De ontwikkeling naar zelfregulerend leren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
DAG VAN DE VAKDIDACTIEK Ijveren voor nijverheid!
Advertisements

Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
De relatie tussen visie doelstellingen toetsing leertrajecten Een “innige band” !
Onderwijs in onderzoek & onderzoek in onderwijs Etalagebijeenkomst
KINDEREN EVALUEREN ZELF GON-BEGELEIDING BEGELEIDING DOVE EN SLECHTHORENDE KINDEREN Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar
Daltonontwikkeling op Kapteynweg
4C/ID Gebruikersdag, 17 april 2012, Utrecht
Roundtable 8 Teach as you preach: training in toepassen van het 4C-ID model volgens het model Symposium 4C-ID IV, 14 april 2011, Utrecht Studiecentrum.
Kom verder. Saxion. Leergang digitale didactiek in een ICT rijke omgeving.
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
De Kennis Creatie Spiraal binnen Stoas Hogeschool
Hoe competentiegericht is uw opleiding?
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
TOM waarom eigenlijk? Recht doen aan verschillen
Resultaten studietijdmetingen (m.i.v. controle correctheid resultaten / vragen) Andere bronnen Andere bevragingen of hearings (OPL- of OPO-niveau) Andere.
Workshop Onderzoeksontwerp
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Amsterdam Airport Schiphol 1 Anne S. Helsdingen 1, Ludo W. van Meeuwen 1,3, Saskia Brand-Gruwel 1, Jeroen J.G. van Merriënboer 1,2, & Jeano J.P.R. de Bock.
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
HAN Faculteit Educatie.
Docentontwerpteams en self-efficacy
It’s not you, it’s the didactics that matter, stupid…
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
moderniseren van het curriculum.
Self-directed learning in het beroepsonderwijs Dr. Saskia Brand-Gruwel.
Visie & Strategie.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
4C/ID Versie 2 Jeroen J.G. van Merriënboer
De puzzel past steeds beter
Valkuilen bij het ontwerpen volgens 4C/ID
Presentatie Fontys Pabo Limburg 30 november jaar 4C-ID model
Leertaken ontwerpen voor het leren van informatievaardigheden in het hoger onderwijs Workshop 15 oktober 2010 Iwan Wopereis, CELSTEC, Open University of.
 1. Het begrip (beroeps)competenties 1. Het begrip (beroeps)competenties  2. Werkend leren 2. Werkend leren  3. Stageplaatsen als leeromgeving 3. Stageplaatsen.
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Bijeenkomst September 2015
Dublindescriptoren: Bologna Bologna-niveaus 1. bachelor, 2. master, 3. doctor Niveaubepaling door de resultaten (outcomes) van opleidingen, niet door inputs.

werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Keuzethema: differentiatie
Bijeenkomst September 2015
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
Bijeenkomst projectleiders Utrecht, 26 september 2011.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Amsterdam Airport Schiphol 1 Ludo van Meeuwen 1,3, Saskia Brand-Gruwel 1, Jeroen van Merriënboer 1,2, & Jeano de Bock 3 1 Open University of the Netherlands,
Samen ontwerpen van een toekomstgerichte en authentieke toetsstrategie Eveline Vinois, Ilse Ruys, Veerle Martens Meer info?
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
In de rol van opleider 13 december Inhoud Taken en competenties rol opleider Leerstijlen Ontwikkelen naar zelfstandig leren Structureren en doceren.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Zelfsturend leren wordt je aangeleerd!
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
Coaching in regioleren
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
VAD bijeenkomst 1.7 Welkom, mededelingen
Sieberdam/ROCS & KODOS
Verschillen tussen leerlingen en differentiatie in de les
Leiding geven aan school ontwikkeling
Hoe te werken met de oefenopdrachten
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Excursiedidactiek Radboud Docenten Academie
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Vertaling van: John Hattie – Visible Learning for Teachers
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Team charter Instrument.
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
Leiderschapsontwikkeling
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

De ontwikkeling naar zelfregulerend leren Twee verschillende interpretaties voor de onderwijspraktijk

Onderwijskundig Ontwerp & Advisering Wij zijn: Eefje Lagé & Linda Jakobs ILS ← afstudeeropdracht → ISBS Master studenten: Onderwijskundig Ontwerp & Advisering Universiteit Utrecht

