Academische vaardigheden als competentie binnen een bachelor programma. Hobbels en valkuilen van een op het 4C-ID model gebaseerd traject. Dr. H.Roebertsen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Hoe beleef je toetsen? HANovatie Themadag 6 november 2009 Saskia Weijzen.
Innoveren voor gezondheid
Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Optimalisatie van de stapgrootte in de Systematische Probleem Aanpak (SPA) in Competentie-gebaseerde Multimediale Practica (CMP’s) Rob Nadolski, Paul Kirschner,
Daltonontwikkeling op Kapteynweg
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
4C/ID Gebruikersdag, 17 april 2012, Utrecht
Roundtable 8 Teach as you preach: training in toepassen van het 4C-ID model volgens het model Symposium 4C-ID IV, 14 april 2011, Utrecht Studiecentrum.
Experimenteren met ict in het mbo Loek Nieuwenhuis, Irma van der Neut, Kirsten de Ries IVA, Tilburg University 23 april 2012.
| S turen Betere resultaten door docent-student voortgangsinteractie Projectleider Ellen Zillig-Straatman M eten A nalyseren I nformeren.
binnen het VMBO Impressie van wat mogelijk is.
21 januari 2012 Ben Vaessen (Metrisquare B.V.) in samenwerking met:
Wat kun je er (niet) mee binnen het onderwijs?
Methoden van Onderzoek
Hoe competentiegericht is uw opleiding?
Volgen in SO / PrO Studiedag Speciaal Onderwijs 18 jan 2012
Groot ICT-project Visie Daniëlle de Winter.
Onderwijsondersteuning chemie Hernieuwing van de eindtermen van de ba- en ma- opleidingen chemie Nicole Totté, Inge Serdons.
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
Opleiding sociaal werk Associatie Universiteit Gent.
Hoofdstuk 12 Je projectverslag schrijven en presenteren Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill,
Workshop Onderzoeksontwerp
Studietaak De studietaak staat centraal
Amsterdam Airport Schiphol 1 Anne S. Helsdingen 1, Ludo W. van Meeuwen 1,3, Saskia Brand-Gruwel 1, Jeroen J.G. van Merriënboer 1,2, & Jeano J.P.R. de Bock.
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
Vernieuwing verzorging
Begeleiden van Praktijkonderzoek
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Wat is de meerwaarde van een elektronische leeromgeving?
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
ICT-competenties SEPTEMBER 2007
Beoordelen met behulp van rubrics
M2 Pico-CAT (KDO 17 juni 2010) E.A.van Hell 17 juni 2010.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Het delegeren van taken in de huisartspraktijk
Evaluatie Leerlijnen.
NU Burgerschap Harald Veldman en Ingrid Leegsma 10 maart 2015 NU Methoden Congres.
4C/ID Versie 2 Jeroen J.G. van Merriënboer
Het 4C/ID model: Geknipt voor een kappersopleiding Wendy Kicken.
Presentatie Fontys Pabo Limburg 30 november jaar 4C-ID model
sociaal pedagogisch hulpverlenen
Werkveldconferentie 3 juni 2015 Wat is de rol van zorgverlener door de ogen van leerjaar 2?
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
Bachelor Medische Hulpverlening
Leertaken ontwerpen voor het leren van informatievaardigheden in het hoger onderwijs Workshop 15 oktober 2010 Iwan Wopereis, CELSTEC, Open University of.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
 1. Het begrip (beroeps)competenties 1. Het begrip (beroeps)competenties  2. Werkend leren 2. Werkend leren  3. Stageplaatsen als leeromgeving 3. Stageplaatsen.
Bron: APS. (z.j.) Activiteitenwaaier een onderzoekende leraar. 1.
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
Het betrekken van studenten bij de toetscyclus
Bijeenkomst September 2015
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 12 Hafida El- Gharbaoui.
Verkeersborden leren hoe werkt dat?
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
3 * C C ompetenties in de C urricula van de C AH.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
VAD BIJEENKOMST 1.3. Inhoud bijeenkomst Welkom, mededelingen, stage ervaringen 2. Presentatie / bespreken van de voorbereidingsopdrachten 3.Leerdoelen/lesdoelen.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Zelfsturend leren wordt je aangeleerd Kom over de Brug! 25 mei 2016 Patrick Sins Ineke Vermeulen Emmy Vrieling Alieke van Dijk Het effectief professionaliseren.
Kenniskringen in De HHS Marinka Kuijpers Lector Pedagogiek van de Beroepsvorming.
Tutoraat, Mentoraat PSYCHOLOGIE UvA Waarom? Wat & HOE?
Portfolio voor eerstejaars geneeskunde studenten
Vaardigheden 1. Het opzetten van een vaardighedenlijn voor leerlingen van de brugklassen. 2. Voor vakdocenten inzichtelijk maken wanneer welke vaardigheden.
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Toetsen: Samenstelling, Beoordeling en Analyse
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Succescriteria voor Spreekvaardigheid
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Transcript van de presentatie:

Academische vaardigheden als competentie binnen een bachelor programma. Hobbels en valkuilen van een op het 4C-ID model gebaseerd traject. Dr. H.Roebertsen FHML Maastricht university

