Samenwerken aan veranderend passend onderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Passend onderwijs.
Advertisements

Wetsvoorstel Passend Onderwijs
PPO Delflanden Op weg naar 1 augustus 2014.
Leek, zaterdag 30 november Zorgplicht  Schoolbestuur  Leerlingen die staan ingeschreven  Leerlingen die worden aangemeld  Geen leerling tussen.
VOORLICHTING voor OUDERS najaar 2013
Passend Onderwijs de plannen voor 2012, 2013 en daarna
Het schoolondersteuningsprofiel en ondersteuningsplan als basis voor inhoudelijke samenwerking Eelco Dam Algemene Vereniging Schoolleiders 26 november.
Weer Samen Naar School 2012 en verder studiedag Dronten,
Komst Passend Onderwijs 2012 Voorlichting voor samenwerkingsverbanden PO op 15 februari 2011 te Woerden Door Géke Lexmond en Bé Keizer.
Bijeenkomst passend onderwijs 22 november Bestuurlijk overleg: 24 schoolbesturen Stuurgroep passend onderwijs : ▪Inhoudelijke thema’s via werkgroepen.
SWV de Eem.nl Amersfoort Baarn Bunschoten-Spakenburg Leusden Soest (Soesterberg) Woudenberg 31 schoolbesturen 123 scholen: 113 bao 7 sbo 3 so.
Besturen en scholen in SWV op weg naar 2012
Presentatie Passend Onderwijs & informatie PO VO Congres
Passend onderwijs SWV VO Utrecht en Vechtstreek April 2012.
Swv V(S)O Eemland Baarns Lyceum 14 oktober 2013.
Passend Onderwijs: onze gezamenlijke zorg?
passend onderwijs en zorgplicht
Personeel – tripartiete overeenkomst Mobiliteit als instrument voor kwaliteit en continuïteit.
Hans Everhardt – MBO Groningen
De ondersteuningsbehoefte van de leraar
Passend onderwijs 22 maart 2012 zorgcoördinatoren
ondersteuningsprofielen PPO Rotterdam
Samenwerkingsverband VO 23-02
Passend Onderwijs Noord-Limburg November 2013
Passend Onderwijs Zorg in en om de school
Swv V(S)O Eemland Voorlichting medezeggenschapsraden
Werkconferentie 4 april 2013
Medezeggenschap Samenwerkingsverband passend onderwijs
15 april De regio Eemland Verplicht: –SWV-VO regio –Daarin de 3 WSNS-gebieden –Daarin REC 3 en 4 7 Gemeenten 168 scholen: 141 po/vo, 27 sbao/(v)so.
POVO Procedure de Schakel
Ieder kind de best passende ontwikkeling
FINANCIEN BESTUURLIJKE EN FINANCIELE ASPECTEN Voorpublicatie Instrumentarium passend onderwijs November 2011.
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL Maastricht 5 oktober 2012 Ron Benjamins.
Samenwerkingsverband VO-SVO West-Friesland 24 juni 2010.
Samenwerkingsverband VO-SVO West-Friesland Presentatie Inventarisatie Zorgprofielen West-Friesland op 29 maart 2011 Versie: SWV\Passend Onderwijs\VO-Zaken\
Waarom is Passend Onderwijs belangrijk?
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL Voorpublicatie Instrumentarium passend onderwijs November 2011.
De ondersteuningsbehoefte van de leraar, de leerling en de ouders
VOS/ABB presentatie passend onderwijs VO februari 2011
Ieder kind de best passende ontwikkeling 8 februari 2011 Henk Keesenberg
SWV 2802 Bijeenkomst 26 november Johan Frisoschool Lansingerland.
SWV passend onderwijs i.o. Informatieavond mr 5 juni 2012.
Passend Onderwijs Directie en IB-ers 10 en 31 oktober 2013.
Ouders en Passend Onderwijs Wat gebeurt er en waarom? Waar gaat het mis? Wat kan ik als ouder doen? Michiel Minderhoud.
Passend onderwijs en de verwijzing naar het VO
Ondersteuningstoewijzing Studieochtend SWV PO RiBA 24 januari
Wat is passend onderwijs?
Henk Keesenberg Besturen, scholen en docenten in SWV OP WEG NAAR 2012
Infobijeenkomst IB-ers & directies en ondersteuners scholen PMT
Informatiebijeenkomst PO/SO-VO/VSO Midden-Holland
Informatiebijeenkomst PO/SO-VO/VSO Rijnstreek
Diepteanalyse tbv typologieën van samenwerkingsverbanden
Het ABC van Passend Onderwijs Nadine de Boer en Kees Blaauw November 2013.
Passend Onderwijs en Unicoz Presentatie gmr 10 oktober 2012.
Beleidsvoorstellen Passend Onderwijs Aleid Schipper en Lia van Meegen 8 februari 2011.
VGN ledenbijeenkomst Samenwerking Zorg en Onderwijs 13 oktober 2011 Marc Cantrijn PO-Raad Landelijk Expertise Centrum Speciaal Onderwijs.
WELKOM! Kick-Off Passend Onderwijs SWV V(S)O uur Duiven, 23 oktober 2013.
Passend onderwijs Dominique van der Elst 7 oktober 2013.
Vso voorlichting 27 maart 2014 Passend Onderwijs vanuit het perspectief van vso scholen.
Vergadering directieraad Samenwerkingsverband V(S)O februari 2014.
Geen rugzakjes meer, wat nu? Tine Bruijne Mirjam Moons.
Ieder kind de best passende ontwikkeling februari 2013 OP WEG NAAR 2014.
Roel Weener Besturen, scholen en docenten in SWV OP WEG.
Conferentie Regionaal Netwerk Eemland Mr drs Harry Nijkamp,
Beleidsvoorstellen Passend Onderwijs Aleid Schipper en Lia van Meegen 8 februari 2011.
Passend Onderwijs: Een nieuwe werkelijkheid? STRATEGISCHE SESSIES (V)SO STRATEGISCHE SESSIES (V)SO Regio bijeenkomst April 2014.
Presentatie Passend onderwijs Voor: Ouders/verzorgers van SBO Petrus Dondersschool Datum: 3 april 2014.
Ieder kind de best passende ontwikkeling NOT 2011 Henk Keesenberg
LWOO en PRO Integratie in passend onderwijs 11 mei 2015.
passend onderwijs en de overdracht po-vo
Transcript van de presentatie:

Samenwerken aan veranderend passend onderwijs Bertil Boshuizen

Bekostiging Hoeveel geld heb ik dan? Wie hebben het geld nodig? Waar moeten en kunnen we het aan besteden? Wie beslist daarover? www.koersvo.nl directienetwerk maart 2012 2

Nu SWV VO Inkomsten: Regionaal zorgbudget (€ 227) Rebound middelen (€ 93) beide per VMBO 3 en 4 leerling Eventuele (gemeentelijke) subsidies e.d. Uitgaven: Alle activiteiten van het SWV www.koersvo.nl directienetwerk maart 2012 3 3

Nu overig V(SO) Middelen LWOO en PRO naar scholen + € 4.200 per leerling Systematiek blijft zo (vooralsnog) > zoeken naar integrale aanpak! Landelijk wordt budget bevroren, dus bedrag per leerling kan dalen Projecten Herstart en Op de Rails Bekostiging VSO www.koersvo.nl directienetwerk maart 2012 4 4

Straks SWV Passend Onderwijs Inkomsten: € 372 per leerling VMBO 3-4 = budget lichte extra ondersteuning = bestaand geld reg.ZB, Rebound, H/OdR € 357 per leerling VO, = nieuw budget zware extra ondersteuning Eventuele (gemeentelijke) subsidies e.d. www.koersvo.nl directienetwerk maart 2012 5 5

Straks SWV Passend Onderwijs Uitgaven: Alle bestaande activiteiten van ’t SWV De extra bekostiging van lln. op VSO cluster 3 en 4 scholen (ondersteuningsbekostiging) De ondersteuning van lln. die vroeger een rugzak cl. 3 en 4 hadden Indicering (voorheen REC) www.koersvo.nl directienetwerk maart 2012 6 6

