Naar Betrouwbare persoonsgegevens

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe beleef je toetsen? HANovatie Themadag 6 november 2009 Saskia Weijzen.
Advertisements

Kwalificatiestructuren en wat daarbij komt kijken
Een veilig ID? Ee.
Het formuleren van hoofd- en deelvragen
Martijn Bijleveld.
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
Voorlichting Examinering Cohort oktober 2012 • Wat? • Hoe? • Waar? • Wanneer? • Diploma? • Vragen?
Taal en rekenen in het mbo
FlexForum : Kansen in de flexmarkt Donderdag 10 mei 2007 Waarde toevoegen Denk als je klant en wordt zijn beste leverancier.
Van idee tot digitaal materiaal
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerlingen 2 de graad.
Kwaliteit en betrouwbaarheid van simulaties ir. Rudolf van Mierlo Efectis Nederland BV.
Rekenen in het mbo: Stand van zaken regelgeving
Monique Goedhart en Gerda Egtberts
E-pensioen Online antwoord op al je pensioenvragen.
Van leerdoel naar leeropbrengst
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
Werkbijeenkomst Leerdoelen & Toetsing Bijeenkomst in het kader van de accreditatie / zelfevaluatie IO en IDE 23 mei 2013.
Toetsvormen en toetsbeleid
Van, voor én door het onderwijs.
Van, voor én door het onderwijs.
SURF Normenkader HO Geert Eenink Teammanager Software & Cloud.
Invoering nieuwe examensystematiek in het beroepsonderwijs
Werken met het raamwerk rekenen/wiskunde mbo Colo, 15 mei 2008 vincent jonker, victor schmidt, arthur bakker, monica wijers projectgroep raamwerk.
Competentiegericht ICT- onderwijs in het MBO NIOC 2002.
Flitsbijeenkomsten pilot rekentoets 2012
8 november 2012.
3600 feedback kwaliteit BPV Kwaliteitsspiegel
De doula: duivels of devine
StellingenStellingen 28 mei Veel kansen, veel mogelijkheden… maar we hebben het allemaal druk… Regie en ondersteuning is nodig.
Mogelijk scenario voor de uitrol Leido Expert-Meeting 13 april 2011.
Associate degree… en wat nu? Hans Daale Leido Expert-Meeting 13 april 2011.
Schoolinfo: Jessica Teunissen & Laurens de Wit DUO: Robin Mulder
Waarom nieuwe privacy richtlijnen?
Pilot: Blijvend bekwamen: werken aan eigen professie
Academische vaardigheden - C1.5
Zorg voor de Toekomst Noord- en Oost-Groningen Marieke van Ginkel
Toetsen & Toetsen 16 november Toetsen & Beoordelen Na deze ochtend 1- Weet je wat een effectieve en gefundeerde toetsconstructie is 2- Weet je.
Workshop Stem Welkom.
Leren en kwalificeren in de opleidingen Mediavormgever
Opzet, planning en uitvoering van projecten
Workshop Fondsen werven
Producten & Werkprocessen
Nieuw toetsprogramma BRIS werkt samen met deskundigen aan een nieuw toetsprogramma voor het toetsen van een bouwvergunning of een veilig gebouw.
Hands On: leren binnen handbereik
Workshop “Beoordelen”
PvB volgens KOC-model Wendy Bosma en Senta Mooijman Afdeling Examinering & kwalificering Projectleiding en ontwikkeling.
Toetsbeleid aan de faculteit Architectuur
Afnemende en toenemende verantwoordelijkheid
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Uitgeversgroep en Maatwerk Jeroen van Esch Docent - Uitgever Welkom!
Parkeeradres in de BRP Kwaliteitsoverleg BRP. Verantwoordelijkheid basisregistratie parkeeradres - Geert Deenen Data integriteit: -Actueel,
Wet taaleis in participatiewet 24 november 2015 Taaleis Achtergrond Taal is een belangrijke voorwaarde om te kunnen participeren. “Bijstandsgerechtigden.
Werken aan Kwaliteit De Kennisbasis en digitale landelijke toetsing voor HBO lerarenopleidingen.
In control met efficiënte en excellente examenprocessen. Eenvoudig en transparant!
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
ESF Regiobijeenkomst Verantwoording casemanagement april 2015.
Masterclass Digitaal Toetsen Juni 2016 Michiel van Geloven.
4Cyourway 16 december Leren, Loopbaan & Burgerschap 7 ‘kerntaken’ 21 ‘werkprocessen’ 19 SHL-competenties’
WALCHEREN VOOR ELKAAR WOG 4: afronding fase 1 en doorontwikkeling AGENDA 1.Opening 2.Verslag/terugblik vorige overlegtafel 3.Afspraken proces en besluitvorming.
Inhoud Nieuwe examenprogramma’s vmbo beroepsgericht
Kiezen voor keuzedelen
Het online opzetten, afnemen, beoordelen en verwerken van toetsen
Toetsing Vakdidactiek 2.
Thuiszorg: ruil de auto in voor de e-bike Inspiratiesessie mobiliteit en logistiek in de zorg 12 april 2018.
Procesondersteuning binnen de sociale zekerheid
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Aan de slag met de Naam/school - Datum -.
Uitgeversgroep en Maatwerk
Transcript van de presentatie:

Naar Betrouwbare persoonsgegevens NVVB Gelderland 7-11-2013 Geert Deenen

Project NBP

4 actielijnen 1. instrumenten ontwikkelen voor beoordelen van buitenlandse brondocumenten 2. kwalificatiestructuur ontwikkelen 3. randvoorwaarden voor certificering onderzoeken 4. mogelijkheden onderzoeken voor uitrol naar andere basisregistraties.

Wat is betrouwbaar?

Wat is betrouwbaar? Wat is waar?

Actielijn 2 en 3 Kwalificatiestructuur & certificering We willen goede opleidingen die... - aansluiten bij wat de praktijk van ons vraagt. - onderstrepen het belang van onze beroepspraktijk. - Houvast geven en bijdragen aan verdere professionalisering.

Actielijn 2 Doorontwikkelen NVVB kwalificatiestructuur Beproeven kwalificatiestructuur Samenwerken met ketenpartners Aan de hand van mijlpalen

Stappen in kwalificatiestructuur Bepalen module-indeling Samenstellen toetstermen en beheersingsniveaus Samenstellen toetsmatrijzen en geschikte toetsvormen Opstellen toetsbeleidsplan Maken lesmateriaal Maken examenmateriaal Kleinschalige beproeving Tussentijdse evaluatie en bijstelling Laatste beproeving Opleveren kwalificatiestructuur

input Toetstermen van BABZ en BOBZ Gemma processtructuur Modulestructuur BZM Kennis van veel vakspecialisten, zoals: RDW, BPR, BZK, gemeenten, TIF, bureau documenten IND, RNI, progr . mGBA, Kmar, NVvB Project input ID-vaststelling , ID-fraude, ID-management Persoonsinformatievoorziening (o.a. mGBA, BRP, RmBS) Kanaalonafhankelijkheid Kerntaken en Werkprocessen op ons vakgebied

Kerntaken en werkprocessen

Toetstermen (1) resultaat obv input Accordering van bestaande toetstermen “Ontdubbeling” van toetstermen ombuigen van een aantal toetstermen Toevoeging van een groot aantal nieuwe toetstermen

Toetstermen (2) taxonomiecode Het niveau van de toetstermen K = kennis B = Begrip RV = Reproductieve vaardigheid PV = productieve vaardigheid

Toetstermen (3)

Toetstermen (4) Sorteren naar onderwerp Samenvoegen tot (deel)modulen Bepalen vraagsoort per toetsterm Gesloten vragen open vragen praktijkopdracht

Modulen MBO-2 MBO-4 HBO proef

Modulen MBO-2

Modulen MBO-4

Modulen HBO

Examenvragen Beschrijving Taxonomiecode Soort vraag Gesloten, open op praktijkopdracht Voor elke toetsterm minimaal één vraag Hergebruik van bestaande vragen Aanpassen van bestaande vragen Verwijderen van niet meer te gebruiken vragen Ontwerpen en vaststellen van nieuwe vragen

Stavaza vragen Gesloten en open vragen Voor nagenoeg elke toetsterm is er een vraag Voldoende vragen om toetsen samen te stellen Aantal toetstermen – nog geen examenvraag Opdrachten uitgezet Praktijkopdrachten Opleiding constructeurs gepland Moeten nog geconstrueerd worden Opdrachten uitzetten Construeren Vaststellen

Stavaza examenvragen (2) Processtappen (vragen) gesloten open praktijkopdrachten Opleiding constructeurs Afgerond gepland Opdracht aan constructeurs Construeren Vaststellen Gepland publiceren n.v.t.

