Besturen aan Zet in 25-09 OZKNV. Stichting als rechtspersoon Scheiding bestuur en toezicht (governance) Maximale betrokkenheid aangesloten besturen ‘Platte’

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Passend onderwijs.
Advertisements

PPO Delflanden Op weg naar 1 augustus 2014.
Leek, zaterdag 30 november Zorgplicht  Schoolbestuur  Leerlingen die staan ingeschreven  Leerlingen die worden aangemeld  Geen leerling tussen.
Nu: weer samen naar school
Weer Samen Naar School 2012 en verder studiedag Dronten,
Ondersteuningsplan PO-VO.
Passend Onderwijs presentatie voor MR februari 2014
SWV de Eem.nl Amersfoort Baarn Bunschoten-Spakenburg Leusden Soest (Soesterberg) Woudenberg 31 schoolbesturen 123 scholen: 113 bao 7 sbo 3 so.
Besturen en scholen in SWV op weg naar 2012
Kenniskring VSO 25 september Budgettaire beheersbaarheid en transparantie Geen thuiszitters Minder bureaucratie Noodzaak tot het labelen van kinderen.
December 2013 Concept-ondersteuningsplan 2014 – 2016 ( 2018) Decemberconferenties scholen.
Presentatie Passend Onderwijs & informatie PO VO Congres
 Gebaseerd op bestuurlijke uitspraken*  Voorbereidende besluitvorming door Stuurgroep  Uitwerking in diverse werkgroepen: -Inhoud -Bestuur -Gemeenten.
Samenwerken aan veranderend passend onderwijs
passend onderwijs en zorgplicht
Personeel – tripartiete overeenkomst Mobiliteit als instrument voor kwaliteit en continuïteit.
De ondersteuningsbehoefte van de leraar
Samenwerkingsverband VO 23-02
Passend Onderwijs Noord-Limburg November 2013
Passend Onderwijs Zorg in en om de school
Swv V(S)O Eemland Voorlichting medezeggenschapsraden
Medezeggenschap Samenwerkingsverband passend onderwijs
Passend Onderwijs en Unicoz Presentatie gmr / mr 13 juni 2013.
Gemeente en onderwijs een sterk koppel Afstemming ZAT, passend onderwijs en CJG in LEA Datum 12 januari 2010 NJi Onderwijs.
STAPPENPLAN BESTUURLIJKE EN FINANCIELE ASPECTEN Voorpublicatie Instrumentarium passend onderwijs November 2011.
WERKAGENDA BESTUURLIJKE EN FINANCIELE ASPECTEN Voorpublicatie Instrumentarium passend onderwijs November 2011.
De kern van het arrangeren
MODEL ONDERSTEUNINGSPLAN Voorpublicatie Instrumentarium passend onderwijs April 2012 Auteurs: Ron Benjamins, Dick Rasenberg.
Van kwartiermaker naar directeur
6 maart Centraal - decentraal Centraal kaders Ruimte voor verschillen Verdeelmodel Besturen aan zet basisondersteuning extra ondersteuning extra.
27 januari 2014 Handelingsgericht Arrangeren. HA 27 januari 2014 Programma Welkom Algemene inleiding Henk Büscher Presentatie Pilot a. Evalueren.
De ondersteuningsbehoefte van de leraar, de leerling en de ouders
Ieder kind de best passende ontwikkeling 8 februari 2011 Henk Keesenberg
SWV 2802 Bijeenkomst 26 november Johan Frisoschool Lansingerland.
Medezeggenschap binnen Samenwerkingsverband passend onderwijs Delft, 25 maart 2013 Jeroen Peters.
SWV passend onderwijs i.o. Informatieavond mr 5 juni 2012.
Passend Onderwijs Directie en IB-ers 10 en 31 oktober 2013.
Overleg GMR - R.v.T. Hoorn 5 april 2017.
Ondersteuningstoewijzing Studieochtend SWV PO RiBA 24 januari
Belang Kind Verdeelmodel Verevening
Wat is passend onderwijs?
TAC. 1.Voorzitter 2.Vertegenwoordiging primair onderwijs (sbao) 3.Vertegenwoordiging SO cluster 3 4.Vertegenwoordiging SO cluster 4 Per bespreking 5.Wisselende.
Toewijzing extra ondersteuning SWV VO 30.06
Workshop * samenwerking bao-sbo-so * tlv-afgifte * grensverkeer . . .
Diepteanalyse tbv typologieën van samenwerkingsverbanden
Basisondersteuning en Schoolondersteuningsprofiel (SOP)
Bijeenkomst Directies en Intern Begeleiders 2 december 2014.
‘Passend Onderwijs’. Gezamenlijke opdracht regulier en speciaal onderwijs. Herverdeling:  Ondersteuning  Middelen Eigen beleid in de regio (SWV)
Passend Onderwijs en Unicoz Presentatie gmr 10 oktober 2012.
VGN ledenbijeenkomst Samenwerking Zorg en Onderwijs 13 oktober 2011 Marc Cantrijn PO-Raad Landelijk Expertise Centrum Speciaal Onderwijs.
WELKOM! Kick-Off Passend Onderwijs SWV V(S)O uur Duiven, 23 oktober 2013.
Volle Kracht Vooruit Stand van zaken Passend onderwijs – inhoud – tijdpad - financiën.
Geen rugzakjes meer, wat nu? Tine Bruijne Mirjam Moons.
Ieder kind de best passende ontwikkeling februari 2013 OP WEG NAAR 2014.
WSNS regio Leiden en VIA Leiden. WSNS is een samenwerkingsverband van alle schoolbesturen primair onderwijs in de regio Leiden Wij zijn van en voor de.
Roel Weener Besturen, scholen en docenten in SWV OP WEG.
Basisschool de Wegwijzer Hunsel. Passend onderwijs Passend onderwijs is de nieuwe wet voor het PO en het VO. Voor het PO geldt: (speciaal) basisonderwijs.
Samenwerkingsverband Passend Onderwijs PO Friesland Informatie voor ouders en leerkrachten.
Conferentie Regionaal Netwerk Eemland Mr drs Harry Nijkamp,
Passend Indiceren & TOP-initiatief Lunteren, 22 & 23 maart 2011
Passend Onderwijs: Een nieuwe werkelijkheid? STRATEGISCHE SESSIES (V)SO STRATEGISCHE SESSIES (V)SO Regio bijeenkomst April 2014.
Conferentie Veldinitiatief passend onderwijs Zuid-Limburg Passend Onderwijs, een grenzeloze kans! MECC Maastricht: 11 november 2009 Kees Kuijs, Infopunt.
Presentatie Passend onderwijs Voor: Ouders/verzorgers van SBO Petrus Dondersschool Datum: 3 april 2014.
Ieder kind de best passende ontwikkeling NOT 2011 Henk Keesenberg
LWOO en PRO Integratie in passend onderwijs 11 mei 2015.
Alle kinderen naar de juiste school Zij ontvangen het onderwijs dat bij hen past! Ondersteuningsplan Henk Keesenberg en Karin Verkerk.
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
passend onderwijs en de overdracht po-vo
Passend Onderwijs en Zorgplicht
WELKOM CBO Meilân MR en GMR 8 juni 2017.
Transcript van de presentatie:

Besturen aan Zet in OZKNV

Stichting als rechtspersoon Scheiding bestuur en toezicht (governance) Maximale betrokkenheid aangesloten besturen ‘Platte’ organisatie Minimale overhead en bureaucratie Middelen en expertise naar de kinderen, de scholen, de leraar Thuis- en schoolnabij Basisondersteuning ambitieus (PO Raad) Uitgangspunten

Beleid Verantwoordelijkheid en middelen naar de schoolbesturen (licht en zwaar) Ondersteuningsplan is leidend Versterken kwaliteit basisondersteuning Professionalisering op de werkvloer Afspraken over: Basisondersteuning Ondersteuningsprofielen Borgen, ontwikkelen en delen van expertise

Ondersteuningsplan Centrale kaders voor basisondersteuning Planning en Control: Monitoring kwaliteit onderwijszorg (inspectie) Monitoring middelen (wet) Eenduidige criteria voor alle arrangementen (geld) Meerjarenbegroting/verdeelmodel Toetsing van ondersteuningsaanvragen Toelaatbaarheid SBAO en SO Uitvoering tripartiete akkoord/mobiliteit Informatievoorziening CENTRAAL

Realisatie niveau basisondersteuning : lager: verantwoordelijkheid schoolbestuur overeenkomstig: welke ambities? hoger: extra faciliteiten HGW inclusief toeleiding tot en aanvraag van arrangementen Besteding en bestemming lichte middelen en deel zware middelen Inrichten van continuüm aan ondersteuning (arrangementen) Afspraken over (lokale) samenwerking Input leveren op het beleid via bestuur van DECENTRAAL

Opbrengsten voor leerlingen en ouders Expertise in de klas, dicht bij de leraar Een continuüm van ondersteuning School- en thuisnabij Differentiatie bij plaatsing in het S(Ba)O Gedeeltelijk (geïntegreerd in BaO) Kortdurend Crisis Volledig Nieuwe vormen…..nieuw denken en handelen

Schoolondersteuningsprofielen Versterken kwaliteit basisondersteuning Professionalisering op de werkvloer Extra ondersteuning: arrangementen Samenwerking van ‘onderop’ : BaO - BaO BaO – S(Ba)O Gemeenten en zorgvoorzieningen VO en VVE Besturen aan zet (1)