Rugzakken Nu AB-deel en school-deel Op AB-deel wordt 57% bezuinigd School-deel ongewijzigd Geld niet meer naar school, maar naar SWV Landelijk VO 1,6%, Koers VO 1,04% www.koersvo.nl directienetwerk maart 2012 7 7

Kengetallen per 1 oktober 2010 Aantal leerlingen in ons samenwerkingsverband: 50.029 Deelname PrO/LWOO: 7.622 (=15,24%, landelijk 13,17%) Deelname VSO: 1.596 (=3,19%, landelijk 3,35%) LGF: 521 (=1,04%, landelijk 1,64%) Henk Keesenberg heeft dit ook laten zien, dit is de huidige stand van leerlingenaantal van Koers VO Je zou kunnen denken met de verevening komt er geld bij, omdat hier minder VSO deelname is, dus dat is gunstig voor onze situatie. Dat is ook zo, maar er is op dit moment sprake van toename van deelname, dus als deze lijn zich doorzet, dan is dat budget ook hard nodig www.koersvo.nl directienetwerk maart 2012 8 8

Voorbeeld school - indicatief 500 leerlingen 5 rugzakken = 1% 5000 euro per leerling (waarvan 1000 euro ambulante begeleiding) Bij LWOO 3500 per leerling Tot juli 2015 verplichte afname ambulante begeleiding www.koersvo.nl directienetwerk maart 2012 9 9

Leerling model Kenmerken Geld volgt de leerling Indiceren van extra onderwijsbehoeften is nodig Leerling met extra onderwijsbehoeften heeft andere waarde voor de school dan leerling zonder extra onderwijsbehoeften Toelichten Op het blad in de notitie die jullie hebben zien jullie ook onder de uitgangspunten en kenmerken drie blokken met consequenties Wat we hebben gedaan is per model gekeken naar wat de consequenties kunnen zijn als je dit model tot verdeelmodel bestempeld. Het kunnen positieve of negatieve gevolgen zijn, dat ligt er maar aan vanuit welke ogen je het bekijkt. Vandaar geen voordelen/nadelen, maar consequenties op niveau van: Leerling School Samenwerkingsverband Voorbeeld consequenties: School heeft belang bij indicatie, leerling levert geld op, dus gaat meer indiceren Kan administratieve druk opleveren, (aanvragen van budget en dit onderbouwen met vaak een dossier) Op niveau van samenwerkingsverband: niet duidelijk hoeveel aanvragen er komen, ‘open eind financiering’, dus wordt wenselijk een plafond vast te stellen. www.koersvo.nl directienetwerk maart 2012 10

Expertisemodel Kenmerken SWV heeft coördinerende en inkoopfunctie betreffende opvangvoorzieningen en ambulante begeleiding (bijvoorbeeld als VSO ambulante begeleiding aanbiedt) SWV kan ook aanbieder zijn Samenwerkingsverband is bepalend Bepaalt: welke voorzieningen, hoe groot deze zijn, voor welk type zorg en hoeveel geld er heen gaat. Dus alle zware zorgarrangementen regelt het samenwerkingsverband. School regelt lichte zorg, zware zorg bij SWV Kan zijn: Inkopen van plekken op opvangvoorzieningen of zware zorgarrangementen op scholen. Kan ook een centrale dienst zijn waar deskundigen zitten die ingezet worden op scholen voor zware zorgtrajecten Voorbeeld van consequentie: Er is ruimte voor initiatief op scholen, het SWV kan specialisme bekostigen VSO kan breder expertisecentrum worden Het Samenwerkingsverband krijgt een grote rol in de aansturing van de extra zorg en de plaatsing en het monitoren van de kwaliteit en dekkendheid van het netwerk. www.koersvo.nl directienetwerk maart 2012 11

Schoolmodel Input Kenmerken Verdeling van middelen op basis van heldere criteria Elke leerling levert de school geld op Bij het schoolmodel gaat het erom dat het geld over de scholen verdeeld wordt. Hier kan je op verschillende manieren naar kijken. Er is een model INPUT, een model Throughput en een model OUTPUT. Als eerste model het INPUT model: Hierbij zijn de criteria heel eenduidig, namelijk gewoon het aantal leerlingen. We delen het beschikbare budget door het aantal leerlingen in de regio en elke leerling is hetzelfde waard. Geen discussie over welke vragen ze hebben, hoeveel ondersteuning nodig is, alleen het aantal is criterium. Hierin kan je natuurlijk nuanceren Consequenties bijvoorbeeld: Niet zichtbaar of een leerling de zorg krijgt die hij/zij nodig heeft Veel verantwoordelijkheid bij de scholen, zij zijn verantwoordelijk voor al de leerlingen en dat zij de zorg krijgen die ze nodig hebben. Geeft ruimte om bijvoorbeeld preventief te werken, middelen zijn direct beschikbaar. Geeft ook verantwoordelijkheid voor als het niet goed gaat met de leerling, als je een opvangvoorziening nodig hebt, moet je die als school zelf bekostigen. “vervuiler betaald” Het samenwerkingsverband heeft in deze situatie een kleinere rol (geen indicatie, weinig adminstratie) www.koersvo.nl directienetwerk maart 2012 12

Schoolmodel Throughput Kenmerk 1. Gericht op handelen in de school, uitgevoerde zorg/profiel Tweede schoolmodel Geld verdelen volgens wat de school daadwerkelijk doet. Je kan hierbij uitgaan van bijvoorbeeld het SOP dat de scholen gaan maken. Hier bekostig je in feite wat scholen zeggen te doen voor hun leerlingen volgens hun profiel. Je kan ook kiezen voor een variant waarbij scholen aangeven wat ze zouden willen doen (in een soort voorstel) , de benodigde extra inspanning kan het SWV dan bekostigen. Het initiatief ligt hier dan echt bij de school zelf (en niet bij het SWV zoals in het Expertisemodel). Dus hier kan een school zeggen wij willen een autiklas gaan vormen en dat kost … aan extra investering en dit aanvragen bij het SWV (terwijl in het Expertisemodel het SWV een aantal plekken in de autiklas inkoopt bij een school). Eigenlijk gaat die model over “wat doe je in die black-box” (wat doe je nou extra voor deze leerlingen) www.koersvo.nl directienetwerk maart 2012 13

Schoolmodel Output Kenmerk Opbrengsten staan centraal Het derde schoolmodel: Hier kijk je niet zozeer naar wat de school doet, maar naar wat het oplevert. Het gaat dan weer om ‘harde indicatoren zoals bijvoorbeeld: 1 t/m 4 Tot zover mijn toelichting op de modellen. Er zijn 5 modellen toegelicht. In de notitie staat nog een variant, namelijk een combinatiemodel. Deze verschillende modellen zijn namelijk ook te combineren. Je kan bijvoorbeeld voor een deel het schoolmodel en voor een deel expertisemodel volgen www.koersvo.nl directienetwerk maart 2012 14

Wat mag en moet? Passend Onderwijs veel beelden, verwachtingen. De (concept) wet - minister Het referentiekader – VO RAAD Concept ondersteuningsplan – Koers VO – januari 2013 Voor 1 november 2012 juridische constructie-besturen Afspraak over route ondersteuningsplan – besturen Opdrachten uitwerking inhoud – besturen www.koersvo.nl directienetwerk maart 2012 15

Opdrachten werkgroepen September 2012 – bijeenkomst directies vo en vso April 2012 – start werkgroepen Maart 2012 - inschrijven werkgroepen www.koersvo.nl directienetwerk maart 2012 16

Werkgroepen Dekkend netwerk – schoolondersteuningsprofiel Dekkend netwerk – kwaliteit en basisondersteuning Herpositionering ambulante begeleiding Toegang VSO Toewijzing onderwijszorg Zorgplicht Onderwijs-jeugdzorg/gemeente www.koersvo.nl directienetwerk maart 2012 17