Associate degree als onderwijsinnovatie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Studiekeuze123 Jouw studie. Jouw Keuze. Studiekeuze123.
Advertisements

HOGER BEDRIJFSDIPLOMA (HBd) 27 november 2013 Leido.
Hoe stimuleren we de doorstroming van een stedelijk jongerenpubliek naar het hoger onderwijs? Marjan Van de maele - JES vzw.
26 november 2010 Arbeidsmarkt-relevantie voor de Ad A.O.W.-overleg I Hans Daale.
KEIHARDE KENNIS KWIS Dag van de Beroepskolom 2009.
Naar een responsief hoger onderwijsaanbod voor werkenden Beelden uit het buitenland Werkconferentie flexibel hoger onderwijs voor werkenden 21 maart 2013.
Basiskwalificatie onderwijs in een internationale context Lezing 31 oktober 2006 Riekje de Jong.
Associate degree: de uitrol Leido Academy Hans Daale 24 november 2009.
Laat de buitenlandstage echt meetellen!
Tienkamp structuur hoger onderwijs Tom Demeyer, ad-hoc commissie hoger onderwijs Vlaams Parlement
Associate degree en de praktijk met Hogescholen
28 mei - Ad-Manifestatie Ad en Flexibilisering Hans Daale Leido.
Het hoger beroepsonderwijs in het Vlaamse onderwijs Enkele reflecties bij de discussienota van oktober 2007 Eric Halsberghe Algemeen directeur KATHO.
Studiedag Hoger Bedrijfsdiploma 8 april 2013
Leven Lang Leren en EVC mr drs J.C.N. van Kessel 10 oktober 2008.
De flexibele deeltijd: MODULAIR MET EXTRA’S
Inleiding Regionale Stuurgroep
Samenwerking tussen academisch en professioneel HO Een Europese kijk Hans Vossensteyn Studiedag Associatie K.U. Leuven “Hoger onderwijs: binair, complementair,
Eric Halsberghe Algemeen directeur KATHO
Maatwerk vanuit Management in Zorg en Dienstverlening HAN/MZD/2011.
Workshop 1 Geïntegreerde kwaliteitszorg : een voorwaardenscheppend kader voor de Vlaamse Kwalificatiestructuur 10 februari 2012.
6 juni 2011 De Associate degree werkt! Jan Nienhuis Ad-begeleidingsgroep van LEIDO.
Maak je diploma begrijpelijk in het buitenland!
Associate degree en regionalisering van het hbo
Treden naar succes, werk en leren Het hoger beroepsonderwijs in het Vlaamse onderwijs.
Invoering Associate degree Hans Daale Leido. Aan bod komen… ► Nog even: Wat is de Associate degree… ► Verdere uitrol ► Discussiepunten die nu spelen ►
1 Inhoud Korte introductie Projectdirectie Leren & Werken Hoger kennisniveau Kabinetsmaatregelen i.v.m. crises Gebruik O&O fondsen.
StellingenStellingen 28 mei Veel kansen, veel mogelijkheden… maar we hebben het allemaal druk… Regie en ondersteuning is nodig.
Havo/vwo - 9 oktober 2008 Associate degree Hans Daale Leido.
Associate degree in Nederland : kwaliteitszorg en beoordeling programma’s Rik Belmans 8 november 2007 Date: 5/4/17.
Kenniscentra en de Associate degree Een arbeidsmarktrelevante kwalificatie tussen MBO-4 en de Bachelor Wim Streumer, 1 april 2008 te Amersfoort.
Mogelijk scenario voor de uitrol Leido Expert-Meeting 13 april 2011.
Opbouw presentatie Kenmerken Ad
Pilots Ad-programma’s hogescholen – bve instellingen
HOGER BEDRIJFSDIPLOMA Hans Daale 8 april Na te lopen… Waarom nu een discussie over een HBd Waarom nu een discussie over een HBd Wat is dan eigenlijk.
4 december deeltijd-hbo Post-Ad in deeltijd formeel en niet-formeel Hans Daale Leido Academy.
Ronde 5 van de Ad Hans Daale Leido. De Ad in ons land  Wat is de Ad  Koppeling aan NLQF  Eerste stap in het hbo – dus hoger onderwijs  MBO-4 / Ad.
Ontwikkelingen & Leido Academy & Situaties
Hoger Bedrijfsdiploma
Monitoring Associate degree en Leido zelf 12 mei 2009.
Stand van zaken Associate degree 12 mei Beleidsreactie ► Tussenevaluatie: november 2008 ► Naar de TK: januari 2009 ► Verzoek om reactie: uiterlijk.
Opbouw presentatie Schets Nederlands onderwijssysteem Wat vooraf ging
Associate degree en MBO-HBO
1 april 2008 Associate degree en MBO-HBO Hans Daale Leido.
De Associate degree en de kenniscentra Jan Nienhuis.
Associate degree Hans Daale, Leido Jan Nienhuis, Ecabo Beroepskolommenmanifestatie 2007.
Opbouw presentatie Kenmerken Ad
16 april 2009 Recessie, scholing en… de Associate degree Hans Daale Leido.
Associate degree Een stand van zaken Hans Daale NVS-NVL 11 oktober 2007.
AD Technische Bedrijfskunde
15 april 2008 Associate degree stand van zaken Hans Daale Leido.
Associate degree… en wat nu? Hans Daale Leido Expert-Meeting 13 april 2011.
Seminar Hoger Bedrijfsdiploma Voorbeeld nut HBd private aanbieder 8 april 2013 Professionals in kinderopvang.
Voorontwerp van decreet betreffende de Vlaamse Kwalificatiestructuur Geel 10 maart 2009.
Inleiding Landelijk platform
Welkom Eindexamenjaar en keuzes maken. Begeleiding bij het kiezen: Mentor en decaan werken nauw samen Mentor: meer de procesmatige kant……. Hoe staat het.
19 JUNI  Flexibilisering van het onderwijs aan volwassenen kan alleen door het systeem volledig anders te gaan opzetten en is niet gebaat bij het.
Sirius audit commissie: lessons learned Ariana Need.
Project “Eén Groen Lyceum” – 1/10/ /10/2016 (Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO): Groen Onderwijsonderzoek; thema “Doorstroom groen vmbo-mbo”)
Vrije gedachten bij vmbo-mbo-Ad Hans Daale Leido.
Honoursprogramma BML Februari Een verzameling activiteiten om je verder te ontwikkelen bovenop je bachelor-opleiding. In ieder geval ontwikkeling.
WELKOM Niveau 2 van smal naar breed ……………………………… Albert Jan Hoeve.
Docentstages Een inventarisatie van het wat, waarom en hoe.
Studiedag VVKHO - De versterking van de professionele bacheloropleidingen De professionele bachelor van de toekomst: creatief, ondernemend en onderzoeksvaardig.
EVC en 30 plus arrangement MBO Raad Btg ZWS Theo Blom; kerngroeplid en lid taskforce 30 +
Introductie: Wat is HBO5?. Inhoud Wat is HBO5? Waarom HBO5? Welke opleidingen HBO5 in CVO Crescendo? Waar kan ik terecht voor meer informatie?
EUROPASS. WAT IS EUROPASS? Wat? Europees initiatief “transparantietools” –5 documenten om mobiliteit te faciliteren Diploma supplement Certificaat supplement.
Kiezen voor keuzedelen
Wat de associate degree kan betekenen voor de doorstroom van mbo naar hbo Dynamiek in de doorstroom - 20 maart
Vandaag Opening Inleiding keuzedelen Splitsen in twee groepen
Transcript van de presentatie:

Associate degree als onderwijsinnovatie Hans Daale Dashe / Leido

Nederlandse bijdrage Start van inleiding Hans Daale Inleiding ministerie van OCW – Floor Boselie Vervolg inleiding Hans Daale Pauze Inleiding MKB-Nederland – Gertrud Visser Inleiding NVAO – Rik Belmans Inleiding Ecabo – Jan Nienhuis Lunch Inleiding Fontys – Frans v.d. Camp Inleiding VAPRO-OVP – Marian de Regt

Doelstelling bijdragen Informeren over ontwikkelingen in ons land Ingaan op de achtergronden, dus het ‘waarom’: nationaal en internationaal Reflectie op criteria Mogelijke overeenkomsten en verschillen Nederland en Vlaanderen Niet: blauwdruk voor een imitatie of kopie

Waarom… Interessant om van elkaar te horen en mogelijk te leren… over en weer! Vallen onder de NVAO Studenten in de grensstreek die studeren ‘aan de andere kant’ Komende tijd jaar mogelijkheden voor samenwerking bij ‘levenlang leren’ in het Bologna-proces (o.a. via EURASHE)

OCW aan het woord

Wat is de Ad… 1 Nieuw denken: Raamwerk met kwalificaties op nationaal niveau – bij voorkeur acht ‘levels’ Te doorlopen in het kader van ‘leven lang leren’ – dus in de fases dat: - ‘het kan’, - ‘het mag’ - ‘het zinvol wordt geacht’, - ‘het straks iets oplevert’…

Wat is de Ad… 2 Principe: het gaat om niveaus, met een relevantie – los van de aanbieder – in een bepaalde vorm, met een toegesneden inhoud (‘learning outcomes’) en met een duidelijke borging van de vereiste kwaliteit van het geheel Het gaat om een keten met schakels, waaraan een structuur wordt gekoppeld, met elementen zoals: - onderwijssectoren - aanbieders - samenwerkingsverbanden rond doorstroom

Positie van de Ad 1 De vraag is de schakel rond de koppeling van (puur) beroepsonderwijs en hoger onderwijs (professioneel en academisch) (VET and HE) Niveaus 1 tot en met 4: beroeps en algemeen nog naast elkaar… Niveau 6 tot en met 8: hoger onderwijs met onderzoekscomponenten Niveau 5: ‘draai-niveau’

Positie van de Ad 2 Twee opties Niveau 5 is vervolg op 4, zodanig dat de aanbieders van niveau 6 de afgestudeerden daarvan zonder meer toelaten (Ad is ‘linked to the Bachelor’) Niveau 5 is een tussenstap voor niveau 6, zodanig dat er afspraken met aanbieders van niveau 4 bestaan over toelating (Ad is ‘within the bachelor’)

Positie van de Ad 3 Aanbieder is verantwoordelijk Positie aanbieder niveau 6 (als aanbieder niveau 5 geen niveau 6 heeft): - borgt het diploma en de graad of: - vertrouwt aanbieder niveau 5 als deze een eigen ‘degree awarding power’ heeft (contract / samenwerkingsverband / associatie)

Situatie 1 Beste optie: beide constructies binnen het systeem – afhankelijk van: - relevantie voor de arbeidsmarkt - type opleiding Omdat je dan: - elkaars aanpak begrijpt - elkaar vertrouwt - de studenten / werkenden centraal stelt

Situatie 2 Dus bestaan er naast elkaar onder andere: - aanbieders van 5 en 6 (en verder) - aanbieders van 4 en 5 - aanbieder van 4, 5 en 6 (6 als eind…) Naast elkaar bestaan (en samenwerking) van ‘4+5’ en ‘5 en verder’ is van belang voor: - emancipatie - sociaal zwakke groepen - meer hoger opgeleiden (kans op bachelor e.v.)

Situatie 3 Met een raamwerk voor Levenlang Leren en overlappende schakels is er sprake van een gedeelde verantwoordelijkheid. Elke schakel is: ‘eind’ of ‘voorbereiding’ Maar… na ‘eind’ na enige jaren weer ‘voorbereiding’ Dat vraagt om heldere afspraken…

Situatie 4 … over zaken als: EVC (met werkgevers en branches) Alumnibeleid (oud-deelnemer 4 is potentiele student 5 en 6…) Afstemming op ‘niet-formeel onderwijs’ (geen graad, wel diploma – bijv. van branches)

Situatie 5 En… Actualisering van: - functies, beroepen (competenties, kennis) - programma’s Samenwerking werkveld en onderwijs Vernieuwing van korte programma’s met een onderliggende verantwoordelijkheid over en weer Afstemming als ‘hbo-branche’ over inhoud en dat soort zaken

Vlaanderen 1 Goede signalen over: - samennemen van ontwikkelingen rond niveau 4 en 5 in het beroepsonderwijs - bereidheid van hogescholen (in associaties met universiteiten!) om mee te denken en ook te ontwikkelen Maar… - durf ook uit te besteden aan opleidingen op basis van werken en leren - wissel kennis, ervaringen… en mensen uit

Vlaanderen 2 Steek alleen energie in deze constructies als het werkveld structureel kan, wil en mag meedoen Pak ook het niet-formele onderwijs mee en erken verworven competenties Zorg voor een absolute duidelijkheid rond de degree awarding power in combinatie met een zware kwaliteitsborging (ook onder verschillende ‘accredatievormen’ vallend)

Tenslotte Informatie: www.leido.nl Themagroepen: aanhaken is mogelijk Doe mee aan studiedagen (mogelijk samen te organiseren) Voorjaar 2008: speciaal Vlaams seminar met workshops over ‘leer-effecten’ van onze invoering Nodig ons gewoon uit: info@leido.nl