Hellas i.p.v. Helaas (Rotterdam, 27 oktober 2005)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
situationeel leiderschap
Advertisements

QUICK SCAN OP KWALITEIT EN EFFICIËNTIE VAN DE SERVICES
Mediërend leren op bs. Theresia
Hoe organiseer je eFactureren in je gemeente ?
Samenwerken aan “rechtstreeks toegankelijke hulp”.
Facility Management & Ideamanagement A PERFECT MATCH René Blok
Nul Energie Huis Workshop offerte.
de manier waarop een bedrijf onderweg wil zijn
Conditietest als basis voor samenwerking. De conditietest is een hulpmiddel voor vrijwilligersgroepen om: de huidige kwaliteit van de groep te meten en.
Flow als sturingsprincipe
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
het succes van een organisatie het welbevinden en succes
Hoofdstuk 4 Globale structuur van een project
Implementeren doe je samen
Motivatie van de professional Willy Limpens
Motiveren Leidinggeven Blz. 143.
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Peter IJsenbrant en Marloes van Bussel
- 1 - maandag 21 juli 2014 OPDIC | | OPDIC het fundament onder uw bedrijfsvoering.
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Leiderschap en organisatie
Web Intake Systeem een uniek gemeentelijk project.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Implementatie Normblad 8002
‘ Organisaties in zorg en welzijn zijn nog lang niet klaar ’ Klaas Kuilman 28 april 2006 Nijkerk.
inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
Schoolmodellen LOB Frans van Hoek, 20 juni 2014.
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Producten & Werkprocessen
Workshop “Beoordelen”
BETERE DIENSTVERLENING BETERE DIENSTVERLENING Door gestructureerde samenwerking tussen LIJN & STAF kwaliteit verbeteren Peter Hammecher.
Volksuniversiteit Zwolle
Samenwerken.
GRIP krijgen op werkdruk en stress met het JD-R model
Introductiebijeenkomst Waardigheid & trots. Programma Korte kennismaking Vraaggesprek vertegenwoordiger Ministerie van VWS Deel 1 pitches deelnemende.
Bijeenkomst 4 Rotterdam, 00 januari 2007 Lesopbouw 7 i.p.v. 9 lessen! Les 1 & 2: Context Les 3 & 4: karakterschets team Les 5, 6 & 7: Organisatorisch.
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Niets is wat het lijkt.
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
Dalton op de Dorendal.
Tevredenheidsmeting OCMW Presentatie MC Bea 24/08/09.
Levensfasebewust personeelsbeleid en PROS 2007 Impuls voor het binden & boeien van medewerkers.
De RDOG Hollands Midden bestaat uit: de GGD Hollands Midden, de RAD Hollands Midden en het GHOR-bureau Hollands Midden Regionale Dienst Openbare Gezondheidszorg.
Werk maken van Diversiteit in Rotterdam Woonstad Rotterdam.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 3 Onderdeel : LEIDING GEVEN.
Stelling: Planning & Control (P&C) is iets van financiën !
Vraaggerichte dienstverlening Nuth Wat hebben we gedaan: Ambtelijk op MT-niveau intentie uitgesproken: “we gaan voor de beschreven doelstellingen in de.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Organisatieontwikkeling Bijeenkomst voor Informatie en Opinie 9 oktober 2012.
Nieuwe kansen voor groei van de handbalsport Slagkracht verhogen op: individueel niveau clubniveau landelijk niveau.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
Leidinggeven Hoofdstuk 6 Betrokkenheid en werkdruk.
Leidinggeven Hoofdstuk 1 Taken leidinggevende. Inhoud 1 Taken leidinggevende 2 Leidinggeven 3 Overleg 4 Communicatie 5 Instrueren, stimuleren en motiveren.
CONTEXT VAN EEN PROJECT Waarom en waarvoor doen we het?
ZESC – Situationeel leiderschap
Medewerkersonderzoek Workshops “aan de slag” 13 en 14 september 2017
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Een vergadering organiseren
Welkom Havo 5..
Marketing as a service ‘Hoe ziet de klantreis voor onze verschillende klanten eruit?’ Hoe wordt touchpoint ‘formulieren’ ervaren? ‘Zijn de formulieren.
Organisatiestructuur Personeelsmanagement
Vergadering Personeelsdienst
Werkgevers wendbaar aan de slag
Middelburg werkt samen aan de toekomst Hoe de gemeente Middelburg inspeelt op maatschappelijke ontwikkelingen.
Vernieuw je HR-cyclus.
Transcript van de presentatie:

Hellas i.p.v. Helaas (Rotterdam, 27 oktober 2005) Prins Hendrikkade 162e 1011 TB Amsterdam T: +31 (0)6 47254955 E: o.doorenbos@bureau-doorenbos.nl W: www.bureau-doorenbos.nl

Inleiding Verhogen van efficiency Taakverbreding benodigde actie Verhogen van efficiency Taakverbreding Samenwerkingsverbanden Digitalisering Denken in netwerken 70%/30% - doen/denken Sturingsinformatie Korte lijn tussen vraag en dienst/product Ruimte en kansen voor ideeën Lerende organisatie Omgevingsbewustzijn Marketing trendontwikkeling Meer taken Minder middelen Meer ruimte voor nieuw beleid Burger wordt steeds mondiger Druk vanuit het college Behoefte aan transparantie

70% uitvoering – 30% ruimte voor nieuw beleid

uitgangspunten van de methode Iedereen in de organisatie is bij de procesbeschrijvingen betrokken en beschrijft minimaal 3 werkprocessen. De uitvoerder van het proces is ook de beschrijver/eigenaar. Het proces beschrijft de handelingen van de verantwoordelijke. Zodra iemand anders in het spel komt start een nieuw proces. De top is verantwoordelijk voor de richting van de processen. Het midden is verantwoordelijk voor de inrichting van de processen. De uitvoering is verantwoordelijk voor de verrichting van de processen.

globale planning overleg en rapportage college maanden overleg en rapportage college trainingen en overleg MT trainingen leidinggevenden trainingen en workshops medewerkers 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

uitgangspunten van de methode B     

context communicatie

context teamrollen Teamrollen: Voor een succesvolle teamsamenstelling kennen we o.a. de Stijlen van Samenwerken. In dit model worden een aantal persoonstypen omschreven die elkaars presteren versterken of juist afzwakken. Dit model is gebaseerd op de studies van dhr. Belbin.

medewerkers - fase 1 Er wordt een procesbeschrijving en een detailbeschrijving gemaakt van een bepaalde taak. Resultaat: De huidige manier van werken wordt onder de loep genomen. Pleisters en konijnenpaden worden weggenomen. De medewerkers staan er bij stil hoe zij op dit moment hun werkzaamheden verrichten. Samen met de leidinggevende wordt bepaald of dit ook de gewenste manier van werken is. Een nieuwe medewerker krijgt de processen uitgereikt die bij zijn functie passen. Hiermee neemt de belasting af die een nieuwe medewerker oplegt op zijn directe omgeving. De startmoment van de processen worden zoveel mogelijk geagendeerd. 1. Open het logbestand. Open het bestand “F:\Arcserve.6\ARCH$SVR.LOG” 2a. Errors in logbestand? Kijk goed of er tijdens het maken van de back-up fouten zijn gemaakt. 2b. Bericht naar 2e lijn. Geef de error door aan de tweede lijn. Schrijf de error op het formulier “Ochtend Procedure Systeembeheer van die dag”. 3. Ga naar de Serverruimte. De tape unit staat in de serverruimte. 4. Tape verwijderen. Verwijder de tape van de afgelopen nacht uit de unit. 5. Tape vervangen. Breng de tape naar de kluis en pak de tape van de volgende nacht en ga terug naar de serverruimte. 6a. Is het vrijdag? Iedere vrijdag wordt de tape-unit gereinigd. 6b. Unit cleanen. Pak de cleaning tape uit het bakje in de serverruimte, plaats deze in de unit en zet kruis op het label aan dat de tape gebruikt is. Als de cleaning tape klaar is, doe deze dan terug in het bakje in de serverruimte. start uit in einde

medewerkers - fase 2 start De overdracht van werkzaamheden die leiden tot de realisatie van een product of dienst worden op elkaar afgestemd. Resultaat: Duidelijke afspraken over wat men elkaar aanlevert, de kwaliteit ervan en de tijdigheden hieromtrent. Men hoeft elkaar niet meer te rappelleren. Men is beter in staat de werkzaamheden te plannen en organiseren. Het “over de muur gooien” wordt minder. uit 4 wd. in einde

medewerkers - fase 3 De bruto doorlooptijd van het werkproces wordt bepaald. Resultaat: Het risico op het niet halen van de door de wet bepaalde tijdigheden wordt verminderd. De organisatie kan haar eigen normtijden verbinden aan de processen die niet bij wet genormeerd zijn. Er kan goed gepland en georganiseerd worden. Wederzijdse verwachtingen kunnen goed op elkaar afgestemd worden. Dit is een instrument voor leidinggevenden om grip te krijgen op de werkzaamheden van zijn/haar medewerkers. start uit 9 wd. in einde

medewerkers - fase 4 start 0.5 u De netto doorlooptijd van het werkproces wordt bepaald. Resultaat: Op basis van de combinatie: netto doorlooptijd, het aantal verleende diensten/producten en de beschikbare capaciteit kan een goed beeld worden opgebouwd van de werkdruk in de organisatie. Het wordt voor een leidinggevende inzichtelijk waar precies de tijd van zijn/haar medewerkers in gaat zitten. 1 u uit 0.5 u 1.5 u in 2 u 0.5 u einde 5 u totaal

? A C B D vraag resultaat medewerkers - fase 5 De netwerkorganisatie. Processen A,B,C en D leiden tot de realisatie van een product of dienst. In deze fase wordt vooral aandacht besteed aan het op elkaar afstemmen van deze processen. Resultaat: Verhoging van de effectiviteit en kwaliteit van de werkzaamheden. Er wordt geen dubbel of trippel werk meer gedaan. De norm van de organisatie wordt de standaard. De werkprocessen zijn een onderdeel van de bedrijfsvoering. Men denkt in netwerken. vraag resultaat ? A C B D

instrueren | overtuigen | overleggen | delegeren Situationeel leiderschap Hersey en Blanchard stellen dat leidinggeven een combinatie is van sturen en ondersteunen. Welke combinatie met succes kan worden toegepast hangt af van het ontwikkelingsniveau van de medewerker en de situatie die zich voordoet. Iedere leidinggevende heeft een voorkeursstijl die voor hem of haar meer natuurlijk is dan de andere.

iedereen in zijn eigen kamer raad college MT leidinggevenden medewerkers

service centrum