Faculty of Health, Medicine and Life Sciences Inhoud: 1.Aanleren van competenties 2.Academische vaardigheden tot Eerste stap in uitvoering, de praktijk 4.Oefening 5.Vervolgstappen

Faculty of Health, Medicine and Life Sciences Inhoud 1.Aanleren van competenties 2.Academische vaardigheden tot Eerste stap in uitvoering, de praktijk 4.Vervolgstappen

Faculty of Health, Medicine and Life Sciences Wat is een competentie Geheel van: – cognitieve (”high level” ) vaardigheden, – geïntegreerde kennisstructuren, – sociale vaardigheden – houding en waarden (Merrienboer, J.J.G.; Kirschner, P.A.(2007))

Faculty of Health, Medicine and Life Sciences Competenties verwerven Hoe? –4C/ID model: Werken aan hele taken, gekoppeld aan context Oefenen van deelvaardigheden telkens gekoppeld aan de hele taak. Oplopend in mate van complexiteit Gerichte uitleg en feedback

Faculty of Health, Medicine and Life Sciences Voorbeeld hele taak: Voetbalwedstrijd eenvoudig complex

Faculty of Health, Medicine and Life Sciences leertaken Leertaken : Overschieten; Afspelen;sprinten; doel schieten;ingooien; etc Wedstrijd spelen is hele taak

Faculty of Health, Medicine and Life Sciences Inzoemen op een leertaak overspelen Deelvaardigheden Just-in-time instructie en feedback

Faculty of Health, Medicine and Life Sciences Oefenen blijft belangrijk domme speler

Faculty of Health, Medicine and Life Sciences Opbouw in taakklassen Eenvoudige taakComplexere taak minder hoge eisenhogere eisen

Faculty of Health, Medicine and Life Sciences Schrijven van een wetenschappelijke thesis Wat in welk in hoofdstukken statisitiek: Selectie van literatuur Argumentatie Integratie Methode Struc- turen Onderzoek opzet Hele taak Deel taken Argumen teren refereren

Faculty of Health, Medicine and Life Sciences Academische competenties 1.Aanleren van competenties 2.Academische vaardigheden tot Eerste stap in uitvoering, de praktijk 4.Vervolgstappen

Faculty of Health, Medicine and Life Sciences Voorbeeld van eindtermen Bachelor De afgestudeerde is in staat om basislaboratoriumvaardigheden en onderzoeksdesigns op de juiste wijze toe te passen en onderzoeksgegevens te analyseren met behulp van moderne computertechnieken. Aangeleerde methodologische/ statistische technieken op adequate wijze uit te voeren en toe te passen; Implicaties van onderzoeksresultaten aan te geven, en op grond hiervan beslissingen te nemen of vervolgacties te plannen of voor te stellen.

Faculty of Health, Medicine and Life Sciences Just-in-time feedback Hele complexe taak deeltaken deeltaakoefening

Faculty of Health, Medicine and Life Sciences Academische competenties 1.Aanleren van competenties 2.Academische vaardigheden tot Eerste stap in uitvoering, de praktijk 4.Vervolgstappen

Faculty of Health, Medicine and Life Sciences Wensen: ontleent aan 4C/ID model Integratie van kennis en vaardigheden Opbouw in complexiteit Just-in-time feedback Monitoring (van Merriënboer et al., 2002)

Faculty of Health, Medicine and Life Sciences oefening MAAK 3 TALLEN OVERLEG 5 MINUTEN MET UW LINKER BUURMAN EN LINKER ACHTER- BUURMAN WELKE HOBBELS ZIJN IN UW EIGEN 、 ORGANISATIE om dergelijk onderwijs te implementeren 。

Faculty of Health, Medicine and Life Sciences HOBBELS MET BETREKKING TOT : organisatie afstemming tussen blokken afstemming tussen docenten kwaliteit van docenten kwaliteit van studenten

Faculty of Health, Medicine and Life Sciences Voorwaarden en hobbels bij ontwikkeling van Academische traject

Faculty of Health, Medicine and Life Sciences Presen teren Schrij- ven F&T Argum MT&S Voorwaarde 1: samenhang

Faculty of Health, Medicine and Life Sciences Presen teren Schrijv en F&T Lab MT&S Hobbel 1, verschillende groepen/ belangen

Faculty of Health, Medicine and Life Sciences Voorwaarde 2: opbouw Jaar 1 Jaar 2 Jaar 3 Jaar 4 Opbouw in complexiteit van hele taken (J. van Merriënboer et al., 2002)

Faculty of Health, Medicine and Life Sciences Hobbel 2: afstemming tussen en binnen jaren is complex Jaar 1 Jaar 2 Jaar 3 Jaar 4 Opbouw in complexiteit van hele taken (J. van Merriënboer et al., 2002)

Faculty of Health, Medicine and Life Sciences Voorwaarde 3: variatie in opdrachten Onderzoek doenKritisch lezen

Faculty of Health, Medicine and Life Sciences Voorwaarde 4: Juiste uitleg op juiste moment Toename van zelfsturing

Faculty of Health, Medicine and Life Sciences Voorwaarde 5: Juiste feedback en ondersteuning op juiste moment

Faculty of Health, Medicine and Life Sciences Hobbel 4: Vereist veel afstemming tussen en binnen blokken/ jaren.

