RBVO, rekenbewust vakonderwijs rekenen in andere vakken

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Rekenvaardigheden vo Een workshop over rekenvaardigheden vo workshop B, van tot uur Marijke Vis, RSG Simon Vestdijk en Martin van Reeuwijk,
Advertisements

Werkmodel Rekenen in andere vakken Expertmeeting 8 juni 2011 Victor Schmidt.
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Grammatica in balans.
Welkom op de informatieavond van groep 7!
Op naar groep 8! Entreetoets Groep 7.
Van uitleggen leer je het meest
Collega’s betrekken bij taal- en rekenbeleid
Rekenbewust Vakonderwijs Bij rekenbewust vakonderwijs werken vakleraren ook aan de rekenkundige aspecten van hun vak, met als doel bij hun vak meer begrip.
22 en 24 mei 2013 Monica Wijers, Vincent Jonker Freudenthal Instituut
Taal- en rekenbeleid Wie gaat wat doen? NL, wiskunde of schoolbreed
Cursus Rekenspecialist
Rekenbeleid Centrale rekentoets start in Verplicht voor alle leerlingen Toets is op twee niveaus: 2F (vmbo / mavo) 3F (havo / vwo)
Sites.google.com/site/rekenbewustvakonderwijs Tabellen, grafieken en formules VMBO 6 juni 2013 Monica Wijers, FreudenthaI Instituut.
22 en 24 mei 2013 Frank Haacke Vincent Jonkers Monica Wijers
Welkom.
Drieslag functioneel rekenen
Logical Framework Approach
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
Nieuwe Spreekrecht.
Geletterdheid….. Wat is dat?
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
Rekenen en ICT.
Rekenen en Rekenproblemen
Rekenen binnen de niveau 1 en 2 opleidingen / 2F
Raamwerk rekenen/wiskunde mbo
Rekenen en Rekenproblemen
Over rekenen gesproken
Flitsbijeenkomst Nieuwegein 20 november Wat u kunt verwachten: De doorlopende leerlijn eisen aan de school = eisen aan het curriculum? het referentiekader.
kennisdelen voor rekencoördinatoren
Werken aan kwaliteit gl met de juiste instrumenten.
Drie concepten Wat is de visie van de school op taal en rekenen? Hoe je kijkt naar taal en rekenen bepaalt wat je in de klas terugziet. Is taal meer dan.
De centrale doelstelling blijft: COMMUNICEREN. kennis (weten dat) vaardigheden (weten hoe, waar, wanneer,waarom) interculturele competentie: = vaardig.
Taal- en rekenen Invoeringsaspecten
De ontwikkeling van het begrip functionele geletterdheid en gecijferdheid in toenemende verfijning/complexiteit/uitgewerktheid Wat? Taal in de vakken en.
Voorlichtingsavond groep 3
Competentiegericht leren vmbo
Succesvol rekenen op 2F Opdracht 1: wat is kenmerkend voor OGW en voor vakmanschap?
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
NU ENGELS.
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
Anny cooreman Rekenstoornissen en rekenproblemen in het secundair
BBL een apart verhaal Etalageconferentie
24 juni 2014 PLG interdisciplinariteit vincent jonker.
Johan van der Sanden TU/e TULO Fontys PTH-Eindhoven
Samen succesvol rekenen op de Zilverberg
Beter Onderwijs Nederland
BÈTAVAKSTEUNPUNTEN. Docent-activiteiten Meestal vakgericht, soms vakoverstijgend (Beta) Netwerkbijeenkomsten – ca. 4 maal per jaar Cursussen en workshops.
Welkom. Inhoud van de avond Agenda Huiswerk Schoolkamp en musical Centrale Eindtoets PO Persoonlijke leerdoelen Voortgezet onderwijs en schooladvies.
Samenhangend onderwijs in de natuurwetenschappen en wiskunde binnen de profielen?
Bvj vmbo bovenbouw 7 e editie Gijs van Hengstum Thomas Klein Middelink.
Didactiek rondom practicumverslagen: Inhouden, werkvormen en materialen voor de lerarenopleidingen Gerald van Dijk, Hogeschool Utrecht W. Kuiper, H. Eijkelhof,
Referentiekader rekenen. Uit: /
Drieslag rekenen Rekenpiloot 28 mei 2010 Vincent Jonker, Freudenthal Instituut
JAN PIETER HEIJE Cheyenne Cubuk & Erwin Duits. ● VOBC, LVB behandelcentra in Nederland ● Pluryn  Hietveld, Beele, Hoenderloo Groep, JOBSTAP, Werkenrode,
Rekenpiloot 14 oktober 2011 methode-gebruik Freudenthal Instituut, Vincent Jonker.
November 2012 Rekenpiloot Onderweg naar een doorlopende leerlijn rekenen vmbo-mbo Caroline van Eijk, Albeda College Rotterdam Caroline Ritburg, Geuzen.
Referentiekader rekenen. Uit: /
Bijeenkomst projectleiders Utrecht, 26 september 2011.
Rekenen voor nu en later. Welke kennis en vaardigheden hebben leerlingen nodig om te kunnen functioneren in hun toekomstige beroep? Welke kennis en vaardigheden.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Workshop Peer Review audit Kennisdag 5 juni 2014 Meta Peek.
Ouderavond groep 8 Schooljaar 2017/2018
Onderzoek rekentoets Vossius Gymnasium
De kracht van eenvoud Woudschoten 2004
taal speelt een rol in alle vakken
Nieuwe Natuurkunde begint in de onderbouw! Woudschoten 2006
AV 4 juni 2013 LOP Antwerpen basisonderwijs
Transcript van de presentatie:

