaties marktconcepten opzetten

Introductie tussensegmenten Welzijnsnormen tussen gangbaar en biologisch Een belangrijke stap vooruit in dierenwelzijn Haalbaar voor veel boeren en consumenten Prijsverschil met gangbaar: max. 20-25% duurder (volgens diverse onderzoeken acceptabel voor een grote groep consumenten) In plaats van gangbare producten

Uitgangspunten Beter Leven kenmerk Bovenwettelijke normen Belangrijke verbetering dierenwelzijn Ten koste van gangbaar en niet van biologisch Vliegwieleffect in sector Geleidelijke verhoging normen Concurrentie tussen supermarkten m.b.t. maatschappelijk verantwoord ondernemen Gedragsverandering consument Overheid: Instrumenten en subsidie Faciliteren (vergunningen) Voorlichting

Niveaus Beter Leven kenmerk 1 ster - belangrijke verbetering dierenwelzijn - geen bloedarmoede - langzamer groeiende rassen - meer ruimte en omgevingsverrijking 2 sterren - uitloop - nog meer ruimte 3 sterren - biologisch - vergelijkbaar dierenwelzijn

Dieren met Beter Leven kenmerk (2012) vleeskuikens ja legkippen varkens kalveren - runderen melkvee konijnen

Aangesloten bedrijven Slachterijen: 16 in Nederland 30 in buitenland 8 eierpakstations 54 verwerkers (o.a. Unilever, Struik, Johma etc.) Locatie bedrijven: Nederland Ierland Groot-Brittannië Frankrijk 13 supermarktketens, o.a: Albert Heijn C1000 Coop Deen Jumbo Lidl Plus Restaurantketen: La Place KLM 10 foodservicebedrijven, o.a.: Deli XL Makro Sligro

Dieren met een beter leven Aantal dieren met een beter leven: van 500.000 in 2007 naar 15 miljoen in 2012 Eerste helft 2012: 65% omzetstijging van producten met Beter Leven kenmerk ten opzichte van eerste helft 2011

Successen Albert Heijn en Plus: alle gangbare varkensvlees vervangen door varkensvlees met BLk met 1 ster Deen supermarkt: in 2014 100% kip met BLk met 1 ster 33% Unox rookworst met BLk 1 ster in 2012 -> naar 100% in 2015 Steeds meer verwerkte producten met BLk: Struik, Johma, KLM maaltijden etc. Totaal € 1 miljoen subsidie van Ministerie van EL&I voor boeren met BLk certificaat voor verbeteringen dierenwelzijn (huisvesting, afleidingsmateriaal) in 2011, 2012 en 2013

In de regio: opvang honden en katten In 2011 vangen we in onze asielen bijna 50.000 honden en katten op. Ook konijnen, hamsters, cavia’s en kippen worden in onze asielen opgevangen en zo mogelijk wordt een nieuw thuis voor ze gevonden.

Succesvolle ikzoekbaas campagne

Al 2 miljoen bezoekers www.ikzoekbaas.nl

In de regio: minder zwerfkatten door TNR Een (zwerf)poes kan twee of drie keer per jaar een nest met meerdere jongen krijgen, Daarom passen wij de TNR-methode toe. In 2011 zijn 4.944 volwassen zwerfkatten behandeld. En zijn 3.293 kittens opgevangen en gesocialiseerd, en zijn er baasjes voor ze gevonden. Zij hoeven hun leven niet op straat door te brengen.

Aanpak zwerfkatten TNR

Resultaten 2011

Aantallen per provincie

In de regio: wethouders dierenwelzijn Jaarlijkse conferentie gemeentelijk dierenwelzijnsbeleid. Bij veel gemeenten is het een en ander voor dieren geregeld via losse beleidsstukken waardoor niet duidelijk is binnen de gemeente wat er nu wél en niet geregeld is. In een nota dierenwelzijn staat hoe de gemeente omgaat met de dieren binnen haar gemeentegrenzen. Steeds meer gemeenten hebben een nota dierenwelzijn en een wethouder dierenwelzijn.

In de regio: dierenambulances

In de regio: hondenscholen

In de regio: Dieren EHBO cursus

In de regio: jeugdvoorlichting

Bedankt voor uw aandacht