Melden verzuim en voortijdig schoolverlaten. Waarom onderzoek Lissabondoelstelling terugdringen aantal jongeren zonder startkwalificatie Verkennend onderzoek.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kleuterschool De Zevensprong
Advertisements

Bedrijventerreinen als economische motor Presentatie door drs. Gerrit Ybema Ybema Economy Solutions Bedrijventerreincongres 2006 Zutphen, 5 oktober 2006.
Opleidingsinfrastructuur
Aansluiting nazorg gevangeniswezen
Communicatie in de Aanval op Schooluitval
Basisondersteuning ‘het geheel van preventieve en licht curatieve interventies die binnen de school planmatig worden uitgevoerd en is het fundament van.
Onderzoek, conclusies en aanbevelingen 23 november 2011
Wie verzuimt er nou eigenlijk?
Informatica 1, Blok 1, Hoofdstuk 2
Rapportages zijn Managementinformatie
Logistiek management: begrippen en principes
Onderzoeksmethode Oftewel: met welke specifieke onderzoeksmethode kan ik het best mijn onderzoeksvraag beantwoorden.
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
Evaluatie van een proces
Presentatie stand van zaken VSV RMC Rijnmond Regiocoördinatie
Auditprogramma 2007 Resultaten Raadgevend Comité - 27 februari 2008
Landelijke LEA-conferentie
Gemeente en onderwijs een sterk koppel Afstemming ZAT, passend onderwijs en CJG in LEA Datum 12 januari 2010 NJi Onderwijs.
‘Aanval op schooluitval ’ Doelen, Resultaten & kansen LEA- conferentie Projectdirectie VSV Dr. Nahied Rezwani Coördinator Accountmanager.
Kwaliteitszorg als ontsluiter voor professionele ontwikkeling op school Opleiden in School (OiS) (V)SO Start-upconferentie.
Digitaal Verzuimloket
(Her)Gebruik gegevens van het Niet Bekostigde Onderwijs (NBO)
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
Zwarte schapen tellen. 2 Melden van verzuim en uitval door MBO-instellingen Regionale informatiebijeenkomsten Najaar 2009 Frank Koster
Informatievoorziening en VSV:
39 Convenanten ‘Aanval op schooluitval ’ & ‘1-loket voor verzuim en voortijdig schoolverlaten’ Gerda Brinkman, Accountmanager OCW Utrecht, 4 juni.
Gebruikersmogelijkheden Henk Bakker/Doede de Vries 19 april 2007 Onderwijs Resultaten Praktijk Leningen & Financiering Personen Instellingen Basisregistraties.
Ontwikkelingen onderwijsnummer BVE Paul Meltzer Directie BVE Ministerie OCW 19 april
Ontwikkelingen van het onderwijsnummer
‘Ouders als behandelaars’
© de vries business consultancy, 2008
Effectieve Samenwerking: krachten bundelen. Heldere intenties & uitgangpunten.
Vroegtijdige Schoolverlaten
Zwemvaardigheid landelijk meetmoment en registratie.
Aanleiding en doel project Verzuim 18+ We missen je Elly Pastoor
MIS HET NIET! JE DIPLOMA.
Convenanten Voortijdig Schoolverlaten0. Convenanten Voortijdig Schoolverlaten 2008 – 2011 Fred Voncken, directeur themadirectie VSV.
Teams als basis van de organisatie
Opening Twente Centre for Career Research (UT) “Professionele ontwikkeling van leerkrachten vanuit beleidsperspectief” Monique Vogelzang Directeur directie.
Presentatie Sluitende aanpak VOORTIJDIG SCHOOLVERLATEN in de Provincie Groningen “Wat doen we goed en wat kan beter”? Maandag 19 mei 2008.
21 ST CENTURY SKILLS! WAT DOEN WE ER MEE? Onderwijspraktijkmiddag ROLF Groep Dr. Ben Kokkeler, Kokkeler Innovatie Consult 16 september 2015.
Verpleegkundig redeneren
Gezonde School Centrum Gezond Leven1 Werkplaats Gezonde School Centrum Gezond Leven.
“Met Kinderen Leren” Wat gaan we doen in ?
PRESENTATIE raadsbijeenkomst SLIEDRECHT 15 juni 2011.
Kernbestuur BOJOZ 8 maart RESULTATEN / VSV-CIJFERS 2005/ / / / /2012 Totaal
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
1 Voortijdig Schoolverlaten Een regionale verantwoordelijkheid Bestuurlijk Overleg Jeugd, Onderwijs en Zorg 15 juni 2012.
Slimmer organiseren Evalien Verschuren, Bonnie Visser Haike Jacobs, Ellen Loykens CJG Beijum, Molendrift.
Arts-patiënt communicatie rondom uitleg van SOLK: een kwalitatieve studie van Schotse audioconsulten Madelon den Boeft.
16 april 2015 Miniconferentie VO  MBO Regio Eem Welkom.
3 april 2014 Miniconferentie VO  MBO Regio Eemland Welkom.
De (groei)indicatoren 8.2 en 2.1 en wat vraagt de Inspectie van het Onderwijs.
Meer rendement uit audits! Manon Diepenmaat 28 maart 2013.
Agenda 1.Onthaal en begeleiding 2.Denkmodel risico-evaluatie en analyse 3.Evaluatie VGM-antennes Pauze 4.Procedure zwangerschap 5.Ventilatie 6.Keuzemodule.
Evaluatie FAB-trainingen Mondriaan Parnassia GGz Centraal Een beknopt overzicht van uitkomsten 7 maart 2017.
Arbeidsmarktonderzoek gehandicaptenzorg
Wet meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling
Grip op veiligheid en risico’s op de werkplek en het voorkomen van verzuim Hoe zorg ik voor een goed beleid om (financiële) risico’s van veiligheid zoveel.
Het zorgcontinuüm.
Workshop 7 | VSV, kwetsbare jongeren en verzuim
Na 25 jaar Samenwerken: 1 gezin 1 plan
Voorlichting leerplicht
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
De Methodische Aanpak Schoolverzuim
Procesondersteuning binnen de sociale zekerheid
De Methodische Aanpak Schoolverzuim
Veilig Incident Melden (wat roept het op?)
Van toezicht op scholen naar toezicht op besturing in het onderwijs
Procesevaluatie zomerscholen 2015
Transcript van de presentatie:

Melden verzuim en voortijdig schoolverlaten

Waarom onderzoek Lissabondoelstelling terugdringen aantal jongeren zonder startkwalificatie Verkennend onderzoek in 2007 onvoldoende aandacht voor belang tijdige melding Preciezer in kaart brengen situatie rond melden en verzuim (adm, proces en cultuur)

Wat is onderzocht In welke mate voldoen (kwantitatief niet mogelijk om te bepalen) Wat zijn de oorzaken van niet melden Analyse van het administratieve proces Verwerving van de gegevens Aggregatie van de gegevens Interventie op basis van de gegevens 33 scholen VO en 33 afdelingen BVE

Conclusies Een kwart van de onderzochte BVE afdelingen - bij vo drie kwart - kon het proces voldoende borgen. (BVE drie kwart dus niet, VO een kwart niet) Wel verbetering t.o.v. vorig jaar. VO instellingen doen dat beter dan BVE Veelal systeem problemen

Type systeemproblemen Gebrekkige administratieve organisatie Frequentie van inzicht in de resultaten van de registratie te gering Niet gericht op signaleren van termijnen Niet gericht op inzicht en verbetering van het grotere geheel Onduidelijke verantwoordelijkheden sterk persoonsafhankelijk

Wat zagen wij bij BVE Verwerving Variatie aan systemen Striktheid van het toepassen is niet sluitend Overstap tussen schoolsoorten onduidelijk Overstap tussen opleidingen vaak ook onduidelijk in het vizier

Wat zagen wij bij BVE Aggregatie Verwerking van de gegevens vindt meestal wel dagelijks plaats echter de aggregatie wisselt sterk. Veelal wekelijks Vaak complex om tot overzicht en inzicht te komen Aggregatie leidt vaak ook niet tot signalering van overschrijding van de wettelijke termijnen.

Wat zagen wij bij BVE Interventie Pedagogische interventie vaak langdurig in de tijd en niet afgestemd op wettelijke termijnen Wettelijke interventies w.o.3 daagse melding van leerplichtige lln veelal niet bekend bij onderwijzend personeel ZAT overleg veelal niet tijdig en afdoende Weinig aangrijpingspunten voor evaluatie en sturing

Wat kan beter Inzicht in aard en omvang van verzuim, vsv (kort cyclisch) Inzicht in de voortuitgang op opleidings - afdelingsniveau. (kort cyclisch) Interne organisatie rondom verzuim en vsv Effectiviteit relatie met de ketenpartners