Zelfregulerend leren cyclus Zimmerman, 2000

Van den Boom, Paas en Van Merriënboer, 2007

Naïve & Skilfull 3 fasen Naïve Skilfull Forethought Zimmerman, 1998 3 fasen Naïve Skilfull Forethought Algemene leerdoelen Georiënteerd op prestaties Lage self-efficacy Extrinsiek gemotiveerd Specifieke hiërachische doelen Georiënteerd op leren Hoge self-efficacy Intrinsiek gemotiveerd Performance Geen duidelijke focus Monitoren van prestaties Focus op leren Monitoren van leerproces Self-reflection Zelfevaluatie vermijden Slecht aanpassingsvermogen Falen toekennen aan persoonlijkheid Constante zelfevaluatie Goed aanpassingsvermogen Falen toekennen aan strategiegebruik en oefening

Dublin descriptoren Bachelor: Bezit de leervaardigheden die noodzakelijk zijn om een vervolgstudie die een hoog niveau van autonomie veronderstelt aan te gaan. Master: Bezit de leervaardigheden die hem of haar in staat stellen een vervolgstudie aan te gaan met een grotendeels zelfgestuurd of autonoom karakter.

Een Leerlijn Self-Regulated Learning Met het portfolio als hulpmiddel

Inhoud presentatie Eefje Probleemdefinitie Doelgroep en behoefte analyse Ten Steps to Complex Learning Stap 1: het domein en meest complexe leertaak Stap 2: sequenteren van taakklassen Stap 3: formuleren van doelen

Probleemdefinitie Focusgroep gesprekken Werkgroep opleidingsdidactiek Inhoud Probleemdefinitie Doelgroep & behoefte analyse Ten Steps Stap 1: Domein & complexe leertaak Stap 2: Sequenteren taakklassen Stap 3: Formuleren van doelen Probleemdefinitie Focusgroep gesprekken Werkgroep opleidingsdidactiek Twee centrale vragen: 1. Erkennen docenten en studenten het probleem dat er onvoldoende eenheid is in de ontwikkeling van SRL? 2. Gaat het om een organisatorisch probleem of een ontwerp probleem? En kan een leerlijn SRL een oplossing bieden?

Probleemdefinitie Doordat er onvoldoende richtlijnen worden Inhoud Probleemdefinitie Doelgroep & behoefte analyse Ten Steps Stap 1: Domein & complexe leertaak Stap 2: Sequenteren taakklassen Stap 3: Formuleren van doelen Probleemdefinitie Doordat er onvoldoende richtlijnen worden aangeboden voor docenten over de mate waarin zij sturing moeten geven en zelfregulatie van studenten mogen verwachten bij het werkplekleren, is er geen eenheid in de ontwikkeling van SRL bij studenten. Hierdoor kan het portfolio, als hulpmiddel voor de ontwikkeling van zelfregulerend leren, niet optimaal benut worden.

Doelgroep en behoefte analyse Inhoud Probleemdefinitie Doelgroep & behoefte analyse Ten Steps Stap 1: Domein & complexe leertaak Stap 2: Sequenteren taakklassen Stap 3: Formuleren van doelen Doelgroep en behoefte analyse Doelgroep analyse: Gemêleerde groep: havo, mbo, propedeuse Kennis tekort rondom portfolio en SRL Behoefte analyse Onduidelijkheden over verwachtingen van de opleiding: voorbeelden Onvoldoende inzicht in persoonlijke leerdoelen: sturing/coaching Tijdsplanning en deadlines

Ten Steps to Complex Learning Van Merrienboer & Kirschner, 2007 Inhoud Probleemdefinitie Doelgroep & behoefte analyse Ten Steps Stap 1: Domein & complexe leertaak Stap 2: Sequenteren taakklassen Stap 3: Formuleren van doelen Ten Steps to Complex Learning Van Merrienboer & Kirschner, 2007 Blueprint componentes Ten Steps Learning task 1. Design learning tasks 2. Sequence task classes 3. Set performance objectives Supportive information 4. Design supportive information 5. Analyze cognitive strategies 6. Analyze mental models Procedural information 7. Design procedural information 8. Analyze cognitive rules 9. Analyze prerequisite knowledge Part-task-practice 10. Design part-task-practice

Ten Steps to Complex Learning Van Merrienboer & Kirschner, 2007 Inhoud Probleemdefinitie Doelgroep & behoefte analyse Ten Steps Stap 1: Domein & complexe leertaak Stap 2: Sequenteren taakklassen Stap 3: Formuleren van doelen Ten Steps to Complex Learning Van Merrienboer & Kirschner, 2007 4 taakklassen In ieder taakklasse neemt hulp en begeleiding af

