Wie het begrijpt mag het uitgeven

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Werkbijeenkomst Resultaatafspraken Vroegschools
Advertisements

Passend onderwijs.
Op reis langs de voorzieningen
De illusies die we ons mogen permitteren VERA 20|6|2006: “ICT- en e-governmentbeleid in de komende legislatuur” Tom Dehaene  Vlaams parlementariër  OCMW-voorzitter.
Menno Karres Lead Auditor
Onderhandelingsresultaat Sociaal Plan Volker Wessels
Wat is goed medezeggenschapsoverleg?
Financiering van HIC Tessa de Bruin Michiel van Hees
Psalm 86 : 6 Leer mij naar Uw wil te hand’len, ‘k Zal dan in Uw waarheid wand’len; Neig mijn hart, en voeg het saam, Tot de vrees van Uwen Naam. Heer’,
Peter van Asperen 2 3 Haute Equipe Subsidies 4 (Innovatieve) financiering.
1 Starterslening gemeente Veenendaal. 2  Verkoop van grote projecten steeds lastiger  Perfecte woning en goede balans in aantallen  Van start tot 70%
 Bond KBO  jul-14 Workshop Focus op VVE: scholen en gemeenten samen aan de slag LEA congres 5 november 2008 Presentatie: Ron Davids.
De rekenkamer van Venlo
Conditietest als basis voor samenwerking. De conditietest is een hulpmiddel voor vrijwilligersgroepen om: de huidige kwaliteit van de groep te meten en.
Waarom ‘Financiën en Leermiddelenbeleid’? Doel van deze presentatie Het budget en de kosten De verdelingssystematiek Twee scholen, twee scenario’s De logistiek.
Risico’s en gevaren van techniek
Presentatie Passend Onderwijs & informatie PO VO Congres
Bestuurlijke relevantie
Strategie Arie Meulepas 9 & 10 nov
Ondernemersfondsen in Nederland
Bestuurlijke ambities ‘het nieuwe werken’ in bezuinigingstijd.
Vraagsturing en marktwerking
In het bestuursakkoord
Maatschappelijk Aanbesteden
Krimpen met perspectief
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
De school wil meer dan de inspectie vraagt ?! Ronde tafel bijeenkomst Vrijdag, 9 april 2010.
Volgen in SO / PrO Studiedag Speciaal Onderwijs 18 jan 2012
Presentation Of Learning
Een workshop over katten, muizen en nadenken in de Informatica
De transformatie van het sociaal domein in financieel perspectief VNG-congres gemeentefinanciën 18 november 2013.
senior beleidsmedewerker onderwijsbeleid
Workshop Nieuwe Ontwikkelingen op de LEA Marco Zuidam i.s.m. Jo Kloprogge Oberon 5 november 2008.
Harmonisatie peuterspeelzalen en kinderdagverblijven
Bestuurlijke afspraken rijk -gemeenten
Kees Broekhof Hans Cohen de Lara Sardes. Stappen Welke onderwerpen liggen er op ons bord? Welke gaan we aanpakken? Welke oplossingen zijn beschikbaar?
Janneke Barelds, MSc Universiteit van Tilburg/Tranzo
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
Financiële ontwikkelingen bodemsanering
Ieder kind de best passende ontwikkeling 8 februari 2011 Henk Keesenberg
Velzel & Partners making complexity work Bekostigingssystemen voor belonen van gezondheidswinst.
Rekenen groep 4.
Decentralisatie en lokaal keuzes maken Linze Schaap.
Wat ik wil…..
2 DECEMBER 2014 COÖRDINEREND PLATFORM ECONOMIE EN ARBEIDSMARKT.
Denk aan de toekomst FNV Manifest Gemeenteraadsverkiezingen 2010 Op 3 maart 2010* is het zover. Dan vinden in Nederland nieuwe gemeenteraadsverkiezingen.
Plan van Aanpak (PvA) = Projectplan
Een prachtige kans voor uw kinderen
LOP SECUNDAIR 7/6/ Betrokken ouder, tevreden ouder.
Hoe verhoog je de waarde van het Special Heroes programma? Profilering en werving van middelen Rob Fransen & Carolien Kram 30 juni 2015.
Hoe verantwoord je je Financiële positie ?
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
Solidariteit in het sociaal domein Regionaal verdelen van kosten en risico’s, balans en vooruitblik Ard Schilder, 5 november 2015 Tijd voor een relatie.
Het samenbrengen van taal- en leesvaardigheid en kunst- en cultuureducatie in Noord-Brabant ten behoeve van de omgang met de 21 e eeuwse vaardigheden in.
‘De OR maakt afspraken over meer banen voor mensen met een beperking’ ‘Collega’s maken het verschil – Hart voor arbeidsbeperkten – 24 november, Scheveningen.
Slimmer investeren leidt tot hogere kwaliteit onderwijshuisvesting Met de huidige huisvestingsmiddelen tot een aanzienlijke kwaliteitsverbetering van de.
Les: Ondernemings plan LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
Presentatie Wet Werken naar Vermogen Gemeente Berkelland 29 maart
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 6 Onderdeel : personeelsinstrumenten.
KOERS voor Delft presentatie aan commissie Middelen en Economie 23 juni 2011.
Streekgemeente samen geloofsgemeenschap zijn. Uit de Kerkorde, Ordinantie 2 Artikel 17 Streekgemeenten Een streekgemeente is een gemeente bestaande uit.
Preventief toezicht Gemeente Delft.
Hoe wat wie wanneer? Draaiboek maken Boek: Methodisch begeleiden
MODERN BOEREN OP OUDE HOEVES even voorstellen 3 partners proces; nieuwe samenwerking expeditie ruimte.
GoudApot DE POT VOOR GOUDSE INITIATIEVEN. Doel Het ondersteunen van Goudse initiatieven. Groot en klein, iedereen is welkom. Geld en adviezen. GoudApot.
Instrument of houding? Implementatie van regionaal en lokaal integraal volksgezondheidsbeleid.
Beroepsorganisatie Nederlandse Ontwerpers. Van VAR naar DBA BNO Kring Noord voorlichtingsbijeenkomst Modelovereenkomsten 29 april 2016 Groningen.
Cultuureducatie met Kwaliteit De Cultuur Loper Noord-Brabant regionale informatiebijeenkomsten 22 juni 2016: Noordkade Veghel 29 juni 2016: Podium.
Cultuureducatie met Kwaliteit De Cultuur Loper Noord-Brabant
Transcript van de presentatie:

Wie het begrijpt mag het uitgeven Financiën bij de Lea Wie het begrijpt mag het uitgeven

Voor goed beleid is nodig 1. Helderheid over de financiële middelen, omvang, bronnen, termijn, fasering 2. Balans tussen de financiële middelen en de ambities van het lokale beleid 3. Afspraken over wijze van inzet en verantwoording van bestedingen

Hoe zit dat bij lea –ad 1 Budgetten vaak onduidelijk Balans tussen geld en inhoud te zelden onderbouwd Nog veel aarzeling over wederzijdse afleggen van financiële verantwoording, angst voor frictie

Onduidelijkheid budgetten Rijk Vooraankondiging, aankondiging, beschikbaarstelling, verdeling, herhaling, nog eens herhaling (5 á 6 keer politiek scoren) Verschillen in status gelden (enveloppe, accrès, voorwaardelijk, onvoorwaardelijk) Verschillende criteria voor verdeling Zelfde punt genoemd door verschillende departementen, ander getal en andere naam

Om gek van te worden Werktitel van wat later de financiële bijsluiter werd. Gemeente Onzekerheid over inzet accrèsgelden voor beoogde doel (bijv. vve) Weinig zekerheid over meerdere jaren Vaak voorkeur voor gesloten besteding

schoolbesturen Onzekerheid over besteding gelden voor beoogde doel (bijv. vve) Terughoudend in informeren scholen en gemeente over budgetten Beperkte neiging om eigen geld in te zetten (liever overheid laten betalen)

Gevolg van onduidelijkheid over financiën Moeilijk om inhoudelijk beleid van de grond te krijgen zonder financiële transparantie Bevordert eerder wederzijds wantrouwen dan wederzijds vertrouwen Doet afbreuk aan kwaliteit van het lokale educatieve beleid

Hoe zit dat bij lea – ad 2 Weinig samenhang tussen gewenste opbrengsten beleid en inzet van financiën. We roeien dus maar met de riemen die we hebben Ontbreekt vaak aan onderzoek of ervaringsgegevens om die relatie te leggen Ondanks verbeteringen blijft dit een zwak punt in beleid

Hoe zit dit bij de lea – ad 3 Gegeven 1 en 2 is het wel begrijpelijk dat er veel aarzeling is om elkaar streng aan te kijken en kritisch te bevragen We proberen echter vooral op goede voet met elkaar te blijven ook als er reden is om eens goed boos te worden

Kan dit beter? Ja, als we aan genoemde punten echt aandacht besteden en stapje voor stapje werken

Opties voor financiën 2 opties We bouwen eerst een fonds uit rijksgeld, gemeentegeld en schoolbesturengeld en gaan dan vanuit dat budget het beleid invullen – wie betaalt, bepaalt b. We maken samen beleidsplannen en gaan dan geld inzamelen – wie wil bepalen, mag ook betalen

Toegevoegde taken We toetsen steeds of een budget past bij wat we willen bereiken, evt. externe toetsing van de relatie We helpen elkaar aan mogelijk in te zetten geld ook echt in te zetten voor onderwijs (bijv. accrèsgelden of vroegschoolse gelden) We regelen linksom of rechtsom dat gelden worden verantwoord (evt. extern), op hoofdlijnen maar wel kritisch

Lea en geld Financiën moeten veel meer aandacht krijgen in de lea ontwikkeling Financiën niet als sluitpostprobleem van het beleid maar als basis Bij lea gebaseerd op partnership past dat iedere participant bijdraagt aan de lea Reëele vaststelling van kosten van activiteiten Gelden van rijkswege inzetten voor lokaal beleid, maar dan ook passend binnen de eigenheid van het lokale beleid.