RBVO, rekenbewust vakonderwijs rekenen in andere vakken Onderscheid tussen (1) rekenen aanleren (nieuwe kennis en vaardigheden) in aparte rekenlessen, door rekendocent met kennis van inhoud en didactiek EN (2) onderhouden, oefenen, gebruiken en toepassen, kan heel goed in andere vakken

Functioneel rekenen Functioneel rekenen gaat vaak over aanpak, interpretatie, taal, begrijpend lezen, snappen waar het probleem over gaat, ordenen gegevens Het daadwerkelijk rekenen is meestal niet zo ingewikkeld Zie als voorbeeld de opgaven uit examens van andere vakken. Overal wordt gerekend. De context is lastig, het rekenen niet zo zeer

REKENEN FUNCTIONEEL GEBRUIKEN

Aard van geintegreerd rekenen lastig te plaatsen in referentie niveau Blijft vaak impliciet (verborgen) en onbenoemd In praktische taken is het ‘handelend’ Rekenen vindt plaats in complexe situaties met bijv. veel gegevensbronnen Rekenvaardigheden op zich zijn vaak relatief eenvoudig Vaak is kennis van vakspecifieke begrippen nodig

rekendocenten alle docenten Zijn vakvaardig op gebied van vakinhoud en didactiek Kunnen differentiëren Durven methodes los te laten waar nodig Geven ook les (en praten) over rekenen Ondersteunen collega’s Herkennen en gebruiken de aanknopingspunten voor rekenen in hun eigen vak Rekenbewust vakonderwijs Benoemen het rekenen in wanneer dat in de les voorkomt Weten iets over de aanpak en didactiek van die rekenonderdelen Vinden rekenen ‘normaal’ Kunnen terugvallen op experts

Schoolbrede aanpak Handig om schoolbreed afspraken te maken over aanpak voor ‘standaard’ rekenonderwerpen (procenten, schaal, tabellen, bewerkingen, …) Met elkaar afspreken en beschikbaar hebben voor alle docenten en leerlingen Niet als de enige methode (meer aanpakken wel toelaten) Rekening houden met verschillen tussen leerlingen (achtergronden) en verschillen tussen vakken

Lerende school Procedurele school Beginnend weinig rekenbewust ervaren rekenbewust, breed repertoire