CAPACITEITSONTWIKKELING IN PROFESSIONELE LEERGEMEENSCHAPPEN Kenniskring Schoolontwikkeling en Schoolmanagement Velon 2007.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Visie op sociaal - emotionele ontwikkeling in de praktijk
Advertisements

School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
HET GEBRUIK VAN TOETSRESULTATEN. HET EFFECT VAN LEERLINGVOLGSYSTEEMGEBRUIK OP DE PRESTATIES VAN LEERLINGEN MARJAN FABER ADRIE VISSCHER.
een didactiek voor opleiden op school
‘Leren in een nog krachtiger werkplekleeromgeving’
Didactische ICT-bekwaamheid van docenten
Meerwaarde van eigentijds onderwijs
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Laat vernieuwing groeien
OPLEIDER IN SCHOOL EEN PROJECT VAN DE PABO HANZEHOGESCHOOL GRONINGEN EN HET SCHOOLBESTUUR VAN DE GEMEENTE GRONINGEN.
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
De leeskring een inspirerende leergemeenschap Gertrud Cornelissen lid kenniskring geïnspireerd leren Lector: Maarten Dolk Onderzoek geletterde leerkrachten.
VELON KENNIS KOPPELEN DE ONTWIKKELING VAN BASISSCHOLEN ALS PROFESSIONELE LEERGEMEENCHAP Velon 2008 Kenniskring Schoolontwikkeling en Schoolmanagement.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Geert Kelchtermans Katrijn Ballet
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
Focus-Fontys Sneed het mes van twee kanten?.
Matthieu Roozen Carie van der Kruijs Irmgard Heijmans
Samenwerken in burgerschap
© IVA Evaluatie Actieplan Verbonden met ICT. © IVA Evaluatie actieplan verbonden met ICT 13 verschillende projecten (po, vo, mbo) Survey onder docenten.
Wanneer is praktijkonderzoek in de school succesvol?
Samen Deskundiger Elleke Verwaijen; HS Domstad Manon Beuker, Sandra de Jong; HS Domstad Ine Verheyen; Basisschool de Klimop Paul Veringa; Kennisnet.
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
Een onderzoekende leraar Hanneke Issing (Fontys Pabo Tilburg)
Leergemeenschappen en collectief leren
Onderwijscentrum VU W E E T W A T O N D E R W IJ S W A A R D I S.
Introductie workshop 1.
Domstad Samen deskundiger Presentatie Velon 12 maart 2007 Elleke Verwaijen Paul Veringa.
Leergemeenschappen onderzoekend vormgeven
School-als-organisatie en schoolcultuur
Formatief toetsen en differentiatie: ideaal en/of werkelijkheid? Nienke Nieveen miniconferentie "Formatief toetsen” Heerlen, 26 maart 2013.
30 mei 2002 Kennis- en Informatiemanagement Prof. mr A.I.M. van Mierlo.
1.Oplossingen voor vergrijzing vinden 2.Vernieuwing van binnen uit stimuleren; scholen zelf aan zet 3.Leren van en met elkaar InnovatieImpuls Onderwijs.
1 bij overheid en bij sociale partners is het belang van vakmanschap en beroepseer voor het goed functioneren van bedrijven en organisaties uit het zicht.
Een project van de Korengroep
Jouw partner in de school Leuk, professionele ruimte, maar hoe neem je die? Congres CNV Schoolleiders 6 november 2014.
PEDAGOGISCHE GEMEENSCHAP
BMC 4/18/2017 CULTUUREDUCATIE IN HET DNA VAN DE SCHOOL? Motto Cultuur als basis (april 2015) Hans van Dael (partner BMC) 4/18/2017.
PLG Begeleiding Beginnende Leraren Leontine van Schie Kartrekker 1.
Visie pedagogisch klimaat Door: Wendy, Charlotte, Bram en Thijs.
Presentatie audit SDV Inhoud handleiding audit. Presentatie audit SDV Vorm: De opleiding maakt een portfolio waarin zij laat zien dat ze voldoet aan de.
Hoe bepaal ik de kwaliteit van cultuuronderwijs? jorien schulten & piet hagenaars.
Bijeenkomst 4 Rotterdam, 00 januari 2007 Lesopbouw 7 i.p.v. 9 lessen! Les 1 & 2: Context Les 3 & 4: karakterschets team Les 5, 6 & 7: Organisatorisch.
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit HumanismeIslamChristendom Keuzemodules: Bijbel Geschiedenis van het christendom - Wereldreligies.
Geïntegreerde schoolverbetering
Scholen als leergemeenschappen (LG) Paul Hennissen Lector ‘Opleiden in de School’ Hogeschool Zuyd.
Onderzoekateliers Een eerste stap naar partnership?
In de nesten werken Opleiden van leraren op de werkplek
Excellent leiderschap in Haarlem
Naar een professionele communicatie cultuur en profilering van de school.
Praktijkwerkplaats Netwerken in het partnerschap.
Het ongemak van autonomie
Leren en Innoveren in professionele werkplaatsen: wat is er nodig?
Zelfevaluatie burgerschapsonderwijs
Hoe versterken we de ondersteuningscapaciteit van scholen?
Suzanne Luger & Yvonne Rijns
Onderwijs Ondersteunend Personeel
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Elke Dag Samen een Beetje Beter.
BMC 5/9/2018 CULTUUREDUCATIE IN HET DNA VAN DE SCHOOL? Motto Cultuur als basis (april 2015) Hans van Dael (partner BMC) 5/9/2018.
Dé Vlaamse beroepsvereniging voor lerarenopleiders
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Toekomstgericht personeelsbeleid
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
Leiding geven aan school ontwikkeling
Burgerschap binnen VM2: op weg naar een doorlopende leerlijn
Van Eiland naar wijland
Kopopleiding Gert de Goede Lerarenopleider NaSk Oktober 2018.
Dertien factoren beïnvloeden de implementatie van Zill
Transcript van de presentatie:

CAPACITEITSONTWIKKELING IN PROFESSIONELE LEERGEMEENSCHAPPEN Kenniskring Schoolontwikkeling en Schoolmanagement Velon 2007

C O P L COMBINATIE VAN ONDERZOEK EN ONDERSTEUNING 6 BASISSCHOLEN EN 1 TEAM VAN EEN PABO

C O P L = het permanente samen delen, onderzoeken en verbeteren van de praktijk van leerkrachten en schoolleiding om zo het onderwijs aan de leerling te verbeteren. = een gemeenschap van voortdurend onderzoek en verbetering. PROFESSIONELE LEERGEMEENSCHAP

C O P L PROFESSIONELE LEERGEMEENSCHAP: DRIE CAPACITEITEN PERSOONLIJKE CAPACITEIT INTERPERSOONLIJKE CAPACITEIT ORGANISATORISCHE CAPACITEIT

PROFESSIONELE LEERGEMEENSCHAP PERSOONLIJKE CAPACITEIT Actief, reflectief en kritisch kennis (re)construeren Actuele inzichten uit wetenschap en praktijk gebruiken C O P L

INTERPERSOONLIJKE CAPACITEIT Gedeelde waarden en visie op leren en op de rol van de leraar Collectief leren en toepassing van het geleerde Gedeelde praktijken PROFESSIONELE LEERGEMEENSCHAP

C O P L ORGANISATORISCHE CAPACITEIT Ondersteunde condities: bronnen, structuren en systemen Ondersteunende condities: cultuur Ondersteunend, stimulerend en gedeeld leiderschap PROFESSIONELE LEERGEMEENSCHAP

C O P L COMPETENTIES LEIDERSCHAP STRUCTUURSTRUCTUUR CULTUURCULTUUR het leren en de resultaten van leerlingen

INTERNE CAPACITEITEN ONTWIKKELING PERSOONLIJKE CAPACITEIT INTERPERSOONLIJKE CAPACITEIT ORGANISATORISCHE CAPACITEIT

C O P L KENMERKEN PROFESSIONELE LEERGEMEENSCHAP BESCHRIJVING VAN SCHOLEN ALS PLG INTERVENTIES (M.N. VAN SCHOOLLEIDING) RELATIE KENMERKEN PLG – FUCNTIONEREN LERAAR ONDERZOEKSVRAGEN SURVEY, CASE-STUDIES

C O P L 6 SEMINARS IN TWEE JAAR MET “GUIDING COALITION” VAN ELKE SCHOOL/TEAM BEGELEIDING (KLANKBORD, ADVIES) PER SCHOOL ONDERSTEUNING