Stap 1: het domein en meest complexe leertaak Inhoud Probleemdefinitie Doelgroep & behoefte analyse Ten Steps Stap 1: Domein & complexe leertaak Stap 2: Sequenteren taakklassen Stap 3: Formuleren van doelen Stap 1: het domein en meest complexe leertaak Interview met Subject Matter Expert

Stap 1: het domein en meest complexe leertaak Inhoud Probleemdefinitie Doelgroep & behoefte analyse Ten Steps Stap 1: Domein & complexe leertaak Stap 2: Sequenteren taakklassen Stap 3: Formuleren van doelen Stap 1: het domein en meest complexe leertaak Formulering meest complexe leertaak: plannen uitvoeren evalueren Bij volledige zelfregulatie kan de student alle activiteiten zelfstandig en op eigen initiatief uitvoeren. Sturing blijft echter plaatsvinden door planning (deadlines) en vragen als: ‘Heb je eraan gedacht rekening te houden met de mogelijkheden en beperkingen van de werkplek?’

Stap 2: sequenteren taakklassen Inhoud Probleemdefinitie Doelgroep & behoefte analyse Ten Steps Stap 1: Domein & complexe leertaak Stap 2: Sequenteren taakklassen Stap 3: Formuleren van doelen Stap 2: sequenteren taakklassen 1. Studenten geven gedurende de opleiding steeds meer invulling aan de LWT-en Jaar 1 Jaar 2 Jaar 3 Jaar 4 Volledig uitgewerkte LWT-en: SMART doel Beroepstaak Activiteiten Bronnen Criteria Aanpassen aan de context Mogelijkheden benutten en rekening houden met beperkingen Uit ruim assortiment LWT-en keizen bij persoonlijke leerdoelen Zelf LWT-en ontwerpen

Stap 2: sequenteren taakklassen Inhoud Probleemdefinitie Doelgroep & behoefte analyse Ten Steps Stap 1: Domein & complexe leertaak Stap 2: Sequenteren taakklassen Stap 3: Formuleren van doelen Stap 2: sequenteren taakklassen 2. Opvolgende nadruk op taak, context en persoonlijke aspecten Jaar 1 Jaar 2 Jaar 3 Jaar 4 Taak Context Persoonlijk Context Persoonlijk

Stap 2: sequenteren taakklassen Inhoud Probleemdefinitie Doelgroep & behoefte analyse Ten Steps Stap 1: Domein & complexe leertaak Stap 2: Sequenteren taakklassen Stap 3: Formuleren van doelen Stap 2: sequenteren taakklassen

Stap 2: sequenteren taakklassen Inhoud Probleemdefinitie Doelgroep & behoefte analyse Ten Steps Stap 1: Domein & complexe leertaak Stap 2: Sequenteren taakklassen Stap 3: Formuleren van doelen Stap 2: sequenteren taakklassen 3. Academische strategieën: van verkennen/oefenen tot bewust inzetten Jaar 1 Jaar 2 Jaar 3 Jaar 4 Strategieën verkennen / oefenen Strategieën kiezen die optimaal gebruik maken van de context Strategieën kiezen die passen bij persoonlijke voorkeuren Beheersing van scala aan strategieën en persoonlijke voorkeuren

Stap 3: Formuleren van doelen Inhoud Probleemdefinitie Doelgroep & behoefte analyse Ten Steps Stap 1: Domein & complexe leertaak Stap 2: Sequenteren taakklassen Stap 3: Formuleren van doelen Stap 3: Formuleren van doelen Voor ieder jaar zijn doelen: - oriënteren - plannen - monitoren - aanpassen - evalueren Leerdoelen: wat de student moet kunnen Productdoelen: rol van het portfolio 20Doelen laten ruimte voor interpretatie. SLB-ers moeten doelen vertalen naar de onderwijspraktijk

Stap 3: Formuleren van doelen

Inhoud presentatie Linda Probleemdefinitie ADDIE ontwerpmodel Doelgroep en curriculumanalyse Relationeel ontwerp 5-stappenplan ontwikkeling zelfsturing HBO studenten

Probleemdefinitie Gesprekken met management, studenten en docenten. Inhoud Probleemdefinitie Stageopdracht ADDIE ontwerpmodel Doelgroep en curriculumanalyse Relationeel ontwerp Ontwikkeling 5-stappenplan ontwikkeling zelfsturing HBO studenten Probleemdefinitie Gesprekken met management, studenten en docenten. Management: Opbouw in ondersteuning bij ontwikkeling naar zelfsturing studenten kan verbeterd worden. Bloktrekkers schrijven onderwijs-eenheden elk vanuit eigen visie en ook tutoren handelen naar eigen visie op sturing en behoefte aan autonomie. Docenten: Studenten nemen soms weinig verantwoordelijkheid voor hun eigen leerproces. Docenten hebben soms het gevoel “alles draaiende te houden door zelf hard te werken en de zaken voor studenten te regelen” Studenten: Soms worden we ‘in het diepe gegooid’ en moeten we ‘zwemmen’ en later in de opleiding worden we weer ‘bij de hand genomen’.

Inhoud Probleemdefinitie Stageopdracht ADDIE ontwerpmodel Doelgroep en curriculumanalyse Relationeel ontwerp Ontwikkeling 5-stappenplan ontwikkeling zelfsturing HBO studenten Opdracht Het ontwerp van een model met richtlijnen, toegespitst op het onderwijskundige concept en de didactische werkvormen, die in de opleiding SGM worden toegepast. In dit model wordt precies aangeven wat er binnen een onderwijseenheid in die betreffende periode van de opleiding aan strategieën moeten worden aangeboden, om het zelfregulerend leren van studenten te bevorderen.

ADDIE ontwerpmodel Analyses Inhoud Probleemdefinitie Stageopdracht ADDIE ontwerpmodel Doelgroep en curriculumanalyse Relationeel ontwerp Ontwikkeling 5-stappenplan ontwikkeling zelfsturing HBO studenten ADDIE ontwerpmodel Analyses Behoefteanalyse, doelgroepanalyse, curriculumanalyse, domeinanalyse Ontwerp (Design) Relationeel ontwerp, 4C/ID, Vermunt dimensies van sturing Ontwikkeling (Development) 5-stappenplan ontwikkeling zelfsturing HBO studenten Implementatie Evaluatie

Doelgroep en curriculumanalyse Inhoud Probleemdefinitie Stageopdracht ADDIE ontwerpmodel Doelgroep en curriculumanalyse Relationeel ontwerp Ontwikkeling 5-stappenplan ontwikkeling zelfsturing HBO studenten Doelgroep en curriculumanalyse Doelgroepanalyse Studenten: Vooral havisten, maar ook mbo’ers (doorstroom CIOS), dynamisch en energiek, eigen verantwoordelijkheid nog laag, motivatieprobleem Docenten: Veel inhoudelijke expertise vanuit vooropleiding (bewegingswetenschappen, organisatiewetenschappen), maar ook uit vorige beroep (organisatie-adviseur, onderzoeker, fysiotherapeut), weinig kennis van en ervaring in onderwijs en lesgeven Curriculumanalyse (geschreven curriculum) doorgaande lijn ontwikkeling zelfsturing blijkt inderdaad nauwelijks uit studiemateriaal, gebruik werkvormen willekeurig, tutorhandleidingen incompleet

Relationeel ontwerp Kessels, 1996 Inhoud Probleemdefinitie Stageopdracht ADDIE ontwerpmodel Doelgroep en curriculumanalyse Relationeel ontwerp Ontwikkeling 5-stappenplan ontwikkeling zelfsturing HBO studenten Relationeel ontwerp De relationele benadering van een ontwerpproces is eigenlijk een soort van projectmanagement dat gezien kan worden: als een interpersoonlijk proces, dat de onderlinge verhoudingen regelt door bijvoorbeeld te zorgen dat de juiste mensen op de juiste manier bij het werk betrokken raken en door een stijl van samenwerken toe te passen die overeenkomt met de behoeften en voorkeuren van de betrokkenen. Met als doel een beter afgestemd ontwerp te maken en het implementieproces te bevorderen Kessels, 1996

5-stappenplan zelfsturing Inhoud Probleemdefinitie Stageopdracht ADDIE ontwerpmodel Doelgroep en curriculumanalyse Relationeel ontwerp Ontwikkeling 5-stappenplan ontwikkeling zelfsturing HBO studenten 5-stappenplan zelfsturing Vermunt, 1998 strakke sturing gedeelde sturing losse sturing ↓ ↓ ↓

Stap 1: strakke sturing

Stap 2: strakke sturing

Stap 3: gedeelde sturing

Stap 4: gedeelde sturing

Stap 5: losse sturing

Bedankt voor jullie aandacht! Vragen of opmerkingen?