Ontwerpprojecten Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode
Advertisements

Steven Nijhuis • Maart 2007 • 1/8 Authentieke projecten, een sprong in het diepe? Durf het roer aan studenten te geven
Omgang met kwaliteitscriteria en beoordelen
Deadline week 8 •Alle producten moeten kant en klaar gepresenteerd worden •Tijdschriften in print en ingebonden •Films gemonteerd •Web applicaties online.
Nul Energie Huis Workshop offerte.
> Volgende week krijgen jullie het eindcijfer > Beoordeling uitsluitend door opdrachtgever > Voor begin pitch: lever in pitchdocument en reflectie (met.
Project Verkeersveiligheid & ruimte Ir Adriaan Walraad MBA Docent verkeersveiligheid NHTV Allround beleidsmedewerker mobiliteitsstrategie BRU Consultant.
Kwaliteitskenmerken van een PvA
Ontwerpprojecten In de praktijk
Werkvormen als vanzelf
Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen.
Hoofdstuk 4 Globale structuur van een project
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode, Cop 2009 Steven Nijhuis Hogeschool Utrecht.
Ontwerpprojecten Competenties
En de toepassing van VO&O in INHOLLAND
Digitaal Portfolio in de Letterenfaculteit UU
Debriefing 24 januari 2012.
Workshop ‘Competenties’
Docent medmec = Wil Adolfs
Proces en Product.
Onderzoek doen in de eigen praktijk: op zoek naar een onderzoeksvraag en werkhypothese Workshop conferentie Lessen uit onderzoek 28 januari 2010 Els Kuiper.
Titel auteur oktober /10 Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Ontwerpgerichte kennisontwikkeling, praktijkgericht onderzoek door studenten en docenten.
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek De kennisvraag centraal? Community of practice 12 juni 2007.
Ontwerpprojecten Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis Deze presentatie staat op: (onderdeel kennisbank)
DU project Ontwerpgericht Onderzoek Subtitels: Verbinden van Onderwijs en Onderzoek; Praktijkgericht Ontwerponderzoek Review 23 oktober 2006 Review 23.
Ontwerpprojecten Vraagontwikkelen en Voorbereiden
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek De kennisvraag centraal?
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode
De digitale coach Het verbeteren van een plan van aanpak Steven Nijhuis, coördinator projecten FNT Deze presentatie staat op:
Titel auteur oktober /10 Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Ontwerpgerichte kennisontwikkeling, praktijkgericht onderzoek door studenten en docenten.
Lessons learned uit Bouwen aan Kennis Steven Nijhuis, projectleider HU Onderwijsdagen 2008.
Ontwerpprojecten Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis.
Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis
Praktijkgericht onderzoek, zwemmen op het droge? Vastleggen van ervaringen
Cop Ontwerpprojecten / Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Vergelijking met RBL, 8 april 2010.
ZELFEVALUATIE van EUROPESE PROJECTEN
2IO20: OGO 1.2 Van Model tot Systeem Ed OGO Hoe leer je ontwerpen? –doen: stap voor stap + terugkijken Telkens: –modelleren: probleem terugbrengen.
2IO05: OGO 1.1 Informatiesystemen Ed OGO Hoe leer je ontwerpen? –doen: stap voor stap + terugkijken Telkens: –modelleren: probleem terugbrengen.
2IO05: OGO 1.1 Informatiesystemen. OGO – ontwerpgericht onderwijs Hoe leer je ontwerpen? doen: stap voor stap + terugkijken Telkens: modelleren: probleem.
Introductie op innovation challenge Albert Meijer 24 april 2014.
LauwersCollege Buitenpost Informatica
Pilot: Blijvend bekwamen: werken aan eigen professie
De evaluatie van een project
Korte introductie tot het principe
Coachen Maandag 14 juni 2006.
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
Handelingsplannen.
Plan van Aanpak (PvA) = Projectplan
Workshop evalueren Dcp
Walibi World(poster en folders)
Leerproces SDV leerlijnen ontwikkellijnen Doel: POP van de leerling
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Praktijk project 5 les 1 Dynamiek in organisatie.
Keuzemodule Groen Ondernemen Coen van Wetering
Uitgeversgroep en Maatwerk Jeroen van Esch Docent - Uitgever Welkom!
Bijeenkomst September 2015
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
Peuter & Co De Hbo’er in Groep Nul en de Startgroep Van spelen word je vrolijk!
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
Workshop Rendement in opleiden Transvorm – 1 juni 2015 Stephan Obdeijn en Carlijn Hoedemaker.
Eindproject Project verpakking IMT Lars en Luka Presenteer datum
Masterclass Digitaal Toetsen Juni 2016 Michiel van Geloven.
PLANNING MAKEN Stap één bij projecten. HOE MAAK JE EEN ANALYSE? Wat is het verschil tussen een planning en een plan?
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
veilig en gezond bouwen
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Basistekst : Talentontwikkeling
Uitgeversgroep en Maatwerk
Transcript van de presentatie:

Ontwerpprojecten Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis Deze presentatie staat op: www.surfgroepen.nl/sites/ontwerpprojecten (onderdeel kennisbank) En heet: Workshop introductie (incl digitale coach) 3

Belangrijk bij ontwerp-projecten Drie stromen Vraagontwikkeling Validatie en review Criteria

In schema Kennisvraag Praktijkvraag Competentievraag Kennis Oplossing Vraag ontwikkelen: advertentie gebaseerd op praktijkvraag, beroepsprofielen en onderzoeksagenda(s) Valideren: opdrachtgever(s) voor praktijk- en kennisvraag geven op producten commentaar (offerte, ontwerp, implementatie, oplevering) Criteria Review: tutoren en deskundigen reviewen producten op basis van (kwaliteits)criteria. Kennis mobiliseren Kennis opdoen/ toepassen Studenten vergaren kennis om in te zetten voor de praktijkvraag Viltjes uitdelen

Stelling Criteria? Helder! Geef per project tenminste 3 criteria aan waaraan het resultaat moet voldoen Discussiegroepjes vormen (per opdracht): wanneer is het projectresultaat goed? Half uur laten keuvelen/resultaten bij elkaar brengen

Kwaliteitscriteria (zie ook handleiding vanaf Hoofdstuk 2) Kwaliteitscriteria helpen om te definiëren wat wordt verwacht. Bijvoorbeeld een plan van aanpak Bevat een heldere probleemstelling Beginsituatie is beschreven Problemen in de beginsituatie beschreven Eindsituatie is beschreven Beschrijving van wat het project kan betekenen om van begin tot eind te komen Bevat een goede analyse voor de aanpak Levert het gewenste resultaat op Bevat een taakverdeling die past bij de leervragen Bevat een haalbare hoeveelheid taken Houdt rekening met de beschikbaarheid van anderen (opdrachtgever / tutor/ deskundigen) en doorlooptijden ……

Vragenlijst Ja (1 pt), beetje (0.5 pt), nee (0 pt) Ik weet precies wat de opdrachtgever van de praktijkvraag wil bereiken Ik weet precies wat de opdrachtgever van de kennisvraag wil bereiken Ik weet precies wat ik ga leren in dit project Ik weet precies welke stappen nodig zijn om dit project af te ronden Ik heb de beschikking over alle kennis/vaardigheid die nodig is om het project af te ronden Individueel invullen, daarna per opdracht verzamelen van de scores. Kijk wat het maximum en het minimum is per opdracht. Vrije discussie over de consequenties van hoge (>3) en lage scores (<2)

Kenniscirculatie Studentenproject Kennis Kennisvraag Kennisbank Workshop

Kennisvraag Vraagt om ‘kennis tussen de regels door’ expliciet te maken Praktijkvraag: maak een structuurvisie. Kennisvraag: hoe pak je dat aan? Praktijkvraag: verbeter het imago van fietspad (HU 2006), ontsluitingsroute (HvA 2007) of winkelstraat (HRO 2007) Kennisvraag: wat bepaalt het imago van ….

Kennisbank Tijdelijke plek van de kennisbank: www.bouwenaankennis.nl Kennisdocument(en) worden aangeleverd met begeleidend schrijven www.surfgroepen.nl/sites/RSVKennisbank/Achtergrond/Oplegvel%20kennisvraag%20NIEUW.doc Van de workshop willen we naast de presentatie ook de instructie (hoe moet de workshop verlopen) en graag een evaluatie (is de aanpak geschikt of niet)

Wie is(zijn) de opdrachtgever(s)? Praktijkvraag Kennisvraag Competentievraag Per opdracht uitwerken, presenteren aan de rest (5 minuten voorbereiden).

Wat zijn je vragen? Praktijkvraag Kennisvraag Competentievraag Hoe zouden ze bij elkaar moeten passen? Per opdracht discussie, presentatie voorbereiden over passend/problemen/aanpak voor oplossing. Minstens half uur voorbereiden.

De digitale coach www.surfgroepen.nl/sites/ontwerpprojecten/dc Als het goed is, is nu wel duidelijk dat het project een wat steviger plan van aanpak nodig heeft. Ondersteuning is gemaakt. Testresultaten 90% beveelt het aan Nu in de praktijk gebruiken en evalueren.

Vragen? Wat gaan we nu doen?