Gesloten vragen een- uit- meervraag; meer- uit- meervraag; Ja/nee vraag rangschikvraag; matchvraag (gelijk); matchvraag (ongelijk); invulvraag (alfanumeriek); invulvraag (numeriek). https://uitproberen.testvision.nl/online3/fe/login_ot.htm?cam pagne=ICTU2013G  

Open versus gesloten Voordeel van gesloten vragen: Kandidaat; korte heldere vragen Constructeur: minder complex, vergt minder tijd Examen organisatie: breder toetsen NBP: efficiënter, makkelijker te controleren Automatisch vs handmatig Nadeel gesloten vragen: Niet alle niveaus (taxonomiecode) te toetsen

3 proeven omzetten van open vragen naar gesloten vragen Van casusvragen naar losse open vragen ontwikkelen van open vragen met parallelle varianten daarvan

Ad 1. Van open naar gesloten vragen Doel van de proef: Nagaan in hoeverre het haalbaar is om toetstermen waarbij nu de open vraagvorm is gekozen te toetsen met de gesloten vraagvorm. Als dit mogelijk blijkt, geven wij ook aan hoeveel verlies aan validiteit het eventueel met zich meebrengt. Dat wordt een kwalitatieve beoordeling in hoeverre de toetstermen zijn afgedekt.

aanpak Van zeer concreet en gedetailleerd naar abstract en algemeen Bestaande casussen genomen uit de PM1 / PM2 / PM3 van BA-BZ/MLO-BZ 8 casussen geanalyseerd De vraag als basis genomen Welke vraag moeten we nu stellen om dezelfde antwoorden te krijgen? NB: moet blijven voldoen aan de toetsterm

Resultaten proef Conclusies: Het is haalbaar om deze te toetsen met de gesloten vraagvorm. Consequentie: Veelal: per toetsterm meer vragen nodig om de inhoud goed af te dekken. Deze vragen veelal niet in hetzelfde examen te gebruiken Open eindje: Mocht tijdens de ontwikkeling of vaststelling blijken dat een gesloten vraagvorm toch niet mogelijk is: dan kan alsnog een open vraag ontwikkeld worden of kan meegenomen worden als onderdeel van een praktijkopdracht.

Ad 2. casus -> open vragen + parallelle varianten Doel van de proef: a. Nagaan in hoeverre casusvragen kunnen worden losgelaten en vervangen door losse open vragen. b. Nagaan of het haalbaar is om bij de losse open vragen parallelle vragen te ontwikkelen. Nagaan hoeveel tijdsbesparing het ontwikkelen van parallelle vragen oplevert.

2 van casus naar open vragen Conclusie: De aanpak met casusvragen kan prima worden losgelaten en vervangen door losse open vragen. Consequentie: bij elke vraag is een inleiding (casus) nodig is. Meer leeswerk voor kandidaten. Meenemen in evaluatie Oplossing: meer examentijd het ontwikkelen en vaststellen van losse vragen kost minder tijd Vanwege consistentie tussen alle vragen binnen een casus

3. Parallelle open vragen Conclusie: Het is zeker haalbaar en ook aan te raden om parallelle versies van losse open vragen te ontwikkelen Het ontwikkelen van parallelle vragen levert een flinke tijdsbesparing op voor zowel het ontwikkelen als het vaststellen (+/- 40% minder tijd nodig).

bijeffect Open vraag Gesloten vraag Parallelle vraag Examen 1 Examen 2 Gehele vraag Deelvraag 1 Deelvraag 2 Mogen niet in hetzelfde examen voorkomen Versie 1 Versie 2

3. minder toetsen Aanleiding: Er waren toetsen met te weinig vragen Doel: Bepalen welke toetsen verantwoord samengevoegd kunnen worden, zodat er examens ontstaan met voldoende vragen. Resultaat: Heeft geleid tot de huidige indeling Bijv: nationaliteit en afstamming bij MBO-4

Parallelle ontwikkeling Invoering nieuwe regelgeving 1-11: toetstermen BRP-proof 9-12: examenvragen BRP- proof Duale periode ….. Toetstermen en vragen obv werkwijze LO3 Toetstermen en vragen obv werkwijze mGBA Permanent proces

De toets Vragen moeten nog beproefd worden… De publieksvraag: Weet jij hoeveel 1 en 1 is? 2 11 Nee ja

vouchers Kabinet investeert eenmalig, een fors bedrag in opleidingen en examens. voucher kostendekkend voor betaling van de opleidingen aan de opleidingsinstelling aanmelden voor 1 december beperkt aantal deelnemers Mail naar nbp@ictu.nl om u aan te melden! https://www.nvvb.nl/publiciteit/nieuws/vouchers-voor- opleiding-invoering-van-de-wet-brp-en-voorkomen-fraude- op-op

Meedoen aan Pilot? Wilt u met uw gemeente meedoen aan de pilot? Dan biedt het project het volgende aan: vergoeding van de opleiding gratis examens een erkend certificaat

???? Opmerkingen / aanvulling / vragen / suggesties?