Faculty of Health, Medicine and Life Sciences Aanpak binnen FHML Implementatie-model Opzet Training Leeromgeving

Faculty of Health, Medicine and Life Sciences Implementatie model bij deze onderwijsvernieuwing Onderwijsvernieuwing MT Ba- taskforce Jaaroverleg Blokcoördinatoren Traingscoördinatoren

Faculty of Health, Medicine and Life Sciences Uitganspunten geformuleerd voor wetenschappelijk communiceren Aandacht voor wetenschappelijk schrijven en presenteren Beoordelen zonder feedback heeft geen leereffect. Opbouw van focus van feedback Studenten leren van feedback Docenten geven feedback zowel om uit te leggen wat goed is en wat verbeterd moet worden. Opbouw van opdrachten in toenemende complexiteit

Faculty of Health, Medicine and Life Sciences Opzet jaar 1 Opbouw in complexiteit van opdrachten Per verslag focuspunten voor feedback Academisch dossier Opbouw van criteria Integratie van vaardigheden

Faculty of Health, Medicine and Life Sciences Opzet van jaar: wetenschap. Com. blokactiviteitFocus feedbackVoorwaarde voor beoordeling 1 Verslag -1Nederlands,, 2 Verslag 2 Refereren APA in tekstNederlands, 3 4 Verslag 3Probleemstelling Theoretisch kader Nederlands, APA 5 Verslag 4MethodologieNederlands, APA Probleemstelling, 6 Verslag 5Resultaten Conclusie Nederlands, Onderbouwing APA Probleemstelling, Theoretisch kader Methodologie

Faculty of Health, Medicine and Life Sciences Academisch dossier Verzameling van: Verslagen; opdrachten Feedbackformulier Feedback van docent Verzameld over meerdere jaren Inzichtelijk voor docenten, monitor Inzichtelijk voor student

Faculty of Health, Medicine and Life Sciences Academische competenties 1.Aanleren van competenties 2.Academische vaardigheden tot Eerste stap in uitvoering, de praktijk 4.Vervolgstappen

Faculty of Health, Medicine and Life Sciences jaar 1 BMW en Jaar 1 GW ( n = 490) Academisch dossier in blackboard Verslagen in academisch dossier Docenten leveren feedback in academisch dossier Eerste stappen van integratie en afstemming

Faculty of Health, Medicine and Life Sciences De praktijk ……………………. Onderzoek studenten en docenten BMW en GW eind studiejaar Evaluaties Vragenlijst Focusgroep

Faculty of Health, Medicine and Life Sciences Uitkomsten focusgroep bijeenkomsten Veel studenten krijgen geen/ nauwelijks digitale feedback. In hun academisch dossier staat alleen een cijfer. Kwaliteit van feedback niet altijd goed.

Faculty of Health, Medicine and Life Sciences Ervaringen van docenten GW en BMW Lastig om formative feedback te geven. Digitaal aanleveren lastig. Blackboard, niet gebruikersvriendelijk. Feedback aanpassen aan niveau is moeilijk.

Faculty of Health, Medicine and Life Sciences Academische competenties 1.Aanleren van competenties 2.Academische vaardigheden tot Eerste stap in uitvoering, de praktijk 4.Vervolgstappen

Faculty of Health, Medicine and Life Sciences Schrijven van een wetenschappelijke thesis Wat in welk in hoofdstukken statisitiek: Selectie van literatuur Argumentatie Integratie Methode Struc- turen Onderzoek opzet Hele taak Deel taken Argumen teren refereren

Faculty of Health, Medicine and Life Sciences Verbeter punten Elektronische leeromgeving Organisatie niveau Ondersteunend materiaal en info Training voor docenten

Faculty of Health, Medicine and Life Sciences Elektronische leeromgeving Invoeren van E-pass in plaats van Blackboard Formuleren van competentie niveau per jaar Pilot in april-mei- juni

Faculty of Health, Medicine and Life Sciences

Competentie Onderzoek opzetten taalgebruik refereren Argumenteren structureren reflecteren presenteren

Faculty of Health, Medicine and Life Sciences Ondersteunend materiaal en info Verbeterde feedbackformulieren “eindtermen per jaar” Meer aandacht voor opbouw en samenhang van academisch dossier. Terugkoppeling van resultaten naar studenten. Informatie voor docenten verbeteren Studenten informeren : online instructie

Faculty of Health, Medicine and Life Sciences Training voor docenten Feedback training –Gekoppeld aan beoordelingstaak ( just in time) –Combinatie van discussie,voorbeelden, e- learning…………

Faculty of Health, Medicine and Life Sciences samenvattend Academische vaardigheden ontwikkelen is complex 4 C/ ID geeft houvast bij ontwikkelen Innovatie kost tijd en geduld

Faculty of Health, Medicine and Life Sciences

Competentie Onderzoek opzetten taalgebruik refereren Argumenteren structureren reflecteren presenteren