Multidisciplinaire handhaving in Interventieteamverband

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Buurtaanpak Lombok Oost
Advertisements

Ervaringen in samenwerking
Voorbereiding stelselwijzigingen Transitiebureau en VNG
DE WMO: kansen of bedreigingen voor de ouderenzorg
Regionale bijeenkomst Werken naar Vermogen Regio Limburg Geert Schipaanboord.
Gezondheid, versterkt in eigen hand
SMQ (BAG-WOZ) Relatiedag Afstemming BAG-WOZ
Samenwerking casemanager dementie en casemanager palliatieve zorg
Een laagdrempelige inloop in de wijk
De inhoud en invoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) DATUM1 december 2005 PLAATSNISB Bewegen als levenslange uitdaging.
Handhaving van de EU-GHS verordening
Kansen voor kinderen Carla Scheffer Rens van Kleij Startbijeenkomst Brede School Wassenaar 18 december 2012.
Informatiebijeenkomst PGB 14 mei 2012 Begeleiding nieuwe doelgroepen van AWBZ naar Wmo.
Decentralisatie Wmo in de Drechtsteden: innovatiekracht Regio Drechtsteden, Innovatieagenda Wmo, 5 december 2013.
Complementaire dienstverlening Van integraal naar complementair.
Mensen maken de wijk Herijking wijkgericht werken Wim Kemp Wethouder voor welzijn, onderwijs, cultuur en wijkontwikkeling 10 december 2010.
Het Kennisplatform Werk en Inkomen
Voorzitter programmacommissie NPO
Gezonde School Conferentie MBO Vitaal voor leren en werken 7 april
Korte toelichting “Plan voor de toerusting van regionale en lokale belangenbehartigers” ALV januari 2012.
Invoering CJG gemeente Son en Breugel
Ruimtelijke ordening en buisleidingen Kennistafel 30 mei 2007.
17 september 2009Raadsinformatieavond Aanpak mensenhandel Zandpad Raadsinformatieavond 17 september 2009.
Regio Haaglanden 10 Gemeenten UWV Bijna 1 miljoen inwoners Bijna bedrijven Ruim Niet werkende werkzoekenden 2.
LEA en sociaal-economische ontwikkelingen Samenwerking tussen overheid, ondernemers en onderwijs Nieuwegein 20 januari 2011 Pim Kalkman.
Gemeente en OCMW : hand in hand ? Studiedag voor ontvangers en secretarissen Antwerpen, 19 oktober 2010 Piet Van Schuylenbergh, directeur afdeling OCMW’s.
Integrale Handhaving: bestuurlijke winst 24 september.
16 juni 2011sia thematische impuls Thematische Impulsen (TI) Agenda Wat is een Thematische Impuls? Waarom Thematische Impulsen? Plaats binnen SIA Inhoud.
Gemeenten, Wmo en GGZ Bob van der Meijden VNG 9 februari 2006.
Zorg nieuwe stijl.
Start kennispraktijknetwerk Vraag- en aanbodanalyse
Zorg voor de Toekomst Noord- en Oost-Groningen Marieke van Ginkel
PBO Platform Belangenbehartiging Ondernemersverenigingen presentatie adviesraad OF 31 januari 2011.
Wet Bibob & RIEC 29 januari Tot nu toe Wet Bibob sinds 2003 Quickscan toepassing wet Bijeenkomst 21 mei 2008 Werkgroep van start o.l.v. Victor Molkenboer.
Presentatie Steunpunt Huiselijk Geweld Kennemerland
Hervorming langdurige zorg
Bekendheid met ‘Veiligheidshuis’?
Subsidiebeleid Barendrecht
Analysegestuurde handhaving we weten niet wat we weten.
Jihadisme de risico’s en integrale aanpak
Aanpak woonoverlast Kick-off Landelijk Platform Woonoverlast 28 april 2011 Gemeente Leeuwarden - Henry de Roo.
Themabijeenkomst raad Integriteit en Veiligheid Roland Thiels (sr. medewerker/beleidsadviseur OOV)
Handhavingsbeleid gemeente Landerd Voorbereidende raadsvergadering 11 september 2013.
Jos Canton Secretaris Werkvoorzieningschap Noordoost-Brabant Mobiele telefoon:
Decentralisatie AWBZ Gemeentelijke aanpak. College Zorg en Welzijn (CZW) Bestuurlijk overlegplatform Zeeuwse gemeenten (13) en Provincie (sinds 2005)
Landelijk beleidskader OTO. OTO Opleiden Trainen Oefenen Ter voorbereiding op een ramp of crises.
1 Ervaringscertificaat of Erkenning van Verworven Competenties (EVC) Werkconferentie “EVC in het kader van 30 plus” Regina Kleingeld, Ministerie van Onderwijs,
Handhaving De verbinding tussen rechtmatigheid, doelmatigheid en zorg.
Integraal Veiligheidsbeleid gemeente Landerd Wat is het? Doelen van het beleid Prioriteiten Vragen?
Zwols Model. Afdeling Leefbaarheid en Participatie van de Eenheid Wijkzaken Gemeente Zwolle Team Ondersteuning Team Beleid en Projecten Team Wijkmanagement.
Schuldhulpverlening Tijdlijn schuldhulpverlening 2011 Beleidsplan integrale schuldhulpverlening vastgesteld 2013 (juli) start onderzoek rekenkamer in Ridderkerk.
Overheveling begeleiding van AWBZ naar WMO Janny Bakker-Klein Wethouder gemeente Huizen Lid VNG commissie Gezondheid en Welzijn 24 maart 2011.
Wabo en omgevingsvergunning kansen voor Gouda Martin Netten Afdeling Bouw en Woningtoezicht.
Jenneke van Veen, voorzitter van het Verbeterprogramma Palliatieve Zorg.
Decentralisatie jeugdzorg: Transitie en Transformatie Klankbordgroepen Maandag 13 februari 2012.
Regio Nijmegen Presentatie Decentralisatie AWBZ & Jeugdzorg en het gedwongen kader 4 november 2013.
‘Opleiden, trainen en oefenen ter voorbereiden op rampen en crises’ OTO bijeenkomst Ir. Pieter A.C.L. Janssen 29 januari 2009.
Overleg (vul hier het overleg in) Datum (vul hier de datum in) Trekker: (wie is sleutelfiguur ? )
Brancheaanpak DCMR Met inzicht meer effect Marinus Jordaan.
Maatwerk is goedkoper dan standaard GEMEENTE ROTTERDAM Bestuurs- en Concernondersteuning.
Studiedag Bestuurskracht Platteland VVSG 8 juni 2017 te Leuven
Resultaatgericht Samenwerken
Verwijzen naar kookboek.
Samenwerking waterbeheerders
Complexe problematiek vereist integrale jeugdzorg
“Omgeving in beweging”
Toezicht Wmo Toezicht WMO
Verbeterslag Aanpak problematische jeugdgroepen en groepsgedrag
Seminar Luchtruim & Regelgeving
Transcript van de presentatie:

Multidisciplinaire handhaving in Interventieteamverband Enkele hoofdpunten 19 januari 2012: NOG

Indeling RCF Kenniscentrum Handhaving RPF: Regionaal Platform IT-structuur: - Landelijke Stuurgroep Interventieteams - Landelijk convenant - Interventieteams Wijkgerichte aanpak

RCF-kenniscentrum Handhaving Regionale eenheid ter bevordering van samenwerking bij handhaving: WIZ en leefbaarheid Landelijk dekkend netwerk + LKC Overheidspartner. Budget vanuit Handh.-progr. SZW via faciliterende gemeente Missie: effectiever handhaven door delen en samenwerken

RCF 2: missie/visie Handhaving - dienstverlening Multidisciplinaire samenwerking Verbinding kennis en expertise Stimuleren, adviseren, ondersteunen Taakvelden: Handhaving WIZ en IT Neutrale partij Werkzaam t.b.v. alle gemeenten in regio

Regionaal Platform Fraudebestrijding / Naleving Kaders en prioriteiten HH en IT Gemeenten en ketenpartners LSI Voorzitter: wethouder Nijmegen Consulterende rol Landelijke kaders IT: LSI Landelijke kaders HH: overleg Stas

Landelijke stuurgroep Interventieteams Kaders Convenant Interventieteams Besluitvorming projectvoorstellen Deelnemers: Ministerie SZW/Dir. Naleving (voorz.), VNG, BD, Inspectie SZW (‘AI’, ‘SIOD’), UWV, SVB, Pol/RvH, OM

Convenant Interventieteams Oktober 2003: Praktische samenwerking bij projectmatige aanpak van fraude en samenhangende misstanden in de sociale, fiscale en arbeidsmarktgerelateerde sfeer Eenduidig toezicht ter verhoging van effectiviteit: normherstel Controle en lichte opsporing

Interventieteams 1 Gezamenlijke aanpak: gericht en multidisciplinair via - delen van informatiepositie - voorafgaande analyse - gelijktijdige inzet bevoegdheden - samenwerking bij het veldwerk Inzet op branches, thema’s, gebieden

IT 2: kaders Aantoonbaar nalevingstekort Belang voor meerdere partners: meerwaarde samenwerking Onderdeel van/inbedding in brede aanpak: effectiviteit op termijn Bewuste keuze handhavingsmix Primair belanghebbende: projectleiding Onderbouwing en concretisering problematiek Beoogd effect IT benoemen Inzet is primair repressief, maar steeds met open oog voor preventieve actie of nevenactie. Doel is uiteindelijk terugdringen nalevingstekort. In dat kader moet optimaal gebruik worden gemaakt van alle beschikbare handhavingsinstrumenten in een beredeneerde handhavingsmix. Dat kan voor het geheel e/o per geval gelden. In de handhavingsmix kan gekozen worden voor voorlichting, controles/waarnemingen/huisbezoeken, bestuursrechtelijke aanpak, en eventueel straf- of civielrechtelijke aanpak, maar ook zorgverlening en hulpvraag-aanpak.