Verevening vraagt om kwaliteitsbeleid Kennis en Kunde delen, ontwikkelen, spreiden Efficiënt en effectief Expertise gemakkelijk toegankelijk Op weg naar het beste, met behoud van het goede Benutten van bestaande en naar tevredenheid functionerende relaties Besturen aan zet (2)

Partners binnen en buiten het onderwijs Gemeenten (LEA) Jeugdzorg en CJG VVE en lokaal onderwijsbeleid Geoormerkte doelsubsidies van gemeenten Leerlingvervoer Huisvesting (geïntegreerde onderwijsvoorzieningen) Regionale Educatieve Agenda Voortgezet Onderwijs (overgang PO-VO)

Inzet schooldeel en AB deel in Verplichte herbesteding in Prestatieafspraken i.v.m. verevening vanaf 2016 Minder leerlingen naar SBaO en SO Meer geïntegreerd in de basisscholen Verwijzen kost geld Overschrijding landelijke norm => lagere Lump Sum Aandacht voor:

De aangesloten besturen besluiten om na raadpleging van het bestuurlijk beraad het volgende model uit te laten werken in statuten en huishoudelijk reglement: De onderwijszorgkoepel is een stichting, waarbij alle 41 besturen zijn aangesloten. De 41 besturen benoemen uit hun midden een bestuur van 9 leden. Dit bestuur kiest een dagelijks bestuur van 3 leden. Het bestuur stelt een directeur aan die de dagelijkse uitvoering van het beleid van de OZK op zich neemt. Het bestuurlijk beraad, bestaande uit de overige 32 besturen, houdt (intern) toezicht op het bestuur. Bestuurlijke vormgeving

DB (3) met directeur AB (9 waarvan 3 in DB) Toezichthoudend deel van bestuur (32) Bestuurlijk model

Centraal: Wat moet (M&O, Toelaatbaarheid) Calamiteiten, Solidariteit (o.a. directe instroom) Expertise (vereveningsperiode/tripartiete) Decentraal Lichte en zware ondersteuningsmiddelen naar de schoolbesturen Verdeelmodel

OntvangstenKosten FZware zorg ,- F1SO niet beïnvloedbaarmin ,- F2SO Verevening plus ,- F3Restant zware zorg ,- ELichte Zorg ,- E1SBO 2% Rechtstreeks DUO E2SBO > 2% ,- E3Restant Lichte zorg ,- Licht en zwaar totaal( !) ,- DNaar de scholen ,- Per lln 295,- CKosten Expertise ,- BCentraal Toelating ,- AM&O + calamiteiten ,- Rekenvoorbeeld

Bestuurlijk model Bestuur DB met algemeen directeur Toezichthoudend deel van het bestuur Besluitvorming 1

Verdeelmodel Centraal Wat moet (M&B, VWC) Calamiteiten Expertise (vereveningsperiode/tripartite)* Bestuur zelf verantwoordelijk voor bekostiging SBO > 2%** Decentraal Lichte en deel van zware zorgmiddelen Besluitvorming 2

EXPERTISE: Een deel van de zware middelen bv. (€ ,-) wordt gebruikt voor gezamenlijke benutting en ontwikkeling van expertise Overige inzet, ontwikkeling, besteding van de expertise per schoolbestuur of samenwerkende schoolbesturen *

Verdeelmodel Centraal Wat moet (M&B, VWC) Calamiteiten Expertise (vereveningsperiode/tripartite)* Bestuur zelf verantwoordelijk voor bekostiging SBO >2%** Decentraal Lichte en deel van zware zorgmiddelen Besluitvorming 2

SBO > 2% Uitgangspunt: schoolbestuur is zelf verantwoordelijk bekostiging van verwijzing boven 2% SO en SBO Bekostiging: We starten vanuit een nuloptie. Besturen zijn vanaf 1 augustus 2015 zelf verantwoordelijk voor de verwijzing naar SO en SBO. **

Verdeelmodel Centraal Wat moet (M&B, VWC) Calamiteiten Expertise (vereveningsperiode/tripartite)* Bestuur zelf verantwoordelijk voor bekostiging SBO >2%** Decentraal Lichte en deel van zware zorgmiddelen Besluitvorming 2

a.Bestuurlijk model in statuten en managementreglement b.Medezeggenschap/OPR c.Overzicht Centraal – Decentraal d.Verdeelmodel e.Prestatieafspraken verevening/verdeelmodel/tripartite f.Meerjarenbegroting g.Commissie voor toewijzing en indicatie h.Monitoring i.Arrangementen – basisondersteuning - geïntegreerd Dan uit te werken: