“ Beleidsmatig werken aan ICT ”

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Workshop : onderwijskundige context en ict
Advertisements

De nieuwe ICT-diamant Sociaal-ethische competenties
21 mei – ontmoetingsdag - sessie 2a - 13 uur tot uur - lokaal A (aula)
Plusgroepen in het basisonderwijs.
Intervisie: sterkte-zwakte analyse
ICT-competenties voor het einde van de basisschool
Leren in een ICT - context. een verhaal in beeld brengen…
Werken met ICT in het onderwijs Annemie Borremans, april 2005.
Mediawijsheid.
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
Aanleren van ICT vaardigheden bij de kinderen tijdens de taallessen. Door: Lisette Jursche Opleiding i-coach 19 Juni 2012.
Een grote kromme lijn, twee kleine schuine streepjes, een verticaal lijnstuk, een licht gebogen lijn, een blauwe driehoek, twee cirkels, twee blauwe bolletjes,
OnderwijsServicebus. De OnderwijsServicebus is een mobiele mediatheek ter ondersteuning van het onderwijs in kleine kernen.
Nieuwe media in het onderwijs: wat brengt de toekomst. prof. dr
Deskundigheids- bevordering I2 Breda 12 april 2005.
25 MEI MEI 2009 Workshop : onderwijskundige context en ict.
Module school en samenleving
VUB-IDLO studiedag 4 mei 2011 Luc Vernaillen pedagogisch adviseur GO!
Diocesane Pedagogische Begeleidingsdienst - Brugge.
DIOCESANE PEDAGOGISCHE BEGELEIDINGSDIENST BISDOM BRUGGE Werkgroep Directies type 2 (ortho’s e.a. betrokkenen) Leerlijnen-evaluatie-rapportering Vrijdag.
Informatie Communicatie Technologie
Informatie Communicatie Technologie
ELO’s. ELO voor leerlingen en leerkrachten website gratis of betalende ELO’s specifiek Activerende werkvormen ELOnauten studiewijzerInteractief lesmateriaal…projecten.
Inzicht Resultaten KNAW rapport. Druk op scholen door maatschappelijke ontwikkelingen. Leraar komt onvoldoende toe aan pedagogische taak. Te weinig ‘time.
Werkconferentie over Wiskunde D in relatie tot het HBO
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
ICT-competenties SEPTEMBER 2007
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
een grote kromme lijn, twee kleine schuine streepjes, een verticaal lijnstuk, een licht gebogen lijn, een blauwe driehoek, twee cirkels, twee blauwe bolletjes,
bouwstenen voor ict in het onderwijs
Leren in een ICT - context Aalst 06 juni 2011 – Massemen 07 juni 2011.
17 september 2014 Workshop Visie en doelen.
Geïntegreerd werken aan de ICT-eindtermen binnen muzische vorming.
Omgevingsonderwijs - omgevingsboek
Eindtermen ICT 1. De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren. 2. De.
Van ICT-coördinator naar ICOACH
Voortgangsgesprek fase 1
Moet ‘t misschien anders..?. Wat vraagt deze tijd van een school?
Workshop ‘visieversneller’
ICT-competenties in het basisonderwijs Via ICT-integratie naar ICT-competentie. - Kurt Dossche.
Den Haag 13 november 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
De nieuwe digitale leeromgeving van Biologie voor Jou
© 2015 Centre of Expertise Leren met ict Hogeschool van Arnhem en Nijmegen RESULTATEN BEGINMETING LEREN EN LESGEVEN MET ICT SPO DE LIEMERS SCHOOLJAAR
Informatie voor ouders van de van Randwijkschool.
MEDIAOPVOEDING. 1. EEN NIEUW LEERPLAN zie blz. 5 Mediamaatschappij Beleidsdiscours rond mediawijsheid/ geletterdheid/digitale kloof Mediageneratie van.
EEN KIJK OP ICT IN HET BASISONDERWIJS “Zij wilde de wereld zien, hij installeerde Google Earth”
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
Vele wegen leiden naar Rome Over differentiëren in het Primair Onderwijs EDR Studiedag 22 november 2012 Onderwijs op maat Jantine Kuijpers
Inspiratiedag De Bib op School 5 mei 2015 Koen Vandendriessche Hannes Vanhaverbeke.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Elektronische Leer Omgeving “de rode draad in het onderwijs” bron: A. Van der Hoeff.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Computational Thinking in het curriculum Utrecht, 25 mei 2016 Allard Strijker.
Bevraging mediawijsheid Overzicht reacties. Lager onderwijs.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Wat gaan we doen? 20.00u: Inloop 20.10u: Opening 20.15u: Start presentatie 21.00u: In groepjes uit elkaar 21.30u: Terugkoppeling 21.40u: Afsluiting 22.00u:
Loopbaancompetenties
Werken met het digitale bord
Workshop 2 24 november 2016 CVO Antwerpen
“Kwaliteitsverhoging door formatief evalueren” Werkkring conferentie: Van kwaliteitszorg naar kwaliteitscultuur 16 november 2017 Ramon Busch.
ICT-competenties voor het einde van de basisschool
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
Digitaal lesmateriaal zoeken, maken en delen met
Info directievergadering
Methodiek en Begeleiden Didactiek aan de basis
Van Maerlantlyceum Invoering laptops leerjaar 1 en leerjaar 4
Opleiding Expert ICT & Media Susan van Soest
Transcript van de presentatie:

“ Beleidsmatig werken aan ICT ” leren ICT-ordeningskader doorstromingsmodel gewaarborgd aanbod “ Beleidsmatig werken aan ICT ”

leren … leren … leren ict als vervanging of aanvulling op traditionele leer- en hulpmiddelen? Substitutie … het oude Rome in 3D virtueel Groningen ICT en nieuwe media om “leren” aangenamer, efficiënter, gedifferentieerder te maken een beamer… vervangt … wandplaten een interactief whiteboard… vervangt … schoolborden online oefeningen … vervangen … tafelrijtjes ict-gebruik als onderdeel van de onderwijsvisie en instrument om het onderwijs te veranderen? Transitie … ICT en nieuwe media om het “leren” te verbeteren mindmapping… verbetert … taalverwerving en woordspinnen google earth ... verbetert ... werolessen ict als strategisch instrument voor leren op maat, samenwerking en communicatie? Transformatie … ICT en nieuwe media om “leren” te vernieuwen dropbox De leerlingen hebben een leerplek op internet waar ze zichzelf voor kunnen stellen, leerdoelen formuleren en samenwerken met andere kinderen aan een werkstuk … Echte verandering begint bij de visie op onderwijs … wiki web 1.0, 2.0, 3.0, … “layar”

Theorie !!! Middelen??? Kleuters??? Tijd ??? Eindtermen? Werkboek !!! leren … in een nieuwe context Informatie- en communicatietechnologische kennis Theorie !!! leren E-leren pedagogisch-didactisch handelen inhoudelijke kennis Kleuters??? Middelen??? TE-leren Tijd ??? Eindtermen? Pfff… onderwijzen Werkboek !!!

vaststellingen… bron: kennisnet (Vier in Balans Monitor, 2007) en wat bevestigd wordt door Buettner en Harrari en Baron 70% van de leraren de behoefte heeft aan bruikbaar lesmateriaal en content voor computergebruik… ontdekkend leren zelfstandig leren, differentiëren en remediëren diagnosticeren en evalueren inoefenen het is uit onderzoek gebleken dat voorbeeldmateriaal als losstaand aanbod heel moeizaam een continue verandering in gang zet als radertje in een groter geheel kan voorbeeldmateriaal (…) ertoe leiden dat leerkrachten zelf verder voortborduren op de ingeslagen weg

in de praktijk www.ict-platform.be

kennis en vaardigheden educatieve software / content de bouwstenen… visie op onderwijs kennis en vaardigheden educatieve software / content ICT-infrastructuur

competenties… in een doorstromingsmodel technische en instrumentele vaardigheden oefenen leren creatief vorm geven Inbreng van ideeën en kennis ontwikkelen van ideeën en kennis zoeken, verwerken en bewaren presenteren communiceren mediawijsheid construeren van nieuwe ideeën en kennis

een (gewaarborgd) aanbod op school. Hoe ?

werkpunten uit doorlichtingen groei- en leerlijnen Integratieritme eindtermen ICT evalueren en systematisch schriftelijk rapporteren en alternatieve evaluatievormen introduceren geen zicht op de output van het ICT-beleid ICT nog maar in beperkte mate gehanteerd om te communiceren registreren van de vorderingen van leerlingen op het rapport fasegewijze invoering van ICT zodat garanties betreffende het aanbod en een strategie voor leerlingenevaluatie tot de werking behoren

ICT i.v.m. een project rond “Roodkapje” Zet beeld- en geluidsmateriaal (filmpje of foto’s) van het optreden op de website van uw school. Mail ons een bericht zodra alles op de website van de school staat. Maak een powerpointpresentatie of een fotoreportage van ‘Variaties op Roodkapje’. Eventueel kunt u dit uitbreiden met ‘The making of Roodkapje’. Toon dit aan ouders en zet het op de website van de school. Wissel de informatie uit binnen de scholengemeenschap waartoe de school behoort. Dit veronderstelt competenties als “(op)zoeken”, “bewerken”, “bewaren”, “ontwerpen”, “presenteren”, “communiceren” Dit vraagt vaardigheden van omgaan met een digitaal fototoestel, een beamer, een website, powerpoint, een geluidsinstallatie, een brochure typen en printen, foto’s invoegen, e-mailen, … Dit impliceert evaluatie en zelfevaluatie en kan leiden tot een woordelijke rapportering.

ordeningskader communicatie coaching rapportering implementatie fasen vaardigheden leerling mediawijsheid fasen inspannings-verplichtingen evaluatie gewaarborgd aanbod doorstromingsmodel ICT in de basisschool klas competenties school bijv.via de ICT-ontwikkelingslijnen schoolleiding bouwstenen bewaking visie op onderwijs i-coach content doorlichting deskundigheid Bijv.: ICT-platform ICT-beleidsplan infrastructuur Bijv.: Pictos, ICT-beleidsplan,…