IT 3: kaders 2 Prioriteiten: - arbeidsmarktfraude (landelijke partners) - MOE-landers (id./gemeenten) - wijkaanpak (gemeenten) Voorafgaande data-analyse j/n: systeem anonieme risico-indicatie (Sari) Effectmeting Gebruik IVT-applicatie Beperkende factor: regionale capaciteit Naast belang: ook capaciteit. Actieve of passieve deelname. Samenloop van meerdere initiatieven in één deelregio van één of meerdere beoogde partners.

Gerelateerde samenwerkingsverbanden IT: - brede, integrale informatie-/analysegestuurde controle-actie Veiligheidshuis: - probleemgerichte integrale veiligheidsaanpak - afstemming casuistiek vanuit IT RIEC: - bestuursrechtelijke aanpak georganiseerde criminaliteit - input vanuit (of naar) IT

IT 4: rol RCF Projecten landelijke partners: - informerend, verbindend Gemeentelijke projecten: - voorlichting - intermediair landelijke partners - ondersteunen projectformulering - ondersteunen projectleiding Gemeenten: bekend maken van mogelijkheden

Wijkgerichte aanpak (WGA) Aanpak leefbaarheidsproblematiek i.c.m. handhaving Impuls voor e/o intensivering van lokale aanpak Inbedding in bredere, structurele aanpak Verbreding / verdieping van inzicht en handelingsperspectief: zorg- en risicosignalen Strakke handhaving is vaak de kortste weg naar meer veilgheid. Verduurzaming van de aanpak. Koppeling aan e/o voortzetting via andere projecten, zoals in Zaltbommel Risicovolle Jongeren en Veiliger Wijkteam of in Culemborg de verschillende sporen van het overall-plan Aansprekend Terweijde)

WGA 2 Gericht en objectief o.b.v. analyse Analysegestuurd + signaalgestuurd Integrale aanpak: - interne afdelingen (GBA, SD, GB, OO&V, vergunningen, leerplicht) - lokale partners (pol., WCorp., Z&Welzijn) - aanvullende convenanten (WCorp., DUO) Analyse: lijst van verwonderadressen en –subjecten.

WGA 3 Combinatie ‘knijpen en knuffelen’ Effectmeting: 0- en 1-meting - lokale professionals - wijkbewoners - bestaande monitors Voorlichting: - i.k.v. WBP - i.k.v. gemeentelijk beleid Voorlichting i.k.v. gemeentelijk beleid: preventie e/o onderdeel betrekken van bewoners / herstellen contact. Directe gevolgen: spontane meldingen en correcties, beeindigingen uitkeringen Inrichten van gemeentelijk meldpunt.

WGA 4 - outputdoelstellingen Signaleren en beeindigen regelovertreding t.b.v. deelnemers - Opleggen boetes, maatregelen, PV’s - Beeindigen/aanpassen uitkeringen en activeren uitk.-ontvangers - Terugvorderen uitkeringen, toeslagen, heffingskortingen - Opleggen correcties bij overtreding fiscale wetgeving - Signaleren en aanpakken arbeidsmarktfraude - Beeindigen onrechtmatige e/o gevaarlijke bewoning - Signaleren en aanpakken illegale bouw - Signaleren en aanpakken onrechtmatig verblijf - Corrigeren GBA Signaleren en tegengaan onderbenutting en zorgsituaties

WGA 5 – voorbeeld: Zaltbommel, De Vergt Opbrengsten: - SD: rechtmatigheid en doelmatigheid + zorgsignalen. - GBA-mutaties - Vergunningen: aanschrijvingen - Wonen: verbeterd inzicht in ‘Polenproblematiek’ + uitzuivering bestand woningcorporatie - OOV: ontmanteling hennepkwekerijen + opgevoerde druk op overlastgevenede personen - SVB: correcties uitkeringen - UWV: boetes en waarschuwingen UWV - Belastingdienst en Arbeidsinspectie: bedrijfscontroles en boetes - Totale opbrengst: ruim 1,1 miljoen. - Algemeen: zichtbaarheid overheid, maatwerk, geen klachten, verbetering wijkklimaat

WGA 6 - Inzet Gemeentelijk veld (incl. politie): - projectleiding/regie - administratieve ondersteuning - data-aanlevering (GBA, SD, etc.) - controlecapaciteit / afhandeling signalen - beleid: sanctiebepalingen en convenanten RCF: - projectbegeleiding bij voorbereiding en uitvoering, logistiek besluitvorming Partners: - data-aanlevering - controlecapaciteit / afhandeling signalen Inspectie SZW: - analyse

Multidisciplinaire handhaving in IT-verband Vragen? contact: Roland van der Pluym, manager RCF: r.van.der.pluym@nijmegen.nl 06-22921106